nu BEHÖVER jag VERKLIGEN hjälp!

men men men vet ingen vad en blackbox är?? Jo det är en
svart liten sak som man kopplar till cdi:n. Detta gör att
man kan själv bestämma varvtalet på en liten snurrbricka
på den. Alla som har en blackbox köper den endast för
att slippa polisen INGET ANNAT. Därför brukar de "gömma"
boxen.
 
rs-only skrev:
men men men vet ingen vad en blackbox är?? Jo det är en
svart liten sak som man kopplar till cdi:n. Detta gör att
man kan själv bestämma varvtalet på en liten snurrbricka
på den. Alla som har en blackbox köper den endast för
att slippa polisen INGET ANNAT. Därför brukar de "gömma"
boxen.


Jo jag vet vad en "vanlig" blackbox är, det är precis som du säger fast det brukar oftast sitta en on/off vippa på den. DEt är sånt som moppepojkar använder :D :D

Men det här sitter orginal på vissa tyska aprilia rs 125, kan ibland vara ditsatt....


Myzze : Har din aprilia någon gång varit reggad för 5 kw/8kw eller har varit en sk 80km/h version??
 
Last edited:
Ichnoz skrev:
Blackbox kan man bara inte "koppla loss"!
Man kan klippa strömkablen men de andra måste man bryggkoppla för att det ska fungera...


okej..
men då är det inte den ja har kopplat loss då..
för det ja tog väck var en "varvtalsbegränsare". O den tog ja väck helt.

men hur ska ja brygga o fixa det andra då?
 
Ichnoz skrev:
Jo jag vet vad en "vanlig" blackbox är, det är precis som du säger fast det brukar oftast sitta en on/off vippa på den. DEt är sånt som moppepojkar använder :D :D

Men det här sitter orginal på vissa tyska aprilia rs 125, kan ibland vara ditsatt....


Myzze : Har din aprilia någon gång varit reggad för 5 kw?



vet inte om den har varit reggad för det..
den är tyskimpoterad.. o det är en tjej som har haft den.. men vet inte om den varit reggad för 5 kw..
 
Myzze skrev:
vet inte om den har varit reggad för det..
den är tyskimpoterad.. o det är en tjej som har haft den.. men vet inte om den varit reggad för 5 kw..


Har du de tyska reg papprena kvar?

Står det inget i de svenska?
 
Myzze skrev:
okej..
men då är det inte den ja har kopplat loss då..
för det ja tog väck var en "varvtalsbegränsare". O den tog ja väck helt.

men hur ska ja brygga o fixa det andra då?


Vad var det för varvtalsbegränsare du tog bort, hur så den ut?


Först och främst kan du ju kolla om du överhuvudtaget har en blackbox......
 
Ichnoz skrev:
Vad var det för varvtalsbegränsare du tog bort, hur så den ut?


Först och främst kan du ju kolla om du överhuvudtaget har en blackbox......


den ungefär lika stor som en tändsticksask, ljusbrun. Var 4 sladdar in i den, grön, röd, blå, gul. Var typ inkopplade till avgasporten, tändningen. Man skulle kopplas loss dom iaf. O koppla ihop den andra sladdarna från tändingen men någon annan istället.. Så boxen blir helt fri.


Vet inte om ja har ngn.. var sitter den isf ?
 
den kan ju sitta lite var som helst. Men många stryper de till 80km/h därför att då får man ju köra utan körkort. Sök på google så kanske du hittar lite fina tyska tips om var den är!
 
rs-only skrev:
den kan ju sitta lite var som helst. Men många stryper de till 80km/h därför att då får man ju köra utan körkort. Sök på google så kanske du hittar lite fina tyska tips om var den är!


okej..
men google har ja sökt på nu 100 ggr typ.. men hittar inget..
 
Myzze skrev:
okej..
men google har ja sökt på nu 100 ggr typ.. men hittar inget..


Men dumt att läsa det jag skrivit då...


Ichnoz skrev:

Det är så att jag har tagit reda på en hel del om den här "svartaboxen" och den verkar bara finns på tyska hojar.
Den sitter bara på hojar som är gjorda före 98, utom i vissa speciella fall. Det är en svart liten box(7x5cm) och stryper hojen från 8100 rpm och uppåt.
Den brukar finnas under passagerar sitsen men i vissa fall under tanken, från den går det 4, ev 5, kablar. En röd, grön,blå, gul och svart tror jag det är...

Kolla om du har den eller ta en bild och lägg upp...
 
Myzze skrev:
den ungefär lika stor som en tändsticksask, ljusbrun. Var 4 sladdar in i den, grön, röd, blå, gul. Var typ inkopplade till avgasporten, tändningen. Man skulle kopplas loss dom iaf. O koppla ihop den andra sladdarna från tändingen men någon annan istället.. Så boxen blir helt fri.


Vet inte om ja har ngn.. var sitter den isf ?



Det är den men du kan ta bort den röda, vilket är strömmen, och de andra ska bryggas så här....
 

Bifogat

  • blackbox.jpg
    blackbox.jpg
    22.5 KB · Visningar: 301
Min hoj är en helt annorlunda hojj, men jag har lite olika spärrar, jag vet inte om en aprilia har hastighetsspärr som min har? Jag har även en varvspärr men den e inte lönt o ta bort eftersom jag endå varvar 19.000varv, varför mer? Det är iaf en liten spegel i slutet av hastighetsvajern så går de nån stråle eller nått där genom som sen speglas på nån annan sak som sen vet när jag är uppe i 180 så slår den av ena cylindern. Det låter komplicerat, men det kanske finns nån sån spärr på din hojj också?? Bara ett förslag..... hoppas du löser det!
 
Ichnoz skrev:
Det är den men du kan ta bort den röda, vilket är strömmen, och de andra ska bryggas så här....


men ja har tagit väck den... o den hjälpte.. då varvade den ut.. men inte när man kör.
För när den var inkopplad så varvade den inte ut i neutralen heller mer än till ca 8000 rpm. Men nu gör den det, men fortfarande inte när man kör. :(
 
cbr_micke skrev:
Min hoj är en helt annorlunda hojj, men jag har lite olika spärrar, jag vet inte om en aprilia har hastighetsspärr som min har? Jag har även en varvspärr men den e inte lönt o ta bort eftersom jag endå varvar 19.000varv, varför mer? Det är iaf en liten spegel i slutet av hastighetsvajern så går de nån stråle eller nått där genom som sen speglas på nån annan sak som sen vet när jag är uppe i 180 så slår den av ena cylindern. Det låter komplicerat, men det kanske finns nån sån spärr på din hojj också?? Bara ett förslag..... hoppas du löser det!

STATUS med 19000rpm!!!!!! :fakta :squid
 
Myzze skrev:
men ja har tagit väck den... o den hjälpte.. då varvade den ut.. men inte när man kör.
För när den var inkopplad så varvade den inte ut i neutralen heller mer än till ca 8000 rpm. Men nu gör den det, men fortfarande inte när man kör. :(


Du har ju inte bryggat de andra kablarna, du sa ju att du har tagit bort alla. Kanske därför.....
 
Hammet skrev:
STATUS med 19000rpm!!!!!! :fakta :squid

Hehe mjo, den ylar på rätt friskt.. Men o ta bort spärren hade ja ju vatt uppe på 20.000+ :tummenupp .. Men de är ju bara o riskera motorn, varvspärren finns ju där av nån anledning :)
 
Den boxen som du har kopplat bort är boxen till avgasporten., å nu har du en avgasport som öppnar helt det är därför den varvar fullt ut på neutralen innan så orkade den inte det pga att avgasporten var halft öppen hela tiden. den är strypt i tändningen precis som killarna försöker förklara för dig., ta inte illa upp men du värkar inte vara kapabel att fixa det här , ett tipps är att lämna in hojjen till en aprilia verkstad.

ett shema med strypt cdi: 5,8Kw, tyskland
 

Bifogat

  • dyno.jpg
    dyno.jpg
    75.3 KB · Visningar: 211
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top