Nsr läcker ut bensin.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej, på min nsr så rinner det ut massor av bensin ifrån dreneringsslangen från förgasaren när jag trycker på startmotorn med chocke. Jag skruvade isär förgasaren kollade så flotören inte hade hängt sig o det hade den inte, täppte även till om ja blåste i bensinslangen och tryckte upp flotören.. Tändstiftet blev så blött så ja va tvungen att köpa ett nytt för 100kr(ngt specialstift till min :S). Och sen gick den igång prima..

När jag dagen efter skulle ut och åka lite så satte jag på bensinkranen, lite choke och startmotorn. Då rann det ut bensin igen! Nu är troligen tändstiftet surt igen och kanske måste köpa ett nytt.

Någon som vet varför det rinner ut så otroligt mycket bensin när jag vill starta den?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Pr0bz skrev:
Hej, på min nsr så rinner det ut massor av bensin ifrån dreneringsslangen från förgasaren när jag trycker på startmotorn med chocke. Jag skruvade isär förgasaren kollade så flotören inte hade hängt sig o det hade den inte, täppte även till om ja blåste i bensinslangen och tryckte upp flotören.. Tändstiftet blev så blött så ja va tvungen att köpa ett nytt för 100kr(ngt specialstift till min :S). Och sen gick den igång prima..

När jag dagen efter skulle ut och åka lite så satte jag på bensinkranen, lite choke och startmotorn. Då rann det ut bensin igen! Nu är troligen tändstiftet surt igen och kanske måste köpa ett nytt.

Någon som vet varför det rinner ut så otroligt mycket bensin när jag vill starta den?

Exakt var felet ligger vet jag inte men det är ju bara att öpnna och kika efter, Kan inte vara så många saker.

Btw: Du behöver inte köpa nytt stift bara för det surar ner sig lite, Bara värm upp det kraftigt.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Padde skrev:
Exakt var felet ligger vet jag inte men det är ju bara att öpnna och kika efter, Kan inte vara så många saker.

Btw: Du behöver inte köpa nytt stift bara för det surar ner sig lite, Bara värm upp det kraftigt.

Värmde det med en tändare i typ 2min, det stiftet funkade det inte med, köpte ett nytt = Funkade fint. Kan varit ett gammal med ju.

Men alltså det är jobbigt om den hänger sig varje gång. Lite tråkigt att plocka ner kåperna vid varje körning... Gaswiren är lite lam, han e kass så trotteln inte åker ner fullt ibland den hakar sig lite nedåt. Men jag gasar ju inte när jag ska starta så den borde ju vara fullt nere då, kan inte vara det som är felet.

Kan det vara att jag har strypt den i kröken själv, så den kräver mindre bensin av förgasaren nu? Den kanske får för mycket och då börjar den flöda? Inte vet jag

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
grejen är den när den flödar för mycket kortsluts stiften. Alltså inte igen sotat som många tror, en bra lösning som har funkat för mig ibland lägg in stiftet i uggen i typ 200 grader några minuter, kan fungera då torkar man ur stiftet helt. Elda med tändare blir det bara igen sotat.(i detta fall)
Men pröva med ugnen låter lite konstigt, men är med lätthet värt 100 kr :tummenupp

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
rosena skrev:
grejen är den när den flödar för mycket kortsluts stiften. Alltså inte igen sotat som många tror, en bra lösning som har funkat för mig ibland lägg in stiftet i uggen i typ 200 grader några minuter, kan fungera då torkar man ur stiftet helt. Elda med tändare blir det bara igen sotat.(i detta fall)
Men pröva med ugnen låter lite konstigt, men är med lätthet värt 100 kr :tummenupp

Tack för tipset, över till huvudproblemet nu då =)

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Om hojen har stått ett tag kan du ha beläggningar på metallytorna i förgasaren. Min -89 hade stått i 9 år, då läckte den också bensin på samma sätt. Flottören stängde antagligen inte pga beläggningarna.
Fixade genom att köpa ny* förgasare för 500kr på Samsmotor.se :tummenupp

* = Läs skrotad

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Pr0bz skrev:

det kan ju också vara, helt enkelt dreneringsskruven som är lite utskruvad! eller det kanske du redan tänkt på?

det finns ju en skruv som sitter längst ner under förgasaren vid dreneringsslangen, skruvar man ut den lite tömmer man ju förgasaren på bensin... kolla så att den verkligen är inskruvad ordentligt, eller ifall det inte funkar, skruva ut den och kolla så att den är OK!

dumförklara inte mig ifall detta var det första du tänkte på, för det är ju ganska logiskt att det skulle kunna vara den ifall det är ifrån dreneringsslangen det läcker :)

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Awweboy skrev:
det kan ju också vara, helt enkelt dreneringsskruven som är lite utskruvad! eller det kanske du redan tänkt på?

det finns ju en skruv som sitter längst ner under förgasaren vid dreneringsslangen, skruvar man ut den lite tömmer man ju förgasaren på bensin... kolla så att den verkligen är inskruvad ordentligt, eller ifall det inte funkar, skruva ut den och kolla så att den är OK!

dumförklara inte mig ifall detta var det första du tänkte på, för det är ju ganska logiskt att det skulle kunna vara den ifall det är ifrån dreneringsslangen det läcker :)

Men den funkade ju efter jag hade isär förgasaren o ihop igen. Och sen samma fel. Eftersom den funka ett tag så måste väl den vara åtskruvad ?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...