Du får ha nåt äldre skräll till du haft kortet ett tag.. Antalet körkortsår spelar JÄTTEstor roll för premierna, helt ok i mina ögon. Dagens hojar är alldeles för snabba för nybörjare.. (Sen kan man ju ifrågasätta antalet körkortsår som kontrollpunkt, men jag kan inte komma på nåt bättre själv så det är bara att acceptera.)
Kolla Honda Hornet600, Ducati Monster och Triumph Street triple..
CB1000R har för mkt effekt för att bli billig. Sen får du ett prisras när hojarna är äldre än 3 år hos de flesta bolag. När du haft kortet 5 år kan du gå till BilsportMC och då blir det kalasbilligt.
C`est la vie..
har inte fattat det där.... tror att det är som du säger... vill inte ha honom som kund, men då borde det gälla oavsett cykel?!? han blir ju inte en sämre förare med sämre omdömme bara för att han kör en -12 istället för en -90.
och vid en krash så är det väl inte hojjen som är det dyra.... det är ju återställningen av killen/tjejjen som kostar apa.
visst, det är ju inte gratis med en ny cykel, ställ och diverse utrustning... men alla andra kostnader det medför!?!
utryckning, personal, sjukhusvistelse, rehab, utrustning för ev. invaliditet hela livet.... listan kan ju göras hur lång som helst, och det är väl därför som trafikförsäkringen är så dyr medans hel inte har blivit lika dyr på samma sätt.
rättelse om jag har fel
tänk när r1 blir klassiker.
Haft körkortet snart i 4 år (i augusti).
Första årsmodellen av 929 är ju klassiker från och med i år och steget i körbarhet och prestanda mellan en sån från-92 eller en från -12 är förmodligen inte lika stort som gapet har varit tidigare. Lik förbannat är den från -92 en klassiker och därmed billig att försäkra. Kommer säkert att ändras när f-bolagen fattar vad som händer, tänk när r1 blir klassiker.
Testa svedea de va klart billigare för mig på min Streetfighter betalar 5400:- hel/hel bor på landet 36 år, flyttar till täby i sommar kommer den kosta 9200:- hel/hel dvs 767:- i månaden i storstad!
Du får ha nåt äldre skräll till du haft kortet ett tag.. Antalet körkortsår spelar JÄTTEstor roll för premierna, ...
Fast det där stämmer inte riktigt på alla bolag. När jag kollar premie på Bilsport & MC så får jag samma summa oavsett hur många år jag anger att jag har haft körkort.
Men det är säkert så på vissa andra bolag, men jag tror nog ålder och bostadsort är de stora faktorerna.
Med skillnaden att det i B&MCs villkor för t.ex 30+ försäkringen krävs minst 5 år med körkort.
Så är det nånstans det spelar roll är det ju där.
Fast att jämföra dina förra försäkringar är ju rätt ointressant när du har kört skenförsäkrat!
Fast det lät lite dyrt om du haft kortet i 3 år. Ändå är det 5 år som är den stora gränsen, och sen är både trafik- och halvförsäkringen dyrare för att du bor i storstad.
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|