nu får det fan va nog ....

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
.. körde bil hem från jobbet och tog en omväg via tomelilla och Nordbecks MC.. mellan tomelilla o ystad är det en sk. spansk sväng ... kom i nedförsbacke i 90 och hade bra koll .. ser en liten röd bil som står till vänster .. sitter och tänker ... "stanna du där" .. vad gör biljäveln .. svänger ut vänster :huvet :mad: io.m spanska svängen är vänstersvängen extra lång ..

låser nästa hjulen o vrålar rakt ut ... tuttar, blinkar med helljusen, och tro inte biljäveln tänker köra fort, låg o fes i 30 på 90 väg , kör om och vad sitter bakom ratten ... en kärring på lätt 75+ ... och hennes kompis bredvid .. gör tecken och pekar mot huvudet, kärringen ser helt skärrad ut ... :gnissla ...

har suttit en stund o funderat, skulle jag kört hojen så vill jag inte veta hur små chanser jag haft, det hade blivit en bra smäll ... och tänker direkt på Stoooffe ... håller med hans pappa fullt ut att det är fan dags att börja kolla äldre människors lämlighet i trafiken!! .. var hos föräldrarna för ett tag sen , såg en äldre dam som skulle posta ett brev, hon kunde knappt gå mellan bilen o postlådan, men bil skulle hon köra!! då börjar man undra :va

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
ingen
ja det är sinnessjukt.. min farmors gubbe kör fortf. bil och han är 80 år med 2 hjärnblödningar i bagaget... totalt livsfarlig i trafiken.. vet inte vad rondeller är.. blinkers har han nog aldrig hört talas om. helsträckat ööööö???

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tycker de händer jämt... En gång va det en typ 25 årig tjej som körde rätt ut, jag åkte upp brevid och gjorde koko-tecknet... Hon suckar, och ger mig fingret. Lyckades hålla mej i schakt

Hänt samma grej hänt när ja kört bil.. Jag tutade helvete, så fick jag fingret (kille typ 40 bast)

Som tur va så kör jag en slö 850 och lyckades inte köra ikapp honom

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller med Ljunghusen. Genom åren är det alla ålderskategorier och kön som kört ut framför mig när jag haft företräde. Jag har som princip att när jag åker hoj alltid släppa ned farten och ha bromsberedskap när jag kommer farande och en bil eller hoj står beredd att svänga ut. Även om jag kommer på huvudled och de står vid stopplikt eller tom rödljus.

Jag vill inte lägga mitt liv i deras händer helt enkelt. Tyvärr fodras det ofta lite livserfarenhet innan man odlat den där trista misstänksamhet mot andra människor som yngre härligt nog saknar. Jag försöker dock att hålla tillbaks den där trista men i trafiken nödvändiga människosynen i de flesta andra situationer. :)

/J

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Fukkos finns det många av, varför ens skapa en tråd om dem?

Antingen stannar du vederbörande och slår halvt ihjäl fanskapet eller så håller du käft och accepterar faktumet att det finns fler i trafiken och du måste ana oråd om ALLT och ALLA - därmed anpassa din körning efter det.

Jag? Jag svär så mycket i hjälmen att djävulen själv skulle bli förvånad - den enda backspegel jag lyckats få med mig var på den Volvon som kärringen envisades med att köra spolarvätska i ansiktet på mig 4 ggr för att hon tyckte jag låg för nära...

Det var för många år sedan... Nu varken slåss jag eller tar bildelar med mig!

Svär i hjälmen? You bet! :mad:

Gamla människor som kör bil är ungefär som att köra upp en PET-flaska i röven - jävligt fel men inte straffbart!

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka... Visst finns det gamlingar som inte är kapabla att framföra ett fordon på väg men det finns även yngre med. Dom flesta brukar ha något att påpeka om andra i trafiken (inklusive jag själv) men det innebär att nästan varje person i trafiken inte borde framföra fordon enligt någon annan.

Själv har jag varit nära på att köra över flera personer när dom gått mot rött eller bara helt enkelt gått ut i gatan. Nån nisse rullade förbi stopp-plikten och ut på landsvägen där jag kom i ca 70 och jag höll på att sätta bilen i sidan på hans corvette. Några har bytt fil och nästan prejat mig av vägen.

Frågan är hur man ska kunna bestämma vilka som är lämpliga nog att få befinna sig i trafiken.

Själv hade jag en dröm en gång om att bli pilot. För att bli pilot måste man genomgå "hemska" tester (både fysiska och psykologiska). Detta för att en pilot ansvarar över en massa människoliv och ska kunna fatta rätt beslut i svåra förhållanden.

Men gäller inte detsamma i trafiken? Du kanske inte ansvarar över 100+ liv men åtminstonde dina passagerare + dom som för tillfället befinner sig omkring dig.

Men om alla skulle genomgå dessa tester innebär det att endast ca 10% (uppskattningsvis) av sveriges befolkning skulle få inneha körkort.

Själv kör jag med tanken i huvudet att alla andra i trafiken är idoter och kan inte köra för 5 öre. Utan att det är upp till mig att förutse vad alla andra kommer att göra så jag själv kan undvika att bli skadad. Har klarat mig bra på det hittills. Förvänta det oförväntade och lita inte på någon!

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Ja mycket idioter både äldre och yngre finns där ute..
Personligen tycker jag och tyckt det länge..
Att den första testen ska komma efter prövotiden.
Många tycker man är kung i trafiken direkt efter. ( Jag vet jag tyckte jag va michael schumasher) *stavning*.
Sen kan det komma några med kanske var 5:e eller 10:e år beroende på resultatet från tidigare test. Även olyckor man varit med om gör att mellan rummet för testen blir kortare.. Men när man träffar 60 års åldern ska det vara intyg från läkare och test vart annat år sen 70 varje år med läkar intyg.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Frågan är hur vi som motorcyklister ska påpeka detta i den massmediala häxjakten som pågår utan att få det tillbaka i ansiktet med kommentaren "Ni kör ju som idioter, inte undra på att ni inte hinner uppfattas av VI andra".......

Hitta lösningen på det kan vara en stort steg framåt. Tyvärr är de enda bevisen för att det faktiskt går till så.........våra omkomna kompisar......

/J

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
kom i nedförsbacke i 90 och hade bra koll .. ser en liten röd bil som står till vänster .. sitter och tänker ... "stanna du där" .. vad gör biljäveln .. svänger ut vänster io.m spanska svängen är vänstersvängen extra lång ..

låser nästa hjulen o vrålar rakt ut ... tuttar, blinkar med helljusen,´

Men hallå.....du inser faran men vidtar inga åtgärder. Sen när det händer nått så håller du på att smälla.

Gör samhället en tjänst och lämna tillbaka ditt körkort.

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Ja nu får det fan vara nog.
Jag håller med.
Men om du håller dig borta från trafiken slipper du ju riskera dina äldre medtrafikanter vidare problem.

Tiden för avhållsamhet är mogen när du inser att en liknande situation kan uppstå igen.

Last edited:
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Det är f.n dax att införa lämlighetstest på förare över 60 bast.
Höll på att bli upptryckt i en mittrefug när en äldre gubbe skulle bytta fil.
Körde ifatt gubben och frågade vad han sysslar med,han fattade inte ett skit av vad jag snackade om !
Noll koll ! :gnissla :huvet

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
sen 70 varje år med läkar intyg.

vet inte hur gammal gubben var men en trevlig gubbe på gatan jag bor på sa "jag har slutat köra bil, det är inte som förr, jag är gammal", han ser pigg och vigör ut så jag blev klart förvånad men han ansåg att han var för gammal, så det finns undantag.

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Sluta gnäll och sluta rada upp exempel på idoter ni mött i trafiken. Tänk till istället på hur vi ska hitta ett sätt att förmedla denna verklighet vi kör i. Trådar om "idioter" är bara deskruktiva och leder inte till mer än hat mot bilister. Ska vi samsas i trafiken måste vi lära oss respektera och ta hänsyn till dom...............typ wheela om en bilister i stan är inte ett exempel på detta...

/J

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Ja mycket idioter både äldre och yngre finns där ute..
Personligen tycker jag och tyckt det länge..
Att den första testen ska komma efter prövotiden.
Många tycker man är kung i trafiken direkt efter. ( Jag vet jag tyckte jag va michael schumasher) *stavning*.
Sen kan det komma några med kanske var 5:e eller 10:e år beroende på resultatet från tidigare test. Även olyckor man varit med om gör att mellan rummet för testen blir kortare.. Men när man träffar 60 års åldern ska det vara intyg från läkare och test vart annat år sen 70 varje år med läkar intyg.

Ja du, det låter bra, men hur ska det gå till i praktiken:va
Vad jag minns fick "gubben" inte gå till vårdcentralen för att få sitt intyg för C-kortet, de sysslar inte med sådant! Han fick gå privat på kvällstid (till chefen på vårdcentralen) :)

Jag får som tur är gå på kontroll en gång/år för mina kroniska sjukdomar och är säker på att min läkare talar om för mig när det är dags att börja använda körkortet som legitimation.

Det är också en himmelsvid skillnad på att KÖRA bil och mc och att bara förflytta sig mellan plats A och plats B! Där spelar inte åldern någon roll :gnissla

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag vill inte lägga mitt liv i deras händer helt enkelt. Tyvärr fodras det ofta lite livserfarenhet innan man odlat den där trista misstänksamhet mot andra människor som yngre härligt nog saknar. Jag försöker dock att hålla tillbaks den där trista men i trafiken nödvändiga människosynen i de flesta andra situationer. :) /J[/QUOTE skrev:
Det är ju just det som är att vara gammal, när man var 22 prutade iaf inte jag en mm för att en bil stod och väntade. Man insåg inte heller att om man passerar en bondgård så finns det en viss risk att en traktor kan köra ut bakom knuten. Det enda som räknades var att vara först helst så mycket först att man hade hunnit fått av sig både hjälm och ställ.

Nu ser jag presumtiva idioter överallt, men å andra sidan har jag inte hamnat i någon "situation" på ett halvår.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Tycker de händer jämt... En gång va det en typ 25 årig tjej som körde rätt ut, jag åkte upp brevid och gjorde koko-tecknet... Hon suckar, och ger mig fingret. Lyckades hålla mej i schakt

Hänt samma grej hänt när ja kört bil.. Jag tutade helvete, så fick jag fingret (kille typ 40 bast)

Som tur va så kör jag en slö 850 och lyckades inte köra ikapp honom

Det är fördjävligt hur folk beter sig på kinekulle (eller vilken bana det nu var på).
Men det är som du säger.
Hade du haft en starkare hoj hade du hunnit ikapp och "löst problemet".
Bara gud vet vad detta hade kunnat leda till.

Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Sluta gnäll och sluta rada upp exempel på idoter ni mött i trafiken. Tänk till istället på hur vi ska hitta ett sätt att förmedla denna verklighet vi kör i. Trådar om "idioter" är bara deskruktiva och leder inte till mer än hat mot bilister. Ska vi samsas i trafiken måste vi lära oss respektera och ta hänsyn till dom...............typ wheela om en bilister i stan är inte ett exempel på detta...

/J

Vadå, eru vegan eller? :mad:

"samsas i trafiken", nu låter du som Birger Schlaug med smör på - insé att detta är 2007 och vi är alla invidualister, vi är alla bäst - alla andra är fukkos.

"Respektera och ta hänsyn"?? Jobbar du på dagis eller?? :va

Släpp händerna om de andra och bryt dig ur "Kumbaya-ringen" för en stund.

Vi är fortfarande i 2007 grabben - nu gäller smash 'n' grab, jag först och ni andra sedan - eventuellt!

Ändra hur annat folk tänker på oss? :confused:

Good luck - jag föreläser, det är mitt jobb till 70-80% - om vad berättar jag inte, men det berör dig och dina anhöriga i största mån, och inte har jag lyckats "vända" en massa folk helt om!

Att få dem att insé, att ändra sig - javisst! Men inte att totalomkasta en sådan vedertagen företelese som att "motorsykklar kör minst flera hundra km/h överallt - och dem lååååter som 100 gräsklippare på amfetamin".

Nej du, kör med insidan och skit i resten så blir det bara bra. Glöm inte att tänka åt alla andra, för det DU glömmer - det har de aldrig ens tänkt!

...Jag är på skumt humör idag - som ni säkert märker! :mad:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vadå, eru vegan eller? :mad:

"samsas i trafiken", nu låter du som Birger Schlaug med smör på - insé att detta är 2007 och vi är alla invidualister, vi är alla bäst - alla andra är fukkos.

"Respektera och ta hänsyn"?? Jobbar du på dagis eller?? :va

Släpp händerna om de andra och bryt dig ur "Kumbaya-ringen" för en stund.

Vi är fortfarande i 2007 grabben - nu gäller smash 'n' grab, jag först och ni andra sedan - eventuellt!

Ändra hur annat folk tänker på oss? :confused:

Good luck - jag föreläser, det är mitt jobb till 70-80% - om vad berättar jag inte, men det berör dig och dina anhöriga i största mån, och inte har jag lyckats "vända" en massa folk helt om!

Att få dem att insé, att ändra sig - javisst! Men inte att totalomkasta en sådan vedertagen företelese som att "motorsykklar kör minst flera hundra km/h överallt - och dem lååååter som 100 gräsklippare på amfetamin".

Nej du, kör med insidan och skit i resten så blir det bara bra. Glöm inte att tänka åt alla andra, för det DU glömmer - det har de aldrig ens tänkt!

...Jag är på skumt humör idag - som ni säkert märker! :mad:

Du verkar låta dina upplevelser och humör styra dig en hel del.......hoppas jag inte möter dig när du sitter i bilen......

En förutsättning för att ändra sitt beteende är att kunna sätta sig in i andras situationer.........hur roligt är det att bli omkörd av en idiot på hoj på 50 sträcka med raka rör.......jättefränt tycker nog de flesta moppefuckon....kanske till och med du.

/J

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3073793 Du verkar låta dina upplevelser och humör styra dig en hel del.......hoppas jag inte möter dig när du sitter i bilen......

En förutsättning för att ändra sitt beteende är att kunna sätta sig in i andras situationer.........hur roligt är det att bli omkörd av en idiot på hoj på 50 sträcka med raka rör.......jättefränt tycker nog de flesta moppefuckon....kanske till och med du.

/J
Roligare än att få den i pasagerar dörren tycker jag. :va

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...