Nostalgitråd "gamla" racehojar.

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
View attachment 349133View attachment 349134View attachment 349135View attachment 349136View attachment 349137View attachment 349138View attachment 349139View attachment 349140

Från Piteå -96?

Bild:1 Jens Wiksröm
Bild:2 Jäänz
Bild:3 Peder wennström
Bild:4 Norrman Ynvge?
Bild:5 Slangen
Bild:6 RG 500
Bild:7 Matias Lennman
Bild:8 Fredrik Pärus
Bild 4 och 5 er Rune Antonsen fra Tromsø med sin Spondon Suzuki 1327.
Denne hojen eies nå av Hans Markussen i Tromse og blir å ha en GSX 1400 motor i seg til sommeren.
 

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Tullinge 2004 Del3
Den hojen lever och frodas fortfarande, nu i min ägo.

Tullinge 2004 Del6
Bild #3 Håkan Edvall (tror jag) längst bort i bild.
Bild #6 & 7 Kurre Geschwindt och Magnus "Wibbe" Wimark
 
Last edited:

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Ort
sthlm
Hoj
suzuki x 6 st. turbo-lustgas mm
stefaaaaan din gammla räv häls lasse grek här make my day katanan

:tummenupp
Inlägg #146:
Bild 5:?
Bild 6: Ulf Olsson (Hojåkarna)
Bild 7: Ulf Olsson (Hojåkarna)
Bild 8: Lelle Glimsö

Inlägg #147
Bild 1: Lelle Glimsö
Bild 2: Kan vara Tomas Molin till vänster

Inlägg #148
Bild 5: Per Bengtsson (Bentec)

Hur har du lyckats missa mig?
Erik från E&D och Pickel är med, dessutom har de har mina sponsor T-shirtar på sig.
Jag måste stått precis bredvid.....
Har du inga fler bilder från samma tävling?

/Stefan Mejerwall
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Gabbi när hon köpte EF 1999, 1327 cc Grottis topp Marvic 18 tum i bak......

Senare version av EF 2006 när hon vann SM 1427 cc V&H 31/27 titan topp Lectron 44, uppflyttat styrhuvud + sving Marvic 17 tum, öhlinare R -sving mm 8,70/271 som bäst.....

Min 1403 R......32/28 topp av marklund/NLR..liten vaacum pumo, RC components Aurora hjul....8,80/262 som bäst....J jag blev aldrig bättre än min sambo.....:)

Kommer mera av mina gamla R hojar snart.....

//H

Hej Henrik, kul med lite bilder. Har inte hittat denna tråd förrän nu...
Kan lägga upp lite bilder på den gamla EF:en från när jag och Thomas härjade som värst. Kan ju såklart få in några bilder på min hoj också:tummenupp

PS! Har kvar GSX:en, den gula men både jag o Thomas hädar lite grann nuförtiden o kör Gixxer 1000. Jag en K7, Thomas en K1

//Magnus
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Mina hojar genom åren

Hej.
Lite info om de hojar jag ägt genom åren och som varit med under en ganska krokig dragracing-karriär som egentligen aldrig riktigt tog fart....men roligt var det

1:a hojen

IMG_0248.JPG

SUZUKI GSX 400 FWS-84
Med nytaget kort och efter hårda påtryckningar på far min så blev jag lycklig ägare till denna "missil" 1985. Plågades hårt under 2 somrar, tror aldrig varvet var under 8000, ingenting hände ju under detta varvtal. Satte på ett V&H CS från en Kawa GPZ 600. Det gick dit efter lite modifieringar. 4-1 var ju "the shit" man skulle ha

Hoj 2, som den såg ut när jag köpte den

IMG_0252.JPG

SUZUKI GSX 1100 E-82
Min pärla, fortfarande kvar i Garaget efter snart 30 år. denna hoj hade ju "allt" för att vara den perfekta hojen....tjena. 1168, snikportad topp, exportkammar, clipon-styre, bakåtflyttade pinnar, KN luftfilter med bortplockat lock och inte minst, V&H 4-1 megafon system.
Köpte den av en kompis i Borås hösten 86.
Minns fortfarande känslan när jag 1:a gången körde denna helvetesmaskin våren 87, vilket drag. Slutade ju aldrig acca:)
Kan ibland ångra att jag inte behållit denna lackering. Var rätt häftig faktiskt
Det var också här de första stapplande försöken till en dragracingkarriär tog fart. Körde lite grann i Stans snabbaste hoj. Bike weekend besöktes varje år. Några höjdartider blev det inte, tror aldrig jag var under 11 sek med denna spec

Hoj 3

IMG_0240.JPG

SUZUKI GSX 1100 81
Denna hoj hittade jag på annons nån gång 88-89. Det var motorn jag var ute efter. En Motospeed gjord "Hotstreet" motor. 1168, portad topp med större ventiler, Mikuni 33:eek:r, svetsad vev, superhub-koppling, modified kammar, V&H megafonsystem med kollektorn mitt under motorn. Hojen inköptes i Nyköping hösten 88 eller 89 och kördes tillbaka till Borås med lånad skylt från min 1100 E-82. Den gick som bara faan tyckte jag då Powerwheelies på 2:an. Väl hemma igen så blev den donatorhoj till 82:an. Motor, avgassystem flyttades över och den blev stående dammig i garaget under några år. Till slut såldes den till en norrman med min 1100 E motor monterad.
Hade gärna haft den kvar idag i det skicket jag köpte den i, men det är lätt att vara efterklok

Hoj 2, version 2

IMG_0257.JPG

1990 års version av Bettan, omlackad i helgult. Nu hade jag fått tag på lite delar som skulle göra mig mer konkurrenskraftig trodde jag. Gaffel från GSXR750 87. Framhjul från R1100 88 (18"), bakhjul från R1100 89 (17x4,5")
Bigblockrad med 1290 kolvar inköpta av E&D mc tillsammans med CAM-motion G4 kammar. Mina tidigare modified kammar hade jag fått kassera pga ett mindre haveri i toppen 1989. Annars samma "hotstreet" motor som kom från 81:an. RS36:eek:r hade införskaffats också
Körde runt 10.25 som bäst med denna setup på Bike weekend 90 som bilden är ifrån
Bänkade aldrig denna version men runt 140 på slangen är nog rimligt.
Körde med denna setup tom 92 då hojen började ryka onormalt mycket och gå betydligt sämre. Detta ihop med familjebildning gjorde att dragracingkarriären lades på is ett tag. Hade en komplett reservdelsmotor i garaget helt original. Testade att montera denna men det var ju löjligt att åka runt med de futtiga hästar som denna motor levererade.

Hoj 2, version 3

PICT0309_2.jpg

Inför analkande 30-årskris så togs beslutet hösten 96 att skicka min originalmotor ihop med bigblockcylinder och kammar upp till Erik Marklund på MCXpress. Önskan var:
Ge mig en häftig spis med 1327 cc som går att använda på gatan.
Fick tillbaka motorn våren 97 bänkad och klar, 182 HK/135 Nm
Toppen raceportades, 31/27 rostfria ventiler sattes i. 1327 kit 10.5:1 monterades. Veven svetsades och balanserades.
Körde Nordic Pro Street cup 97 med denna setup. Kom äntligen ner på en 9:a.
9.85/233 kmh noterades på Tullinge i Augusti 97
Andra modifieringar gjörda var, toppsmörjningskit och 5.5" bakfälg från en R1100 90-nånting. Ny gul lack blev det nog också....

Hoj 4

14370100_10154580467819936_6669611412015492625_n.jpg

SUZUKI GSXR 1000 K7
Efter rätt många år utan hojåkande började intresset vakna igen förra sommaren. En del av mina kompisar startade sin MC-karriär förra sommaren med att ta kort och började tjata på mig att få igång min gamla Suzuki igen. Hade dock inte ork för det då....men helt plötsligt stod jag som ägare till denna svartvita Gixxer....jo, det är Thomas Carlssons K1 i bakgrunden.
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Stefan Bild:5 röd/svarta R:en är Anders Persson från motospeed, fast det var Eva Wolins hoj.

Här kommer några från Bikeweekend och några från Pite.

Bild:1 Gabbis innan henne.
Bild:2 Spondon bygge.
Bild:3 Tobias Lindström.
Bild:4 Lill Janne från Västerås?
Bild:5 ??
Bild:6 Nån från motospeed.
Bild:7 Nån polare åt lustgas Tobbe.
Bild:8 Same.

Har lite info om hojen på bild 1 innan Gabbi köpte den, och Ja, den gula i bakgrunden är min med det inte helt ovanliga felet rasad startkoppling:huvet

EF:en tillhörde under många år min kompis Thomas Carlsson och han i sin tur köpte den av Rolle, Roland Östman från Västerås.
Så här såg den ut när vi precis hade hämtat den nere i Gislaved där Rolle bodde vid denna tidpunkt, kan ha varit 88.

IMG_0249.JPGIMG_0251.JPG

Vi träffade på Rolle några gånger inne i Borås under dessa år då han jobbade nere i Gislaved och blev bra kompisar. I samma veva lärde vi känna Lars Enlund också. Thomas hade kraschat sin Kawasaki GPZ 600 tidigare under sommaren 88 och var utan hoj. Rolle nämnde att han kunde tänka sig att släppa sin EF då han var sugen på att bygga nånting annat....(Det blev en grymt snygg blåvit EF till:)
Så jag och Thomas åkte ner till Gislaved på min 1100:a och hämtade hojen. EF:en var den grymmaste hojen jag kört so far. Om jag inte minns fel så var setupen:
1230 cc, portad topp, RS36, modified kammar, superhub, svetsad vev + sänkningen av chassit och kåplös naturligtvis. det var första gången jag sett en EF utan kåpor, riktigt häftigt.
Måste erkänna att det tog emot lite att bli så frånåkt som jag blev den här perioden.
Har ju gjort mina försök att komma ikapp men aldrig riktigt lyckats. Sommaren 97 hade vi nog ungefär samma prestanda men jag tror nog Thomas lyckades köra några hundradelar snabbare än mig även denna sommar:huvet
 

SukkiSukki

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2019
Ort
Ljungby
Hoj
Suzuki
Hej, en liten trådbump här, hoppas det är okej... :)

Förde över lite gamla VHS-band häromdagen och hittade bl.a. lite dragracing från Feringe 1992. Däribland finns några korta sekvenser på tre olika hojar, tänkte att det kanske kan vara kul att se för den med intresse, även om bildkvalitén är usel med dagens mått mätt. Om jag hör rätt så är det en Mikael Ström, en Peter Aspenryd samt en Krister, efternamn eventuellt Hansson?, som kör (rätta mig gärna om jag har fel). Hojarna finns att se @ 1:49, 2:22, 3:32, 9:35 samt 10:31 i följande klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=6UIpMapnMRA
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top