Novemberkåsan 2021

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!

I år går kåsan i trakterna runt Gävle! :banana Tyvärr står det inte ett smack på arrangörens hemsida: https://www.smkgavle.nu

Men i tidningen står det lite mer: https://www.gd.se/2021-10-14/en-manad-kvar--sa-ser-planerna-for-novemberkasan-ut

Om en månad vrids det på gasen – helgen 13–14 november avgörs Novemberkåsan för åttonde gången i Gävle.
Just nu planeras det för fullt.
Bland planerna finns en mäktig invigning – mitt i stan.

Det vore ju riktigt häftigt om dom lyckas få in motorsportare på scen mitt i stan!

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det finns en site för Kåsan:

Innehåller dock inte jättemycket den heller och det verkar som om de återanvänt siten från förra året då det står 2020 på en del ställen trots att det handlar om 2021...

Mvh,
Ingvar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det obefintliga uppsnacket av motorevent har förbryllat mig i 20 år
Ja, MotoGP pratas det friskt om, åtminstone i trådarna här, samtidigt som folk klagar på att det inte händer något i Sverige och att vi inte får fram några svenska talanger. Men det är ju svårt att prata om något man inte vet händer. Att någon fotbollsspelare har kluvna hårtoppar eller funderar på att byta tandborste är dock förstasidesnyhet med livesändningar och uppföljning i veckor :huvet

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, MotoGP pratas det friskt om, åtminstone i trådarna här, samtidigt som folk klagar på att det inte händer något i Sverige och att vi inte får fram några svenska talanger. Men det är ju svårt att prata om något man inte vet händer. Att någon fotbollsspelare har kluvna hårtoppar eller funderar på att byta tandborste är dock förstasidesnyhet med livesändningar och uppföljning i veckor :huvet
T.ex Supercross och Monster Jam marknadsförs bra och grisenduro kanske inte riktigt lockar popcornpubliken. Men man kan ju som utomstående tycka att någon "kommunikatör" kan regga sig på t.ex mc-forum och motsvarande facebookgrupper och peta lite här och var. Lite på samma sätt som vår käre fjädringsexpert här som gör det svårt att tänka i andra banor än att köpa något med gul bakfjäder.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
. Lite på samma sätt som vår käre fjädringsexpert här som gör det svårt att tänka i andra banor än att köpa något med gul bakfjäder.
Menar du en sådan här?
2021-10-02 16.59.12.jpg

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Med tanke på att de flesta här inte kör SportHoj utan har en motorcykel lämplig att ta sig ut till åsiktsplatser och kolla Novemberkåsan...
Så borde intresset vara större.
Dock har de flesta internätkrigarna här svårt att ge sig ut när det inte är varmt och soligt...
Därför är intresset mindre...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Med tanke på att de flesta här inte kör SportHoj utan har en motorcykel lämplig att ta sig ut till åsiktsplatser och kolla Novemberkåsan...
Så borde intresset vara större.
Dock har de flesta internätkrigarna här svårt att ge sig ut när det inte är varmt och soligt...
Därför är intresset mindre...
Menar du alltså att man kan åka utanför 50-skyltarna med sin äventyrshoj i 200k-kronorsklassen? Det verkar ju helt galet.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
En skröna från Novemerkåsan.
Rolf Tibblin som som var en känd cross och enduroförare ska vid en Noveberkåsa
kommit fram till ett större kärr.
Han tog då hojen och bar den som en resväska över kärret!

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Spännande! Novemberkåsan verkar vara liknande Grand National på Gotland, bara inte lika många deltagare. Det där vill ha gå se på!

Men varför ska dom arrangera det så sent på året, när det är så kallt och mörkt! Vore det inte lämpligare att köra "Septemberkåsan" istället?

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Inte för det heller är uppsnack, men jag har noterat att min längsta, ganska tråkiga Youtube film seglat upp som mest sedd / dag sista veckorna....

... så nått verkar vara på G :D

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Spännande! Novemberkåsan verkar vara liknande Grand National på Gotland, bara inte lika många deltagare. Det där vill ha gå se på!

Men varför ska dom arrangera det så sent på året, när det är så kallt och mörkt! Vore det inte lämpligare att köra "Septemberkåsan" istället?
Nu har du chansen att ge Kawasaki en efterlängtad seger i Kåsan! Det kalla mörka vädret torde skrämma bort en hel del duktiga förare, så konkurrensen lär inte vara mördande precis! Go4it!!

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Inte för det heller är uppsnack, men jag har noterat att min längsta, ganska tråkiga Youtube film seglat upp som mest sedd / dag sista veckorna....

... så nått verkar vara på G :D
Tvivlar på att det är Kåsan som gör att din film från GGN ökat i popularitet de senaste veckorna. Det är nog annat som ligger bakom, men vad... ?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Alltså, fortsätt peppa mig! Hmm... jag har ju ingen bil/släp, så jag vore ju tvungen att köra dit på min Kawa, och sen hem igen. Inget jag direkt ser fram emot denna tid på året. Dock känns detta väldigt frestande. Jag får nog trösta mig med att jag jobbar den helgen, och hur som helst inte kan.

Jag skulle behöva en tomt med garage, släp, och så en sån där Racing-skåpbil som man kan toura runt landet med två hojar i skåpet. Folk gör ju det, varför gör inte jag så ??

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En skröna från Novemerkåsan.
Rolf Tibblin som som var en känd cross och enduroförare ska vid en Noveberkåsa
kommit fram till ett större kärr.
Han tog då hojen och bar den som en resväska över kärret!

Jag har ibland tänkt att snabbaste hojen på Novemberkåsan kanske är en liten minicross eller liknande som man kan bära över de värsta partierna.
Men jag misstänker att reglementet har minimivikter som sätter käppar i det hjulet.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Jag har ibland tänkt att snabbaste hojen på Novemberkåsan kanske är en liten minicross eller liknande som man kan bära över de värsta partierna.
Men jag misstänker att reglementet har minimivikter som sätter käppar i det hjulet.
Misstänker att du inte har kollat på så många kåsor? Inte ovanligt att hela sträckor inte är annat än diken spår o sten... Första sträckan i Uddevalla för några år sedan är ett bra exempel. Till och med Ljunggren tyckte att den var förjävlig och man såg i ögonen på många att de redan hade gett upp.... ?

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Jag skulle behöva en tomt med garage, släp, och så en sån där Racing-skåpbil som man kan toura runt landet med två hojar i skåpet. Folk gör ju det, varför gör inte jag så ??
Det grejar du till nästa år! Passa på att anmäla dig GGN 2022 så fort anmälningarna släpps, på så sätt har du en sporre ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Misstänker att du inte har kollat på så många kåsor? Inte ovanligt att hela sträckor inte är annat än diken spår o sten... Första sträckan i Uddevalla för några år sedan är ett bra exempel. Till och med Ljunggren tyckte att den var förjävlig och man såg i ögonen på många att de redan hade gett upp.... ?

Jag har bara sett dom på lite på TV men tror nog jag är ganska införstådd i vad det innebär.
Och jag förstår inte riktigt på vad du menar att jag missförstått.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...