Normalt ljud? Ktm 625 -04

Kv1ck

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2018
Hoj
KTM 625
Hallål!

Första posten och nyreggad medlem (har dock tjuvläst sedan 2003 :) ).

Har precis köpt grisen i säcken i form av en ktm 625 sxc av 2004 års modell. Service-historiken är väl inte direkt glasklar, så det bästa är väl en total nedplockning av motorn och kika läget. Men det hade ju varit kul att köra lite nu när sommaren är här. Därför tänkte jag kolla med expertisen här om vad problemet kan tänkas vara:gnissla

Körde ca 6 mil med hojen. Allt fungerade kanon. Sedan blev den bara slö. Fungerade bra och så, men inte alls samma rappa gång som de första milen. Den startar hyfsat lätt och går jämnt. Skickar med en ljudfil, så kanske det finns någon vänlig själ som skulle kunna säga om det låter katastrof, eller fullt normalt, det är ju trotts allt en ktm ;) .

Kan dåligt ställda ventiler få hojen att bli slö?

Tack!

Bifogat

• Röst 010.mp3
    213.8 KB · Visningar: 56

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Den låter som en normal ktm 625a de ska ticka en hel del från dem och inspelat ljud låter värre än i verkligheten. För tight ställda ventiler ger inte slöare motor de ger i första hand svårstartad motor när den är varm och slutligen brända utblåsventiler i sista hand. Som tur är så blir en enstånka så svårstartad varm att man inte kan köra med för tighta ventilspel. Men du kan ju kolla ventilspelet ändå för förra ägaren kan ju ha dragit åt justermuttrarna för lite så någon gängat upp sig så spelet blivit större. De kan ge lite slöare motor om de är gigantiskt spel på typ 1+

Om inget ovan är felande så tippar jag på skit i förgasarens munstycken.

Kv1ck

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2018
Hoj
KTM 625
Tack för svar! Ok, får ta och ställa ventiler och kolla in förgasaren och se om det blir bättre. :)

Kv1ck

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2018
Hoj
KTM 625
20180703_213647.jpg
Hallå!
Det är knappast normalt med såhär mycket spån på magnetskruven eller? Det är även en lite större flisa. Vad tror ni det kan vara?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det beror på hur mycket bakhjul du åker och hur länge sedan förra oljebytet vi är. Men ja det är i mesta laget om motorn inte låter och går helt friskt.

Kv1ck

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2018
Hoj
KTM 625
Ok! Bakhjul har jag inte hunnit köra så mkt än då jag köpte den för ett par veckor sedan :banana
Ljudet är som det låter i första inlägget. Och som grädde på moset blev den slöare sista milen hem. Men den startar dock bra... Någon som vill köpa en billig hoj :huvet ?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag renoverar lc4 motorer i tiopack. Så behöver du en utbytes motor eller genomgång så kör skrotet till Lund.

Kv1ck

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2018
Hoj
KTM 625
Tack för snabba svar!
Ja jag har förstått att du är en guru på att renovera motorer. Tyvärr är det lite långt bort. Bor utanför jönköpig.
Men om man skulle vilja sälja vidare skrotet till någon mer mer tid. Vad är rimligt? 10k? I övrigt fina däck och acropovic helsystem.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För 10 köper jag den direkt. Du får nog bortåt 15 på blocket med lite flyt.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
View attachment 444076
Hallå!
Det är knappast normalt med såhär mycket spån på magnetskruven eller? Det är även en lite större flisa. Vad tror ni det kan vara?

De där är normalt slitageskräp om förra ägaren inte skött oljebytena i tid. Att den började gå sämre beror på så många faktorer att du inte behöver bli rädd och säljer den billigt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år