Nu har Reinfeldt skitit i det blå skåpet!

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag tycker bensinpriset är helt okej. blablabla.

Du jämför ju äpplen och päron. Men du kanske tycker att det är ok att åka 250 nästa år och sen 125a och kanske moppe om 10 år???

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Vässad Fazer 1000
Jag har för mig att det var fruktansvärt längesen den där texten skrevs, och med tanke på att dom anger soppapriset till 11,05 kr/liter så misstänker jag att det inte är Reinfeldt som sagt det, utan vår gamle goe Fläsk-Göran Persson.

Jag fick samma text på mailen häromdagen, och jag har för mig att det är mer än två år sen jag skrev på listan på bensinskatteuppror.se

Men jag kan ha fel, det har hänt förr. Jag minns en gång, jag tror året var 1993...:va

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Du jämför ju äpplen och päron. Men du kanske tycker att det är ok att åka 250 nästa år och sen 125a och kanske moppe om 10 år???
Varför skulle jag åka 250? Har du inte råd med bensin så är det ju synd om dig men å andra sidan så kan du ju alltid skaffa dig en utbildning och ett bättre betalt jobb:arsele

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag har för mig att det var fruktansvärt längesen den där texten skrevs, och med tanke på att dom anger soppapriset till 11,05 kr/liter så misstänker jag att det inte är Reinfeldt som sagt det, utan vår gamle goe Fläsk-Göran Persson.

Jag fick samma text på mailen häromdagen, och jag har för mig att det är mer än två år sen jag skrev på listan på bensinskatteuppror.se

Men jag kan ha fel, det har hänt förr. Jag minns en gång, jag tror året var 1993...:va
mmmm, precis som jag skrev några inlägg tidigare så är detta inget som Reinfeldt har sagt utan det har kommit långt tidigare.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Varför skulle jag åka 250? Har du inte råd med bensin så är det ju synd om dig men å andra sidan så kan du ju alltid skaffa dig en utbildning och ett bättre betalt jobb:arsele

Du skulle bara veta,,,,,,

Den här miljödebatten är nutidens relegion. Å som vanligt finns det både domedagsprofeter och hjärntvättade extremister. Men det är inte konstigt eftersom det inte är möjligt att se nyheterna en gång utan att ordet växthuseffekt nämns. Piska dig själv och piska alla andra. Ja för tusa,,,, menar för klimatets skull offra ditt bröd!

Halleluleja!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Procentuellt var väl skatten större när soppan kostade strax över 8 spänn, då tror jag över 6 spänn var skatt dvs > 75%. Bortsett från momsen är ju skatten inte procentuell utan fast belopp varför skatteandelen går ner när världsmarknadspriset går upp.

Men visst går skattesatserna också upp, dom kommer säkert ikapp snart... :näsblod

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Själv har jag råd med högre bensinpris och tycker dom gör rätt som sänker skatterna på inkomster och höjjer skatterna på tex bensin. På så sätt kan folk själva lättare påverka sina utgifter. Sparar man 1500 i månaden i bensinkostnad så är det som att få en löneökning på 2150:-(räknat på före 30% skatt) i månaden.

Men det jag däremot tycker är helt fel det är att bensinskatterna dom drar in inte går till att hjälpa de bättre alternativen. Tex billigare kollektivtrafik eller att bygga ut våra järnvägar. Med snabbare och bättre järnvägar så vi
1. Kunna slippa inrikesflyget och bara det är en enorm miljövinst.
2. Få ner antalet bilar ute på vägarna
3. Sist men inte minst kunna få bort väldigt mycket av den tunga lastbilstrafiken som är det som sliter mest på våra vägar.
(4.) Och vi hojåkare skulle till på köpet få ännu mer vägar för oss själva. hehe.
Kortfattat så borde dom alltså använda både piska och morot för att få folk att utnyttja kollektivtrafiken, inte bara piska(skatter).
Dom skulle öronmärkt iaf en viss mängd av bensinskatterna till subventioner. Tex 50, 75 eller 100% och i takt med att bensinfordonen försvinner så skulle bensinskatten avveckla sig själv.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Att du, jag och de flesta med nya hojar här på SH har råd att tanka även om såsen kostar 17:- / liter är tämligen irrelevant.

Diskussionen är politiskt och berör således hela sverige. OM vi nu skulle tillåta soppas att bli snordyr, så vill jag veta var du ska köpa din mjölk när kassörskan inte har råd att ta sig till jobbet!?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Soppan kommer att bli rekorddyr! Alla vet att den kommer ta slut, samtidigt som efterfrågan bara ökar. Skulle detta vara någon typ av politisk debatt för de som jobbar på ICA så borde den snarare handla om alternativa drivmedel snarare än att sänka priset på 95 oktan.:tungan

Tommy.exe

Guest
Njaeaeaeae.

Vet inte om du varken har rätt eller om jag håller med. Bara för att du bryr dig om hur mycket bensinen kostar så gör inte alla det.

Så här ser jag det:

Jag kör ungefär 1000 mil (högt räknat) med min MC varje år och ca 3000 mil med min bil.

Min bil kostar: (3000 mil X 0,8 liter)X11,74 kr = 28176 kr
Min MC kostar: (1000 mil X 0,5 liter)X11,74 = 5870 kr
Sammanlagt blir det / år: 28176 + 5870 = 34046 kr

Nu chockhöjer vi priset med 5%!!!:

Min bil kostar: (3000 mil X 0,8 liter)X12,33 kr = 29592 kr
Min MC kostar: (1000 mil X 0,5 liter)X12, 33,74 = 6165 kr
Sammanlagt blir det / år: 28176 + 5870 = 35757 kr

Alltså en prishöjning på totalt 35757kr - 34046 kr = 1711 kr

1711 på ett helt år blir 142,6 kr / månad eller se det så här:

Jag har pröjsat (som många andra här på SH) ca 10.000 kr på nytt ljud i hojen (som dessutom ger en chock-höjning på bensinförbrukningen)

Jag har köpt nya flashiga Metzeler Sportec M3 för 5.000 kr. Dessa håller flera hundra mil kortare än de billiga...

Tycker inte man ska gnälla för mycket på detta utan kolla i sin egen plånbok på vad man faktiskt har och vad man faktiskt redan lägger pengarna på.

Min slutsats:

I CAN AFFORD IT!!!

Jaha..... kul att du delar med dig av vad du har för prylar.... men det finns väl en tråd som heter "Det här köpte jag idag" eller nåt?

Även jag har råd att tanka, även om jag kör 4ggr så mycket som dig. Men nu handlar det om andra saker. Det handlar om att vi får betala ett oerhört överpris. Varför betala mer än man behöver? SKänk isf pengarna till röda korset istället om du känner dig givmild.

Det handlar om Eva 37, ensamstående morsa med 3 ungar....

varför betalar man mer skatt om man tankar för 100kr än om man bara tankar 1liter? dina upgifter/siffror är konstiga.

Dessutom så är bil/MC ingen rättighet utan snarare en "förmån" för dom som har råd med det. Visst, det är trist att somliga, glesbygdsbor mfl. drabbas hårdare än andra men sedan så behöver väldigt få så pass stora bilar som man har. jag gissar på att mer än 90% av alla bilturer sker med endast förare i bilen.

Du kan ju inte ens vara på riktigt.....

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Hej !

Någon hörde en intervju med vår statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.
Nu får det vara nog!
Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.
Bensinskatteuppror !!!
8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!
Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn
http://www.bensinskatteuppror.se

Du har verkligen full koll på läget :hihi

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Lyckades inte citera texten men har fyllt på med den saknade...

Nu har Reinfeldt skitit i det blå skåpet!

Hej !

Någon hörde en intervju med vår statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.
Nu får det vara nog!
Dags att protestera mot socialdemokraternas hänsynslösa och giriga skattehöjningar.
Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.
Bensinskatteuppror !!!
8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!
Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn
http://www.bensinskatteuppror.se

Om du ska kopiera en text kan du väl kopiera hela???
Som det skrivits tidigare i tråden är det en gammal text och jag tror inte att vår nuvarande statsminister vill kallas socialdemokrat.
Iofs är jag sur för att de inte sänkt bensinskatten som de sade att de skulle göra :mad:

Last edited:

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Jag bor i Tyskland nu och här kostar 95 oktanig soppa i förorten 1,469€ litern vilket blir 13,74kr. Sist jag kollade så låg inte sverige så högt till.

Mitt första intryck att sverige var dyrast av alla länder ändrades ganska fort efter flytten.

/a

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag säger som någon annan sa någonstans.

Testa knuffa bilen en hel mil. Nog vill du väl ha mer än 12.70 för det?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Fick samma mail för ett gäng år sedan,men då var det Göran Persson som hade skitit i det blå skåpet. Många som besöker det där blåa skåpet:va

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En valfri politiker, i valfritt parti, som för stunden har regeringsmakten intervjuas:

Politiken (med Magnus Betnér-röst när han imiterar daghemspersonalen) Det är så syyynd om naturen att vi tyvärr måste höja bensinskatten.

Politikern hoppar sen in i en taxin och drar direkt till Arlanda.

Å vinnaren ääääär,,,,,,,,,,,,STATEN!

Det finns inget som sker om det inte är någon som kortsiktigt tjänar pengar på det. Det finns ingen debatt som drivs om det inte är nån som kortsiktigt tjänar pengar på det.

Sen är det de som blir mest blåsta som driver detta hårdast. Mest impad blir jag av de som försöker göra miljöfrågan till en klassfråga. "Har du inget jobb? Har du inte råd att betala 20kr/l?"........ "Jag har minsann råd att betala 25kr/l och ändå ha hus, två suvvar och sporthoj" (Betnér rösten passar även här)

Politikerna tyckar att att miljön ska få kosta och man ska helt enkelt få prioritera. När polikerna inte har regeringsmakten händer det hör och häpna, att de tycker att man ska sänka skatten på alternativa bränslen för att minska farliga utsläpp. De påstår alltså då att de står för att miljön ska få kosta och att man får lösa sin ekonomi, och i detta fallet statens ekonomi, på annat sätt. Men så fort de har makten så är det inte tal om att sänka skatt på drivmedel. De påstår då att alla transporter inte är bra och att de inte ska ge sig in i att styra bränsleanvänandet. Gissa varför??? Det är ju när det ska tas ur egen pung som det inte är så kul "att tycka synd om naturen".

Å det är klart att man kan förstå att en person som sitter i en lägenhet utan barn med hög lön i centrala Fjollträsk tycker att andra ska få betala priset. Sen får denne semester och flyger till Thailand och över jul Malorca. Det finns ju utsläppsrätter att köpa på internet att köpa på internet.

Låt inte tunnelbanefolket lura er!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Min bil kostar: (3000 mil X 0,8 liter)X11,74 kr = 28176 kr
Min MC kostar: (1000 mil X 0,5 liter)X11,74 = 5870 kr
Sammanlagt blir det / år: 28176 + 5870 = 34046 kr

Nu chockhöjer vi priset med 5%!!!:

Min bil kostar: (3000 mil X 0,8 liter)X12,33 kr = 29592 kr
Min MC kostar: (1000 mil X 0,5 liter)X12, 33,74 = 6165 kr
Sammanlagt blir det / år: 28176 + 5870 = 35757 kr

Alltså en prishöjning på totalt 35757kr - 34046 kr = 1711 kr

1711 på ett helt år blir 142,6 kr / månad eller se det så här:

bla bla - massa stunt - blah

För att ge ett lite bättre exempel.
1711 kr är detsamma som att äta ute på lunchresturang en hel (arbets)månad. ;)

För min del äter jag heldre än att jag ger pengarna till staten.

Och sedan så är väll inte 5% - dvs 59öre en "Chockhöjning".
2kr höjning vore en chockhöjning. 59 öre är ju inom den vanliga prispendlingen som sker då och då.

Höj bensinpriset 2 kr i stället. Och helt plötsligt så pratar vi om 3 månaders lunch på lunchresturang som försvinner i bensinpengar. (eller 6 månaders lunchbox mat).
Men, du har ju råd så du skiter väll i vilket... ;)

Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Äh, bensin är la inte så dyrt, och det ska kosta för att tvinga fram andra lösningar.

Staten är VI! ;) Det är ju inte så att regeringen äter hummersoppa för alla pengar. Tycker det är lugnt...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024