Nu är frågan hur de kan bevisa exakt vilken person som laddat ner filmen. Speciellt med flera familjemedlemmar som bor på adressen.
De kan de inte. Vad de däremot kommer att försöka med är ju att fälla abonnemangsägaren för att denne skulle varit "vårdslös" med sitt abonnemang.Nu är frågan hur de kan bevisa exakt vilken person som laddat ner filmen. Speciellt med flera familjemedlemmar som bor på adressen.
Om abonnemanget står på en vuxen i en familj och barnen fildelat men inte den vuxne, kan inte den vuxne göras strikt ansvarig för det som barnen gjort, enligt Westman.
– Det är inte rimligt att den vuxne ska ha koll på allt som händer på alla datorer och på alla program som finns installerade på dem. Kanske barnens kompisar eller någon annan fildelat när de varit på besök, det kan inte abonnenten göras ansvarig för, säger han.
De försöker alltså få till ett nytt prejudikat där abonnemangsägarna skulle vara vårdslösa om man inte haft lösenord, övervakat trafiken och kollat personerna som använt ditt nät.Spridningskollens talesperson Gordon Odenbark håller med om problemen med att bevisa vem som suttit vid datorn, och att ansvaret för vad som sker på nätverket inte är strikt abonnentens.
Men enligt Odenbark skulle eventuellt den som är vårdslös med sitt nätverk kunna bli ersättningsskyldig.
– Det är vad våra jurister säger, att man enligt upphovsrättslagen kan bli ersättningsskyldig om man gör något med vett och vilje, eller av vårdslöshet. Den som inte skyddar sitt nätverk eller inte ser till att det inte kan missbrukas, kan anses vårdslös menar de. Men det blir upp till domstolen att avgöra.
De kan de inte. Vad de däremot kommer att försöka med är ju att fälla abonnemangsägaren för att denne skulle varit "vårdslös" med sitt abonnemang.
ur DN artikeln:
De försöker alltså få till ett nytt prejudikat där abonnemangsägarna skulle vara vårdslösa om man inte haft lösenord, övervakat trafiken och kollat personerna som använt ditt nät.
Det skulle ju kunna få intressanta konsekvenser om de lyckades.
Tror dock det är föga troligt att det skulle kunna gå den vägen.
Men det där stämmer väl inte? Är det inte just nedladdning som de här breven om skadestånd gäller? Och man laddar väl upp under tiden man laddar ner?Hela grejen är: Ladda ned (till din dator) är ok, ladda upp (till andra) är olagligt.
Mvh,
Ingvar
Ifall man använder sig av en Bittorrent-client så är det standard att man delar med sig av det man laddar ned.Och man laddar väl upp under tiden man laddar ner?
I dagens värld är ingen vårdslös om man inte har lösen på sin router. De flesta vet ju inte ens hur man ställer in det.är jag då vårdslös om jag ej är hemma och random person ansluter till mitt nätverk och börjar fildela?.
Tog för givet att alla laddar hem.
Streama olagligt är värdelöst tycker jag.
Sätter man sig emot lär man som förlorande part åka dit på motståndarens rättegångskostnader antar jag?
Vilket lär bli skyhögt.
Gordon Odenbark
Jag tycker det låter taget.
Det beror på hur villiga Bahnhof är att fortsätta vägra när de blir ålagda av tingsrätten att lägga fram uppgifterna, och med 200 000 i vite om de inte gör det. 200K är väl kanske inte så farligt med tanke på den goodwill det skulle ge mot kunderna, men vad blir nästa steg.Men vi som har Bahnhof som leverantör - behöver inte alls oroa oss? Ska man förstå det så?
Jag är lite skeptisk till det. Anledningen att streaming varit klassat som "OK" för slutanvändaren är väl att materialet inte lagras i sin helhet hos användaren, utan bara som tillfällig cache. Här är det istället den som gör streamen tillgänglig som jagas.Om du laddar hem men använder något annat sätt för överföring än torrents så klarar du dig också.
I Banhofs abonnemang ingår en gratis VPN-tunnel för de som vill ha det.Det beror på hur villiga Bahnhof är att fortsätta vägra när de blir ålagda av tingsrätten att lägga fram uppgifterna, och med 200 000 i vite om de inte gör det. 200K är väl kanske inte så farligt med tanke på den goodwill det skulle ge mot kunderna, men vad blir nästa steg.
Vid strömavbrott återställer sig min router till fabriksinställningar, dvs inget lösenord på mitt nätverk, är jag då vårdslös om jag ej är hemma och random person ansluter till mitt nätverk och börjar fildela?.
På Sweclockers finns denna bild:
http://i.imgur.com/At7LnKD.png
Nu gäller det iofs den tidigare domen, men de lär inte ha blivit hårdare på sista tiden.
Jag är lite skeptisk till det. Anledningen att streaming varit klassat som "OK" för slutanvändaren är väl att materialet inte lagras i sin helhet hos användaren, utan bara som tillfällig cache. Här är det istället den som gör streamen tillgänglig som jagas.
Om du däremot laddar ner materialet i sin helhet via t ex FTP så har du ju sedan bevisligen upphovsrättsskyddat material i din ägo. Sen att de inte kan kolla det lika lätt som via bittorrent är ju en annan sak.
Bilden i Wiseguys inlägg gäller inte detta fall, utan det är förra rundan när det Tyska bolaget Crystalis begärde ut information. Så de datum som står där gäller inte för det som Spridningskollen begärt ut nu.Telia skriver att de efter senast 3 månader skickar ut papper till privatpersonen att det finns ett domslut mot en. Så om man inte fått papper de senaste 3 månader så tolkar jag det som om man inte kommer höra från spridningskollen de närmaste veckorna (om nu telia håller vad de lovar). Eller vad tror du?
Utlämnande av uppgifter får bara göras efter beslut av domstol och efter tillräcklig bevisning om att det har begåtts ett intrång av en särskild IP-adress. De kunder som berörs får alltid information av oss senast tre månader efter att informationen har lämnats ut. Det är alltid domstolens ansvar att bevisa om ett brott har begåtts.
Jag trodde att det var tillgängliggörande av upphovsrättskyddat material, dvs uppladdning, som var olagligt men att nedladdning av samma material var lagligt.
Sen finns en fördel med att ladda via ftp eller liknande och det är att man inte själv gör sig skyldig till spridning av upphovsrättskyddat material. Det för med sig att de krav som upphovsrättsinnehavaren kan ställa är avsevärt lägre.
Eftersom du inte sprider något vidare så bör skäligt vederlag vara en låg summa, sannolikt motsvarande vad upphovsman eller motsvarande får i royalties.
Sen är risken att de hittar dig avsevärt lägre, mm du laddar via en torrent så går det att se vilka andra som laddar via samma torrent och det är på det sättet som de hittar dig,
Om du i stället laddar via ftp så är det protokollet point-to-point så det finns inget sätt (som jag känner till i alla fall) att se vilka andra som är inloggade på samma ftp-server eller vad de gör. De måste komma in på servern för att kolla loggar eller din dator för att se vad du har laddat ned, vilket båda är lagbrott. Alternativt så måste operatören övervaka ftp-trafik och meddela rättighetsägarna (är det tillåtet?) men det funkar inte om man kör sftp.
Spridningskollen.se har som affärsidé att skicka kravbrev till påstådda fildelare. Vid utebliven betalning på 2000 kronor finns risk för domstol. Nu gör Bahnhof likadant mot Spridningskollen.
Så här lyder meddelandet:
Ni gör intrång i vårt varumärke "Spridningskollen".
Bahnhof ansökte om varumärket 2016-08-31, i samband med lanseringen av sajten Spridningskollen.org
Välj mellan att betala 2000 kronor SAMT släcka ned er sajt "Spridningskollen.se" snarast, eller motse rättsliga åtgärder i samma stund som ansökan blivit behandlad.
Man kan säga att det här brevet är ett erbjudande om förlikning. Om den som gjort intrång i varumärket inte betalar kan rättighetsinnehavaren gå vidare till rättegång, vilket är betydligt kostsammare för alla inblandade.
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|