Video Norwegian Ride 2012 - En film från sommarens resa med veteranhoj genom Norge.

Znabb

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda CB450 K0 Black Bomber 1966, Honda CB 450 K1 1968, Honda CB 450 K2 1969, Honda CB 450 K5 1975 (i delar)
En film från min resa genom Norge på en Honda CB450 K2 från 1969 nu i somras. Jag åker bl.a. genom Oslofjord-tunneln, upp på toppen av Dalsnibba, kör Trollstigen och Atlanterhavsvägen. Besöker även Stockholm på vägen hem.
Inte helt fel med lite sommar, sol och hojåkning mitt i vintermörkret.

God Jul! :)


Bör ses i HD 720p.
http://youtu.be/-6TpL4nniKY?hd=1
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Fantasiskt bra! Fin redigering, fin motorcykel, fint landskap. 5 styren av 5 möjliga. :tummenupp

Jag åkte också i norge i somras, känner igen mig väl i utförslöpan vid 21:35, fast jag åkte uppför istället. Mycket häftig backe, massor med tunnlar, man åkte i en korkskruv. :banana

edit: ...och samma flock kor verkar gå på vägen vid 23:20. ;)

//Johan
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Skön rulle, men vad är det för fel med din vänster tumme?:tungan
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Underbar film. Så mycket bättre än alla filmer där folk försöker slå rekord i bakhjulsåka. All heder. Dock så blev ju inte abstinensen mindre och ute yr snön så man inte ser handen framför sig. Nä, nu blir det en kopp kaffe till google maps och börja fundera ut en lämplig rutt genom Norge.
Keep it up.

/Johan
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Underbar film! (har iofs bara hunnit se halva, måste kila iväg och laga juldagsmiddag...). Får 5 tändstift av 5 möjliga.

För den som inte kört i Norge förut, eller som inte förstår varför man skall köra i Norge, så räcker det att se den här filmen för att förstå! :)

EDIT: nu har jag sett resten. Fortsatt bra! Men vad är det med din tumme och blinkersknappen? Du tryckte nog in den 100 gånger bara under filmen.
 
Last edited:

Znabb

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda CB450 K0 Black Bomber 1966, Honda CB 450 K1 1968, Honda CB 450 K2 1969, Honda CB 450 K5 1975 (i delar)
Tack! Kul att ni gillar filmen.
Vad gäller den lätt spastiska vänstertummen så märkte jag inte själv att jag har (o)vanan att titt som tätt kolla att blinkersen inte är på. Det var först när jag monterade GoPro-kameran i bröstsele så att styret och händerna syntes i bild jag insåg att jag gör så.
Nåja, man får se det från den positiva sidan, ingen risk att jag glömmer blinkersen på några längre sträckor i alla fall. Skall tejpa tummen i nästa film. :D
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Underbar resa/film :) Hade min tumme vart med på liknande film så är jag säker på att det hade sett ungefär likadant ut :tummenupp:)
 

BirdTown

CBR1100XX
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Motala
Hoj
CBR 1100XX Blackbird -07, CBX 550F2 -82, CB 125K5 -73
Suveränt bra film, fantastiskt fin hoj med ett underbart ljud från en riktig parallelltwin.
Tack, det gjorde vintermörkret uthärdligt en stund.
 
Last edited:

joggeboy

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
XT1200Z
Underbar film! Efter att ha sett denna så har jag och mina polare nu planerat nästa års resa och det blir naturligtvis Norge!!!!
 

Znabb

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda CB450 K0 Black Bomber 1966, Honda CB 450 K1 1968, Honda CB 450 K2 1969, Honda CB 450 K5 1975 (i delar)
Fastän jag varit i Norge många gånger tidigare (dock inte med hoj) så blev jag faktiskt ändå överraskad av hur vilt och vackert landskapet är. GoPro-kamerans vidvinkel gör att bergen ser mindre ut i filmen än vad dom gjorde i verkligheten. Dessutom hade jag otrolig tur med vädret då solen sken på nästan hela resan.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Ser inte dumt ut alls! Blev till och med sugen på att skaffa en gammal knarr jag med nu! (alltså som komplement till bladen) :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mycket bra! Mina filmer brukar bli ca 3 min långa, så jag vågar inte tänka på hur mycket jobb du lagt ned på denna! Ett riktigt trevligt minne för dig och bussigt att du delar med dig!

Jag hade tänkt smälla ihop en liten rulle från min egen tur i somras, men nu vetefan om det är värt det :)

Edit: Länka gärna upp filmen i reseforumet också.
 

Znabb

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda CB450 K0 Black Bomber 1966, Honda CB 450 K1 1968, Honda CB 450 K2 1969, Honda CB 450 K5 1975 (i delar)
Mycket bra! Mina filmer brukar bli ca 3 min långa, så jag vågar inte tänka på hur mycket jobb du lagt ned på denna! Ett riktigt trevligt minne för dig och bussigt att du delar med dig!

Jag hade tänkt smälla ihop en liten rulle från min egen tur i somras, men nu vetefan om det är värt det :)

Edit: Länka gärna upp filmen i reseforumet också.
Jo, det har tagit tid att editera filmen men jag tycker bara att det kul eftersom det nästan känns som att man återupplever resan.

Så det finns ett reseforum också.
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Har sagt det tidigare, blir sjukt avis på dina resor,, riktigt trevlig film Znabb... :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har sagt det tidigare, blir sjukt avis på dina resor,, riktigt trevlig film Znabb... :tummenupp
OT: det är bara att ge sig iväg! :) OK, europaturen som Znabb gjorde var tämligen ambitiös. Men fjällen i Norge når du på några timmar från Västerås. Själva reser vi den 30 maj på en fyradagarstur till norska fjäll och fjordar. Om vi nu bara får lika bra väder som Znabb hade... Det är dessvärre ingen självklarhet med sol i Norge. Juni 2012 var vi i trakterna runt Trysil i +7 och regn. Inte sååå skönt då.
Slut med OT!
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
OT: det är bara att ge sig iväg! :) OK, europaturen som Znabb gjorde var tämligen ambitiös. Men fjällen i Norge når du på några timmar från Västerås. Själva reser vi den 30 maj på en fyradagarstur till norska fjäll och fjordar. Om vi nu bara får lika bra väder som Znabb hade... Det är dessvärre ingen självklarhet med sol i Norge. Juni 2012 var vi i trakterna runt Trysil i +7 och regn. Inte sååå skönt då.
Slut med OT!

Har faktiskt nu i dagarna köpt mig en ny bil, eller jag bytte in min gamla 2006 A6 mot en Audi S6 av 2003 års modell, har kört sporthoj sedan 2002, har aldrig ägt en bil med mer hästar än typ 170, så jag tänkte det kunde vara kul å testa nått med lite mer UMF i. Så jag har lagt sporthojs åkande liten på hyllan, har dock åker jag fortfarande hoj, en liten bobber som jag puttrar om kring på, fast dock inne i stan och mer från cafe´t och glassbaren en fin Fredagskväll, med fru å 2 barn, den ena värre än den andra, hus och du vet det vanliga svensson livet, så finns det inte så mycket utrymme för annat än just bilen, som man faktiskt kan använda året runt..
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Härlig film, nu vill jag åka en Norge sväng igen. Skitroligt med tummen! Jag är övertygad om att jag gör samma sak (tråkad av polarna för glömd blinkers en gång för mycket).

Nu måste jag hitta en CB450! Skön "åka till jobbet" hoj!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top