Norrmännen kör inte fulleffekt?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
ZuZ00k skrev:
Som han over her skrev så selges enkelte sykler som 100hesters utgaver her i Norge. Ta kontakt med den norske Yamaha importøren og spør hvor sperren sitter og hvordan man får fjernet den.
Btw, testet dere hestekrefter på veiva eller bakhjulet ? hp og bhp er to forskjellige ting ;)
Effekten är mätt på bakhjulet.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Peccus skrev:
Nåja, nu är det ju inte just effekten i sig som är problemet, utan mera effektkurvan, kanske antagit felaktigt att just en strypning skulle kunna ställa till det på den fronten. Om den dragit starkt och fint från 10KRPM och upp till varvstoppen så hade det inte varit några problem som jag ser det.

Cykeln är en -00:a vad jag vet.
hur ser den kurvan ut då?
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Barstad skrev:
En del sykler selges strypt til 100 hk i Norge. Dette selvsagt for å få lavere avgifter og billigere forsikring. At alle fjerner denne strypningen er en annen sak...
Du har ingen närmare koll på vad som ska "fjern":as? :)
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
blom skrev:
hur ser den kurvan ut då?
Har inte tillgång till bänkpapper eller scannrar och prylar, men en förklaring med ord lyder ungefär:

Den drar bra mellan 10KRPM ~12KRPM, men sedan stendör den över det... Typ ketchup effekt vid de 2KRPM, sedan ingen över.

Vet inte om det där hjälpte så mycket... :)
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Min bromsade 104,5hk på bakhjulet utan trycksatt luftburk, endast med micron slipon. 103hk bromsade en helt standard GSXR600 -04 i samma bänk. Av killen som bromsade fick jag veta att de brukar ligga mellan 95-98hk orginal.

Min kurva toppar vid 12000 å tappar sedan för att komma igen vid 15000.

Kanske inte är bytt munstycken sen den kom från affären? Eller gör man int sånt på R6an?

*Edit, ska se om jag hittar en scanner för att lägga in kurvan.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Peccus skrev:
Nåja, nu är det ju inte just effekten i sig som är problemet, utan mera effektkurvan, kanske antagit felaktigt att just en strypning skulle kunna ställa till det på den fronten. Om den dragit starkt och fint från 10KRPM och upp till varvstoppen så hade det inte varit några problem som jag ser det.

Cykeln är en -00:a vad jag vet.
ok, men de som mätte upp den kan säkert stå till tjänst att bestycka hojen ifall den nu går risigt.
Eller så är något fel på den helt enkelt, toppeffektwen är iaf inte helt fel, tänk på att hojexemplar och bänkar kan skilja sig de här få procenten lätt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
OlleR6 skrev:
Kanske inte är bytt munstycken sen den kom från affären? Eller gör man int sånt på R6an?

.

Hojarna ställs inte på nåt sätt in individuellt, det är standardsettings bara och därför kan effekten o karraktären skilja sig, vill man få den ombestyckad så får man ordna det själv.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Silwer skrev:
Hojarna ställs inte på nåt sätt in individuellt, det är standardsettings bara och därför kan effekten o karraktären skilja sig, vill man få den ombestyckad så får man ordna det själv.
Vissa cyklar kommer ju med andra munstycken för inkörning?
(vilket oxo var det jag menade på)
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
OlleR6 skrev:
Min bromsade 104,5hk på bakhjulet utan trycksatt luftburk, endast med micron slipon. 103hk bromsade en helt standard GSXR600 -04 i samma bänk. Av killen som bromsade fick jag veta att de brukar ligga mellan 95-98hk orginal.

Min kurva toppar vid 12000 å tappar sedan för att komma igen vid 15000.

Kanske inte är bytt munstycken sen den kom från affären? Eller gör man int sånt på R6an?

*Edit, ska se om jag hittar en scanner för att lägga in kurvan.
Vore schysst att lägga in kurvan.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Silwer skrev:
ok, men de som mätte upp den kan säkert stå till tjänst att bestycka hojen ifall den nu går risigt.
Eller så är något fel på den helt enkelt, toppeffektwen är iaf inte helt fel, tänk på att hojexemplar och bänkar kan skilja sig de här få procenten lätt.
Ok, vad skulle kunna vara fel då? Vad kan få den att "tappa" effekten på det sättet vid de varvtalen?

Känns som att man är öppen för det mesta i förslagsväg...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Peccus skrev:
Nåja, nu är det ju inte just effekten i sig som är problemet, utan mera effektkurvan, .....

Det låter ju som en annan femma. Där har du ju saker som innebär felsökning. Se till att allt är fräscht i luftburk och bränslesystem och tändstift.

Sen tar du reda på vad andra 600'or har presterat i den bänken sådu vet om du ligger rätt i toppeffekt.

Sen går du till mekforumet och frågar killar som brinken o lundinen... :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Peccus skrev:
Ok, vad skulle kunna vara fel då? Vad kan få den att "tappa" effekten på det sättet vid de varvtalen?

Känns som att man är öppen för det mesta i förslagsväg...

Serva hojen ordentligt med luftfilter o tändstift.

Fixa en bild på bromspapperet o lägg upp i meckforumet så kan de som sett många sånna säkert komma med råd.

Det kan ju både vara ett bränslerelaterat problem eller tändningsrelaterat., går den att sega upp i höga varv eller är det alltid 12000 varv o sen stendöd som att vrida av bränslekranen?

Går det att dra av på gasen lite så ökar hojen, men sackar på fullgas?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Silwer skrev:
Även om de gör det så sätter de bara i standardgrejorna vid den servicen sen inga bänkningar utförs om mna inte nu skulle vilja det.
Nu tappade du bort mig här, vad jag menade var att första ägaren kanske skippat att gå in på första service och därmed inte fått byta munstycken...

Hursomhelst så är det väl alltid vettigt att rengöra förgasarna? I servicemanualen till husabergen står det var 25 timme ;) (JA Silwer den har ett annat användningsområde, men jag tar det bara som exempel)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
OlleR6 skrev:
Där måste det bara vara något fel. Enligt kurvan för momentet så försvinner allt moment vi 14000. Nålen går ner i noll. Effektkurvan fortsätter upp i 16000.

Verkar vara samma killar som ritar moment/effektkurvor till tidningen Bike :)

Edit: Eller vad fan, max moment=0 står det på kurvan. Skumt. Den undre kurvan är faktiskt graderad i hp och med max=27 hästar. Vad fan menas?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
pjohan skrev:
Där måste det bara vara något fel. Enligt kurvan för momentet så försvinner allt moment vi 14000. Nålen går ner i noll. Effektkurvan fortsätter upp i 16000.

Verkar vara samma killar som ritar moment/effektkurvor till tidningen Bike :)

Edit: Eller vad fan, max moment=0 står det på kurvan. Skumt. Den undre kurvan är faktiskt graderad i hp och med max=27 hästar. Vad fan menas?
Haha, undrade när du skulle hitta det ;D

Det är såhär att den där kurvan visar före och efter strypning, gissa vilken kurva som e roligare? ;)

(bör tilläggas att det där är killarna som byggt hayabusamotorn på 700hk)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
OlleR6 skrev:
Haha, undrade när du skulle hitta det ;D

Det är såhär att den där kurvan visar före och efter strypning, gissa vilken kurva som e roligare? ;)

(bör tilläggas att det där är killarna som byggt hayabusamotorn på 700hk)

Hmmm.. trodde 25 kW gav mer än så på bakslangen, även med 13 % avdrag borde det vara mer än 30 hästar. Men det är klart, det är väl ingen exakt vetenskap. Visar om inte annat hur hemskt det är för den stackars motorn att genomlida.

Men varför ingen momentkurva?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
pjohan skrev:
Hmmm.. trodde 25 kW gav mer än så på bakslangen, även med 13 % avdrag borde det vara mer än 30 hästar. Men det är klart, det är väl ingen exakt vetenskap. Visar om inte annat hur hemskt det är för den stackars motorn att genomlida.

Men varför ingen momentkurva?
Det var inte intressant vid tillfället, tror inte ens det skrevs ut på skärmen

Vi valde att göra strypbrickor som låg under 25kW eftersom de antagligen skulle bort rätt fort efter :rolleyes:
*edit, och man skulle spara lite pengar på att slippa göra om/borra ut dem
 

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
Peccus skrev:
Hej på er gott folk.

En kille jag känner har köpt en hoj (R6) från Norge, han bänkade den för ettag sedan då han tyckte att den hade en skum effektkurva. Då visade det sig att den "bara" har 92hk på bakhjulet, betyder detta att den är strypt på något sätt? Om så, HUR? Är det mycket jobb/prylar som måste dit för att få den fulleffekt? Antar att det är något standardlösning på strypningen om det görs från general-importören i Norge...

Har ringt runt till några mc-firmor med de är bara arroganta och ointresserade.

Tacksam för svar.

- Peter -
Tidningen Bike bänkade en 2003 CBR 600RR förra året i Scneiders bänk. Den hade 99 hästar SAE på bakhjulet. Folk har inte riktig fattat skillnaden mellan Tillverkarens uppgifter( som förvisso är vevaxeleffekt) och real- world effekt dvs bakjulshästar. Honda uppger 122 hästar i motorn vilket är en klar överdrift åtminstone i detta fallet. Snarare 110- 115 hästar i motorn.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top