NSF o renoveringar

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Tjaa har under vintern hållt på o renoverat min hoj,lackerat motor osv. bilder kommer sen :tuttar Men nu när jag skruvat ihop skrället o även kört lite med den så är det nått som inte funkar.
Den går inte att kicka igång, ända sättet är att droppa nåra droppar bensin i cylindern o sen funkar det, men inte på vanligt vis.
Är det nån som har den blekaste om vad som kan vara fel ?, :va min gissning är att motorn inte får bensin i början men att den skapar tillräckligt sug efter min lilla choke... hm

Vore grymt tacksam för hjälp :)
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
eric_159 skrev:
2135700 Tjaa har under vintern hållt på o renoverat min hoj,lackerat motor osv. bilder kommer sen :tuttar Men nu när jag skruvat ihop skrället o även kört lite med den så är det nått som inte funkar.
Den går inte att kicka igång, ända sättet är att droppa nåra droppar bensin i cylindern o sen funkar det, men inte på vanligt vis.
Är det nån som har den blekaste om vad som kan vara fel ?, :va min gissning är att motorn inte får bensin i början men att den skapar tillräckligt sug efter min lilla choke... hm

Vore grymt tacksam för hjälp :)

Startar du på choken? Annars är det definitivt värt att pröva om du inte gjort det. Precis, det är som du säger att den inte får bensin som den ska.. Kan bero på så mycket vad jag kan komma på, men det troligaste lär vara att du har nånstans där den drar tjuvluft. Det skulle ju isf kunna förstöra motorns "sug". Kör det gamla beprövade med att spruta startgas runt motorn.. Om motorgången ändras medan du gör det drar den någonstans.
 

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Aa startar med choke i.En kompis sa att om ajg stått o kickat ett tag ska tändstiftet vara blött om det är dåligt och inte tänder, men när jag tar upp o kollar på det så är det snustorrt och ger klara blå gnistor, så som sagt - det måsste vara så att den inte får soppa. Startgas - vad innebär det, hur fungerar det ? Har inte hört begreppet förut :gnissla
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
eric_159 skrev:
2136401 Aa startar med choke i.En kompis sa att om ajg stått o kickat ett tag ska tändstiftet vara blött om det är dåligt och inte tänder, men när jag tar upp o kollar på det så är det snustorrt och ger klara blå gnistor, så som sagt - det måsste vara så att den inte får soppa. Startgas - vad innebär det, hur fungerar det ? Har inte hört begreppet förut :gnissla

Jepp, du har nog rätt i det.. Pröva startgas först, sen pröva att rengöra förgasare osv... Fortsätter hojen att gå, alltså kan du köra den efter att du hällt bensin i tändstiftshålet?
Det är inget begrepp, det är en spray. :mattias Stick till närmaste mack eller biltema så har dom startgas på sprayburk som du kan spraya runt förgasare och små kopplingar osv.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Tycker du ska testa att byta tändstift först o främst.
 

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Mm var nere o kolla på Biltema idag, dom hade inget för mc sa muppen bakom kassan :va
Skulle åkt förbi Lelles också men hann inte, nu har jag äntligen beställt en servicemanual också - kommer om nåra dar ..
Tills dess ska jag börja läsa teori :tummenupp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Wargen skrev:
2139065 Tycker du ska testa att byta tändstift först o främst.
Du vet om tändstiftet blir torrt så får den ingen bensin och då spelar det ingen roll liksom.


Det låter som om den drar tjuvluft någonstans. Men annars kan du ju kolla så att det inte har blivit fukt i förgasaren. Blanda i k-sprit i bensinen och kör lite för att se om det hjälper.
 

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Aa det kan jag testa, hur mycket ska man ha i, 3-5% ? Problemet är att den inte startar :gnissla
Vet inte hur många gånger till jag vågar starta den med min "super-choke" att hälla bensin i cylindern, känns inte som om de är nyttigt för den..
Grejen är att när man fått igång den så går den prima och det är heller inga problem att kicka när den är varm, känns som om soppan rinner tillbaka på nått sätt över natten och sen inte vill komma tillbaka morgonen därpå när man kickar :va
Fick ett tips av min granne att med munnen blåsa övertryck i tanken, funkade en gång men annars inte, choken är jag faktiskt inte helt säker på om den fungerar, jag har börjat tvivla, nån som känner till ett smidigt sätt att testa det på ? :3freak

Laddar även upp en bild på den efter renoverning :)
 

Bifogat

  • -06 edition.JPG
    -06 edition.JPG
    79.7 KB · Visningar: 148

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
eric_159 skrev:
2140237 Aa det kan jag testa, hur mycket ska man ha i, 3-5% ? Problemet är att den inte startar :gnissla
Vet inte hur många gånger till jag vågar starta den med min "super-choke" att hälla bensin i cylindern, känns inte som om de är nyttigt för den..
Grejen är att när man fått igång den så går den prima och det är heller inga problem att kicka när den är varm, känns som om soppan rinner tillbaka på nått sätt över natten och sen inte vill komma tillbaka morgonen därpå när man kickar :va
Fick ett tips av min granne att med munnen blåsa övertryck i tanken, funkade en gång men annars inte, choken är jag faktiskt inte helt säker på om den fungerar, jag har börjat tvivla, nån som känner till ett smidigt sätt att testa det på ? :3freak

Laddar även upp en bild på den efter renoverning :)
Ne det låter konstigt, och nu för tiden så är det ju inte så fuktigt heller så. Det borde inte vara det.Men jag vet att min strulade som satan med det. Man kunde kicka hur länge som helst och stiftet var fortfarande torrt. Sedan lutade jag den lite så det rann lite bensin och testade att kicka och då startade den. Antagligen så hade den lilla vattendroppen flyttat på sig en aning. Körde i k-sprit och problemet var borta. Det kan vara värt att testa, men testa att luta den innan du startar den med bensinkranen på. Och sedan testar du att starta igen. Bara en tanke.
 

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Aa okej, åt vilket håll då ? jag har iaf kört 3-400 meter med den, borde inte det pontentiella vattnet vara borta ? Ska testa det iaf :)
 

Solid snake

Guest
Den får ingen soppa, felsök bränslesystemet såsom flottör, munstycke, bensinslang, bensinkran och bensintank.
 

EmilSegerblad

Guest
Fan vilken snygg hoj! får lov att gratulera! Rådiggar NSF:ar!
Är det den äldre modellen med ATAC?
 

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Aa det är det, fast jag vet inte vad det innebär egentligen ?? :tungan
Satt o läste i manualen, där står det: "If the veichle is stored for more than one month, drain the float chamber. Fuel left in the float chamber may cause clogged jets resulting in hard starting or poor drivebility." -Honda Common Service Manual.
Där har vi det! :)
 

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Okej, det här känns fett avancerat :va
Kan inte nån hygglig person typ ringa in i Paint lr nått alla saker men ska vara uppmärksam på och exakt vilka delar som är viktigt att rengöra ??

Hare
 

Bifogat

  • förgasare.JPG
    förgasare.JPG
    54.6 KB · Visningar: 102

EmilSegerblad

Guest
Okej.. ATAC = Automatic Torque Amplification Chamber system ... förändrar pipans fysika längd vilket innebär ett mer jämnt register typ.. fast det funkade inte så bra... så dem tog bort det hela efter något år.

Rengör alla "Jets" (dvs munstycken), bränslefiltret,samt "locket".. typ sen vet jag inte mer :tungan
 
Last edited:

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Okej, chill. Jag har en sovmorgon så jag får se hur långt jag hinner nu på morgonen :tummenupp
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
eric_159 skrev:
2143810 Okej, chill. Jag har en sovmorgon så jag får se hur långt jag hinner nu på morgonen :tummenupp

Om du kör med orginal luftburk så går det bra att skruva bort varvräknarwiren och ta ut förgasaren den vägen =)
 

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
uppsala
Hoj
Honda ns125f
Jaaa !! Det funkar ! :yoparty Äntligen
har skruvat ihop den nu och först ville den inte starta, den gick igång o dog, men efter ihärdig kickande o springande så starta den :banana

Jag skjussar brorsan en tur o när vi kommer hem kör jag ett varv på tomten. Kommer i 40-50km/h i en snäv kurva med ett stackars äppelträd i :hihi

Gräset är halt o jag lägger han ned, Skador: nåra blåmärken o en trasig gräsatta

Jag är lycklig :D
 

Bifogat

  • jordfräs.JPG
    jordfräs.JPG
    121.3 KB · Visningar: 110
  • jordfräs_2.JPG
    jordfräs_2.JPG
    127.1 KB · Visningar: 67
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top