nu får det fan va nog ....

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hahah! Vi skrattar så vi gråter här på jobbet till dina inlägg. :D
Så bitter`? ......
:pannkyss

Skämta inte! Karln är ju lysande! :tummenupp Vi sitter här på It-avdelningen och grinar heeela bunten! Stand up material någon??

Nästan så man borde ta en del av inlägget och ha som signatur här på SH...
:D :D

Nu en liten övning. Diskutera nedanstående text. Vilka fel kan du hitta. I trafikbeteende, attityd osv. Ni har en timme på er barn. Därefter skriftlig rapport.

Jag var ute med min handledare här i veckan och fjösade ( gasade lätt ) på små sköna krokiga vägar, det 1a han sa till mig var "Nu tar vi det jävligt lugnt, så jag får se hur du åker" och jag ser upp till snubben, han är lite idol för mig men i alla fall, hade han inte sagt så hade det garanterat smällt för i en lång högersväng ( ligger i 70 km/h ) så står det en GRÖN liten polo parkerad!!!!
Och i diket ser man 2 st av äldre modell plocka bär eller vad det nu var dom gjorde, vad tänker man med om man parkerar bilen i en skymd lång kurva med dålig sikt? Hade jag inte tänkt mig för hade jag säkert lagt ner cykeln mer och kommit snabbare men med tanke på min handledares ord så tog jag det lugnt.

*STOLT* Jag ser ett meningsbyggnads fel på rad 6 och 7...
Vad gjorde två polos:ar ute i skogen ock plockade bär???
alt. Varför fick inte den parkerade polo:n vara med och plocka bär??:yoparty

Var det rätt magistern?? :D

Ja jag är skittrött och det är fredag... :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag ser det bara från min sida, hur jag kör .. kommer jag till en korsning
,ska svänga vänster och det kommer trafik från höger! då väntar man
till det är fritt ... men vad var det som fick kärringen att köra ut framför mig ?
kan juh knappast vara sunt förnuft. sikten är minst 2-300 meter åt båda hållen ... jag körde i angiven hastighet ....

man kommer aldrig komma ifrån att det finns mänskliga faktorn!! att man kanske sitter o drömmer, pratar i tele, trötthet mm .. men denna situationen är solklar!! kärringen har fått tuppjuck o kör rakt ut i vägen,!! jag är glad att jag ändå var så vaken, hade trots allt gått upp halv 5 o kört från jobbet 17.

hade det smällt så skulle det vara intressant och hört hennes förklaring till det hela, men skönt det inte gjorde det!

Jo jag håller med om att det är ett solklart fel. Håller man sig därtill till hastighetesbegränsningen är skuldbördan helt och hållet hennes. Både juridiskt och enl den allmänna uppfattningen

Jag bara menar att bland oss motorcyklister så är det bästa för den egna överlevnaden att köra så att mn inte ger dem chansen.

Det är samma sak när jag står på perrongen och tåget rullar in. Jag vill inte stå så att jag har främmande människor nära bakom mig då, om jag skulle råka bli puttad. Det är ju olagligt det med, men händer ofta i tunnelbanan.

/J

MikkE

Guest
Ni ska se norrmännen och deras högerregel. En bil kan vara halvvägs i en korsning och ser att en bil till höger kommer 15 meter ifrån korsningen. Tvärnitar eller stannar hårt mitt i korsningen för att låta den andra idioten 15 meter ifrån få åka före. Det är ju högerregel liksom :3freak
Inte konstigt att trafiken här står stilla från 1500-1830 när de inte känner av ordet flyt..

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
Jo jag håller med om att det är ett solklart fel. Håller man sig därtill till hastighetesbegränsningen är skuldbördan helt och hållet hennes. Både juridiskt och enl den allmänna uppfattningen

Jag bara menar att bland oss motorcyklister så är det bästa för den egna överlevnaden att köra så att mn inte ger dem chansen.

Det är samma sak när jag står på perrongen och tåget rullar in. Jag vill inte stå så att jag har främmande människor nära bakom mig då, om jag skulle råka bli puttad. Det är ju olagligt det med, men händer ofta i tunnelbanan.

/J

just där skiter jag egentligen vem som körde , det kunde lika gärna varit Nalle Puh , det hade fortfarande varit otroligt korkat kört!!

var med om liknande tidigare i sommar .. körde min förra FZR till jobbet, en bit utanför ystad så är finns det en olycksdrabbad korsning så var på min vakt , låg i 90 o såg en mörk grön volvo som stod på vägen till höger och skulle svänga vänster, över en spansk sväng där med ... 75 meter innan korsningen kör kärringen ut o ställer sig rakt över mitt körfält ... är beredd med både fot o handbroms så klarar det , men blinkar o tutar .. hon fick fingret med .. men hon såg mig garanterat inte ... hade jag inte varit vaken på det eller suttit i andra tankar så hade jag satt hojen rätt i sidan på henne ..

det med tunnelbanan har man hört talas om .. sjukt !!!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan då ^^
Ta mig som exempel :tummenupp

Aja, jag "bjuder" på det denna gången :pannkyss
Haha, sorry. Det måste bli nån och nu blev det du. Ajja, det är vare sig personligt eller illa ment :)

maroxx

Guest
ja, idioter finns det gott om... kommer ihåg under moppeåldern, alla klagade på att man körde som idioter, även om man är "ung och dum" i den åldern så såg jag fler äldre bilförare som var nära att orsaka olyckor än mopedförarna, många gånger har folk svängt ut mitt framför näsan på en, och sedan tittar dom på mig som JAG gjorde nåt fel... hoppas jag slipper detta när jag skaffar hoj

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ne, idioter finns de många av!
Flera har citerat mitt tidigare inlägg dock enbart det om åldrandets inverka på fysiken.. Tack för det.
En mycket viktigare del av inlägget var ju att man på något sätt skulle redan från början, dvs tidigt genom prov filtrerar bort de som brister allvarligt i omdöme! Ett icke åldersrelaterat problem.
INGEN har triggat på det?? Que?
Känner sig så många träffade?
Eller vad?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En mycket viktigare del av inlägget var ju att man på något sätt skulle redan från början, dvs tidigt genom prov filtrerar bort de som brister allvarligt i omdöme!
Det hade ju varit lysande om det med prov gick att mäta omdöme/trafikmognad, men jag tror inte det finns någon praktisk möjlighet till det. Jag tror inte heller att det skulle hjälpa mot de omdömeslösa att göra det mer avancerat att ta körkort genom mer teori och körövningar, de skulle nog bara uppfatta processen som lite tråkigare.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Nog för att äldre kan klanta sig, men dom värsta svinen har på sista tiden dykt upp bland yrkesförare. Det verkar vara enormt svårt att få stopp på en buss eller lastbil när man närmar sig en rondell eller korsning. Spelar ingen större roll om man kommer på hoj eller i bil...möjligen händer det lite oftare när man för hoj då. Jag har tappat räkningen på alla gånger jag fått släppa fram en lastbil som kör rakt ut i en rondell dom senaste åren. Rekordet var en dag förra sommaren när det hände fyra gånger inom 20minuter... Tre lastbilar och en snubbe i en BMW.....

En annan rolig grej hände förra sommaren, ingen yrkesförare dock... Var på väg hem en snabbis för att hämta en grej. Då kommer en kille upp från en sidoväg i full fart utan att stanna för mig. Jag på huvudled med 70km/h begränsning. Inget att göra åt det, bara att bromsa för att inte ramma honom. På väg tillbaks åt andra hållet kommer samma kille och samma bil som ett ånglok rätt ut i en rondell (ja, det kryllar av rondeller i Gävle) som jag just skulle passera. Inte ofta man får bromsa för samma kille inom 10minuter..

Tur att man slutat hetsa upp sig i trafiken numera. Jag kör efter ett råd som jag läste nånstans, "kör som att alla andra trafikanter är älgar och kan ta sig till med precis vadsomhelst". Hittills har det funkat bra...

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag fick mitt kort igår, och jag har redan blivit trött på bilister.
Igår när jag skulle åka hem från uppkörningen (västerås) Så åkte jag på en vanlig landsväg med en streckad mittlinje mellan. Det var en raksträcka och jag såg att det kom någon gubbe i en grön risig polo som körde typ 20-30 på 70-väg. Och bakom han ligger det en 850, ser han är sugen på att köra om, även fast det inte finns plats för det. kanske 30-40 meter innan vi möts, då beslutar han för att köra om! Fick tvärnita och väja till vägkanten.
Han kunde ha kört om gubben mkt tidigare!

Sen var det som trådskaparen tog upp, kom på en 90-väg, och såg en bil komma från vänster, och ska svänga vänster in på min väg. Han stannar vid väjningsmärkena på vägen. Hinner få ögonkontakt med gubben, och då kör han ut! Om det inte hade varit tomt i det motsatta körfältet så hade det nog smält rätt ordentligt!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ärligt talat, om ni är så nära att smälla med bilar så borde ni byta hobby.
Jag har kört MC i alla fall i 2000 mil, vilket kanske inte är jättemycket men inte jättelite heller, och jag har i princip aldrig varit nära att dra en bil som svänger ut.
Vad gör ni för fel?

1. På med helljus, (ge fingret till alla som blinkar :yoparty )
2. Slå av helt i närheten av korsningen där bilen väntar, med helt menas inte från 170 till 150 utan från 170 till 70.
3. Ta på något babyblått (neon är gej) ovanpå skinnstället

Om ni vill kan ni få gå i trafiksäkerhetslektioner hos mig. :hej

Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Yamaha R1-05
För det första så kör jag extremt mkt bil per år... 4000 tjänstemil med bil och dessutom ca 2000 mil per säsong...

Jag har varit ute på vägarna i många år och det är definitivt de som kör bil och är över 55 bör se över kroppen....

Jag pallar inte med att skriva mer men återkommer i ärrendet!!!!

Ha en god kväll

Ärligt talat, om ni är så nära att smälla med bilar så borde ni byta hobby.
Jag har kört MC i alla fall i 2000 mil, vilket kanske inte är jättemycket men inte jättelite heller, och jag har i princip aldrig varit nära att dra en bil som svänger ut.
Vad gör ni för fel?

1. På med helljus, (ge fingret till alla som blinkar :yoparty )
2. Slå av helt i närheten av korsningen där bilen väntar, med helt menas inte från 170 till 150 utan från 170 till 70.
3. Ta på något babyblått (neon är gej) ovanpå skinnstället

Om ni vill kan ni få gå i trafiksäkerhetslektioner hos mig. :hej

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag har inte orkat läsa hela tråden bara skummat igenom lite. Men ni snackar om regelbundna kontroller osv av de som har körkort. Vem är det som står för största delen av alla trafikolyckor. Jo killar som precis fått körkort. De har gjort sin kontroll precis och klarat den!! Alla som kör ute på vägarna kan köra enligt trafikskolans regler, men vem gör det? INGEN! Att denna tråden skulle ge vägvärket en tankeställare är ju töntigt. Ni klagar på bilförare, alla som har körkort gör någon miss ibland, större eller mindre. Och har han/hon turen så är bilarna runt omkring mer uppmärksamma vid just det tillfället. Sen att klaga på bilförare, det är oftast mc förare som kör som idioter. Då de tycker en bilförare som påbörjar en omkörning på motorvägen när ni kommer i 200+ i vänsterfilen. Eller 100+ mitt i stan. Skärp er.

Sen när det gäller trafikregler, bara för man kan dem utan och innan undgår man inte en krock. Utan det är uppmärksamhet, planerad körning och sunt förnuft som gäller. Men även då kan uppmärksamheten svika en för en kort stund och den stunden kan va avgörande.

Jag har mina åsikter om regeländringar:

1: Höj tillåtelsen för körkort till 25år. 18åringar är inte mogna.
2. Förbjud mobilsnack!!
3 Förbjud mobil snack en gång till. Ser ofta bilister som kör som fakkers när de håller sin förbannade mobil, lust att stanna och ta den och hutta den i marken....grrrrr
4. Förbjud morsor /farsor att köra med barn som inte kan reda sig själv i bilen!
5. Sätt in sensorer i bilarna som gör att de inte kan köra snabbare än tillåtet på vägarna
6. Obligatoriska alkolås.

Trista regler kanske, men köra bil ska inte va ett nöje, det är transport.
Mc är 10ggr värre, det är 90% nöje och 10% transport. Vilket betyder att trafiken blir en mc förares lekplats.

Lägger till en sak till. Hur fan kunde EU moppar få tillåtelse. De kör mitt i trafiken som alla andra bilister och förarna ser ut att va 10år gamla. Knappast lämpligt.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...