Henning!
Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Hej!
Jag köpte en Honda NS125F här om dagen. Den hade gått 1200 mil och var mycket fin. 3 lax och den var min.
Varför? För att jag drömde om en sån då och tre lax är inget att snacka om för en liten leksak.
Hur som... Säljaren sa att den inte var körd på tolv år men att den var uppstartad ett par gånger om året plus att den flyttades i garaget nu och då för att rädda däcken.
-Bra, tänkte jag och ringde polare som jobbar med Honda så som meckar och hörde vad som kunde krävas.
-Äh, kolla att den blöder tvåtaktsolja genom röret från pumpen, annars är det bara att köra!
Sagt och gjort. Jag åkte med donnan i bil till Jönköping från Stockholm.
Väl framme möttes jag av en jättefin NS och en trevlig herre som sålde.
Där upphörde löftesgrunden lite. Den var inte varmkörd riktigt på fem år.
Den startade och gick någon sekund och efter det fick jag parera med choken för att alls hålla den vid liv. Klockan blev raskt för mycket och meck på plats var inte riktigt läge. Vi for hem tomhänta. Nåväl, jag hade betalt för den.
Hemma lånade jag granne med släp och for ner igen. Hämt gick smidigt och väl hemma på planen framför torpet plockades förgasaren isär.
Inte hela Afrika huserar så mycket grön materia som bodde i den här fjucken. Att den alls startat var ett mysterium. Jag gjorde rent allt jag kunde och efter avfettningsbad så skrek jag allt jag orkade mot den ett par gånger då jag inte har riktig ultraljudstvätt.
Ihopmontering. Allt gick kalas och efter att ha rengjort tank och bytt slangar och filter var det dags att med fräsch soppa kicka igång den.
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning-nööööh *Choke på* nöööh, ning-ning...
Samma fel? Den gick EXAKT lika. Vad i helvete!?!
Jag ropade hem en polare som har svart bälte i att få ihop det han har isär (bilmek) och han hittade några detaljfel som inte skulle göra skillnad. Hepp. Ihop igen.
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning-nööööh *Choke på* nöööh, ning-ning...
Samma fel? Den gick EXAKT lika IGEN. Vad i helvete nu då?
Såhär höll vi på, måttade flottörers rörelse, tömde bottenkoppar och rengjorde om och om igen.
Detta pågick under flera dagar!
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning-nööööh *Choke på* nöööh, ning-ning...
Samma fel.
Tillslut när polaren näst ilsken stod med förgasaren i handen hemma i min trädgård så tänkte jag på en sak.
-Undrar om jag drog åt nålventilens säte ordentligt?
Vi kollade och sätet hade tre varv till bottenläget. Vi skruvade ihop den och:
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning! Booooiiing-ding-ding-ding!
Den gick som en klocka! Polarn blängde. Jag är nu skyldig honom sju fyllor och en grillad oxfilé.
Det är han så klart värd! Vad gör man inte för lite nostalgigasa?
/H
Jag köpte en Honda NS125F här om dagen. Den hade gått 1200 mil och var mycket fin. 3 lax och den var min.
Varför? För att jag drömde om en sån då och tre lax är inget att snacka om för en liten leksak.
Hur som... Säljaren sa att den inte var körd på tolv år men att den var uppstartad ett par gånger om året plus att den flyttades i garaget nu och då för att rädda däcken.
-Bra, tänkte jag och ringde polare som jobbar med Honda så som meckar och hörde vad som kunde krävas.
-Äh, kolla att den blöder tvåtaktsolja genom röret från pumpen, annars är det bara att köra!
Sagt och gjort. Jag åkte med donnan i bil till Jönköping från Stockholm.
Väl framme möttes jag av en jättefin NS och en trevlig herre som sålde.
Där upphörde löftesgrunden lite. Den var inte varmkörd riktigt på fem år.
Den startade och gick någon sekund och efter det fick jag parera med choken för att alls hålla den vid liv. Klockan blev raskt för mycket och meck på plats var inte riktigt läge. Vi for hem tomhänta. Nåväl, jag hade betalt för den.
Hemma lånade jag granne med släp och for ner igen. Hämt gick smidigt och väl hemma på planen framför torpet plockades förgasaren isär.
Inte hela Afrika huserar så mycket grön materia som bodde i den här fjucken. Att den alls startat var ett mysterium. Jag gjorde rent allt jag kunde och efter avfettningsbad så skrek jag allt jag orkade mot den ett par gånger då jag inte har riktig ultraljudstvätt.
Ihopmontering. Allt gick kalas och efter att ha rengjort tank och bytt slangar och filter var det dags att med fräsch soppa kicka igång den.
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning-nööööh *Choke på* nöööh, ning-ning...
Samma fel? Den gick EXAKT lika. Vad i helvete!?!
Jag ropade hem en polare som har svart bälte i att få ihop det han har isär (bilmek) och han hittade några detaljfel som inte skulle göra skillnad. Hepp. Ihop igen.
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning-nööööh *Choke på* nöööh, ning-ning...
Samma fel? Den gick EXAKT lika IGEN. Vad i helvete nu då?
Såhär höll vi på, måttade flottörers rörelse, tömde bottenkoppar och rengjorde om och om igen.
Detta pågick under flera dagar!
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning-nööööh *Choke på* nöööh, ning-ning...
Samma fel.
Tillslut när polaren näst ilsken stod med förgasaren i handen hemma i min trädgård så tänkte jag på en sak.
-Undrar om jag drog åt nålventilens säte ordentligt?
Vi kollade och sätet hade tre varv till bottenläget. Vi skruvade ihop den och:
*Kicka!* *Kicka!* Briiiiing-ning-ning! Booooiiing-ding-ding-ding!
Den gick som en klocka! Polarn blängde. Jag är nu skyldig honom sju fyllor och en grillad oxfilé.
Det är han så klart värd! Vad gör man inte för lite nostalgigasa?
/H
Last edited: