NSR - Kylningen

Mulle-Meck

......
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Halland
Hoj
Honda NSR125 90:a CB125 72:a
Jag har haft problem med kylningen till min Mc som e en Honda NSR 125 -90
Den tycker inte om att hålla kvar kylan och ibland har det hänt att den spottat ut kylar vatten, bytte topp packning för ett tag sen! hjälpte faktiskt! men det värkar som om jag fortfarande har luft i systemet! E det någon som vet nått om detta eller har haft liknande problem?? :confused:
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
som nisse säger... är toppen rak? NSR:en är otroligt känslig för om toppen är skev... och även att man drar den med rätt moment (22 Nm)...
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
EBS skrev:
och även att man drar den med rätt moment (22 Nm)...

16nm :fakta:

Jag har haft ett helvete med mitt kylsystem, mitt kylvatten verkar ha ett förhållande med kompressionen och vill inte göra slut vad man än gör. Jag har povat att plana cylinder-toppen samt topplocket, bytt topplockpackning 7ggr och sist så lämnade jag in delarna på en honda verkstad så att dom skulle kolla så dom va helt plana, och dom va plana så då sa dom "om problemet kvarstår så är det troligen en spricka i din cylinder, alltså är den feltillverkad" tur att det finns garanti. Men dom på honda kommer väl säga att jag har skött den illa eller nåt instället för att ge mej en ny cylle..
 

Mulle-Meck

......
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Halland
Hoj
Honda NSR125 90:a CB125 72:a
Jo.. kollade toppen men den verkade rak! fast vi ska nog plana den för säkerhets skull! men jag har ett helvete att komma åt skruvarna! :mad:
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Mulle-Meck skrev:
Jo.. kollade toppen men den verkade rak! fast vi ska nog plana den för säkerhets skull! men jag har ett helvete att komma åt skruvarna! :mad:

Lägg toppen på en spegel och tryck på motsatta sidor av topplocket, om det glappar så får du plana den!
 

Mulle-Meck

......
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Halland
Hoj
Honda NSR125 90:a CB125 72:a
Fixat! men.....

Kylan verkar vara fixad nu! går bra å håller sig under mitten på värme indikatorn! men..... nu dök nästa problem upp! för andra gången så fylldes min startmotor med bensin blandad illaluktande olja! skruvade av skiten å uppteckte en bustning som brustigt! hörde med en Mc handlare å han sa att honda alldrig tillverkat en sådan reservdel! så hans tipps va att köpa ny startmotor! (3000kr) he he..... :(
någon som vet något om detta?? håller på att tillverka en egen bustning nu! men jag har svårt att tro att det värkligen ska vara sån soppa enda där nere och att bustningen ska hålla undan soppa när den nog är utformad för att hålla väck smuts å damm???!!! :smasha
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Re: Fixat! men.....

Mulle-Meck skrev:
Kylan verkar vara fixad nu! går bra å håller sig under mitten på värme indikatorn! men..... nu dök nästa problem upp! för andra gången så fylldes min startmotor med bensin blandad illaluktande olja! skruvade av skiten å uppteckte en bustning som brustigt! hörde med en Mc handlare å han sa att honda alldrig tillverkat en sådan reservdel! så hans tipps va att köpa ny startmotor! (3000kr) he he..... :(
någon som vet något om detta?? håller på att tillverka en egen bustning nu! men jag har svårt att tro att det värkligen ska vara sån soppa enda där nere och att bustningen ska hålla undan soppa när den nog är utformad för att hålla väck smuts å damm???!!! :smasha

Du får alltså bensin i växellådan... på en 2-taktare.. MYCKET speciellt.. hur går hojen annars? Enligt som jag ser det så lär den gå som skit om det läcker in bensin i växellådan.
 

Mulle-Meck

......
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Halland
Hoj
Honda NSR125 90:a CB125 72:a
Re: Re: Fixat! men.....

EBS skrev:
Du får alltså bensin i växellådan... på en 2-taktare.. MYCKET speciellt.. hur går hojen annars? Enligt som jag ser det så lär den gå som skit om det läcker in bensin i växellådan.

Nä.... faktiskt går denn väldigt bra! jag förmodar att bensinen rinner utan på eller något sådant! för jag har redan kollat oljan! det va det första jag gjorde när det hände! ville liksom inte köra med bensin i lådan!
jag vet att det har hänt att den stått å läckt! flotören värkar hänga sig! men jag tror att det bara är Startern som drabbas av detta fenomen! :sjuk
 

knaZ

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Åland
Hoj
Honda CBR 600F -93
lånar tråden lite. JAg har samma problem, förut så gick den varm hela tiden och kokade. Vi bytte topplockspackningen, den gick bra, inga fel alls. Men nu har den fått samma ryck igen, och det är kanske andra säsongen med ny packning. Jag var ute idag (13 mars 07) och provkörde, den blev varm då, borde ju inte gå för varmt när de e 6 grader ute. Har någon nån idé vad som kan va fel? ska testa lite lätta grejer först som att fylla på kylarvatten och sådant. Sen i sista hand plocka bort toppen och kolla att den är plan. Men om jag planar den, löser detta mina problem då?
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Grattis, du har precis lyft en fyra(!) år gammal tråd! ;)

Kolla termostaten, alla slangar så du inte har något lekage, om allt ser schysst ut så plana toppen, min rackare fick jag plana 7/10 innan min blev plan.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2817253 Grattis, du har precis lyft en fyra(!) år gammal tråd! ;)

Kolla termostaten, alla slangar så du inte har något lekage, om allt ser schysst ut så plana toppen, min rackare fick jag plana 7/10 innan min blev plan.
Bättre att han lyfter en tråd än att starta en ny. :7peta
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Bättre att han lyfter en tråd än att starta en ny. :7peta

Jag måste säga att de är jävligt mycket klagande på folk just nu, skriver man i en gammal tråd blir folk sura för att dom lyfter den, skriver dom i en ny skriver alla att dom ska söka och skriva i den, vilken ska dom skriva i egentligen?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2817450 Jag måste säga att de är jävligt mycket klagande på folk just nu, skriver man i en gammal tråd blir folk sura för att dom lyfter den, skriver dom i en ny skriver alla att dom ska söka och skriva i den, vilken ska dom skriva i egentligen?
Jo jag håller med dig. Det är faktiskt så. Och jag tycker man skall skriva i gammla befintliga trådar. För man skall ju som sagt söka och då hittar man en sådan här tråd och fortsätter i den. Finns inte problemet så skapar man en ny. Men det kanske bara är jag som tycker så?
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Bättre att han lyfter en tråd än att starta en ny. :7peta

Besvarade jag inte hans fråga? Anser du att jag var otrevlig någonstans? Isånnafall får du vara vänlig och peka ut vart! Ni gnäller på att folk är så otrevliga, kan ni inte försöka att föregå med gott exempel och inte gnälla själva? Jag tyckte bara att det var lite kul att en så pass gammal tråd tittar fram igen.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2817853 Besvarade jag inte hans fråga? Anser du att jag var otrevlig någonstans? Isånnafall får du vara vänlig och peka ut vart! Ni gnäller på att folk är så otrevliga, kan ni inte försöka att föregå med gott exempel och inte gnälla själva? Jag tyckte bara att det var lite kul att en så pass gammal tråd tittar fram igen.
Förlåt för att du fick smällen. :pannkyss Nej du var inte otrevlig och mitt inlägg var väl inte det mest otrevliga heller, men i en del andra trådar har det klagats när man lyfter en tråd.

Och det var bra att du även besvarade frågan. Friends? :)
 

Mulle-Meck

......
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Halland
Hoj
Honda NSR125 90:a CB125 72:a
Haha.. okej, det serut som om att det har börjat spåra ut lite här.. men om någon är intereserad så funkar kylningen nu.. och startern går som den ska.. ibland iallafall.. dock fylls den inte med skit längre. tack för hjälpen alla iallafall.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top