Nu är du troligtvis dåligt orienterad i Torslanda/Björlanda men tills det fixas till riktiga tvärförbindelser så råder det i princip exploateringsförbud. Nu är Säve inte riktigt samma sak och flygplatsområdet är stort men det är troligtvis samma vägar som skall brukas.
Med kommunens totala förmåga att få nåt gjort så är det säkert fixat till 2036 eller nåt sånt.
Jag tror på entusiastflygplats och företagsby/industrimark. Bostäder är inte min första gissning.
Din tidsplan känns helt realistisk.
Titta på Torslanda: lades ner för snart förti år sedan, och de första 20 hände knappt något.
Containerdepå, uppställningsplats för bilar och efter ett tag så fick bussen till Lilla Varholmen gena över banan.
Men bara den, under flera år. De nödvändiga matarvägarna och tvärförbindelserna i området har inte byggts än.
Kanske blir exploateringen av Säve och områdena under de tidigare bullermattorna det som löser dödläget för både Torslanda, Säve och västra Hisingen vad gäller kommunikationer...?
Jag tror man kan ta det som hände med Torslanda och lägga ett karbonpapper för att se vad som kommer att ske med Säve. Bostäder i ytterkanterna (jmfr Amhult mm) och industri samt handel närmare kärnan / på de hårdgjorda ytorna.
Området är visserligen hästtätt redan idag, men det löser sig enkelt. Så fort kommunen upplåtit mark för byggnation av fastigheter och marknadsfört projektet med argument som "närhet till naturen" och "mitt i en stadsnära levande kulturbygd" så är det fritt fram för den första familjen som flyttar in att börja klaga på lukt, flugor och att man är allergisk. Vips, så får hästfolket flytta - och så frigörs ändå mer mark att bebygga...
En annan liten goding:
http://www.expressen.se/kvallsposten/skrattande-barn-fick-lekplatsen-att-stanga/
Jag skall inte vara neggo mer i tråden. Allting är möjligt för den som har tid, pengar och kontakter.
HMK har bitit sig kvar i dungen vid Stora Holm i bra många decennier.
http://www5.idrottonline.se/HisingensMK-Motorcykel/Foreningen/Kartavagbeskrivning/
Kanske kan man åstadkomma något i förening med dem?
Eller också resulterar en kampanj för en motorbana på Säve i så starka protester och organiserat motstånd att även HMK drabbas och får lägga ner. Dom och Pionjär kan ju dela på en virtuell bana efter det.
Den som lever får se.