NSR 125 Tändning

vasseman

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
Honda NSR 125
Hej
Har en Honda NSR 125 1992. Helt plötsligt slutade den att gå. (Startade inte) Det visade sig att det inte är någon gnista på tändstiftet. Jag har provat med en annan tändspole och en annan TDI-box. Dessutom har jag mätt på alla kablar och det ser ok ut. MEN fortfarande ingen gnista.
Spänningen från spolarna som ger ström är bara 1,5 till 2 volt när man kör med startmotorn. Kan detta vara felet?
Tacksam för tips och förslag.
mvh
/Ove

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur är det med likregulatorn + batterit. kollat upp dessa 2, även generatorn/statorn, kollat upp så inte nån jordkabel gått av.

vasseman

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
Honda NSR 125
Hur är det med likregulatorn + batterit. kollat upp dessa 2, även generatorn/statorn, kollat upp så inte nån jordkabel gått av.

Hmm. Kan verkligen likriktaren eller generatorn eller statorn påverka tändningen? Det verkar vara åtskilda åt om man ser på elschemat.
Batteriet är ok.

Jag skall kolla jordkablarna samt den låga spänningen från spolarna till tändningen.

/Ove

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hmm. Kan verkligen likriktaren eller generatorn eller statorn påverka tändningen? Det verkar vara åtskilda åt om man ser på elschemat.
Batteriet är ok.

Jag skall kolla jordkablarna samt den låga spänningen från spolarna till tändningen.

/Ove

vet att vissa delar är åtskilda men vet att batterit inte går raka vägen till cdi/tändspolen utan går igenom likriktaren.

På min gammla NS125F så starta jag utan likriktaren, men kan inte vart bra för systemet för blir fel späning.

Vet att om man kollar elskemat så ska kabeln som är till tändspolen gå genom CDI så de blir ju att du måste mäta upp CDI boxen okså i sånna fall.

Du skrev TDI-Box du kanske menade CDI box.

Hur är späningen när du kör på starten ?

Fungerar alla lampor som dom ska i instrumenterna o rästen av elen ?

vasseman

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
Honda NSR 125
Mera tester!?

Jag får 1,2 volt spänning från generatorn till tändsystemet. Vilket verkar
lågt för mig utan att veta vad det skall vara.

Sedan får jag 0 volt(!) på de andra spolarna. Konstigt?

Detta är när jag kör startmotorn.

Jag tog loss spolarna och mätte att generatorspolen till tändsystemet var jordad (var OK). Resistansen var 335 ohm.

Till batteriladdningen kommer det fyra kablar. En jordad och tre gula som går från spolarna. Där var det 0,5 Ohm mellan dessa tre.

Har någon ett tips är jag tacksam.

Magneten verkar stark och ok.
Spolarna också. De ser fina ut.

Tipset att byta tändstift har jag provat. Det är ingen högspänning fram till stiftet. Ingen spänning alls.

Denna mystik gör mig mycket frustrerad!!!!!!:huvet

Mycket tacksam för all hjälp.
/Ove

amazon 122s

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Hoj
yamaha dt125lc -85 yamaha r5-72
Jag får 1,2 volt spänning från generatorn till tändsystemet. Vilket verkar
lågt för mig utan att veta vad det skall vara.

Sedan får jag 0 volt(!) på de andra spolarna. Konstigt?

Detta är när jag kör startmotorn.

Jag tog loss spolarna och mätte att generatorspolen till tändsystemet var jordad (var OK). Resistansen var 335 ohm.

Till batteriladdningen kommer det fyra kablar. En jordad och tre gula som går från spolarna. Där var det 0,5 Ohm mellan dessa tre.

Har någon ett tips är jag tacksam.

Magneten verkar stark och ok.
Spolarna också. De ser fina ut.

Tipset att byta tändstift har jag provat. Det är ingen högspänning fram till stiftet. Ingen spänning alls.

Denna mystik gör mig mycket frustrerad!!!!!!:huvet

Mycket tacksam för all hjälp.
/Ove

har du ingen verkstadshandbok?brukar stå där hur man kollar tändsystemet annars en bra ide att skaffa en

vasseman

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
Honda NSR 125
Kollat och kollat!

har du ingen verkstadshandbok?brukar stå där hur man kollar tändsystemet annars en bra ide att skaffa en

Jovisst har jag det och alla värden stämmer! Resistanser som jag mäter upp och elscheman som stämmer. Allt verkar riktigt men det fungerar inte.

Jag måste ha missat något. Men vad?

Nu undrar jag om inte spolarna är kass. Men vet inte säkert

:va

/Ove

amazon 122s

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Hoj
Jovisst har jag det och alla värden stämmer! Resistanser som jag mäter upp och elscheman som stämmer. Allt verkar riktigt men det fungerar inte.

Jag måste ha missat något. Men vad?

Nu undrar jag om inte spolarna är kass. Men vet inte säkert

:va

/Ove
kanske nått fel med tändningslås eller "dödarknappen" finns en kabel från cdi som går dit kolla vilken sedan ta lös den sen kolla om det finns gnista inte bara så att dödarknappen är aktiverad?

vasseman

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
Honda NSR 125
Även detta ...

kanske nått fel med tändningslås eller "dödarknappen" finns en kabel från cdi som går dit kolla vilken sedan ta lös den sen kolla om det finns gnista inte bara så att dödarknappen är aktiverad?

Tyvärr så har jag även kollat detta!

Men tack för tipset.
Jag har mätt varenda kabel (tror jag).

Fler förslag?

/Ove

amazon 122s

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Hoj
Tyvärr så har jag även kollat detta!

Men tack för tipset.
Jag har mätt varenda kabel (tror jag).

Fler förslag?

/Ove
tja svårt fall pickupsspolen ok?brukar sitta lite vid sidan om kanske flytta på sig kanske krysskilen gått av så svänghjulet har flyttat på sig kanske den lilla metallklacken på svänghjulet lossat som pickupspolen ska bryta på lossat?annars kolla allt en gång till kan vara nått man missat cdi boxen provad på annan mc?nån jordkabel som är lös?

vasseman

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
Honda NSR 125
tja svårt fall pickupsspolen ok?brukar sitta lite vid sidan om kanske flytta på sig kanske krysskilen gått av så svänghjulet har flyttat på sig kanske den lilla metallklacken på svänghjulet lossat som pickupspolen ska bryta på lossat?annars kolla allt en gång till kan vara nått man missat cdi boxen provad på annan mc?nån jordkabel som är lös?

Bra tips men den har jag också kollat upp. Den är ok.
Jag har köpt en beg. CDI-box som skulle (enligt säljaren) fungera.

Men inget hjälper.

Jag skall kolla allt en gång till som du säger.

Sedan blir det någon verkstad. Oroar mig mest för kostnaden.
Kan bli dyrt om de börjar prova en massa och timmarna går.

Ha de så gott.
/Ove
:confused:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...