NS125F dålig prestanda

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
NS125F dålig prestanda - UPDATE! Skuren cylinder går att rädda?

Tja!
Har köpt mig en Ns125f som ska fixas till lite under vintern.
Fick den billigt då det var lite elfel osv.. Har fixat allt nu och börjat titta lite på motorn. Den startar lätt på första kicken om den inte stått ett tag.
Tomgången är ganska stabil, den stänger inte av sig men hoppar lite. Skulle behöva höjas men skruven är max inskruvad. Den har rätt bra tryck på dom första växlarna och varvar ur bra, men på 4an börjar det gå segt. 6an är helt onödig att lägga i då den inte alls orkar varva ur. Tror dessutom att det ska vara ännu bättre tryck på dom första växlarna, men har inget att jämföra med.
Har självklart kollat efter strypningar och kommit fram till att pluggen i avgasröret är borta, men att ATAC ventilen inte verkar vara inkopplad, men det bör ju inte påverka toppeffekten?

Har inte haft av cylindern och kollat på kolv osv, men tänkte i vilket fall som helst beställa en ny.
Undrar vad jag mer kan göra för att få upp effekten? nu känns det ju som att den ligger under vad den ska. Vill gärna ha lite mer än den ska.
Den har en 26mm förgasare nu. Funderar på att byta till 34mm flatside kombinerat med öppet filter, men är det värt det och funkar det bra? Undrar också om det skulle ge någon prestandaökning om jag lämnade in cylindern på portning. Vet att man gör det på moppar, men kanske inte ger nåt på 125cc?
Tips på annat jag kan göra, främst för att iallafall få den att gå som den ska?

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om ATAC ventilen (variabel avgasport :va ) är i stängt läge så påverkar det toppeffekten rejält. Se till att koppla in den.

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Fast tror inte den är i stängt läge då det är helt fritt i avgasporten. Ser rätt in mot kolven, och inget är i vägen.

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Hade av cylinder osv idag och möttes av en dålig syn :död
Kolven var helt repig överallt och cylindern hade en 1-1.5mm djup reva och 2 mindre. Fattar inte hur den ens kunnat starta. Iallafall, antar att den är nicasylbehandlad och inte går att rädda? Isånnafall, var kan jag få tag på en ny? Har googlat en del, men inte hittat något.
Annars funderar jag på att köpa någon annan 125cc motor, behöver inte vara just NS125F, utan kan vara något liknande och sätta i. Men hur ser besiktningsman på det? Om vi utgår från att jag stryper den till laglig effekt.
Tips på motor som skulle passa utan allt för stora modifieringar?

Tacksam för svar!

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det går att behandla cylindern med nikasil på nytt. Det kostar nästan lika mkt som en ny cylinder tror jag. Du kan alltid köpa 180 cylle :)

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hade sj en ns125f.
avgasporten är lite speciell på den och utan den går den ruttet. atac ventilen öppnar på sidan av cylindern. så man ser inget om man kollar in.

kolla med västerås mc skrot. där begravdes min honda. den hade en ny o fräsh cylinder så kolla om dom har kvar den.

kolv finns att köpa på ebay.co.uk.

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
hade sj en ns125f.
avgasporten är lite speciell på den och utan den går den ruttet. atac ventilen öppnar på sidan av cylindern. så man ser inget om man kollar in.

kolla med västerås mc skrot. där begravdes min honda. den hade en ny o fräsh cylinder så kolla om dom har kvar den.

kolv finns att köpa på ebay.co.uk.

Tack för svar!
Försöker hitta deras sida utan resultat.
Jag märkte också när jag hade av cylindern att porten är lite speciell. Den har varit halvstängd hela tiden.
Har annars hittat en ny motor för 2900kr som jag köper i värsta fall.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept