NS125F dålig prestanda - UPDATE! Skuren cylinder går att rädda?
Tja!
Har köpt mig en Ns125f som ska fixas till lite under vintern.
Fick den billigt då det var lite elfel osv.. Har fixat allt nu och börjat titta lite på motorn. Den startar lätt på första kicken om den inte stått ett tag.
Tomgången är ganska stabil, den stänger inte av sig men hoppar lite. Skulle behöva höjas men skruven är max inskruvad. Den har rätt bra tryck på dom första växlarna och varvar ur bra, men på 4an börjar det gå segt. 6an är helt onödig att lägga i då den inte alls orkar varva ur. Tror dessutom att det ska vara ännu bättre tryck på dom första växlarna, men har inget att jämföra med.
Har självklart kollat efter strypningar och kommit fram till att pluggen i avgasröret är borta, men att ATAC ventilen inte verkar vara inkopplad, men det bör ju inte påverka toppeffekten?
Har inte haft av cylindern och kollat på kolv osv, men tänkte i vilket fall som helst beställa en ny.
Undrar vad jag mer kan göra för att få upp effekten? nu känns det ju som att den ligger under vad den ska. Vill gärna ha lite mer än den ska.
Den har en 26mm förgasare nu. Funderar på att byta till 34mm flatside kombinerat med öppet filter, men är det värt det och funkar det bra? Undrar också om det skulle ge någon prestandaökning om jag lämnade in cylindern på portning. Vet att man gör det på moppar, men kanske inte ger nåt på 125cc?
Tips på annat jag kan göra, främst för att iallafall få den att gå som den ska?
Tja!
Har köpt mig en Ns125f som ska fixas till lite under vintern.
Fick den billigt då det var lite elfel osv.. Har fixat allt nu och börjat titta lite på motorn. Den startar lätt på första kicken om den inte stått ett tag.
Tomgången är ganska stabil, den stänger inte av sig men hoppar lite. Skulle behöva höjas men skruven är max inskruvad. Den har rätt bra tryck på dom första växlarna och varvar ur bra, men på 4an börjar det gå segt. 6an är helt onödig att lägga i då den inte alls orkar varva ur. Tror dessutom att det ska vara ännu bättre tryck på dom första växlarna, men har inget att jämföra med.
Har självklart kollat efter strypningar och kommit fram till att pluggen i avgasröret är borta, men att ATAC ventilen inte verkar vara inkopplad, men det bör ju inte påverka toppeffekten?
Har inte haft av cylindern och kollat på kolv osv, men tänkte i vilket fall som helst beställa en ny.
Undrar vad jag mer kan göra för att få upp effekten? nu känns det ju som att den ligger under vad den ska. Vill gärna ha lite mer än den ska.
Den har en 26mm förgasare nu. Funderar på att byta till 34mm flatside kombinerat med öppet filter, men är det värt det och funkar det bra? Undrar också om det skulle ge någon prestandaökning om jag lämnade in cylindern på portning. Vet att man gör det på moppar, men kanske inte ger nåt på 125cc?
Tips på annat jag kan göra, främst för att iallafall få den att gå som den ska?
Last edited: