Swedie skrev:
Var just till Sundsvall och tillbaka över dagen. Det där stället sucks asshöl! Aldrig varit med om TRÅKIGARE resa och ställe i mitt liv.
Människorna är säkert trevliga.
Norrland är den bästa platsen på jorden på sommaren. Tyvärr finns det de andra tio månaderna också... och så var det det där med att måsta beställa på postorder om man vill ha något mer ovanligt än standardmjölk.
Om du tyckte att din resa sög, prova då samma resa den 23/12 förra året. Jupp, dagen före julafton. Någonstans i höjd med Hudiksvall (edit: inte Härnösand, skådeplatsen för den stora sjöfågelepidemin 1812) så inträffade tre saker: Mörkrets inbrott, snöstormen började och termostaten fastande i vidöppet läge. Yay!
Sedan gick det i knappa 40 hela vägen till Sundsvall i bilkö. I Sundsvall letade vi vandrarhem men det sista hann precis stänga. Satte oss på en pizzeria (källarlokal i centrum, rätt schysst!) och försökte komma på vad vi skulle göra. När vi kom ut hade det mojnat så vi fortsatte mot Vilhelmina. Fel beslut. Det var plogat till Sollefteå. Resten av resan gick i 25 på översnöade vägar med ena hjulparet i ett översnöat lastbilshjulspår, i en bil utan fungerande värme. Snön rök över motorhuven, så djup var den.
Vi kom fram vid halv fem på morgonen, efter att ha startat från Linköping vid åtta morgonen innan.
Och du gnäller över en liten tur till Sundsvall, i början av December i vettigt väder? Spik i foten!
Jag tillbringade min barndom i Gällivare och min ungdom i Skellefteå. Där var det normalt att packa in sig i en bil och köra två timmar till Umeå i skitvinterväder för att få se en film innan den kom på video... i helvete att jag vill bo däruppe igen, men hjärtat är kvar. Som sagt, bästa platsen på jorden.