Norrmän är smartare än svenskar

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
De som kan ligga och köra hoj längs med ett vajerräcke och sedan på bla sporthoj.com påstå att detta är ett bra skydd är sannerligen inga riktiga mc åkare utan vistas förmodligen här som någon form av wanabee hojägare i brist på bättre sysselsättning samt avsaknad av både mc kort och mc.Om så ej är fallet så saknas det nog både en och flera kontrollhönor uppe i hjärnkontoret som panikartat letar efter ett logiskt svar på dessa vajerräcken som ju myndigheter påstått är bra.LOL.

För de riktiga mc åkare som nu kört längs med dessa vajerräcken har nog någon gång funderat över vad som händer om de slungas in i dessa vajrar.Det kan jag tala om för då trasas kroppsdelar sönder och man blir handikappad för resten av livet om man inte avlider istället.
 
Last edited:

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
någonting säger mej att vajerräcken är lönsamma. .

Ja ,tydligen är det så att investeringen och underhållet ( byte av vajer och stolpar efter kollision ) går på olika konton . Vajer är billigt att sätta upp men dyrare än balkar att återställa.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ja ,tydligen är det så att investeringen och underhållet ( byte av vajer och stolpar efter kollision ) går på olika konton . Vajer är billigt att sätta upp men dyrare än balkar att återställa.

Nån källa på det? Finner det lite osannolikt. (kostnaden, inte olika konton). Dvs vajer+underhåll vs "balk" och underhåll under en längre period.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du tror, Du misstänker och Du "vet". Det finns statistik, fakta och underbyggda slutsatser i denna tråd. Du kanske skulle sluta grina på Ditt egna lilla vis och ta del av de förslagen innan Du fortsätter, svaren på Dina frågor och synpunkter finns där? Annars kommer vi nog inte längre... :)

Har Du själv talat med en bilist som hamnat i räcket? Sett den upprivna plåten och de skarpa skadorna efter stolparna? Hört erfarna förare berätta om hur fordonet, efter den första kontakten, suger fast i räcket så de nästan inte kommer därifrån? Se då till att göra det, och sänd dessutom en tanke på vad som hänt om de suttit på en mc. Tänk därefter på hur den förarens anhöriga hade bedömt Ditt resonemang...

För övrigt är det Trafikverket som beslutar investeringar, politiker beslutar anslagen. På rekommendation av Trafikverket. Och jag är ledsen, men så länge mc är tillåten i trafik är motorcyklisternas liv precis likvärdigt med Din sambos. Varken mer eller mindre, precis likvärdigt!

Jag har lagat bilar som har varit in i vajerräcken så jag vet vad som sker. Jag har även varit först på plats efter kollision med vajerräcke. Det är ändå betydligt trevligare skador än att fronta med en lastbil eller småbarnsfamilj i en Sharan.

Herrejösses, det var det konstigaste resonemanget jag hört. Du kan liksom inte tänka dig en situation där bilist byter fil utan att se "dig" i döda vinkeln, eller en punktering, eller hydraulolja på vägen, eller nått annat senario än att det skett under olagliga aktiviteter?

Absolut, men då är det så. De räddar fortfarande fler liv än de tar och vad är då det självklara valet?

Jag skulle inte ha något emot att andra räcken sätts upp på vägarna men fortfarande, på vems bekostnad? Vi har en infrastrukturbudget i det här landet som ska följas och det finns många vägar som kräver underhåll före ersättning av vajerräcken som är ett litet problem.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nån källa på det? Finner det lite osannolikt. (kostnaden, inte olika konton). Dvs vajer+underhåll vs "balk" och underhåll under en längre period.

Kolla igen på SMC:s web - du har timmar av kunskap och beräkningsmodeller etc - tja en dokotrs avhandling i ämnet finns..

Kan ju förenkla lite;

1 meter vajerräcke koster 150kr/m att montera.
Balkräcke 300 kr/m

Vajerräcket koster 150 kr i underhåll per 3 år.
Balkräcket ska först underhållas efter 5-6 år.

Slät betongräcke koster mest - men, har en livstid på minst 10 år och skadas nästan aldrig vid kollisioner - sen är det sannolikt det som är bäst för MC (kom ihåg du rammar som MC oftast i en liten vinkel - dvs du kasar långs räcket och det är då inga plötsliga stop (som gör att dina kroppsdelar sen ska hittas med spårhund.)

När ett vajerräcke får en skada, ex. bil eller MC som kör på räcket - betals reperationen av dig och mig - via trafikförsäkringen. Vi har nämligen accepteret med ett smil att Trafikverket kan montera det som kostar dig och mig mest i underhåll och reperation. Att vajer räcken inte stoppar tungtrafik, det bryr vi oss inte om!
Sen är det så att bilar som kör i vajerräcket skadas mera och dyrare än om räcket var slät - men, det lköser du och jag med försäkringspremierna.. Ekonomi och så är inga problem för oss..

Samhållet har endast en mini licens av excel, dvs man räknar räckes grejen för sig. Sjukvård och personligt lidande är ett annat excelark, som några andra ägar - och det är jobbigt att sätta dessa to räkneövningar samman - så vi vajer vidare..

Nu är det ju inget problem med motorcyklister som kör in i vajerräcken eller räcken. Dom som gör detta får skylla sig själv. Hade dom varit värdiga ett konto här hade dom inte körd på en räckesväg.. eller??
Vägarna vi har med räcken är av så bra standard att olyckor inte händer för riktiga motorcyklister!!

Ett tips från mig är att kolla på SVTPLAY.se Uppdrag Granskning avsnittet med "Dödens Väg"

Onsdag i veckan kl. 20:00 är det obligatorisk koll på Uppdrag Granskning för alla motorcyklister - kommer igen några exempel från den verklighet vi har som MC förare därute... Jag tror dom flesta kommer bli aningen upprörda....
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vilka mer skulle kunna vara OK att "offra"

Jag har lagat bilar som har varit in i vajerräcken så jag vet vad som sker. Jag har även varit först på plats efter kollision med vajerräcke. Det är ändå betydligt trevligare skador än att fronta med en lastbil eller småbarnsfamilj i en Sharan.



Absolut, men då är det så. De räddar fortfarande fler liv än de tar och vad är då det självklara valet?

Jag skulle inte ha något emot att andra räcken sätts upp på vägarna men fortfarande, på vems bekostnad? Vi har en infrastrukturbudget i det här landet som ska följas och det finns många vägar som kräver underhåll före ersättning av vajerräcken som är ett litet problem.

Obligatoriskt Spock-citat...
"The needs of the many outweigh the needs of the one"... eller för att parafrasera det på svenska: Ett visst svinn får man räkna med.
Hoppas att du eller dina anhöriga, andra med för den delen inte råkar ut för liknande kostnads- och resursoptimeringar inom t.ex vår sjukvård. Man resonerar precis på samma sätt...
Hur kul är det när just den behandling man behöver inte är kostnadseffektiv...

[Tillägg från stationär dator]

Budget eller inte, långsiktighet är alltid bättre än motsatsen...
Fronta med lastbilar på raksträckor...du vet den här bilen kom plötsligt över på fel sida och ingen förstår hur...det finns många lastbils- och tradarchaffisar som sett mötande sikta på dem i akt och mening att begå självmord...och visst räcket hindrar dem men gör dem inte ett dugg friskare...de väljer bara en annan plats och ett annat tillfälle.
En bättre psykvård stöttad av "räckespengar" skulle sannolikt sänka antalet incidenter med autonoma fordon.

Tanken att det är OK att inkludera risken att strimla, massakrera en viss trafikantkategori för att man i sedvanlig ordning inte klarar av att göra något åt de bakomliggande egentliga orsakerna till olyckorna är minst sagt märkligt sett ur perspektivet av den sk. Nollvisionen. Fast det är väl inte så konstigt när cynikerna på berörd myndighet är ute och anslagsfiskar...de som vet priset på allt men inte värdet av något!

Det är inte bara som jag nämnde ovan potentiella självmördare utan även på annat sätt olämpliga människor som man aktivt borde jobba för att få bort ur trafiken.

Iden att försöka göra trafiken "konsekvenslös" genom en lång räcka med mer eller mindre märkliga åtgärder kommer successivt att kosta mer och mer för varje statistiskt räddningsbart liv...och kommer följdaktligen för de flesta att framstå som slöseri med både pengar och resurser...

Man skall försöka optimera där det finns vinster att hämta...med våra siffror m.a.p olyckor m.m per personkilometer så skulle våra insatser per krona rädda mycket fler liv i t.ex Ryssland, Kina och Indien.
För det är väl liv vi vill rädda och inte bara hålla Nollvisionen vid liv till varje pris...och då pengarna inte kommer att gå dit så finns det nu när vi börjat komma riktigt nära den punkt där kostnaden för varje ytterligare räddat liv kommer öka och öka...om man inte försöker att göra något annat...än det gamla vanliga.

Undrar just bara som en avslutande reflektion vad mer för ett-visst-svinn-får-man-räkna-med scenarion som du och kanske andra skulle kunna tänkas acceptera....

Våra tidningars löpsedlar är allt som oftast fyllda av indignation över t.ex polisens effektiva men med ett visst svinn behäftade metoder...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det är ändå betydligt trevligare skador än att fronta med en lastbil eller småbarnsfamilj i en Sharan.

Och Du har flera gånger hört att ingen annan än Du hela tiden blandar in "utan räcke" som ett alternativ, vi talar typ av räcke. Så Du kan lugnt släppa de argumentet nu.
Absolut, men då är det så. De räddar fortfarande fler liv än de tar och vad är då det självklara valet?

Jag skulle inte ha något emot att andra räcken sätts upp på vägarna men fortfarande, på vems bekostnad? Vi har en infrastrukturbudget i det här landet som ska följas och det finns många vägar som kräver underhåll före ersättning av vajerräcken som är ett litet problem.
Kanske att välja räcken som inte ökar risken för lemlästning och död för vissa grupper bland medtrafikanterna, dessutom till en väsentligt lägre totalkostnad? Ett billigare alternativ som ger ännu bättre resultat? Låter det som ett bra alternativ?

Att investera billigt och underhålla dyrt är som att pinka i brallorna - varmt och skönt till att börja med, kallt och kladdigt allt därefter. Tydligare och mer uttjatad liknelse har jag svårt att komma på.

Det var mina sista 2p i denna fråga, det är nog bara att konstatera att jag inte riktigt förstår hur Du tänker om Du fortfarande förespråkar vajer före andra typer av räcken. Och så får det förbli :)
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du tror, Du misstänker och Du "vet". Det finns statistik, fakta och underbyggda slutsatser i denna tråd. Du kanske skulle sluta grina på Ditt egna lilla vis och ta del av de förslagen innan Du fortsätter, svaren på Dina frågor och synpunkter finns där? Annars kommer vi nog inte längre... :)

Har Du själv talat med en bilist som hamnat i räcket? Sett den upprivna plåten och de skarpa skadorna efter stolparna? Hört erfarna förare berätta om hur fordonet, efter den första kontakten, suger fast i räcket så de nästan inte kommer därifrån? Se då till att göra det, och sänd dessutom en tanke på vad som hänt om de suttit på en mc. Tänk därefter på hur den förarens anhöriga hade bedömt Ditt resonemang...

För övrigt är det Trafikverket som beslutar investeringar, politiker beslutar anslagen. På rekommendation av Trafikverket. Och jag är ledsen, men så länge mc är tillåten i trafik är motorcyklisternas liv precis likvärdigt med Din sambos. Varken mer eller mindre, precis likvärdigt!

Och Du har flera gånger hört att ingen annan än Du hela tiden blandar in "utan räcke" som ett alternativ, vi talar typ av räcke. Så Du kan lugnt släppa de argumentet nu.

Kanske att välja räcken som inte ökar risken för lemlästning och död för vissa grupper bland medtrafikanterna, dessutom till en väsentligt lägre totalkostnad? Ett billigare alternativ som ger ännu bättre resultat? Låter det som ett bra alternativ?

Att investera billigt och underhålla dyrt är som att pinka i brallorna - varmt och skönt till att börja med, kallt och kladdigt allt därefter. Tydligare och mer uttjatad liknelse har jag svårt att komma på.

Det var mina sista 2p i denna fråga, det är nog bara att konstatera att jag inte riktigt förstår hur Du tänker om Du fortfarande förespråkar vajer före andra typer av räcken. Och så får det förbli :)

Fast det är ju Du som gör antaganden. Jag åker på vägar utan vajerräcken rätt ofta och där skulle jag gärna vilja ha vajerräcken istället för inga alls. Jag förstår att du inte menar att man ska ta ner de som finns utan byta ut dem mot mer lämpliga. Något som du kan läsa även i mitt inlägg.
MEN, och det är ett stort men, det är en kostnad som inte är budgeterad. Vajerräcken är billigt. De siffror som pekar på att de skulle vara dyrare i underhåll än hederlig balk, vem står för dem? Du sätter inte balkar va?
Och hederliga balkräcken är heller inget alternativ då dessa inte är säkrare för mc-åkare heller. Vi behöver alltså ha följande;
# Ett heltäckt räcke där mc-åkare inte kan slås sönder mot stolpar, som är den farligaste delen av räcket.
# Det ska vara billigt att byta ut vid krock, för att göra det för stumt går inte heller då det måste ta upp energin från stora fordon då de annars hamnar i andra körfältet ändå, vilket är vad man vill undvika.
# Det ska vara billigt i inköp, åtminstone så billigt som vajerräcket. Ok, några procent dyrare kan nog till och med politikerna gå med på om det räddar liv.
# Det ska vara lika säkert som ett vajerräcke när ett tungt fordon (Gold Wing räknas per automatik in här) dundrar in i det och inte en liten mc på 200kg.
# Det ska vara miljövänligt då det är på modet just nu för att de har släppt in en jävla massa idioter i riksdagen som kallar sig för miljöpartiet. Balkräcken är inte speciellt miljövänligt med sin galvaniserade ytbehandling och mycket stål går det åt så mer kol eldas i Kina.
# Det ska vara lika billigt att montera som vajerräcken.

Så, vilket räcke ska vi ta? Nehe, är det inte uppfunnet än? Attans då, då får vi räkna med att en patentägare vill ha lite kosing för varje meter sålt räcke också. Undrar om det blir lika billigt som nuvarande :va

Jaja, hoppa över diskussionen du. Jag har inget här att tillföra ändå då jag faktiskt inte bryr mig speciellt mycket om det. Jag kör mc på vägar utan räcken och jag kör mc på vägar med räcken. Även vajerräcken. Och jag måste säga att det är bra mycket obehagligare att köra på en smal 70-väg där man riskerar att bli torpederad från sidan av Bengt-Åke 77 år med solen i sina gråstarr-stinna ögon.
Senast jag körde mc på väg med vajerräcke så körde jag dessutom om bilar där det var enfiligt utan att känna obehag. Visst vore det jobbigt att haka i räcket då men den risken var minimal.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fast det är ju Du som gör antaganden. Jag åker på vägar utan vajerräcken rätt ofta och där skulle jag gärna vilja ha vajerräcken istället för inga alls. Jag förstår att du inte menar att man ska ta ner de som finns utan byta ut dem mot mer lämpliga. Något som du kan läsa även i mitt inlägg.
Nej. Läs vad som skrivs. Vi talar om andra alternativ vid nyinvesteringar. Och åtgärder på befintlig skit, t ex med underglidningsskydd etc.

... Vajerräcken är billigt. De siffror som pekar på att de skulle vara dyrare i underhåll än hederlig balk, vem står för dem? Du sätter inte balkar va?
Anders, det finns en hänvisning till en doktorsavhandling tidigare i tråden. Ta del av den om Du inte tror på artikelförfattaren, därefter ska jag lyssna på Dina argument. Sedan förefaller Du inte begripa att investeringskostnad bara är en del i kostnaden för räcken under hela dess livslängd. Du har bl a underhålls- skade- och ersättningkostnader att beakta. Det glömmer Du helt, och gör fortsatt diskussion meningslös.

...Och hederliga balkräcken är heller inget alternativ då dessa inte är säkrare för mc-åkare heller.
Återigen läser Du inte. Balkräcken är säkrare än vajer...

... Vi behöver alltså ha följande;
# Ett heltäckt räcke där mc-åkare inte kan slås sönder mot stolpar, som är den farligaste delen av räcket.
# Det ska vara billigt att byta ut vid krock, för att göra det för stumt går inte heller då det måste ta upp energin från stora fordon då de annars hamnar i andra körfältet ändå, vilket är vad man vill undvika.
# Det ska vara billigt i inköp, åtminstone så billigt som vajerräcket. Ok, några procent dyrare kan nog till och med politikerna gå med på om det räddar liv.
# Det ska vara lika säkert som ett vajerräcke när ett tungt fordon (Gold Wing räknas per automatik in här) dundrar in i det och inte en liten mc på 200kg.
# Det ska vara miljövänligt då det är på modet just nu för att de har släppt in en jävla massa idioter i riksdagen som kallar sig för miljöpartiet. Balkräcken är inte speciellt miljövänligt med sin galvaniserade ytbehandling och mycket stål går det åt så mer kol eldas i Kina.
# Det ska vara lika billigt att montera som vajerräcken.

Så, vilket räcke ska vi ta? Nehe, är det inte uppfunnet än? Attans då, då får vi räkna med att en patentägare vill ha lite kosing för varje meter sålt räcke också. Undrar om det blir lika billigt som nuvarande :va
Suck. Läs nu slutsatserna från avhandlingen. Den bygger på befintliga alternativ, och Du stirrar Dig återigen blind på investerings- eller monteringkostnaden. Du VILL inte förstå, va?

..Jaja, hoppa över diskussionen du. Jag har inget här att tillföra ändå då jag faktiskt inte bryr mig speciellt mycket om det...
Ett sista inlägg lurade Du ur mig:) Men i den sista meningen är vi överens. Faktiskt. Jag tror vi är överens...
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tror ju inte det är speciellt många som har blivit slicade av vajrarna, det är ju mer stolparna som är de riktiga mördarna men dom finns ju även på vanliga plåträcken. Tänk att få en sån mellan benen i 100, kan inte vara mycket kvar av kronjuvelerna efter den kraschen. :död
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
En komplettering från en som sitter i skiten och ser hur upphandlingarna går till.
LOU ska följas till förbannelse och av nån outgrundlig anledning stirrar man sig blind på de initiala entreprenadkostnaderna vid upphandlingen. Man kräver nästan aldrig ordentliga TCO-beräkningar trots LOU faktiskt tillåter det om man gör sig besväret att göra kravställningen korrekt men det kräver lite mer kunskap och jobb och man är så rädd för överklagande av upphandlingarna att det känns enklast att bara gå på inköpspriset som viktigaste parameter vid jämförelserna mellan budgivarna.

TCO = Total Cost of Ownership
LOU = Lagen om Offentlig Upphandling
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du VILL inte förstå, va?

Jodå, och jag förstår. Jag har läst det som skrivs här och även materialet. Dessvärre är jag en skeptisk person till grunden, realist kallas det även. Därför väljer jag inte att gå på den linje som känns bäst för mig utan jag vill gärna ha flera synvinklar på det hela då Lobbyism är utbrett även i Sverige och EN doktorsavhandling kommer man inte långt på alla gånger.
Och (jaja, man ska aldrig börja en mening på det viset men nu känns det befogat) det är inte mig du ska övertyga utan politikerna. Har ni kött på benen så stå upp för er sak för fan! Det är liksom lite det jag menar med att "bara sitta här och grina", alla har möjlighet att påverka till det bättre. Själv anser jag att det är bra nu och väljer att inte göra några försök till påverkan.

För övrigt finner jag det ointressant att föra en diskussion med folk som försöker sig på härskartekniker utan att bemästra det, sånt överlåter jag till kommunpolitikerna. Bara för att jag inte använder mitt yttersta ordförråd så innebär det inte att jag inte förstår. Inte heller när jag går emot din åsikt betyder det att jag inte förstår. Som du vet så har ett mynt två sidor. Denna diskussion kan inte påstås endast ha en korrekt utväg. Hade vi talat om gud och hans vara eller icke vara däremot så hade det varit en sådan diskussion då endast ett rätt finns.
Men nu baseras olika utfall på, ytterligare ett antagande från mig, olika former av statistik. Och vad kan man göra med det? Ja, vända och vrida på det tills det passar. Jag säger inte att det behöver vara så men vad jag har lärt mig genom åren som en anal läsare då jag läser ALLT jag kommer över är att det som är rätt från en sida kan mycket väl vara fel från en annan.

Och för att korta ned det hela; Ska ni gå vidare med detta så se återigen över alternativen och förekom de styrandes motfrågor genom att försöka förstå vilka frågescenarion som kan komma att utspelas. Om ni vill ha bort dessa räcken vill säga.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En komplettering från en som sitter i skiten och ser hur upphandlingarna går till.
LOU ska följas till förbannelse och av nån outgrundlig anledning stirrar man sig blind på de initiala entreprenadkostnaderna vid upphandlingen. Man kräver nästan aldrig ordentliga TCO-beräkningar trots LOU faktiskt tillåter det om man gör sig besväret att göra kravställningen korrekt men det kräver lite mer kunskap och jobb och man är så rädd för överklagande av upphandlingarna att det känns enklast att bara gå på inköpspriset som viktigaste parameter vid jämförelserna mellan budgivarna.

TCO = Total Cost of Ownership
LOU = Lagen om Offentlig Upphandling

Japp, där har man en mycket viktig faktor som spelar in. Först nu har man ju facit på vad dessa räcken har kostat, nu gäller det bara att övertyga beslutsfattarna om att de inte är billigare i det långa loppet. För ett antagande är inte mycket att komma med och det är ju vad det är utan specifika fakta. Och inte ens då är det säkert att det ska vägas in när LOU är med i bilden. Ett jävla skit är vad det är tyvärr.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Man kräver nästan aldrig ordentliga TCO-beräkningar trots LOU faktiskt tillåter det om man gör sig besväret att göra kravställningen korrekt men det kräver lite mer kunskap och jobb och man är så rädd för överklagande av upphandlingarna att det känns enklast att bara gå på inköpspriset som viktigaste parameter vid jämförelserna mellan budgivarna...
Här tror jag Du kommer fram till en mycket viktig orsak! Hur många gånger ser vi inte oerhört ambitiösa utvärderingsmodeller i förfrågningsunderlagen, men när utvärderingarna gjorts har alla anbudsgivare samma poäng på övriga kriterier, bara priset som skiljer?

Med all sannolikhet är det inte ren och skär illvilja, mer att man ryggar för komplexa utvärderingar, risk för kritik och komplicerade överklagandeprocesser. Trist komplicerat och svårt att komma runt...

Jodå, och jag förstår. Jag har läst det som skrivs här och även materialet. Dessvärre är jag en skeptisk person till grunden, realist kallas det även. Därför väljer jag inte att gå på den linje som känns bäst för mig utan jag vill gärna ha flera synvinklar på det hela...

...Denna diskussion kan inte påstås endast ha en korrekt utväg. Hade vi talat om gud och hans vara eller icke vara däremot så hade det varit en sådan diskussion då endast ett rätt finns.

...men vad jag har lärt mig genom åren som en anal läsare då jag läser ALLT jag kommer över är att det som är rätt från en sida kan mycket väl vara fel från en annan.

Och för att korta ned det hela; Ska ni gå vidare med detta så se återigen över alternativen och förekom de styrandes motfrågor genom att försöka förstå vilka frågescenarion som kan komma att utspelas. Om ni vill ha bort dessa räcken vill säga.
Inget fel i att vara skeptisk, kritiskt granskande eller tveksam, det är en viktig del i all debatt och naturligt när det gäller oponionsbildning.

Det är också riktigt att ingen av oss har facit, vi kommer att veta betydligt mer om ytterligare tio år men vi kanske kan komma överens om att det finns så pass många nya data och input att det kan vara dags att ge någon annan räckestyp än vajer en chans? Kanske till och med etablera teststräckor längs jämförbara vägsträckor och börja verifiera totalkostnaderna?

Det är inte min avsikt att klanka ner på Dig eller Dina åsikter, de har Du full rätt till. Men när vi förefaller resonera förbi varandra blir ju fortsättningen oftast bara tjafsande... Okey?
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Inte för att va sån men de e rätt kört vilken typ av räcke du än träffar sålänge det har stolpar, de som suger med vajerräcken är att lastbilar går rakt igenom. Betongsugor vore fint.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
De som kan ligga och köra hoj längs med ett vajerräcke och sedan på bla sporthoj.com påstå att detta är ett bra skydd är sannerligen inga riktiga mc åkare utan vistas förmodligen här som någon form av wanabee hojägare i brist på bättre sysselsättning samt avsaknad av både mc kort och mc.Om så ej är fallet så saknas det nog både en och flera kontrollhönor uppe i hjärnkontoret som panikartat letar efter ett logiskt svar på dessa vajerräcken som ju myndigheter påstått är bra.LOL.

För de riktiga mc åkare som nu kört längs med dessa vajerräcken har nog någon gång funderat över vad som händer om de slungas in i dessa vajrar.Det kan jag tala om för då trasas kroppsdelar sönder och man blir handikappad för resten av livet om man inte avlider istället.

:hej jag måste vara en av dessa förvirrade wannabes för jag har insett att om jag klottar på motorvägen är jag rätt körd oavsett om jag glider in i vajerräcke, krossas mot amcrostolparna blir mosad av en långtradare eller glider fritt ut i spenaten i 100++ så för mig kvittar de faktiskt vilket.

Nu har jag iof klotat på motorvägen och hojen gled in i amcrot och slogs sönder ordentligt i 50, hade de varit vajer tror jag den hade klarat sig bättre då det fjädrar lite, i vilket fall tror jag helhjärtat att i farter där vajrarna strimlar dig så dör du av krosskadorna på amcrot. Och trasla in sig lär man göra i båda.

För övrigt kul med den här "riktig hojåkar mentaliteten" som du delar med smc och alla silverhåriga gösar, att eran åsikt är den som är rätt oavsett om den bara är tagen ur luften eller grundad på 80talet.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
:hej jag måste vara en av dessa förvirrade wannabes för jag har insett att om jag klottar på motorvägen är jag rätt körd oavsett om jag glider in i vajerräcke, krossas mot amcrostolparna blir mosad av en långtradare eller glider fritt ut i spenaten i 100++ så för mig kvittar de faktiskt vilket.

Nu har jag iof klotat på motorvägen och hojen gled in i amcrot och slogs sönder ordentligt i 50, hade de varit vajer tror jag den hade klarat sig bättre då det fjädrar lite, i vilket fall tror jag helhjärtat att i farter där vajrarna strimlar dig så dör du av krosskadorna på amcrot. Och trasla in sig lär man göra i båda.

För övrigt kul med den här "riktig hojåkar mentaliteten" som du delar med smc och alla silverhåriga gösar, att eran åsikt är den som är rätt oavsett om den bara är tagen ur luften eller grundad på 80talet.

Är inte med i SMC när jag tycker det åstadkoms för lite där som att t ex stoppa de nya körkortsreglerna med tre olika klasser samt reda ut de vansinniga försäkringspremierna som många tvingas betala för sin mc körning.Silver i håret har jag (ser bra ut :crash) men min åsikt är definitivt inte alltid rätt även om jag naturligtvis vill att den ska vara det som så många andra.Däremot är det inte taget ur luften att man skadas svårt vid en sammanstötning på mc med ett vajerräcke för så länge vägarna kantas med trafikfarliga ämnen oavsett om det är stolpar, dåligt underhållna vägar eller vajerräcken för dessa mc åkare där detta är uppfört främst med tanke på bilisterna så är det långtifrån godkänt.Och visst, här är även enbart Söndagsåkande wanabees när forumet delas av många olika intresseklasser i ämnet mc vilket i sig inte är något konstigt. :crash

För övrigt så har jag inte heller aktier i vägverket vilket några andra här tycks inneha med tanke på deras försvar av dessa vägar i landet och dess säkerhetsutrustning. :fakta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Att man ens jämför kohlsvabalk med stolparna till ett vajerräcke får mig att fundera på om folk ens har tittat på dom.

Lite som att jämföra den släta sidan på rivjärnet med den som skivar gurka...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Att bidra genom att inte delta?

Är inte med i SMC när jag tycker det åstadkoms för lite där som att t ex stoppa de nya körkortsreglerna med tre olika klasser samt reda ut de vansinniga försäkringspremierna som många tvingas betala för sin mc körning. En hel del bortklippt...

Och på vilket sätt förbättrar du eller bidrar till SMC:s förmåga att påverka genom att inte vara med?

Du verkar dessutom leva i förvillelsen att SMC agerar som en jämbördig part gentemot Trafikverk och försäkringsbolag?
Snudd på enda sättet att påverka är att påpeka uppenbara fel och brister...och hoppas på att t.ex "Uppdrag granskning" nappar. Tyvärr lär det nettoresultatet av det bara blir att Trafikverket ändrar sitt regelverk så att ansvarsförhållandena blir ännu oklarare allt i akt och mening att ett liknande debacle inte skall upprepas. När det gäller myndigheter så finns det iaf en viss reell chans att påverka...försäkringsbolagen däremot är en helt annan historia.

Det enda de är tvungna till är att erbjuda trafikförsäkring...inget annat. Utan regleringar så sätter de sina egna priser-vilket många här har upptäckt-och de är som sagt märkliga.
Enda sättet möjligen att påverka är att flytta pengarna men även det är svårt då det i praktiken råder oligopol på försäkringsmarknaden i Sverige.

Att förhandla med någon som tydligt visar att de helst inte har en som kund, överhuvudtaget, alls helst någonsin är inte helt lätt.

Hur som helst...hur bidrar du till förmåga och resultat genom att inte vara med?
Tänker du dränka Trafikverket och försäkringsbolagen med egenhändigt startade petioner och skrivelser. Skall du demonstrera i Borlänge eller utanför Folksams huvudkontor? Fototillfälle, någon?

Jag och förmodligen andra undrar hur du vill göra något bättre genom att kanske inte göra något alls?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top