Nu har HET fått hjärnsläpp

Goose skrev:
Som vanligt vet Du inte vad Du skriver i dina berömda oneliners, kör Mozilla browser du och tro att Du är helskyddad
En virusmakare går alltid in för att förstöra för så många som möjligt, därav är firefox hyfsat ointressant.

Ska bli skoj att se om detta går igenom..vet inte hur många ni brukar va på EFR men kan tänka mig att de blir en jädra massa i luften :D

Goose skrev:
Som vanligt vet Du inte vad Du skriver i dina berömda oneliners, kör Mozilla browser du och tro att Du är helskyddad
och kolla på sidor som ser ut sådär?
bygger man i dreamweaver som är det absolut främsta programmet, och sen nånn udda browser inte kan tolka den koden rätt.
vem har då gjort fel?

hårdvarubrandvägg så går man säker.

R2 skrev:
och kolla på sidor som ser ut sådär?
bygger man i dreamweaver som är det absolut främsta programmet, och sen nånn udda browser inte kan tolka den koden rätt.
vem har då gjort fel?

hårdvarubrandvägg så går man säker.

Udda browser är det knappast, näst största med ca 1/5, iaf enligt w3schools.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Och hårdvarubrandvägg skyddar inte speciellt mycket mot illasinnad kod på sidorna man besöker, instabilitet osv.

Tacka vet jag Opera! :tummenupp

Hoztic skrev:
Udda browser är det knappast, näst största med ca 1/5, iaf enligt w3schools.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Och hårdvarubrandvägg skyddar inte speciellt mycket mot illasinnad kod på sidorna man besöker, instabilitet osv.

Tacka vet jag Opera! :tummenupp
Jag har själv två mcrelaterade sidor som besöks av företrädesvis svenska surfare, vilket återspeglar HETsidans besökare.
på en har MSIE5/6 95%
på den andra 88%
nog för mig att skita i andra browsers iaf.

R2 skrev:
Jag har själv två mcrelaterade sidor som besöks av företrädesvis svenska surfare, vilket återspeglar HETsidans besökare.
på en har MSIE5/6 95%
på den andra 88%

JA gör det, skit i att följa standarder... Skit i Mac och Linux användare
och optimera sidan för en webbläsare som inte följer standarder som
är uppsatta av W3C. Och visa din oduglighet som skapare av HTML kod.

Oavsett om IE är den vanligaste webläsaren för stunden så bör man
som seriös webmaster skapa sidor som alla kan se, och följer standarder :mad: då internet är öppet för allt och alla.

Nu är vi väldigt OT här men :) Kan inte Mr. Swedie lira fram statistik för sporthoj.com?

Den som skriver html vet hur jävla stört IE tolkar CSS samt knappt har stöd för 20 % eller något sådant. De suger! Sen att det är vanligast är ju en annan sak.

Last edited:
HanneZ skrev:
Nu är vi väldigt OT här men :) Kan inte Mr. Swedie lira fram statistik för sporthoj.com?

Den som skriver html vet hur jävla stört IE tolkar CSS samt knappt har stöd för 20 % eller något sådant. De suger! Sen att det är vanligast är ju en annan sak.
Klicka på
i.gif
längst ned på sidan så får du statistik om SH. Ganska exakt 80% kör IE.

R2 skrev:
på en har MSIE5/6 95%
på den andra 88%
Din RST-sida fungerar i alla fall utmärkt i Firefox. Så även Sporthoj.com nu efter lite påtryckningar. Min Tracktimersida funkade inte förrän jag tog bort lite javascriptkod som jag tycker borde fungera men icke! :va
Rekommenderar den som tycker att det går segt att surfa att testa den nya Firefox 1.5RC3, den e schnabb! Och sen när man väl vant sig att surfa med flikar så går det inte att gå tillbaka till IE, det går bara inte. Men snart kommer IE7 så då kanske man får fundera i nya banor...

piece skrev:
JA gör det, skit i att följa standarder... Skit i Mac och Linux användare
och optimera sidan för en webbläsare som inte följer standarder som
är uppsatta av W3C. Och visa din oduglighet som skapare av HTML kod.

Oavsett om IE är den vanligaste webläsaren för stunden så bör man
som seriös webmaster skapa sidor som alla kan se, och följer standarder :mad: då internet är öppet för allt och alla.
:lol
som sagt, mina besökare ser det jag vill att dom ska se, så jag är mycket nöjd med mina sidor, ändrar sig sig läget får jag följa efter.
tror du HET kommer att ha totalt annorlunda besökare eller?

Torkel skrev:
Din RST-sida fungerar i alla fall utmärkt i Firefox. Så även Sporthoj.com nu efter lite påtryckningar. Min Tracktimersida funkade inte förrän jag tog bort lite javascriptkod som jag tycker borde fungera men icke! :va
Rekommenderar den som tycker att det går segt att surfa att testa den nya Firefox 1.5RC3, den e schnabb! Och sen när man väl vant sig att surfa med flikar så går det inte att gå tillbaka till IE, det går bara inte. Men snart kommer IE7 så då kanske man får fundera i nya banor...
ja då vet jag det, men hade du sagt tvärt om hade jag inte lyft ett finger.

R2 skrev:
:lol
som sagt, mina besökare ser det jag vill att dom ska se, så jag är mycket nöjd med mina sidor, ändrar sig sig läget får jag följa efter.
tror du HET kommer att ha totalt annorlunda besökare eller?
Om du väljer att skita i 15-20% av dina besökare så tycker jag att du tänker helt fel. Men nu är det ett teoretiskt problem eftersom just din sida fungerar i FF... :tungan

Torkel skrev:
Om du väljer att skita i 15-20% av dina besökare så tycker jag att du tänker helt fel. Men nu är det ett teoretiskt problem eftersom just din sida fungerar i FF... :tungan
Det tar bara "så mycket" tid (alltså lite tid) att tillfredställa 85-95% i mitt fall, så att lägga ner flera hundra % mer tid på att tillfredställa resten är inte hållbart för mig.

Jag rör aldrig koden, det dreamweaver genererar är tveklöst bättre än vad jag skulle kunna göra.

Jag har ju haft sidorna länge och hållt koll på statestik och FF användares intryck, och eftersom ingen sagt nått så har jag inte ändrat nått.
Som sagt, skulle FF användandet stiga får jag titta på en annan lösning.

PIECE, har W3C klassat dreamweaver som skit också eller?
och du, min styrka ligger inte i kodning, så den ger jag fan i.

Hur som helst så har jag nu fixat till sidan!! :)
Vet inte om den ser ok ut i firefox nu för den var synnerligen simpel redan innan. Kan bara utgå ifrån att firefox inte förstår vad man menar när man anger en iframes storlek i procent, vilket är rätt kass eller? Nu har jag angivit det i absoluta pixlar i stället.

Don Quixote skrev:
Hur som helst så har jag nu fixat till sidan!! :)
Vet inte om den ser ok ut i firefox nu för den var synnerligen simpel redan innan. Kan bara utgå ifrån att firefox inte förstår vad man menar när man anger en iframes storlek i procent, vilket är rätt kass eller? Nu har jag angivit det i absoluta pixlar i stället.
Nu funkar de fint! :)

R2 skrev:
Det tar bara "så mycket" tid (alltså lite tid) att tillfredställa 85-95% i mitt fall, så att lägga ner flera hundra % mer tid på att tillfredställa resten är inte hållbart för mig.

Jag rör aldrig koden, det dreamweaver genererar är tveklöst bättre än vad jag skulle kunna göra.

Jag har ju haft sidorna länge och hållt koll på statestik och FF användares intryck, och eftersom ingen sagt nått så har jag inte ändrat nått.
Som sagt, skulle FF användandet stiga får jag titta på en annan lösning.

PIECE, har W3C klassat dreamweaver som skit också eller?
och du, min styrka ligger inte i kodning, så den ger jag fan i.

Nädå, dreamweaver är ett utmärkt verktyg som man kan skapa
websidor med som är helt kompatibla med alla standarder :)
Det är bara när webmasters anpassar kod för att få stöd för den
i en defekt webläsare det går åt pipan. Alternativt inte har kunskapen
som behövs för att skapa en standardiserad och bra kod.

Edit: Ytterligare ett förtydligande, jag tycker webben skall vara öppen
för alla, oavsett vad man sitter på för browser, hårdvara osv.

Finns en stalig sida som har denna disclaimer :D
Innehåll

Vi har byggt webbplatsen i enlighet med de standarder (rekommendationer) som förordas av World Wide Web Consortium (W3C). För innehållet använder vi Hypertext Markup Language (HTML) 4.01 och presentationen styrs via Cascading Style Sheets (CSS) 2.1.

Vi har försökt se till att webbplatsens innehåll ska vara tillgängligt för så många som möjligt, oavsett vilken webbläsare man använder, eller om man råkar ha något funktionshinder.

Webbläsare

Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare som har stöd för standarderna, exempelvis de senaste versionerna av Mozilla, Opera eller Safari (Mac). Vi har gjort vissa anpassningar för Microsoft Internet Explorer (version 5 eller högre), men dess bristfälliga stöd för standarder medför en del begränsningar.

Äldre webbläsare visar naturligtvis samma innehåll, men utan formgivningen.

HanneZ skrev:
Nu funkar de fint! :)

Kan bara instämma, lirar bra nu i FF & med Safari i min Mac :)

Last edited:
För att fortsätta lite OT så är det väl inte bara browsern som styr, operativet gör sitt också för hur en del sidor ser ut och behandlas.

När jag jobbade med en stor svensk banks internetkontor så var det ett mindre helvete att få sidorna att funka i alla tänkbara olika kombinationer.

Om alla körde Windows och IE skulle vi inte ha sånna här problem :mattias

Och som nån skrev, varför skriva virus för något annat än IE och Windows?
Jättehäftigt och krascha för fyra MAC-användare :rofl

Jag anpassar mina sidor till IE och FireFox på PC, någon MAC att testa med har jag inte, tyvärr.

BTW: När kommer IE 7 och kommer den att vara separat eller inbakad i operativet?

sandstream skrev:
...
Om alla körde Windows och IE skulle vi inte ha sånna här problem :mattias
...

Sant, men varför kan inte IE bara följa den standard som är gjord för CSS? Fan så bra allt skulle bli, dom har ju lovat att bättre sig till 7:an så vi får väl se.

Gentlemens, please! Ni har ju tappat tråden helt o hållet!

Ett par frågor till Humlan:

Klarar man en fulltank på anderstorps rakan?
Vad händer vid spill?
Går den att konvertera till en eldkastare och elda upp konkurrenterna?

:va

HanneZ skrev:
Sant, men varför kan inte IE bara följa den standard som är gjord för CSS? Fan så bra allt skulle bli, dom har ju lovat att bättre sig till 7:an så vi får väl se.
Om jag minns rätt så orkade inte MS vänta på att WC3 skulle bli klara med HTML 4.0 eller nåt sånt och körde på med utvecklingen av IE istället.
Sen dess struntar de väl i vilka standarder som kommer ut, deras egna blir ju ändå störst :hihi

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick