Du borde ha nämnt hur många timmar denna olja du böt ut har gått.
Är hojjen ny, utan tidigare gångtimmar så är det normalt. Det kommer lite spån i början vid första oljebytet. Är den inte ny skulle jag inte kört mera. Då hade jag rivit motorn och kikat vad det där kom ifrån innan jag hade vågat starta den igen. Antagligen så är det dax för renovering nu. När det kommer så mycket spåner brukar man även kunna höra att ett nytt ljud har blivit ifrån motorn. Du har inte hört det? Om du väljer att köra vidare utan att kolla upp detta så kan det bli hur dyrt som helst. Eller så kan det hålla ett tag till. Du får själv avgöra/chansa. Jag tycker det är lite väl mycket spåner. Men det beror ju även lite på hur många timmar denna olja har gått.
Byt olja, starta den och kör lite. Lyssna noga efter nya ljud och kolla pluggen efter 10-20 minuter. Är den ren, fortsätt samma procedur med samma olja ytterligare 20 minuter.
Skall kolla upp om jag kan hitta hur länge den gått på oljan jag bytte (förra ägaren som hällde i den oljan).
Eftersom jag bara haft den några veckor är det svårt att avgöra om det är några nya ljud tyvärr...
Hojen har gått ca 700 mil.
Ja kolla upp det. Så lugnar vi oss med att dra några slutsatser. En 625a rasar ju inte i första taget. Men lyssna noga så du lär dig hur din motor låter. Det kommer du att ha nytta av i framtiden. Tycker du att det tillkommer nya ljud så är det något som har hänt. Det behöver inte vara inne i motorn. Men dom flesta ljud kommer ju därifrån.
Hade det varit magnetpluggen på nån av mina hojjar så hade det varit färdigkört. Byter olja varannan timme på dom. Och då får det inte vara så där mycket spåner på två timmar.
PS. Tack för hjälpen RaceMe!
Nån mer som har åsikt? Nån som bytt på sin 625:a flera gånger kanske?
Nä, kan tänka mig att om du byter olja varannan timme så hinner väl oljan knappt snurra ett varv i motorn
Tror jag kom på när oljan byttes innan, och det skall ha varit strax innan den gick 500 mil, så säg att den gått 200-250 mil med oljan jag bytte nu.
Vet inte om det har med saken att göra, men när man tog i det som på bilden ser ut som metallspån, och kletade ut det mellan fingrarna så kände man inte av några spån eller flisor liksom. Det blev som en silverfärgad färg av det bara, så det var väl mer metallpulver. Men det kanske är det man menar med metallspån?
Lite rookie här känner jag
PS. Tack för hjälpen RaceMe!
Nån mer som har åsikt? Nån som bytt på sin 625:a flera gånger kanske?
Sådär mycket flisor hade jag aldrig.
Däremot ramlade det ut lite metallbitar en gång när jag tömde oljan på en gammal 640 jag hade.
Detta var några av bitarna...
Här är tråden jag skapade när jag hade panik
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=182766
Det där är väldigt mycket spån för 200mils åkning.....
Hade det varit min egen motor hade jag rivit direkt men är man osäker på bytesintervall och om tidigare ägare servat som de skall så är det ett alternativ att byta oljan och åkt 50mil och bytt igen. Är där mycket spån även då då är det definitivt dags att riva
Min gissning är att de där spånen kommer från ramlager som inte mår bra...
Så det får bli att köra i helgen och sen tömma oljan igen och se hur det ser ut då. Bara att hålla tummarna för att inget händer tills dess och att pluggen är renare än renast när den plockas ur sen
Hmmmm..... Nu är du ute på hal is och du riskerar att hamna i klubben som gör dom ap-dyra renoveringarna för runt 20-25 tusen. Boris gillade ju inte heller spånhögen på din plugg.
Gör så här nu: Byt olja och filter. Starta och lyssna noga på motorn, det rasar fort på slutet när ythärdningen e borta på ett lager. Är det ramlager som spånar så drar det med sig cylinder och kolv byte om man inte byter i tid. Är det vevstakslager som är slut är det ännu sämre. Rätt vad det är tittar vevstaken ut. Och köpa en ny hoj brukar kunna vara billigare än att laga.
Men gör som du har sagt. Fyll på ny olja, men kör inte en hel helg. Kör en minut, kanske tre om det låter ok. Sen kör tio till om det fortf låter ok. Sen kollar du magnetpluggen. Lägg hojen på sidan så slipper du att tappa ut oljan. Är det inga spåner. Kör tio minuter till om det låter ok. Kolla igen. Är det fortf inge spån kör vidare och lyssna på motorn. Hör du ljudförändring, stäng av. Och gör om proceduren jag beskriver.
Lycka till, hoppas det inte är så illa som det kan vara.
(250 mil blir ungefär 50 timmar Lite länge mellan oljebyte tycker jag. Det kostar ju så lite.)
Tillverkarens serviceintervall är ju 500mil på dessa cyklar så byter man var 200-250:e mil så bör det vara helt ok.
Ja, det är ju isåf helt ok. Jag kan bara racemotorer. Och dom rasar fort. Dom håller inte ens ett enstaka heat när något har börjat ge sig. (Beroende på hur hårt man nyttjar motorn givetvis)
Men håll ett öga på magnetpluggen och lyssna på vad motorn säger till dig. Så kommer du inte att köra sönder fullständigt.
Nu ska jag ut o köra bil. Mycket bekvämare än att köra hoj.
Kommer det inga mera spåner och motorn fortfarande låter som förut? Det är ett gott tecken. Ta ut hojjen på banan. Det är bra att du väljer bana. Man kan stanna när man vill utan att frestas att köra mera om man tycker att motorn låter annorlunda. Lyssna nu och lär dig hur motorn ska låta. Om du tycker att den låter annorlunda så har du med största sannolikhet rätt. Kolla magneten då igen. Så länge den e ren så är det lugnt. Du behöver inte byta olja. Det som är omagnetiskt kan vara lagerhållarens plätering från vevstakslagret. Får du rent allt nu, och motorn låter som den har gjort hela tiden så är det ok att köra. Men fortsätt att vara observant. Så spar du pengar. BTW.,...
Om du ska till Borås, hälsa alla i Team Hoppborg från mig om dom e där och tränar. Det borde dom vara med tanke på det låga tempot dom höll i Söndags. Prata gärna med dom, så kommer du att märka hur trevliga alla är som tävlar i Supermoto. Värsta gänget.....
Ja, min uppfattning är att det inte kommer mer spån eftersom det stadigt minskade och vid sista bytet var obefintligt.
Gott, då får det bli Borås på söndag och öronen på spets! Tack för all hjälp!
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |