Ridderbjelke
Ny medlem
Jag var ute på en dagstur ut mot herrljunga häromdagen när motor plötsligt la av helt utan andledning. Det ville sig inte bättre än att jag fick ringa farsan och vackert sitta och vänta på att bli hämtad.
När jag senare kom hem gjorde jag, efter att ha tittat gnistan och testat med startgas, ett kompressionsprov. Mätaren visade noll.
Då kunde jag inte mycket annat göra än att ta loss cyllen, och det visade sig då att kolvringarna hade fastnat i spåren (det var även stora repor i kolven). Efter fruktlöst efter en ny kolv (jag tror dock jag tänker beställa en från tyskland) så försökte jag i min otålighet att "frächa upp" den gamla kolven och satte tillbaka den, och gjorde ett kompressionsprov igen. Nu gick mätaren upp till knappa 4 bar , boken säger 6,5:1, men jag lyckas inte få igång gamla bettan, det är precis så att motor inte går igång, fast man hör att den tänder. Jag funderar, ni där ute som har NSR. vad har ni för kompression på era hojar? Jag misstänker att min är aningen låg.
MVH
Jonatan
OBS: Alla (om de är någelunda vettiga) tips uppskattas!
När jag senare kom hem gjorde jag, efter att ha tittat gnistan och testat med startgas, ett kompressionsprov. Mätaren visade noll.
Då kunde jag inte mycket annat göra än att ta loss cyllen, och det visade sig då att kolvringarna hade fastnat i spåren (det var även stora repor i kolven). Efter fruktlöst efter en ny kolv (jag tror dock jag tänker beställa en från tyskland) så försökte jag i min otålighet att "frächa upp" den gamla kolven och satte tillbaka den, och gjorde ett kompressionsprov igen. Nu gick mätaren upp till knappa 4 bar , boken säger 6,5:1, men jag lyckas inte få igång gamla bettan, det är precis så att motor inte går igång, fast man hör att den tänder. Jag funderar, ni där ute som har NSR. vad har ni för kompression på era hojar? Jag misstänker att min är aningen låg.
MVH
Jonatan
OBS: Alla (om de är någelunda vettiga) tips uppskattas!