Nu har jag fått nog HJÄLP MIG MED GSX-R -01

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Nu har vi fått nog! Måste hjälpa en godvän till mig som fått lite beskymmer med sin GSX-R. Det började förra året med att TPS givaren stod fel _C00 och att hojen gick skumt. Vi fixade det till -C00 och den gick fint. Dock ändrade sig värdet ibland, gissar på att det kan blivit pg.a. stegring?? I alla fall så har hojen i år bråkat som bara den. Världet hade ändrat sig och vi har fixat det till -C00 (delaer mode) Men det hjälper typ inte den hackar och går allmänt dåligt på låga varv 2000-4000 drar man på så är allt som vanligt tror vi i alla fall =) Den liksom bludrar men ändå inte svårt att förklara.. Man kan säga att när du drar fullgas på 2000 varv så går den ganska klent tills den kommer till 5000varv typ då börar den pinna på som den skall.

Fick tips på jobbet om att det kunde vara ventilerna som inte stänger som de skall. Om detta är fallet så vågar man ju inte köra en meter till. Alla vet ju vilket fint väder som skall bli i helgen så jag BER nu på mina bara knän, Finns det någon som har några tips på felsökning? Skulle också önska att det fanns någon som kunde lite grann som kunde provköra eller liknande för att på så sätt kanske kunna säga vad som är fel?

Någon med kunskap eller möjlighet till (kom hit så kikar vi på det) får gärna ringa ikväll eller imorgon på 0733390369

Måste ta reda på hur allvarligt felet är innan det händer nått värre.

mvh Carl
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Hej Byt TPS:en, till 02:ans, du får aldrig ordning på den annars, jag/vi har samma prob på tjejens hoj och ska byta den så snart vi får tag på nån annan,
dock så har det inte gått så långt som din ännu. Endast FI lampan som lyser lite för ofta.

Robertzon skrev:
2138950 Nu har vi fått nog! Måste hjälpa en godvän till mig som fått lite beskymmer med sin GSX-R. Det började förra året med att TPS givaren stod fel _C00 och att hojen gick skumt. Vi fixade det till -C00 och den gick fint. Dock ändrade sig värdet ibland, gissar på att det kan blivit pg.a. stegring?? I alla fall så har hojen i år bråkat som bara den. Världet hade ändrat sig och vi har fixat det till -C00 (delaer mode) Men det hjälper typ inte den hackar och går allmänt dåligt på låga varv 2000-4000 drar man på så är allt som vanligt tror vi i alla fall =) Den liksom bludrar men ändå inte svårt att förklara.. Man kan säga att när du drar fullgas på 2000 varv så går den ganska klent tills den kommer till 5000varv typ då börar den pinna på som den skall.

Fick tips på jobbet om att det kunde vara ventilerna som inte stänger som de skall. Om detta är fallet så vågar man ju inte köra en meter till. Alla vet ju vilket fint väder som skall bli i helgen så jag BER nu på mina bara knän, Finns det någon som har några tips på felsökning? Skulle också önska att det fanns någon som kunde lite grann som kunde provköra eller liknande för att på så sätt kanske kunna säga vad som är fel?

Någon med kunskap eller möjlighet till (kom hit så kikar vi på det) får gärna ringa ikväll eller imorgon på 0733390369

Måste ta reda på hur allvarligt felet är innan det händer nått värre.

mvh Carl
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Låter ju underbart, men dyrt =) men då är det ju ingen större fara att köra eller?? FI-lampan lyste 1 gång förra året, det var då jag börja upptäcka felet, men sen dess har den aldrig lyst... Ibland dör hojen också på tomgången =/

peter R1 skrev:
2138991 Hej Byt TPS:en, till 02:ans, du får aldrig ordning på den annars, jag/vi har samma prob på tjejens hoj och ska byta den så snart vi får tag på nån annan,
dock så har det inte gått så långt som din ännu. Endast FI lampan som lyser lite för ofta.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Robertzon skrev:
2138950 Nu har vi fått nog! Måste hjälpa en godvän till mig som fått lite beskymmer med sin GSX-R. Det började förra året med att TPS givaren stod fel _C00 och att hojen gick skumt. Vi fixade det till -C00 och den gick fint. Dock ändrade sig värdet ibland, gissar på att det kan blivit pg.a. stegring?? I alla fall så har hojen i år bråkat som bara den. Världet hade ändrat sig och vi har fixat det till -C00 (delaer mode) Men det hjälper typ inte den hackar och går allmänt dåligt på låga varv 2000-4000 drar man på så är allt som vanligt tror vi i alla fall =) Den liksom bludrar men ändå inte svårt att förklara.. Man kan säga att när du drar fullgas på 2000 varv så går den ganska klent tills den kommer till 5000varv typ då börar den pinna på som den skall.

Fick tips på jobbet om att det kunde vara ventilerna som inte stänger som de skall. Om detta är fallet så vågar man ju inte köra en meter till. Alla vet ju vilket fint väder som skall bli i helgen så jag BER nu på mina bara knän, Finns det någon som har några tips på felsökning? Skulle också önska att det fanns någon som kunde lite grann som kunde provköra eller liknande för att på så sätt kanske kunna säga vad som är fel?

Någon med kunskap eller möjlighet till (kom hit så kikar vi på det) får gärna ringa ikväll eller imorgon på 0733390369

Måste ta reda på hur allvarligt felet är innan det händer nått värre.

mvh Carl


Standard fel på -01 orna TPS sensor kärvar så att bränsle blandning blir helt åt pipan.

Funkar oftast bra vid start men efter man har fullgasat lite och släper ner den på tomgång så börjar den svartrycka och nästa stanna.

På polaren hoj så räkte det med att skruva loss den och spraya lite 5-56 typ så att den inte längre kärvar, och det funkar några månader sedan får han göra samma sak igen.
hoppas det löser sig iallfall.
:)
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
hayabusaking skrev:
2139019 Standard fel på -01 orna TPS sensor kärvar så att bränsle blandning blir helt åt pipan.

Funkar oftast bra vid start men efter man har fullgasat lite och släper ner den på tomgång så börjar den svartrycka och nästa stanna.

På polaren hoj så räkte det med att skruva loss den och spraya lite 5-56 typ så att den inte längre kärvar, och det funkar några månader sedan får han göra samma sak igen.
hoppas det löser sig iallfall.
:)

ok tack, var sitter den mer exakt??? (vi har gasat ihop på grännaträffen) *s*
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Peter, ge mig en Mail adress så kan jag skicka en bild på TPS:en samt lite info.. jag kan allt om den, förutom att jag aldrig lossat den då =)..men det skall genast provas! (55-6) =)

RYker svart känns ju inte riktigt igen, men lite bränsle symtom tyder det ju ändå på =) :fyllisar
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det är väl 4 spjäll på den? Om ett spjäll står i lite annat läge än de andra borde det kunna bli såhär. Jag hade liknande strul på min gamla TLS, det var osynkade spjäll.
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Det måste vara något annat fel på den! =/ har smörjt upp den, (verkar helt onödigt då det är något elektronistkt fel på den om det nu är fel) I alla fall så borde det ju visa någon typ av felkod om det nu är TPS:en? Den är fint inställd och visar -C00 men jag har kommit fram till att den till o med går dåligt på tomgång nu.. alltså den går inte 100% jämt och fint. även om den håller sig i liv (har höjt den från 800->1000 för innan det dog den osv =/ ) Tittade ner på spjällen och jag inbillar mig att 2 av spjällen står lite lite högre upp än de andra 2. Men hur justerar man dessa samt kan de verkligen ändra sig??
Någon typ av luft skruv hade ju varit fint. men sådana detajer finns väl inte på insprutning =(

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP då jag har 0kr att lägga på service! :argpådato

-PLM- skrev:
2139976 Det är väl 4 spjäll på den? Om ett spjäll står i lite annat läge än de andra borde det kunna bli såhär. Jag hade liknande strul på min gamla TLS, det var osynkade spjäll.
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
NU är besvikelsen stor =/ var inte TPS:en som var felet och nu står jag här 1800kr senare! Några andra tips på vad som kan vara fel?? Fått tips om att chocken kanske hängt sig på nått sätt? har ju vaier chocke, även om jag har insprut??) Hojen verkar gå bättre när den är kall, än när den blir varm.. men svårt att säga..
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Robertzon skrev:
2179147 NU är besvikelsen stor =/ var inte TPS:en som var felet och nu står jag här 1800kr senare! Några andra tips på vad som kan vara fel?? Fått tips om att chocken kanske hängt sig på nått sätt? har ju vaier chocke, även om jag har insprut??) Hojen verkar gå bättre när den är kall, än när den blir varm.. men svårt att säga..

Jag bryr mig inte men det finns många gnälltanter här på forumet som hugger på dig om du håller liv i 2 identiska trådar samtidigt. Jag är enbart här för att spamma lite och även hålla liv i tråden eftersom jag råkade spamma i din andra tråd :tungan.

Hoppas fortfarande du får hjälp så det blir ordning på grejerna.
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Gixxer Rolle skrev:
2179593 Har du inte fått någon felkod? Det är liksom lättare att hitta felet då.

NEJ har -C00 =/ det är ju det som är det värsta funderar alvarligt på om jag gör något fel! har testat många varianter.. kört hojen varm ställt den i delaer mode (kortslutit kablarna bak) har haft motorn i gång har haft den avstängt och bara slagit på täningen har haft den på tomgång i 2 minuter testat dealermode i det läget med den både igång och inte igång. och får -c00 hela tiden =/ :argpådato
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Om du har aktivera dealer mode rätt och inte får någon felkod så har du förmodligen inget "elektriskt" fel i insprut eller tändning.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Kan det vara någon givare för luft som strular? Ni har inte haft isär några kontakter eller liknande?
Hur ser stiften ut?
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Red skrev:
2179778 Kan det vara någon givare för luft som strular? Ni har inte haft isär några kontakter eller liknande?
Hur ser stiften ut?

Får väl ta mig en titt på stiften tittat lite på luftfiltret det är lite små smutsigt, men tycker inte det borde vara avgörande? det skall ju nämligen vara bytt enl. servicen.. dock för ca 600 mil sedan.. =) :hihi
 

GSXRRogga

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Ockelbo
Hoj
GSXR 750 -98
Robertzon skrev:
2139057 Peter, ge mig en Mail adress så kan jag skicka en bild på TPS:en samt lite info.. jag kan allt om den, förutom att jag aldrig lossat den då =)..men det skall genast provas! (55-6) =)

RYker svart känns ju inte riktigt igen, men lite bränsle symtom tyder det ju ändå på =) :fyllisar



Hallå...
Efter som jag är Gixxer ägare o inte tycker att min hoj går riktigt som den ska så började jag kolla min tps och den visade _C00 så jag justerade den medans jag hade hojen igång, men efter som inte gången på hojen reagerade och sträcket pendlade mellan alla tre lägerna när jag varvade på hojen och tyckte att den inte gick nå bättre fast jag justerat min tps så började jag läsa igen om det här o kom fram att jag skulle testa att smörja den med 5-56 och då blev det en helt annan reaktion....hojen reagerade på minsta beröring av tps givaren och den behöll sträcket på - när jag varvade hojen
Så då undrar jag om det är så den ska reagera när den funkar som den ska????
Har inte kunnat ta en provtur än efter som jag inte kunnat ta med min treåriga dotter på en test runda i kväll :p
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top