Mina hojar genom åren
Hej.
Lite info om de hojar jag ägt genom åren och som varit med under en ganska krokig dragracing-karriär som egentligen aldrig riktigt tog fart....men roligt var det
1:a hojen
SUZUKI GSX 400 FWS-84
Med nytaget kort och efter hårda påtryckningar på far min så blev jag lycklig ägare till denna "missil" 1985. Plågades hårt under 2 somrar, tror aldrig varvet var under 8000, ingenting hände ju under detta varvtal. Satte på ett V&H CS från en Kawa GPZ 600. Det gick dit efter lite modifieringar. 4-1 var ju "the shit" man skulle ha
Hoj 2, som den såg ut när jag köpte den
SUZUKI GSX 1100 E-82
Min pärla, fortfarande kvar i Garaget efter snart 30 år. denna hoj hade ju "allt" för att vara den perfekta hojen....tjena. 1168, snikportad topp, exportkammar, clipon-styre, bakåtflyttade pinnar, KN luftfilter med bortplockat lock och inte minst, V&H 4-1 megafon system.
Köpte den av en kompis i Borås hösten 86.
Minns fortfarande känslan när jag 1:a gången körde denna helvetesmaskin våren 87, vilket drag. Slutade ju aldrig acca
Kan ibland ångra att jag inte behållit denna lackering. Var rätt häftig faktiskt
Det var också här de första stapplande försöken till en dragracingkarriär tog fart. Körde lite grann i Stans snabbaste hoj. Bike weekend besöktes varje år. Några höjdartider blev det inte, tror aldrig jag var under 11 sek med denna spec
Hoj 3
SUZUKI GSX 1100 81
Denna hoj hittade jag på annons nån gång 88-89. Det var motorn jag var ute efter. En Motospeed gjord "Hotstreet" motor. 1168, portad topp med större ventiler, Mikuni 33
r, svetsad vev, superhub-koppling, modified kammar, V&H megafonsystem med kollektorn mitt under motorn. Hojen inköptes i Nyköping hösten 88 eller 89 och kördes tillbaka till Borås med lånad skylt från min 1100 E-82. Den gick som bara faan tyckte jag då Powerwheelies på 2:an. Väl hemma igen så blev den donatorhoj till 82:an. Motor, avgassystem flyttades över och den blev stående dammig i garaget under några år. Till slut såldes den till en norrman med min 1100 E motor monterad.
Hade gärna haft den kvar idag i det skicket jag köpte den i, men det är lätt att vara efterklok
Hoj 2, version 2
1990 års version av Bettan, omlackad i helgult. Nu hade jag fått tag på lite delar som skulle göra mig mer konkurrenskraftig trodde jag. Gaffel från GSXR750 87. Framhjul från R1100 88 (18"), bakhjul från R1100 89 (17x4,5")
Bigblockrad med 1290 kolvar inköpta av E&D mc tillsammans med CAM-motion G4 kammar. Mina tidigare modified kammar hade jag fått kassera pga ett mindre haveri i toppen 1989. Annars samma "hotstreet" motor som kom från 81:an. RS36
r hade införskaffats också
Körde runt 10.25 som bäst med denna setup på Bike weekend 90 som bilden är ifrån
Bänkade aldrig denna version men runt 140 på slangen är nog rimligt.
Körde med denna setup tom 92 då hojen började ryka onormalt mycket och gå betydligt sämre. Detta ihop med familjebildning gjorde att dragracingkarriären lades på is ett tag. Hade en komplett reservdelsmotor i garaget helt original. Testade att montera denna men det var ju löjligt att åka runt med de futtiga hästar som denna motor levererade.
Hoj 2, version 3
Inför analkande 30-årskris så togs beslutet hösten 96 att skicka min originalmotor ihop med bigblockcylinder och kammar upp till Erik Marklund på MCXpress. Önskan var:
Ge mig en häftig spis med 1327 cc som går att använda på gatan.
Fick tillbaka motorn våren 97 bänkad och klar, 182 HK/135 Nm
Toppen raceportades, 31/27 rostfria ventiler sattes i. 1327 kit 10.5:1 monterades. Veven svetsades och balanserades.
Körde Nordic Pro Street cup 97 med denna setup. Kom äntligen ner på en 9:a.
9.85/233 kmh noterades på Tullinge i Augusti 97
Andra modifieringar gjörda var, toppsmörjningskit och 5.5" bakfälg från en R1100 90-nånting. Ny gul lack blev det nog också....
Hoj 4
SUZUKI GSXR 1000 K7
Efter rätt många år utan hojåkande började intresset vakna igen förra sommaren. En del av mina kompisar startade sin MC-karriär förra sommaren med att ta kort och började tjata på mig att få igång min gamla Suzuki igen. Hade dock inte ork för det då....men helt plötsligt stod jag som ägare till denna svartvita Gixxer....jo, det är Thomas Carlssons K1 i bakgrunden.