Norrmännen kör inte fulleffekt?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Hej på er gott folk.

En kille jag känner har köpt en hoj (R6) från Norge, han bänkade den för ettag sedan då han tyckte att den hade en skum effektkurva. Då visade det sig att den "bara" har 92hk på bakhjulet, betyder detta att den är strypt på något sätt? Om så, HUR? Är det mycket jobb/prylar som måste dit för att få den fulleffekt? Antar att det är något standardlösning på strypningen om det görs från general-importören i Norge...

Har ringt runt till några mc-firmor med de är bara arroganta och ointresserade.

Tacksam för svar.

- Peter -
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nu är jag inte med, de ligger väl runt 95+hk tror jag, det beror ju sen på bänken och exemplaret den kanske är lite sliten eller har nåt som behöver ses över.
Det är ju inet så att de stryper den 5hk i Norge.
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Jag kan inget om det här så jag borde väl egentligen inte säga något( :kocko :tungan ), MeN är det verkligen så stor effektförlust ?? För dom har väl 121hk i motorn? *intresserad*
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
shoei skrev:
Jag kan inget om det här så jag borde väl egentligen inte säga något( :kocko :tungan ), MeN är det verkligen så stor effektförlust ?? För dom har väl 121hk i motorn? *intresserad*
120hk uppges med trycksatt luftburk, det kan knappast många bromsbänkar använda sig av.

Vanligt värde är runt 110hk på vevaxeln.
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Silwer skrev:
120hk uppges med trycksatt luftburk, det kan knappast många bromsbänkar använda sig av.

Vanligt värde är runt 110hk på vevaxeln.

allright ...

Hittade lite mer exact info precis! :)

Från yamaha:

Med trycksatt luftintag: 90,5 kW (123 hk) @ 13.000 rpm / Utan trycksatt luftintag: 86 kW (117 hk) @ 13.000 rpm

R6-04 då.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
92 hk på bakhjulet från en helt original R6:a låter normalt. Inga strypningar i den.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Låter väl som att den tappat 10 hästar på sin höjd. Kan mycket väl vara slitage och lite mätfel.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
shoei skrev:
allright ...

Hittade lite mer exact info precis! :)

Från yamaha:

Med trycksatt luftintag: 90,5 kW (123 hk) @ 13.000 rpm / Utan trycksatt luftintag: 86 kW (117 hk) @ 13.000 rpm

R6-04 då.

Fabriksuppgifter, aldrig att lita på...
 

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Ort
Visby/Gotland
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
Tycker att det låter fullt normalt. Man har ju alltid en viss effektförlust från vevaxeln till bakhjulet.
//Uffe
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tänk också på att ju fortare du kör, desto högre blir "turbo-effekten". Så att bänka en r6:a utan en simulerad vind(koppla på lite feta fläktar? ;)) gör att du tappar några hästar.

//Edit
Doh, missade inlägget med trycksatt/icke trycksatt luftintag. :huvet
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Nu har jag pratat med killen igen, han säger att det står 72Kw i de norska papprerna han fått med hojen (72Kw och 92rwhp låter också lite underligt...), det stämmer väl ändå inte? Visst är de på mera original?

Rödmarkeringen ligger på 15500 rpm, den drar bra mellan 10KRPM ~12KRPM, men sedan stendör den över det...

Tacksam för ideér och förslag...
 

Barstad

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
10 mil vest for Sverige
Hoj
GSX 600R
En del sykler selges strypt til 100 hk i Norge. Dette selvsagt for å få lavere avgifter og billigere forsikring. At alle fjerner denne strypningen er en annen sak...
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
syrrans kille fick ut 102 på slangen efter 32 bänkningar .. men det är ju kanske inte så vanligt.
 

ZuZ00k

All your GIX are belong to ME!
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Oslo, Norge
Hoj
Suzuki DR650-R
Som han over her skrev så selges enkelte sykler som 100hesters utgaver her i Norge. Ta kontakt med den norske Yamaha importøren og spør hvor sperren sitter og hvordan man får fjernet den.
Btw, testet dere hestekrefter på veiva eller bakhjulet ? hp og bhp er to forskjellige ting ;)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Peccus skrev:
Nu har jag pratat med killen igen, han säger att det står 72Kw i de norska papprerna han fått med hojen (72Kw och 92rwhp låter också lite underligt...), det stämmer väl ändå inte? Visst är de på mera original?

Rödmarkeringen ligger på 15500 rpm, den drar bra mellan 10KRPM ~12KRPM, men sedan stendör den över det...

Tacksam för ideér och förslag...
Spelar ju ingen roll om den är strypt i papperna, du har ju mätt bakhjulseffekten och den är fullgod så han kan åka utan att skämmas.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Årsmodellen på R6-an är inte oviktigt. Ca 95 pållar ut på gakan på en -99 är vare sig dåligt eller ovanligt. En 01 eller nyare kan komma upp över 100-105 om jag kommer ihåg rätt.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Silwer skrev:
Spelar ju ingen roll om den är strypt i papperna, du har ju mätt bakhjulseffekten och den är fullgod så han kan åka utan att skämmas.
Nåja, nu är det ju inte just effekten i sig som är problemet, utan mera effektkurvan, kanske antagit felaktigt att just en strypning skulle kunna ställa till det på den fronten. Om den dragit starkt och fint från 10KRPM och upp till varvstoppen så hade det inte varit några problem som jag ser det.

Cykeln är en -00:a vad jag vet.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top