Nu har Reinfeldt skitit i det blå skåpet!

DarkWingDuck

Guest
Hej !

Någon hörde en intervju med vår statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.
Nu får det vara nog!
Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.
Bensinskatteuppror !!!
8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!
Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn
http://www.bensinskatteuppror.se

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
äh vem bryr sig...
Sänk skatten på sprit och öl istället så folk slipper smuggla för att bli fulla för en rimlig peng!

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
äh vem bryr sig...
Sänk skatten på sprit och öl istället så folk slipper smuggla för att bli fulla för en rimlig peng!

Haha du får starta Spritskatteuppror.se.. "bli full för en rimlig peng" lät som en bra slogan

För att anknyta lite till topic så skrev jag på listan också :pannkyss

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Fri sprit och bredare trotoarer så går det inte åt nån bensin alls.

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
varför betalar man mer skatt om man tankar för 100kr än om man bara tankar 1liter? dina upgifter/siffror är konstiga.

Dessutom så är bil/MC ingen rättighet utan snarare en "förmån" för dom som har råd med det. Visst, det är trist att somliga, glesbygdsbor mfl. drabbas hårdare än andra men sedan så behöver väldigt få så pass stora bilar som man har. jag gissar på att mer än 90% av alla bilturer sker med endast förare i bilen.

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
äh vem bryr sig...

Sänk bensinpriset istället så har vi råd att köpa dyr spirt :fakta
De flesta köper betydligt mer bensin än sprit.

Och för eget bruk är det i princip omöjligt att smuggla numera. Men, visst, kan du styrka att de där 4000 ölburkarna och de där 300 liter ren sprit är för pensonligt bruk, så har du nog mer seriösa problem än att bli tagen i tullen... :rolleyes:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag ogillar det höga bensinpriset lika mycket som någon annan, men det är nog dags att sortera lite i argumenteringen.

"När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre."

Naturligtvis omräknat utifrån dåvarande pengavärde i förhållande till köpkraft, efterfrågan, inflation och skattebild? Kom igen..

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nja? Inte fan kör jag hoj enbart för att spriten är så dyr! :fakta

Nej har man inte råd att supa hela tiden kan man ju lika gärna vara ute och åka hoj och smutsa ner naturen...

Sprit det naturliga alternativet! :rolleyes:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nej har man inte råd att supa hela tiden kan man ju lika gärna vara ute och åka hoj och smutsa ner naturen...

Sprit det naturliga alternativet! :rolleyes:

Men med gratis sprit och etanolkonverterade hojar så kan man både supa och åka hoj hela tiden... fast frågan är hur det går med nollvisionen... :näsblod

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men med gratis sprit och etanolkonverterade hojar så kan man både supa och åka hoj hela tiden... fast frågan är hur det går med nollvisionen... :näsblod

Inget. Den fortsätter vara en vision. :fakta

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Hur många såna här bensinskatte trådar måste folk dra igång? Räcker det inte med de vi redan har på forumet ..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
varför betalar man mer skatt om man tankar för 100kr än om man bara tankar 1liter? dina upgifter/siffror är konstiga.

Dessutom så är bil/MC ingen rättighet utan snarare en "förmån" för dom som har råd med det. Visst, det är trist att somliga, glesbygdsbor mfl. drabbas hårdare än andra men sedan så behöver väldigt få så pass stora bilar som man har. jag gissar på att mer än 90% av alla bilturer sker med endast förare i bilen.

Nej, jag håller helt med om att mc inte är nån rättighet. Bil är däremot en väsentlig del av landets infrastrukur.

Vill man och har råd, så bor man på St:Eriksplan och tar tuben till jobbet på Sveavägen.

De flesta bor dock i glesbygden (typ Gbg, Malmö, Vetlanda och så..) och ska man kunna leva ett liv på det som blir kvar av lönen efter skatterna och ska kunna hämta barn på dagis, storhandla då & då (för ströhandla blir för dyrt), ta bilen till jobbet som kanske ligger en bit utanför stan (och inte i närheten av varken affär eller dagis) så är bil ett måste.

Att driva fram en politik som gör bilåkandet så dyrt som det är är i vår situation vansinnigt. Jag köper konceptet om miljöskatt, men då ska miljöbilar etc premieras. Jag åker E85 nu (när det finns där jag tankar) och det diffar max på nån krona till E85s fördel rent ekonomiskt. Parkeringsförmånerna ryker snart och likaså biltullseftergiften.

Vad är alternativen?

Personligen kan jag ofta åka kommunalt, men orkar inte så det är ren lyx, absolut. Tjejen är mäklare, ska hon börja cykla eller? Åka buss med skyltar och allt de har med sig?

Hantverkarens ökade kostnader hamnar på kundens nota till slut så att färre har råd med dem, mindre jobb = minskade intäkter --> mer svartjobb / högre arb.löshet osv..

Straffskatta gärna nöjesmaskiner, men se för guds skull till att Ann-Christine har råd att köra ungarna till dagis!

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Njaeaeaeae.

Vet inte om du varken har rätt eller om jag håller med. Bara för att du bryr dig om hur mycket bensinen kostar så gör inte alla det.

Så här ser jag det:

Jag kör ungefär 1000 mil (högt räknat) med min MC varje år och ca 3000 mil med min bil.

Min bil kostar: (3000 mil X 0,8 liter)X11,74 kr = 28176 kr
Min MC kostar: (1000 mil X 0,5 liter)X11,74 = 5870 kr
Sammanlagt blir det / år: 28176 + 5870 = 34046 kr

Nu chockhöjer vi priset med 5%!!!:

Min bil kostar: (3000 mil X 0,8 liter)X12,33 kr = 29592 kr
Min MC kostar: (1000 mil X 0,5 liter)X12, 33,74 = 6165 kr
Sammanlagt blir det / år: 28176 + 5870 = 35757 kr

Alltså en prishöjning på totalt 35757kr - 34046 kr = 1711 kr

1711 på ett helt år blir 142,6 kr / månad eller se det så här:

Jag har pröjsat (som många andra här på SH) ca 10.000 kr på nytt ljud i hojen (som dessutom ger en chock-höjning på bensinförbrukningen)

Jag har köpt nya flashiga Metzeler Sportec M3 för 5.000 kr. Dessa håller flera hundra mil kortare än de billiga...

Tycker inte man ska gnälla för mycket på detta utan kolla i sin egen plånbok på vad man faktiskt har och vad man faktiskt redan lägger pengarna på.

Min slutsats:

I CAN AFFORD IT!!!

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Å det är i storstaden de flesta miljönissar bor... Lätt att sitta där och tala om hur andra ska leva.

Låt inte tunnelbanefolket styra!

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Jag har köpt nya flashiga Metzeler Sportec M3 för 5.000 kr. Dessa håller flera hundra mil kortare än de billiga.

I CAN AFFORD IT!!!

Seriöst går du och köper mcsulor till fullpris hos handlarna ??

Självklart har mer eller mindre alla råd med något högre bensinpris , eller ja vi konsumenter får gräva lite extra i plånböckerna samtidigt som vi svär lite tyst för oss själva för att benzan är så dyr.

Det är just det som staten utnyttjar hos oss , vi axxepterar mindre förändringar samtidigt som dom håvar in extra miljarder i skatt.

När är det dags för oss att köra ut med våra traktorer mitt på motorvägarna ??

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag tycker bensinpriset är helt okej. Om vi ska räkna pengar så kan man konstatera att en bil byggd under slutet av 80-talet gärna drog 1liter/milen och då låg priset på ca 7Kr(?). Idag drar en bil inte mer än 0.5liter/milen (om man inte har en jävla SUV, men då får man räkna med att det kostar) och om soppan kostar 14kr så är milkostnaden idag den samma som för nästan 20 år sedan och då har jag inte ens tagit hänsyn till inflation och att saker faktiskt tenderar att bli dyrare över tid. Jag har inge vetenskapliga bevis men jag tycker denna teori ändå är rimmlig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln