NSR får ingen olja

aikadam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
honda nsr -98
Tja!

Har haft lite problem med nsren, först skar den pga ingen olja, bytte cylinder och kolv och allting sen verkade den gå fint till det kom ett konstigt ljud och den dog, inget verkade ha tagit skada iaf. Efter en stunds meckande så märkte jag att den inte fick någon 2 takts olja. När jag kör oljeblandning i tanken funkar den hur bra som helst. Men vill ju gärna att separata blandningen ska fungera. Finns det nått sätt så jag kan kolla hur "långt" den får olja? Antagligen sitter det väll nå skit i systemet som måste plockas bort och blåsas ur.

/adam

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
1. Ryck bort slangen som går från pumpen till förgasaren och kör med elstarten ett tag. Om det inte kommer någon olja så funkar den inte. Är dock inte säker på hur mycket olja det ska komma, det bör ju vara väldigt lite.

2. Kolla om oljan från tanken kommer ner i pumpen genom att rycka bort slangen som går mellan tank och pump.

3. Oljetanksventilationen kanske har satt igen. Prova utan lock.

aikadam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
honda nsr -98
Det finns typ ingen oljepump, oljan kommer via att förgasaren suger vakum. Det som jag också trodde va en pump är någon slags "anordning". Från tanken till anordningen har jag olja, verkar som att jag har olja ut från anordningen för när man kört ett tag och drar bort slangen mellan förgasaren och anordningen så rinner det olja ur slangen. Men oljan kommer inte ända upp till förgasaren. Stopp någonstans vid förgasaren?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det kan det mycket väl vara. Rengör förgasaren.

Säker på att "anordningen" inte är en oljepump? Brukar sitta innanför en kåpa som befinner sig på högra sidan av motorn.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
"Enheten" är pumpen.. Inte en chans att undertrycker i förgasaren kan suga upp oljan. Oljan pumpas in i förgasaren och blandas med bensin/luftblandningen

Om det kommer olja ur slangen till förgasaren måste ju det vara tätt i anslutningen till förgasaren

Är pumpen wirestyrd eller varvtalsstyrd? Wiren skulle kunna vara av så du bara får tomgångsmängd med olja

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras