Nu äre slutväxlat på bakhjulet.

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
KTM Duke -04
Använder alltid kopplingen när jag växar på b-hjulet. blir mjuka fina lugna växlingar, märker knappt att man växlar upp.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Gott att du räddade hojen, trodde faktiskt att du hade kraschat.
Var nära på att slå över häromveckan under en bakhjulsväxling också. Men däremot har jag blivit grym på att ligga på balanspunkten så jag behöver inte växla :)
Så löjligt lätt att wheela med motard :yoparty

Dominator-Rocks

Guest
Vad säger försäkringsbolaget...

Vad säger försäkringsbolaget vid en bakhjulskrasch, kan dom börja bråka?

Tex, jag slår över när jag bakhjulstränar på ett tomt industriområde, får en massa trasig plast en vind framgaffel en skev framfälg mm mm.

Jag antar att man måste göra en polisanmälan med tid datum och plats samt beskriva varför det gick som det gick.... för att få ut något :confused: :confused:

Kan ju bli svårt att förklara hur olyckan gick till...:va jag kom och körde i 30 knyck helt plötsligt reste sig knarren.... :va

Jag förstår att ersättning kan utebli om man brassar 100 knyck inne i stan och brakar in i något men hur funkar det i exemplet ovan!??:va :confused: Jag kan ju vidhålla att jag framfört min knarr i 30knyck på bakan utan fara för någon annan.:va

Hoppas ni fattar vad jag menar!

(Skapligt mörbultad man är idag känns som man har fått stryk)

EDIT: Tack för alla positiva och informativa inlägg :tummenupp

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
Undra om det hade varit värre om du hade gjort det där med min hoj...

Lite mer vikt ju....

Dominator-Rocks

Guest
Undra om det hade varit värre om du hade gjort det där med min hoj...

Lite mer vikt ju....

Tycker du inte redan att det finns för lite sporthojar i stan? :hihi

Jag får la prova o Uiila med den nån gång eller inte :gnissla

:rolleyes: Är det ingen som har erfarenhet eller kunskap i försäkringsfrågan?

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
Klart det är för lite sporthojar...
Men jag behöver ju också en anledning att köpa ny...:hihi

Klart du får prova!!! :va :yoparty

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vad säger försäkringsbolaget vid en bakhjulskrasch, kan dom börja bråka?

Tex, jag slår över när jag bakhjulstränar på ett tomt industriområde, får en massa trasig plast en vind framgaffel en skev framfälg mm mm.

Jag antar att man måste göra en polisanmälan med tid datum och plats samt beskriva varför det gick som det gick.... för att få ut något :confused: :confused:

Kan ju bli svårt att förklara hur olyckan gick till...:va jag kom och körde i 30 knyck helt plötsligt reste sig knarren.... :va

Jag förstår att ersättning kan utebli om man brassar 100 knyck inne i stan och brakar in i något men hur funkar det i exemplet ovan!??:va :confused: Jag kan ju vidhålla att jag framfört min knarr i 30knyck på bakan utan fara för någon annan.:va

Hoppas ni fattar vad jag menar!

(Skapligt mörbultad man är idag känns som man har fått stryk)

EDIT: Tack för alla positiva och informativa inlägg :tummenupp

Borde väl gå att dra till med att du fick gashäng precis när du släppte upp kopplingen = hojen launchades iväg :D

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Drar upp min R1:a på gasen i 1:an och sedan växlar lugnt över till 2:an med koppling och sedan likadant hela vägen upp. Mitt enda problem just nu är att oljenivå/trycks lampan börjar lysa efter en stunds slangning trots att nivån ligger där den skall vid kontroll.

Har någon råkar ut för detta på en R1:a? Sätter ner den när den börjar lysa...

/D.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Ang försäkringsfrågan så är det väl onödigt att säga att man körde på slangen.
Jag hade sagt att jag körde omkull på grus bara, eller vad som helst sominte är olagligt.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Har för mig att det stod i mitt försäkringsbrev att ersättningen vid olycka om fordonet framförts vårdslöst, med onykter förare, för fort och liknande, kan sänkas eller utebli.

Så det är ju en samvetsfråga. Premierna blir ju inte bättre av att uila, krascha, ljuga och och få ut ersättning.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Drar upp min R1:a på gasen i 1:an och sedan växlar lugnt över till 2:an med koppling och sedan likadant hela vägen upp. Mitt enda problem just nu är att oljenivå/trycks lampan börjar lysa efter en stunds slangning trots att nivån ligger där den skall vid kontroll.

/D.

det beror väl på att oljan inte går runt som den ska när framhjulet är riktat uppåt? när hojen är i horisontellt läge så går oljan runt delvis med hjälp av gravitation och när man reser hojen så blir kraften som trycker ut oljan till alla platser dit den ska för liten (de platser som vid normal körning är riktade framåt och därför kan nås via normal oljerinning är ju nu riktade uppåt vilket gör det svårt för oljan att ta sig dit) varpå oljelampan börjar lysa, just för att du inte får nog med olja överallt där du ska ha olja. eller?

Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tycker du inte redan att det finns för lite sporthojar i stan? :hihi

Jag får la prova o Uiila med den nån gång eller inte :gnissla

:rolleyes: Är det ingen som har erfarenhet eller kunskap i försäkringsfrågan?

Vet ej ang försäkring men tar snuten dig så kan det kosta 7600kr fast vad vet jag om det :rolleyes: :huvet

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
slanga

/D.
slå i en dl olja till så fixar det sej:tummenupp

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
jag använder alltid kopplingen när jag växlar på bak slangen.det spar på lådan
och jag kopplar alltid upp hojen på bakan det spar på axlarna

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Har för mig att det stod i mitt försäkringsbrev att ersättningen vid olycka om fordonet framförts vårdslöst, med onykter förare, för fort och liknande, kan sänkas eller utebli.

Så det är ju en samvetsfråga. Premierna blir ju inte bättre av att uila, krascha, ljuga och och få ut ersättning.

fast samtidigt e de väl fastställt av domstol att det inte e vårdslöshet att wheela om man gör det kontrollerat.... fast om man gör det kontrollerat så kanske man inte kraschar.. fast då borde man ju inte få ersättning om man bromsar omkull sig heller.. :va :confused:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
fast samtidigt e de väl fastställt av domstol att det inte e vårdslöshet att wheela om man gör det kontrollerat.... fast om man gör det kontrollerat så kanske man inte kraschar.. fast då borde man ju inte få ersättning om man bromsar omkull sig heller.. :va :confused:

Lite skillnad på att bromsa omkull sig i försök att undvika olycka jämfört med att uila över iofs...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024