Nu har d hänt nåt konstigt! Aprilia RS! Igen!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hej!

Var ute o körde kortege idag.
När vi hade kört ett par km så hördes ett ljud från motorn. Inte likadant som förra gången då min kolv gick sönder utan detta klickade mer typ.

Iaf hojen dog men jag släppte kopplingen så den startade igen bara för o kolla om det fanns komp. Hojen gick precis som vanligt resten av rundan, bara det att den dog ett par gånger till när den kom under 3000 rpm när jag hade kopplingen inne.

Efter denna incident tycker jag att man kan höra skrammel eller typ klickande ljud från motorn.

Den startar inte på elstarten men man rullar igång den utan problem.

Vad i helvete e d som har hänt? :va

Tacksam för svar!
Mvh
Stoffe

Solid snake

Guest
Låter som att den har nypt, typiskt ljud från att kolvringarna slår i kanalerna.

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Solid snake skrev:
Låter som att den har nypt, typiskt ljud från att kolvringarna slår i kanalerna.

Tycker det ser så ut.. försök bara inte starta den någe mer eller rulla igång den.. blir bara värre.. öppna o kolla läget först

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Lånar tråden lite....

Kan en hoj nypa och sedan gå precis likadant bara att de låter lite annorlunda....

Ja undrar lite för ur min hoj har de börjat låta lite från motorn låter som nått rullar runt och de låter mer när man varvar mer...alltså de låter med varvtalet....surt nu när ja precis renoverat den....

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
zpeppy skrev:
Lånar tråden lite....

Kan en hoj nypa och sedan gå precis likadant bara att de låter lite annorlunda....

Ja undrar lite för ur min hoj har de börjat låta lite från motorn låter som nått rullar runt och de låter mer när man varvar mer...alltså de låter med varvtalet....surt nu när ja precis renoverat den....

ja det kan den. min moppe skar 5 gånger på samma kolv, det va bara att stå igång den igen så startade den fint. :)

Solid snake

Guest
stoooffe skrev:
Undrar hur fan d går ihop att den nyper o sen går precis som vanligt igen bara det att inte elstarten funkar? :va?

Kan ha fått en luftbubbla i oljeslangen, bara några sekunder utan olja kan göra så att den nyper, tråkigt nog.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Jag tror att det finns ganska stora möjligheter att den inte har nypt.

Eftersom startmotorn la av eller slutade fungera i samma vända tror jag med det är nått åt det hållet.

Vad hände när du tryckte på start knappen? Tickade det elr rasslade det eller hur lät det?

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Jag tror också det eftersom den funkade precis som vanligt efteråt. Inte som när min kolv gick sönder för då gick det överhuvudtaget inte att gasa efter smällen den hade absolut ingen ork kvar, gick bara att varva med tomgången inne.

Startmotorn låter precis som vanligt.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
stoooffe skrev:
Undrar hur fan d går ihop att den nyper o sen går precis som vanligt igen bara det att inte elstarten funkar? :va?

Min teori:
Skruva isär och kolla så ser du väl.
Enklast så, smartast också.
Kolla om avgasporten fastnat i öppet läge....

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
AndersJohansson skrev:
Min teori:
Skruva isär och kolla så ser du väl.
Enklast så, smartast också.
Kolla om avgasporten fastnat i öppet läge....

Vet ska göra det, bara det att d e ett jävla jobb så tänkte jag frågar här först!

Avgasporten funkar som den ska, har redan kollat den.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
stoooffe skrev:
Jag tror också det eftersom den funkade precis som vanligt efteråt. Inte som när min kolv gick sönder för då gick det överhuvudtaget inte att gasa efter smällen den hade absolut ingen ork kvar, gick bara att varva med tomgången inne.

Startmotorn låter precis som vanligt.

Ja låter startmotorn som vanligt utan rassel eller liknande hoppar teroin över till nypning för min del också. Skulle det tex rasslat när startmotorn jobbade eller liknande kunde ju startmotorn havererat. Skruva isär och se vad som behöver bytas. Antagligen ny kolv/ringar osv.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!