Nu kan vi få en bana i Göteborg!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför är Ni så negativa? Det är inte varje dag det kommer upp en möjlighet likt den här. Miljöpåverkan, vilket här handlar om buller, blir mindre omfattande av det som håller sig på marken än de stora kärrorna som trafikerat banorna och luftrummet. Går det att få fram aktörer så finns det en möjlighet. Hur många banåkare finns det inom tio mil från Hisingen?

JAg är inte negativ, även om det kanske kan verka så. Jag tycker definitivt det är något värt att försöka. Det behövs ett par eldsjälar som är in till döden envisa bara, för det är ett rejält och långt löpande projekt. Börja så snart som möjligt så det inte blir bostadsmark av hela skiten bara.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
JAg är inte negativ, även om det kanske kan verka så. Jag tycker definitivt det är något värt att försöka. Det behövs ett par eldsjälar som är in till döden envisa bara, för det är ett rejält och långt löpande projekt. Börja så snart som möjligt så det inte blir bostadsmark av hela skiten bara.

Säve ligger ju jävligt off, jämfört med Bromma, så det finns nog inget stort intresse för en fastighetsutvecklare (eller kommunen) att bygga där. Samtidigt brukar villaägare vara bland de värsta (för det finns väl ändå en och annan inom hörhåll?) när det gäller att klaga på upplevda problem i omgivningen och motorbanor brukar vara ett rött skynke för de flesta.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag har minsann sett svartmyror på backen på Säve! Hur kommer dom att påverkas av en motorbana?
Nä, en grundlig utredning på ca 10 år är absolut på sin plats!
 

masund

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2009
Ort
BOLLEBYGD
Hoj
Yamaha 900 S Diversion -98
För dem som önskar åka runt runt runt på en sandig travbana, kan jag meddela att Göteborgs speedway klubb har fått tillstånd att bygga bana i Bergsjön.
Gamla Skanska området, de har även haft paintball tävlingar där.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Säve ligger ju jävligt off, jämfört med Bromma, så det finns nog inget stort intresse för en fastighetsutvecklare (eller kommunen) att bygga där. Samtidigt brukar villaägare vara bland de värsta (för det finns väl ändå en och annan inom hörhåll?) när det gäller att klaga på upplevda problem i omgivningen och motorbanor brukar vara ett rött skynke för de flesta.

Har man Bromma som nav-el för sin omvärldssyn så ligger allt annat off.

Säve-Björlanda-Torslanda är så hett det bara kan bli.

Dock måste vi betydligt mer offensivt driva mot en utveckling och exploatering i mer perifera lägen i staden där vi vet att markvärdena är höga och där folk vill bo. Exempel på områden som skulle kunna lämpa sig för en mer offensiv exploatering för småhusbebyggelse vore Björlanda, Säve, Askim och Sisjöområdet. Här finns både mycket kommunägd mark och vi vet att byggviljan och därmed investeringsviljan i dessa områden är stor.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2533189-sa-byggs-fler-bostader-for-minskad-segregation?m=print

Att få bort den hämsko Säve flygplats inneburit för byggandet i området lär bli startskottet till en bostadsexpansion av sällan skådat slag - byt gärna "expansion" mot "explosion" för att få bilden klar.
Kvicklera, bitvis eländiga markförhållanden och troligen krav på sanering stör inte när nya ytor frigörs, och Göteborgsandan vittrar guld i alla led.
När man dessutom hystar in nyckelfraser som "bryta segregation" för att elda på brasan ytterligare så ser man vart det lutar...


Varför inte engagera sig i de banor som finns och de föreningar som existerar?
Att bygga dessa starka, motståndskraftiga och vidareutveckla dem måste väl vara viktigare, och framförallt enklare - än ge sig ut på vilda gåsjakter i en redan förlorad sak?

En parallell på grussidan:
MK Pionjär har kämpat i 50 år uppe på Åsen, och i hälften av dessa år även mot Mölndals kommun.
Nu tvingas en fungerade och stark verksamhet bort - utan att någon ny plats anvisats.
Rakt ut i kylan bara, lägg ner skiten.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverig...nar-crossklubb-att-avveckla-omgaende-?m=print

Racing på gamla Säve?
Lycka till...


Edit:

Intressant artikel från en som är insatt. Och motorcyklist...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2600725-sa-avvecklas-en-cityflygplats
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu har jag dålig koll på Säve, men jag vet att i t.ex tyska roadracingmästrskapen var det förr relativt vanligt med temporära banor på flygplatser (på Cralles tid...). Va är möjligheten till att börja med enskiljda arrangemang av det slaget? Banan kommer inte försvinna i första taget och går det att få in en fot på banan så är första steget taget. Faller det väl ut finns det en grund att bygga vidare på.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
notrightrider;6120585 Att få bort den hämsko Säve flygplats inneburit för byggandet i området lär bli startskottet till en bostadsexpansion av sällan skådat slag - byt gärna "expansion" mot "explosion" för att få bilden klar. Kvicklera skrev:
Vad trött jag blir på att det alltid ska byggas bostäder så fort det blir minsta lilla markplätt tillgänglig i storstadsområden. Se till att landsbygden har en chans att leva så att folk stannar kvar. Iofs lär väl inte livsstilsmänniskor stanna kvar även om det finns gott om jobb på landsbygden.

Gällande banan, skulle det kanske gå att få till att använda flygplatsen efter att verksamheten lagts ner men innan den rivs? Sälja in det till kommunen som övning i trafiksäkerhet eller något i den stilen?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har man Bromma som nav-el för sin omvärldssyn så ligger allt annat off.

Säve-Björlanda-Torslanda är så hett det bara kan bli.


http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2533189-sa-byggs-fler-bostader-for-minskad-segregation?m=print

Att få bort den hämsko Säve flygplats inneburit för byggandet i området lär bli startskottet till en bostadsexpansion av sällan skådat slag - byt gärna "expansion" mot "explosion" för att få bilden klar.
Kvicklera, bitvis eländiga markförhållanden och troligen krav på sanering stör inte när nya ytor frigörs, och Göteborgsandan vittrar guld i alla led.
När man dessutom hystar in nyckelfraser som "bryta segregation" för att elda på brasan ytterligare så ser man vart det lutar...

Där ser man. Med tanke på de ganska omfattade förtätningsprojekten i centrala Göteborg så undrar man var alla människor ska komma ifrån. Jag menar, vem vill bo i Gbg?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
En racingbana på Säve, vilken underbar idé men det blir nog nån moské eller nåt annat viktigt :rolleyes:
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad trött jag blir på att det alltid ska byggas bostäder så fort det blir minsta lilla markplätt tillgänglig i storstadsområden. Se till att landsbygden har en chans att leva så att folk stannar kvar. Iofs lär väl inte livsstilsmänniskor stanna kvar även om det finns gott om jobb på landsbygden.

Ledsen att vara Dr Sadness här, men det handlar om big bucks. Skatteintäkter.

Kan man smälla upp villor och mindre hyreshus och därigenom attrahera några tusen nya familjer - höginkomsttagare huvudsakligen och få dem att skriva sig / skatta i Göteborg istället för någon av kranskommunerna Kungälv, Lerum, Härryda eller Kungsbacka så är det ett kassaflöde man är redo att böja sig dubbelt baklänges och med skruv dessutom för att lägga vantarna på.

Bygga bostäder är typ det smartaste kommunen kan göra med marken under den tidigare bullermattan, och de hårdgjorda ytorna som inte tas i anspråk av helikoptertrafiken lär slukas av de underleverantörer till bilindustrin som står för en allt mer integrerad förmontering av komponenter som sedan smaffas in som moduler i produkterna hos företag som "Volvo" och ÄktVolvo - precis som skedde med gamla Torslanda Flygfält.

Bygga ny bana? Eller försöka rädda verksamheten kvar på dom vi har i Västsverige?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är detta dom borde lägga trängelskatts pengarna på istället för något larvigt som majoriteten inte vill ha! mer racing åt folket :banana
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ledsen att vara Dr Sadness här, men det handlar om big bucks. Skatteintäkter.

Kan man smälla upp villor och mindre hyreshus och därigenom attrahera några tusen nya familjer - höginkomsttagare huvudsakligen och få dem att skriva sig / skatta i Göteborg istället för någon av kranskommunerna Kungälv, Lerum, Härryda eller Kungsbacka så är det ett kassaflöde man är redo att böja sig dubbelt baklänges och med skruv dessutom för att lägga vantarna på.

Bygga bostäder är typ det smartaste kommunen kan göra med marken under den tidigare bullermattan, och de hårdgjorda ytorna som inte tas i anspråk av helikoptertrafiken lär slukas av de underleverantörer till bilindustrin som står för en allt mer integrerad förmontering av komponenter som sedan smaffas in som moduler i produkterna hos företag som "Volvo" och ÄktVolvo - precis som skedde med gamla Torslanda Flygfält.

Bygga ny bana? Eller försöka rädda verksamheten kvar på dom vi har i Västsverige?

Nu är du troligtvis dåligt orienterad i Torslanda/Björlanda men tills det fixas till riktiga tvärförbindelser så råder det i princip exploateringsförbud. Nu är Säve inte riktigt samma sak och flygplatsområdet är stort men det är troligtvis samma vägar som skall brukas.

Med kommunens totala förmåga att få nåt gjort så är det säkert fixat till 2036 eller nåt sånt.

Jag tror på entusiastflygplats och företagsby/industrimark. Bostäder är inte min första gissning.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu är du troligtvis dåligt orienterad i Torslanda/Björlanda men tills det fixas till riktiga tvärförbindelser så råder det i princip exploateringsförbud. Nu är Säve inte riktigt samma sak och flygplatsområdet är stort men det är troligtvis samma vägar som skall brukas.

Med kommunens totala förmåga att få nåt gjort så är det säkert fixat till 2036 eller nåt sånt.

Jag tror på entusiastflygplats och företagsby/industrimark. Bostäder är inte min första gissning.

Din tidsplan känns helt realistisk.
Titta på Torslanda: lades ner för snart förti år sedan, och de första 20 hände knappt något.
Containerdepå, uppställningsplats för bilar och efter ett tag så fick bussen till Lilla Varholmen gena över banan.
Men bara den, under flera år. De nödvändiga matarvägarna och tvärförbindelserna i området har inte byggts än.

Kanske blir exploateringen av Säve och områdena under de tidigare bullermattorna det som löser dödläget för både Torslanda, Säve och västra Hisingen vad gäller kommunikationer...?

Jag tror man kan ta det som hände med Torslanda och lägga ett karbonpapper för att se vad som kommer att ske med Säve. Bostäder i ytterkanterna (jmfr Amhult mm) och industri samt handel närmare kärnan / på de hårdgjorda ytorna.

Området är visserligen hästtätt redan idag, men det löser sig enkelt. Så fort kommunen upplåtit mark för byggnation av fastigheter och marknadsfört projektet med argument som "närhet till naturen" och "mitt i en stadsnära levande kulturbygd" så är det fritt fram för den första familjen som flyttar in att börja klaga på lukt, flugor och att man är allergisk. Vips, så får hästfolket flytta - och så frigörs ändå mer mark att bebygga...

En annan liten goding:
http://www.expressen.se/kvallsposten/skrattande-barn-fick-lekplatsen-att-stanga/

Jag skall inte vara neggo mer i tråden. Allting är möjligt för den som har tid, pengar och kontakter.
HMK har bitit sig kvar i dungen vid Stora Holm i bra många decennier.
http://www5.idrottonline.se/HisingensMK-Motorcykel/Foreningen/Kartavagbeskrivning/

Kanske kan man åstadkomma något i förening med dem?
Eller också resulterar en kampanj för en motorbana på Säve i så starka protester och organiserat motstånd att även HMK drabbas och får lägga ner. Dom och Pionjär kan ju dela på en virtuell bana efter det.
Den som lever får se.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Göteborg är ju fantastiskt när man tänker efter. Inom loppet av några månader har vi lyckats lägga ner vårt egna Bromma samt kasta ut det sista vi har av den en gång så stolta varvsnäringen. Allt har skett mycket snabbt och smidigt under radarn utan större protester från befolkningen eller röster från politiker som borde värna om jobben.... Politikerna har definitivt lärt sig sin läxa och sköter numer affärerna så snabbt att göteborgarna inte ens hinner tänka "folkomröstning"... :mad:

Någonstans på en kyrkogård i Göteborg vrider sig nog herr Johansson...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Göteborg är ju fantastiskt när man tänker efter. Inom loppet av några månader har vi lyckats lägga ner vårt egna Bromma samt kasta ut det sista vi har av den en gång så stolta varvsnäringen. Allt har skett mycket snabbt och smidigt under radarn utan större protester från befolkningen eller röster från politiker som borde värna om jobben.... Politikerna har definitivt lärt sig sin läxa och sköter numer affärerna så snabbt att göteborgarna inte ens hinner tänka "folkomröstning"... :mad:

Någonstans på en kyrkogård i Göteborg vrider sig nog herr Johansson...

Förstår inte vad du skackar om? göteborgarna har ju själva röstat på "alla ska sitta på fik och dricka kaffe latte"-partierna som styr, hur kan man då sen bli förvånad? Och att de skulle skita i vad trängselskattomröstningen sa de ju redan innan valet, endå fick de majoritet.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top