Nu har jag Köpt en Aprilia MX 125 :D

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Hej!
Nu har jag äntligen köpt min 125 a hojj!
Det blev en Aprilia MX 125 så jag riktigt längtar tills jag har klarat kortet :).
Jag har en fråga bara...
När jag startar å gasar på så stannar den på ett visst varvtal i början (Som när man startar en 2 takts moppe på morgonen) sedan fortsätter man hålla full gas i ca 2 sek.. Då far den iväg som ett skott. Vet någon vad det kan vara för fel får den för mycket bensin eller?

MVH

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
Aa det gör den.
Eller vet ej riktigt :p
men den slutar accelerera å typ stannar på samma varvtal i 2 sek sen drar den på...

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Mellan vilka varv sker detta är det på typ tomgång?

På min är det så att om man gasar för mycket på tomgången så dör den men vette fan vad ja ska ändra på:confused: :näsblod

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
Mellan vilka varv sker detta är det på typ tomgång?

På min är det så att om man gasar för mycket på tomgången så dör den men vette fan vad ja ska ändra på:confused: :näsblod

Asså jag ser ej varvtalet :S fattar mejj inte på mätarn :p vet ej om man ser varvtalet på den.. Den e digital. Den stannar så vid typ 20 km h eller nått..

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Asså jag ser ej varvtalet :S fattar mejj inte på mätarn :p vet ej om man ser varvtalet på den.. Den e digital. Den stannar så vid typ 20 km h eller nått..

Låter som om det är CDI strypningen. Vet inte om det finns på en MX men finns på en RS och det är väll samma motor?

Kolla dena länk och lite i stickyn så kan du läsa om hur då får bort den

Dock på franska: http://www.rsbikers.com/article-cdi_nytro.htm

Men titta på bilderna så fattar du.

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
Ja snackade med han som jag köpte den av och han sa att det är för att den är 2 takt och att det är ett 2 takts bekymmer och att jag ska gasa lite mer när jag släpper kopplingen.. Kan det stämma?

Kan tillägga att den e på 14 kw om det gör nån skillnad. Tror man kan köpa den ny som 11, 14 och typ 18 kw ellr nått... Rätta mejj om jag har fel.

Last edited:

Henke_NsR

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Aprilia RS125 -00
vid cdi strypning på rs är det en effektsvacka runt 5500rpm, har jag hört

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Ja snackade med han som jag köpte den av och han sa att det är för att den är 2 takt och att det är ett 2 takts bekymmer och att jag ska gasa lite mer när jag släpper kopplingen.. Kan det stämma?

Kan tillägga att den e på 14 kw om det gör nån skillnad. Tror man kan köpa den ny som 11, 14 och typ 18 kw ellr nått... Rätta mejj om jag har fel.

Man köper den som ny på Fp eller strypt, styrpt så ska den ha 11 kw vilket den måste ha för att räknas som lätt mc (max 125cc) fast FP hojar har 25kw då är dem "ostrypta" (orginal).

Så för att den ska vara laglig som lätt mc ska den ha max 11 kw och max 125cc allt över det räknas som mellan/tung.

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
Jag fattar inte vad som är fel med din hoj men grattis iaf :tungan
Tackar :p Jag är riktigt glad iafl :D
Men hopas det löser sejj håller på att lägga upp mina bilder i "Mitt garage" Så snart kan ni få se den :D
Nu är "garaget" Uppe.
Jag lägger ut en bild här på min Hastighetsmätare så ska vi se om ni kan tyda var man ser hur långt den har gått :p Och det verkar inte vara någon varvräknare..

MVH

Bifogat

• Hp Bilder 078.jpg
    Hp Bilder 078.jpg
    94.1 KB · Visningar: 100
Last edited:

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Tackar :p Jag är riktigt glad iafl :D
Men hopas det löser sejj håller på att lägga upp mina bilder i "Mitt garage" Så snart kan ni få se den :D
Nu är "garaget" Uppe.
Jag lägger ut en bild här på min Hastighetsmätare så ska vi se om ni kan tyda var man ser hur långt den har gått :p Och det verkar inte vara någon varvräknare..

MVH

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156779
Är fler med samma problem på aprillia mx :näsblod

ZeroxZ

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Honda NS125R -87 Cagiva Mito Evo -03 (projekt)
Varför kör du den strypt överhuvudtaget? :D:tuttar
hoppas du ska ostrypa den snart iaf:tummenupp

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
han som jag köpte den av sa att den är på 14 kw men reggad till 11.
Jag har inte gått fördigt mina körlektioner än så jag väntar nog med att ostrypa den tills jag har kortet... (Inte säkert jag ostryper den men det skulle nog vara kul :p, vi får se helt enkelt har ju bara haft den i 1/2 dag.)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...