Norrköping: Motorcykelolycka

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Nu maste jag lägga mig i diskussionen.

Först tycker jag att ni skall vara glada att föraren av MC:n överlevde och att alla förhoppningsvis är friska och det bara var materiella skador. Ni har bara irritationen av att det kostade pengar att leva med, inte att ni var delaktig (inte ansvarig) till nagons död.

Sedan har jag personlig erfarenhet av liknande olycka men da satt jag pa hojen. Jag lag i liknande hastighet, minst 50 km/h men max 70 km/h (har ingen anledning att ljuga det var nagra ar sedan) när en bilist (VW-pickup) trodde han skulle vara snabbare än jag. Mitt bromsspar mättes till 8 m tills det smällde i bilen. Jag flög ca 5-10 m efter att mitt knä hade slagit i bilen.

Jag har tittat pa er skiss och jag tycker att ni skall ga igenom er egen minnesbild. Hur körde ni? Var det verkligen 150 m och mätte ni upp avstandet? Kom det nagon fran höger pa andra sidan refugen? Kan det ha varit sa att din tjej saktade upp nagot för att kontrollera trafiken fran höger och att hon saktade in lite för tidigt, dvs mitt i den vägbana ni redan korsade? Ett sadant "plötsligt" inbromsande mitt i vägbanan kan ha överraskat MC föraren eftersom han förväntades sig, räknade med att ni skulle hinna över och därför inte själv släppte pa gasen?

Nu kan du säkert tycka att jag var inte där och kan därför inte veta men jag vet ocksa att minnet vid en obehaglig situation blir väldigt förvridet, man vill komma ihag det som känns mest rätt för en själv och hur det än var sa hade ni väjningsplikt.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Stuff skrev:
2594768 Du tycker inte det är ett glasklart fall när en bil som har väjningsplikt kör ut och blir påkörd av en hoj som kör på huvudled i en hastighet av 50-60 km/h? Det skulle vara väldigt intressant att få en bekrivning av vad du anser vara ett glasklart fall.
Det är inte fastställt att hojen höll 50-60 km/h, därför är det inte heller glasklart.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Orca69 skrev:
2595336 Det är inte fastställt att hojen höll 50-60 km/h, därför är det inte heller glasklart.
Att polisen i sin rapport har mätt bromsspåren och uppskattat hastigheten till 50-60 km/h är väl så nära fastställt man kan komma i detta ärende.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Stuff skrev:
2595428 Att polisen i sin rapport har mätt bromsspåren och uppskattat hastigheten till 50-60 km/h är väl så nära fastställt man kan komma i detta ärende.
Jag var av intrycket att hastigheten var information från mc-föraren.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2594549&postcount=45

Men jag har å andra sidan inte sett någon rapport och vill inte spekulera i vems fel det var då informationen här i tråden inte är tillräcklig (och naturligtvis partisk).

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln