nu har rottweilern fått en stämpel igen

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kan tänka mig att det inte är så kul att bli anfallen av en aggresiv bishion frisé (stavning please!) heller. Vad det änn är för hund så bör man ha respekt för den å inte bemöta den som om det vore ett mjukisdjur, då brukar det aldrig vara några problem.

Nu säger jag inte alls att tjejjen får skylla sig själv, och inte heller att det är hennes fel.

Rottweiler är en mycket fin hund bara man som husse kan hantera den, under min uppväxt hade våran granne en som var bättre änn många andra småhundar. Som de flesta säger här är det husses ansvar att uppfostra den rätt. Att det alla gånger ska vara en rottweiler på bild eller snackas om rottweilers så fort nån blive skadad av en hund e ju helt åt sinnes!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
The_FacultyGirl skrev:
Just den hunden kommer inte bita förrän han blir bra trängd och han vet det själv iochmed att han går undan alla gånger han kan.
Sen om jag praktiskt taget stänger in hunden i säg köket för att vara avskilld från barnet för allas skull och barnet vet att hunden inte är snäll likaså att barnets förälder vet om det, och barnet ändå går in i köket för att titta på hunden. Då är det förälderns fel för den har ansvar för barnet.
. ....

Jo men där kan man fostra sina vänner. Jag avskyr korkade människor som inte kan lyssna på hundägarna. Om mina kompisar matar hundarna vid bordet så säger jag till dom att låta bli. Gör dom inte det så sätter jag ut hunden i hundgården eller låser in den i ett sovrum. När polarna sen gnäller över att jag är elak mot hunden så svarar jag "Jag har försökt få er att låta bli att mata hunden vid bordet för jag vill inte att den ska bli fet eller sjuk, men ni vägrar fatta. Då är mina alternativ att stänga in hunden eller slänga ut er."

Du kan göra precis samma sak med din polare som inte kan passa ungen. Lås in hunden eller vägra umgås med barnfamiljen när du passar hunden. När dom sen gnäller om varför så säger du "Jag klarar inte hålla isär ungarna och hunden så då får det bli så här."

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
OlleR6 skrev:
... Att det alla gånger ska vara en rottweiler på bild eller snackas om rottweilers så fort nån blive skadad av en hund e ju helt åt sinnes!

Ingen rök utan eld. Det finns faktiskt en anledning till rottweilerns dåliga rykte...

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
Chrille skrev: Som uppvuxen uppvuxen i en boxerfamilj brukar vi alltid säga att det är tacksamt med boxrar för det blir så låga vetrinär-räkningar.

Låga kostnader för en boxer? Allt enligt min vän, som förövrigt har klinik, så är nog boxern en av dom sjukaste hundraserna.
Tacka vet jag min nu avlidne Azton. Han var den goaste, finaste, bästaste hunden på hela JOOOOOrden. Var lugn runt barn, hetsade inte mot andra hundar, om dom inte stack upp förståss, han var ju en "gammal gubbe" när han dog så det var väl klart att han skulle bestämma.. O han var en Dobermann.
Nordisk Unghundchampion.

Du är i mina tankar gubben....

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Chrille skrev:
Jo men där kan man fostra sina vänner. Jag avskyr korkade människor som inte kan lyssna på hundägarna. Om mina kompisar matar hundarna vid bordet så säger jag till dom att låta bli. Gör dom inte det så sätter jag ut hunden i hundgården eller låser in den i ett sovrum. När polarna sen gnäller över att jag är elak mot hunden så svarar jag "Jag har försökt få er att låta bli att mata hunden vid bordet för jag vill inte att den ska bli fet eller sjuk, men ni vägrar fatta. Då är mina alternativ att stänga in hunden eller slänga ut er."

Du kan göra precis samma sak med din polare som inte kan passa ungen. Lås in hunden eller vägra umgås med barnfamiljen när du passar hunden. När dom sen gnäller om varför så säger du "Jag klarar inte hålla isär ungarna och hunden så då får det bli så här."

Du har rätt i det du säger :tummenupp

Jo, fostra sina vänner, det gör man. Har fått många att inse att tamråttor är trevliga djur (mina e det iaf) och även råtthatare har börjat tycka om dem så.
Än är världen inte körd.... :)

kocken

Guest
Teo skrev:
Visst beror det mäst på ägaren och hur han/hon präglar hunden men i princip ALLA hundar är ändamålsavlade och rotweilern är inte en utpräglad sällskapshund som en pekines eller en labb, som i och för sig är en Jakthund men med hysterisk mysighetsfaktor som biföljd av aveln.

Det är inte för inte som vi aldrig hör om labbar och boxrar som bitit barn utan det har med djurens temprament i kombination med ägaren, som i många fall köper en Rotweiler, pitbull eller en dobbermanför att "klä på sig den" när han/hon går ut på stan och visar hur stark man kan vara som har pli på sin hund och kan säga nej, nej, nej,. jävla idioter, det är klart att djuren felar. :mad:
:fakta

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
henkablyfot skrev:
Tacka vet jag min nu avlidne Azton. Han var den goaste, finaste, bästaste hunden på hela JOOOOOrden. Var lugn runt barn, hetsade inte mot andra hundar, om dom inte stack upp förståss, han var ju en "gammal gubbe" när han dog så det var väl klart att han skulle bestämma.. O han var en Dobermann.
Nordisk Unghundchampion.

Du är i mina tankar gubben....

Världens finaste hundras :tummenupp Fin på många olika sätt. De är gudomliga :)
(ja om den fostras rätt)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
henkablyfot skrev:
...Låga kostnader för en boxer? Allt enligt min vän, som förövrigt har klinik, så är nog boxern en av dom sjukaste hundraserna.
.......

Det var bara ett skämt angående boxrars oförmåga att orsaka bitskador.

Du har rätt i att boxern som ras, tillsammans med otroligt många andra "fina raser" har alltför stora hälsoproblem. Detta beror i mycket på genetisk utarmning pga för litet avelsunderlag eller okunnig avel, men där är vi nu idag. Detta har gjort att en ny ideologi nu växer fram inom hunduppfödarkretsar där mångfalden prioriteras vilket förhoppningsvis kommer ge oss friskare hundar i framtiden.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Det är DITT ansvar som hundägare att se till att hunden inte biter barn. Kan du inte det så är det DIN plikt att avliva hunden. Det är, i slutänden, inte barnens eller föräldrarnas fel, att barnen blir bitna - det är hundägaren som skaavvärja allt sånt.

Sen kommer det alltid hända olyckor. Hundar kan, precis som människor, bli sinnessjuka om inte annat.
Så är det enligt lag fast det kan vara svårt att avvärja allt. Två pojkar i 12-årsåldern gick fram och slog mina svärföräldrars hund med käppar när hunden stod bunden vid en stolpe. Ju mer hunden försökte komma undan desto mer snodde han in sig i linan. Och ungarna tyckte det var desto roligare att piska honom. Hunden var dock mycket klok och hade gott minne så några veckor senare rymde han, letade upp en av pojkarna och bet honom. Sånt är svårt för ägarna att avvärja. Man kan säkert tycka olika om händelsen men jag personligen finner hundens beteende både förståeligt och ursäktligt. Jävla skitungar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Kan bara hålla me de flesta inlägg.
Det är inte hundens fel att sånt händer ... till största del är det ägaren som inte uppfostrat vovven väl.

Jag har växt upp men en rotweiler (stavning)
dvs från dag 1 jag kom hem från bb så har jag haft en STOR hund vid min sida fram tills jag va ungefär 14 år..
Dessutom så har jag oxå haft en katt.
Jag vet inte hur mycket jag har lekt o stojat me dem och aldrig att dem har gjort något för att skada mig eller någoan annan av våra "vänner"
att man fått klorna i armen nån gång får man räkna me när man jävlas me dem :rodnar
MEN till saken hör att hunden va dubbelt så stor som mig men aldrig skadat mig eller mina syskon.

och en sak till de som uttalar sig om att stora hundar är farliga har ingen kännedom om hundar. :7peta

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
The_FacultyGirl skrev:
Världens finaste hundras :tummenupp Fin på många olika sätt. De är gudomliga :)
(ja om den fostras rätt)

Tackar! Jo dom behöver en "hård" hand för att överhuvudtaget trivas med livet..
En stark ledare. Det gick ju inte att säga:-Fy Azton. Så gör man inte. Om han nu var riktigt olydig. Dom har en egen vilja. Det är det som gör dom så unika. Inte som en schäfer tex... Ja visst husse... Ja visst gör jag det. Inget ont om schäfrar nu alltså...
Förövrigt var han mycket lydig. Gick utan koppel osv. Nej jag gick inte utan koppel med han i centrala delar av städer.
Han kommer alltid att ha en extra stor plats i mitt hjärta då han rädda mitt liv från att släckas av ett antal personer som kommer längre bort än från Danmark..
Men det är en annan historia...

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Teo skrev:
Det är inte för inte som vi aldrig hör om labbar och boxrar som bitit barn

Det kan inte bero på att pressen väljer att i dom fallen endast kalla hunden för kamphund då?
Har funnits många sådana exempel i bla Aftonbladet.
bla när Hells-Angels (tror det var han annars var det bandidos) ledare blev biten i armen i sommras.
Hunden kallades enbart för kamphund i flera olika artiklar tills det slutligen kom fram att det var en Golden retriver som hade attakerat honom.

Men vill man sälja tidningar så måste det tydligen vara en Rottweiler eller dobberman eller liknande för att det ska vara värt att nämna hundrasen

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Vad man inte ska glömma, är att hundar säger ifrån på hundspråk. Även till människobarn.
De kan inte människospråk, förutom de ord vi lärt dem.
Barn och hund ska ALDRIG lämnas ensamma, vilken snäll hund som helst kan säga ifrån när de inte vill ha ett barn klängandes på sig.

Media är duktiga på att snacka skit, så mkt av vad de skriver ska man nog ta med några kilo salt. Bara det att de hela tiden SKRIVER om blandrashundar som attackerat men alltid har BILDER på renrasiga hundar, bevisar ju deras kunskap och hur mkt man ska lita till den.

Rottisen är en brukshund, den är gjord att ARBETAS med. Inte att ha till sällskap och göra ingenting med. De vill jobba och får de inte göra det så kan det gå illa, och har de då hamnat hos fel ägare, så är risken stor att saker händer som media kan gotta sig i.
Det är en sak till, med blandrasavel.. Korsar man två raser, så vet man inte vad man får. Vilka dåliga och vilka bra sidor av de båda raserna man får.

Aveln som det arbetas med på kennlar däremot är mkt välplanerad och målinriktiad.

Ang. hanhundar. Allt går att lösa. Det kanske aldrig går att lösa till 100%.
Lydnad är en sak. och att lära sig hunden.
Har själv en hanhundsilsk staffe så jag vet vad jag talar om.
Träning ger färdighet, helt enkelt. Man får ta till alla knep man kan komma på.
Har sett alltför m¨ånga människor som stått och gormat på sina hundar som skällt och morrat mot andra hundar. Vad man ska veta är att hunden redan är blockerad då, han tror att det är ni två mot den andra hunden, ju mer du gormar, ju värre gör du situationen.
Istället bör man plocka fram den älskade fotbollen eller liknande, eller sätta honom "fot" vid din sida och bibehålla ögonkontakten..
Lyckas du inte med detta är det bara att dra med dig hunden därifrån för att sedan sätta honom "fot".

Ägarna till dessa hundar som attackerar har väl 8 ggr av 10, aldrig ens hört talas om Lydnad :rolleyes:

Bifogat

• dize upp.jpg
    dize upp.jpg
    17.5 KB · Visningar: 50

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
OlleR6 skrev:
Men det är väl inte ens den vanligaste kamphunden? Eller har jag fel nu igen? :D

Det är ingen "kamp"hund.
Det är en brukshund, från början en gårdshund. Att vakta gården och valla boskapen med.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Bara faktummet att bilden på rottisen är en med röda ögon, fradga och bakom galler är för jävligt. Skulle tagit en bild på min gamla rottis Achilles. Hade han i 11 år och han gjorde inte en fluga förnäm.

R.I.P Acke.

czech_racing

Reset
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2019 Z900RS Cafe
Ang. farliga och ofarliga...

Det finns några här som säger att allt är ägarens fel om hunden är farlig beroende på hur hunden är fostrad....

Då undrar jag vid vilka djur denna gräns dras, hästar, katter, hamstrar, hundar, delfiner, människor. Jag menar att man inte kan lägga allt ansvar på den som uppfostrar, det finns ju människor som är farliga (direkt och indirekt) fast de har fått en "bra" (ok, det går att tolka bra olika) uppfostran. Allt är ett samspel.

Allt som kan skada folk är farligt...vilket då blir det mesta...tyvärr.

Om nu allt "farligt" ligger i händerna på den som fostrar så blir det lite av en paradox, då är människan tvungen att utrota sig själv för att göra världen säker. Vilket vi är på väg att göra... Nu snurrar det för mycket, måste sluta skriva :confused:

Mvh
P.T

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Abloy skrev:
Hundar är hundar
Barn är barn
Vuxna är idioter
:fakta SÅ sant!

Är det inte så att Golden Retiriever leder bettstatistiken eg? Dock har pitbull och rottis så dåligt rykte att de alltid får skulden eller omskrivelsen kamphund. Se bara på exemplet HA vs Bandidos ovan. Här är tjejens och min Cooper..

Bifogat

• Cooper4.JPG
    Cooper4.JPG
    27.1 KB · Visningar: 64
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati