nsr:en toppar bara 140

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
köpte en nsr 92:a för ett tag sedan den känns väldigt pigg. Förra ägaren sa att den var o strypt men den vill inte toppa mer en 140 ens i nedför.Då har jag 1500 varv kvar men den vägrar. Det är inte så att den hackar eller liknande utan det händer bara ingenting. Läste någon annan stans att det kan vara cdi:n som slutar att ställa om sig:confused: Eller kan det vara bestyckningsfel? men den går bra genom nästan hela registret bara lite vid 6000 varv den bluddrar. kan man testa/fixa detta på något sätt eller är det bara köpa ny cdi?

blev knasigt skrivet det här men hoppas ni fattar :)
 
Last edited:

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
kollade styrdosan och det var en tv 78 dvs en o strypt. cdi:n hette ci589c står även KY 4 på den. den satt under tanken, är denna cdi strypt? kanske är reedsen som behöver bytas anars?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska den gå fortare?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Den kanske inte har mer ork på högsta växeln pga få hästar o vindmotstånd...dreva ner kanske? Den får då bättre utväxling för att kunna varva ur på sista växeln
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
någon som vet vad man ska ha för munstycken när den är av strypt? detta var vad som satt i.
 

Bifogat

  • HPIM30242222.jpg
    HPIM30242222.jpg
    223.6 KB · Visningar: 213

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Allvarlig, en 125 cc som är 17 år gammal?
140 är ju fantastiskt bra, det är ju inte direkt nån 500GP -hoj.

Om du får den att gå fortare orginal så är jag den första att grattulera ;)
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Allvarlig, en 125 cc som är 17 år gammal?
140 är ju fantastiskt bra, det är ju inte direkt nån 500GP -hoj.

Om du får den att gå fortare orginal så är jag den första att grattulera ;)


Trodde inte åldern spelade särskilt stor roll då kolv och cylinder nyligen är bytt det är väll det som spelar in? årsmodellen på hojen spelar väll inte särskilt stor roll det är bara en siffra. förövrigt så har den bara gått 3000 mil på 17 år det är inte så mycket. tycker inte det borde vara en ursäkt till att gå sämre.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Trodde inte åldern spelade särskilt stor roll då kolv och cylinder nyligen är bytt det är väll det som spelar in? årsmodellen på hojen spelar väll inte särskilt stor roll det är bara en siffra. förövrigt så har den bara gått 3000 mil på 17 år det är inte så mycket. tycker inte det borde vara en ursäkt till att gå sämre.

Rästen av motorn är väl inte ny bara för att lager och och kolv är bytt + alla andra delar som drev,gummi och lager and so on. fast jag kan hålla med dig..

min gör runt 135-140 på mätarfart och då har jag den ändå dragit över rödmarkeringen på varvmätarn och är en motard men jag har i för sig bytt rör på min.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skillnaden på din och den som gjorde 160 kanske är att din mätare visar en hyfsat korrekt siffra?

110 på CBR600:an är ca 98 på SuperDuken, då går de jämsides.

Fundera lite mindre på toppfart och lär dig köra istället. Om några år slipper du tänka på sånt för det räcker iaf. Då är du gladare om du kan svänga!
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Skillnaden på din och den som gjorde 160 kanske är att din mätare visar en hyfsat korrekt siffra?

110 på CBR600:an är ca 98 på SuperDuken, då går de jämsides.

Fundera lite mindre på toppfart och lär dig köra istället. Om några år slipper du tänka på sånt för det räcker iaf. Då är du gladare om du kan svänga!

jo det där med att svänga har jag aldrig fattat är det när vägen svänger man lutar sig lite eller hur fungerar det, snälla förklara:rolleyes: min toppar 140 gps då visar mätaren 145
 
Last edited:

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 SMC -04
har med funderat på det, min toppar med 140, eller 135 nu när jag har taggat ner en tag bak. Men folk säger ju att deras strypta 125:eek:r gör 130 så det verkar lite konstigt :S
 

Pelleman666

Metro är billigt!
Gick med
11 Aug 2009
Ort
loftahammar
Hoj
Honda NSR125R -92
du har rätt för en del nsr cuklar gör ca 130 original, och jag har oxå läst om, förmodligen samma test, dären ostrypt med originalframdrev gör 160km/h.
min pappas yamaha125 gjorde 140km/h som bäst och det var på 70-talet och ekninken har ju gått framåt lie sedan dess:p
jag tycker faktist att den borde kunna göra hundrafemtio utan några problem.
jag har nyligen köpt en nsr -92, men på den är motorn isärplockad på så jag håller på med rengörning och sökningar på nätet efter packningar och ett nytt vevparti.
jag har kollat min cdi och jag har samma uppsättning som dig med rcstyrningen också, tyvärr så undrar jag också om det är en strypningscdi:( men eftersom den stannar vid ett visst varvtal så låter det ju som att det skulle vara varvstopp på.
men du har kollat avgaset så att det inte finns någon strypning där?
för jag har hört om vissa där de sitter längre in i röret.
men munstycket är ju original på din nu så det måste du köpa nytt, annars finns det ju risk för att den skär om du bluddrar omkring för mycket..jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket man ska gå upp i storlek men kanske till 140-150 eller något?
det som sitter på min nu var 268 på grund av att en föregående ägare hade satt dit en 170cc cylle (som skar ganska snart tror jag) så jag får nog ta och byta ner mig lite:p
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
du har rätt för en del nsr cuklar gör ca 130 original, och jag har oxå läst om, förmodligen samma test, dären ostrypt med originalframdrev gör 160km/h.
min pappas yamaha125 gjorde 140km/h som bäst och det var på 70-talet och ekninken har ju gått framåt lie sedan dess:p
jag tycker faktist att den borde kunna göra hundrafemtio utan några problem.
jag har nyligen köpt en nsr -92, men på den är motorn isärplockad på så jag håller på med rengörning och sökningar på nätet efter packningar och ett nytt vevparti.
jag har kollat min cdi och jag har samma uppsättning som dig med rcstyrningen också, tyvärr så undrar jag också om det är en strypningscdi:( men eftersom den stannar vid ett visst varvtal så låter det ju som att det skulle vara varvstopp på.
men du har kollat avgaset så att det inte finns någon strypning där?
för jag har hört om vissa där de sitter längre in i röret.
men munstycket är ju original på din nu så det måste du köpa nytt, annars finns det ju risk för att den skär om du bluddrar omkring för mycket..jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket man ska gå upp i storlek men kanske till 140-150 eller något?
det som sitter på min nu var 268 på grund av att en föregående ägare hade satt dit en 170cc cylle (som skar ganska snart tror jag) så jag får nog ta och byta ner mig lite:p

tack för det seriösaste svaret jag har fått i den här tråden:tummenupp ja cdi:n är strypt. Cdi:n ligger på operationsbordet nu och ska ner och operera den :) ja avgasröret sa förra ägaren är av strypt. jag läste på Wikipedia :När dessa saker har åtgärdas måste du uppgradera förgasaren från en 132 öppning, 60 kraft, 40 tomgång till en 138 öppning, 65 kraft och 42 tomgång. men vet inte vilket munstycke som är vilket kraft, tomgång och vad är det fjärde munstycket för nått?
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
min gammla nsf 125a gick i 149 lr nåt mätt med navigator.. dock snabbare nerför XD och ´min kompis nsr gick ca 10 kmh snabbare så 160 är inte alls omöjligt.. kolla reedsen och rc valve saken..
 

Pelleman666

Metro är billigt!
Gick med
11 Aug 2009
Ort
loftahammar
Hoj
Honda NSR125R -92
tack för det seriösaste svaret jag har fått i den här tråden:tummenupp ja cdi:n är strypt. Cdi:n ligger på operationsbordet nu och ska ner och operera den :) ja avgasröret sa förra ägaren är av strypt. jag läste på Wikipedia :När dessa saker har åtgärdas måste du uppgradera förgasaren från en 132 öppning, 60 kraft, 40 tomgång till en 138 öppning, 65 kraft och 42 tomgång. men vet inte vilket munstycke som är vilket kraft, tomgång och vad är det fjärde munstycket för nått?

jag hade(eller har) min zundapp innan nsr:en så jag har faktiskt ingen aning:(
på zundappen är det ju bara ett huvudmunstycke och sen ställbart munstycke som man kan ändra på själv för attfå den bästa mängd bensin för motorn:banana.

du föresten skulle jag kunna få fråga en sak?
jag har problem med den rektangulära plastbiten som ska sitta över tanklocket(det är gångjärn på undersidan) för fästena på tanken är för långt bak, skulle jag kunna få enbild på hur det ser ut på din, altså, hur den sitter fast på tanken, det sulle vara snällt:)
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
jag hade(eller har) min zundapp innan nsr:en så jag har faktiskt ingen aning:(
på zundappen är det ju bara ett huvudmunstycke och sen ställbart munstycke som man kan ändra på själv för attfå den bästa mängd bensin för motorn:banana.

du föresten skulle jag kunna få fråga en sak?
jag har problem med den rektangulära plastbiten som ska sitta över tanklocket(det är gångjärn på undersidan) för fästena på tanken är för långt bak, skulle jag kunna få enbild på hur det ser ut på din, altså, hur den sitter fast på tanken, det sulle vara snällt:)

Antar att det är den här du saknar:
 

Bifogat

  • HPIM3041.JPG
    HPIM3041.JPG
    110.2 KB · Visningar: 105

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
klippte cdi:n gjorde ingen skillnad i toppfart men den gick mycket finare nu i mellanregistret. kan det vara orginal luftburken som stryper? eller kan det vara munstyckena som är för små bara? Ingen som vet va man ska ha för munstycken?
 

Pelleman666

Metro är billigt!
Gick med
11 Aug 2009
Ort
loftahammar
Hoj
Honda NSR125R -92
Antar att det är den här du saknar:

japp, jag får väl göra en egen bricka:p
skulle du kunna ge mig måtten på den?
det är kanske för mycket besvär, jag kan nog göra den själv om du inte har lust att plocka bort kåporna och så..
tack så mycket iaf, då vet jag det:)

klippte cdi:n gjorde ingen skillnad i toppfart men den gick mycket finare nu i mellanregistret. kan det vara orginal luftburken som stryper? eller kan det vara munstyckena som är för små bara? Ingen som vet va man ska ha för munstycken?

hade du 132? ifall det är original måste du ju iaf byta till större, eftersom mindre munstycke är en utav strypningarna på vissa nsr:er..
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top