Nu mot då!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Brukar bläddra igenom mina gamla hojtidningar med jämna mellanrum och kan inte låta bli att le ibland. I Bikes stora 1100-test 1983 (Suz GSX, Kaw GPz, Hon CB F, Hon CB R) bänkade de cyklarna till knappa 90 bakhjulshästar, ungefär vad en gattillvänd 600 ger idag. Och hundra mindre än dagens 1000-kubikare pressar ur sig...

Samtidigt ligger vikten (fulltankad) runt 265 kilo med CB 1100R:en klasslättast på 257 kg, man fick i allafall mycket hoj för pengarna. I 1100R ingår då 26 liter soppa, lite skillnad mot dagens spottkoppar på 17-18 liter. Kawan är av 83 års superhojar ensam med enkeldämpare och insprutning. Rödstrecket på samtliga låg runt 9000, jämför med dagens 1000cc; 13000v/min.

Lite chassiemått på de fyra:
Hjulbas: 1490-1565 mm
Gaffeldiam: 37-39 mm
Gaffelvinkel: 28-29 grader
Hjul fram: 18-19 tum
Hjul bak: 17-18 tum
Bromsar: 255-296 mm och tvåkolvsok

Detta är hojarna som Sköld, Lindén, Kultalahti m.fl. släpade runt banorna på den tiden. Skulle vara kul om nån vet vilka varvtider som gällde (vet att RD 500 gick 59:eek:r runt Sviestad, men då snackar vi nästa generations hojar).

Men:
Nu beamar vi oss till Mantorps depå 1983, Lindén har, via ljusskygga kontakter, inför tidsträningen fått tag i en CBR RR 2014, en cykel han varken sett eller suttit på tidigare. Dubbla effekten och 80 kilo bort. Vad känner han när ha viker ner i första vänstern? Måste stället tömmas efter första fullgasvridet? Lämnar han hojen i en vid båge över styret när han första gången tar i bromsen? Jäklar vad jag vill höra den recensionen!

Finns det ingen som kan fråga vad han skulle ha tyckt? Kanske finns det nån här på SH som tävlade då och kan jämföra? Om man viner förbi depårakan på en 600 -14 med 16000v/min på mätaren, skulle de ens tro vad man nyss hört?

Vad skulle du tyckt och trott?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tror Lindén hade provat mycket försiktigt med tanke på hur en modern hoj ser ut och med moderna däck hade han släppt bromsen låååångt innan han slog över eller låste upp. Däremot hade han nog genat över innercurbsen några gånger innan han satt varvrekord med ett antal sekunder.

Man kan få en ledtråd genom att byta åt andra hållet:
Jag fick låna en CBX -79 (6-cyl 1000cc) i perfekt originalskick på Gelleråsen 2011 och laddade på ordentligt för att hinna med min utlånade HP2 Sport. Den var ofantligt slö, gungig både på längden och bredden och bromsarna kändes ganska låsningsfria. Den stora skillnaden var just stabilitet, en hoj från runt -80 behandlar du varsamt och kastar inte runt hur som helst för då blir du avslängd eller tappar iaf spåret totalt. Gör du EN instyrning, har bra gaskontroll, ger fan i att störa hojen i onödan och har lite is i magen så har den dock rätt bra grepp midcorner och ger tydlig feedback.

Nu hade jag naturligtvis moderna däck om ej bananpassade (tror det var Pilot Road). Det gick nog runt 1.21-1.22 och jag var säker på att han skulle lägga min HP2a vilken sekund som helst som han tog i.

Skitkul var det men med dåtidens däck hade det varit mer spännande än önskvärt. Kommer ihåg de tvära släppen som Me33/77 bjöd på under sent 90-tal och 20 år tidigare lär det knappast varit bättre...

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000RR
Intressant tråd.
Den tidens allra snabbaste cyklar var förstås 500 cc RR-hojar.
Tror de låg på cirka 140 hästar och 130 kilo på den tiden.
De var såklart mer svårkörda, men med rätt förare knappast långsammare än dagens sporthojar, åtminstone inte om de inte är preppade för banåkning.
Så jag tror den tidens svenska toppförare skulle klara hojen på ett alldeles utmärkt sätt.

Lika kul är det ju vända frågan:
Vad skulle du själv säga om du fick prova en hoj från 30 år i framtiden?
Om utvecklingen fortsätter på samma sätt?
350 hästar vid 28 000 rpm, 110 kilo...:död

Ja tack! :banana

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dom pojkarna hade hört mike hailwood blåsa runt isle of man på en guzzi v8 på över 20000 varv utan ljuddämpare. Tror nog inte en fesen 600 hade imponerat :)

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vad är mest mannligt?
Vad är roligast?
Är det verkligen roligare att åka runt en bana för att man gör det på en låg tid, men en ny data-hoj?
Eller är det roligare att få en utmaning att göra det bästa man kan på en äldre?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Tror Lindén hade provat mycket försiktigt med tanke på hur en modern hoj ser ut och med moderna däck hade han släppt bromsen låååångt innan han slog över eller låste upp. Däremot hade han nog genat över innercurbsen några gånger innan han satt varvrekord med ett antal sekunder.

Man kan få en ledtråd genom att byta åt andra hållet:
Jag fick låna en CBX -79 (6-cyl 1000cc) i perfekt originalskick på Gelleråsen 2011 och laddade på ordentligt för att hinna med min utlånade HP2 Sport. Den var ofantligt slö, gungig både på längden och bredden och bromsarna kändes ganska låsningsfria. Den stora skillnaden var just stabilitet, en hoj från runt -80 behandlar du varsamt och kastar inte runt hur som helst för då blir du avslängd eller tappar iaf spåret totalt. Gör du EN instyrning, har bra gaskontroll, ger fan i att störa hojen i onödan och har lite is i magen så har den dock rätt bra grepp midcorner och ger tydlig feedback.

Nu hade jag naturligtvis moderna däck om ej bananpassade (tror det var Pilot Road). Det gick nog runt 1.21-1.22 och jag var säker på att han skulle lägga min HP2a vilken sekund som helst som han tog i.

Skitkul var det men med dåtidens däck hade det varit mer spännande än önskvärt. Kommer ihåg de tvära släppen som Me33/77 bjöd på under sent 90-tal och 20 år tidigare lär det knappast varit bättre...

Intressant tråd.
Den tidens allra snabbaste cyklar var förstås 500 cc RR-hojar.
Tror de låg på cirka 140 hästar och 130 kilo på den tiden.
De var såklart mer svårkörda, men med rätt förare knappast långsammare än dagens sporthojar, åtminstone inte om de inte är preppade för banåkning.
Så jag tror den tidens svenska toppförare skulle klara hojen på ett alldeles utmärkt sätt.

Lika kul är det ju vända frågan:
Vad skulle du själv säga om du fick prova en hoj från 30 år i framtiden?
Om utvecklingen fortsätter på samma sätt?
350 hästar vid 28 000 rpm, 110 kilo...:död

Ja tack! :banana

Ni vänder frågan på två olika sätt, båda lika intressanta. Ger så klart en hint om vad jag själv skulle tycka. Det närmaste jag själv kommit att prova en hoj från "då" var en FZR -87 när jag själv körde en ZXR -93, detta på bana. Inte stor skillnad i år räknat, men enorm skillnad i möjligheter till fortåka.

Men när man jämför med hur hojarna var förr, så har vi redan sett utvecklingen och blir inte särskilt förvånade över (den enorma) evolutionen under 80-talet. Nån svensk tidning körde ju härom året en ny GSX-R 1000 mot en gammal 1100 -86 och först då ser man vilken betydelse alla de små, små förbättringarna varje år har.
Men... det är liksom inte samma överraskningsmoment att jämföra med det som redan passerat.

Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Eftersom jag inte kör bana så får jag kommentera ur publiksynpunkt.

Jag tror det är minst lika kul att kolla på hojar med "mindre teknikinnehåll", där hänger det mer på föraren och det blir i alla fall race.

Tittar man på bilsidan så kan ju dom flesta prestera en sjyst tid med en 4-hjulskrafsad standarbil med anti allt, jämfört med vad som gick att åstadkomma med 2-ventilad sugmotor och stel bakaxel. Är det roligare att kolla moderna bilar än classic racing??

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Hoj
Ducati 851 S -91
+1 på det...
Vad är mest mannligt?
Vad är roligast?
Är det verkligen roligare att åka runt en bana för att man gör det på en låg tid, men en ny data-hoj?
Eller är det roligare att få en utmaning att göra det bästa man kan på en äldre?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Eftersom jag inte kör bana så får jag kommentera ur publiksynpunkt.

Jag tror det är minst lika kul att kolla på hojar med "mindre teknikinnehåll", där hänger det mer på föraren och det blir i alla fall race.

Tittar man på bilsidan så kan ju dom flesta prestera en sjyst tid med en 4-hjulskrafsad standarbil med anti allt, jämfört med vad som gick att åstadkomma med 2-ventilad sugmotor och stel bakaxel. Är det roligare att kolla moderna bilar än classic racing??

Håller med, blir mer "levande" med äldre material-mindre teknik. Man ser det tydligt om man har sett ett Classic-race nån gång, t.ex. Årsracet på Sviestad. Tänker främst på klass 7c, tror det är samma som Forgotten era, eller Formula 80-87 (?). Hojar som gäller är t.ex. FZ 750, FZR 1000, GPz 900, GSX-R 1100 osv. Mycket sevärt, även om jag är något osäker på förarstatusen... :)

Men hojarna jag rabblade upp i första inlägget är ju ändå av en tidigare generation utan vare sig vattenkylning, enkeldämpare (okej, Kawan då) eller helkåpor (okej, CB 1100R:n då), riktigt basic m.a.o. Därför skulle det varit kul att ha fått bevittnat haksläppen när man rullar in en ZX-10 i 1983 års racedepå. Och ffa vill jag se hur långt före en -83 års förare skulle komma resten av startfältet med -14 års 1000-klubba.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är mest mannligt?
Vad är roligast?

Surgubbe :rofl
Det är roligare ju snabbare det går. Det är lika stor utmaning att göra det bästa man kan på en ny hoj som på en gammal. Det är ju liksom bara att göra sitt bästa :fakta

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Kom ihåg att Esso skrev ett inlägg att de som vuxit upp och kört snabbt med de gamla hojarna från 80- tidigt 90-tal, skulle vara snabb på vilken hoj de än satte sig på idag och att det är de som vet hur det är att köra riktig motorcykel. Tror allt att han hade väldigt rätt i det han sa då!

Last edited:

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Fruktansvärt bra trådämne...kan bli hur bra som..

Vad gäller Herr Linden så skall man komma ihåg att 1983 åkte han EM med en RGB 500 - köpte till 1984 en Honda RS 500...han var alltså vid den tiden som tråden handlar om van vid det absolut värsta som kunde uppbringas för pengar i denna värld......hitom rena fabriksmaskiner..som ju inte så lätt kunde uppbringas ens mot pengar.
Självklart skulle dagens maskiner överasskat honom då - men han var klart bättre rustad för dem än vad jag/vi är för - både dagens maskiner och de bestialiska vapen han brottades med då...

Vore dock intressant att höra hans egen reflektion kring detta.......gissar han skulle kommit fram till något i stil med det Esso sade..

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Fruktansvärt bra trådämne...kan bli hur bra som..

Vad gäller Herr Linden så skall man komma ihåg att 1983 åkte han EM med en RGB 500 - köpte till 1984 en Honda RS 500...han var alltså vid den tiden som tråden handlar om van vid det absolut värsta som kunde uppbringas för pengar i denna värld......hitom rena fabriksmaskiner..som ju inte så lätt kunde uppbringas ens mot pengar.
Självklart skulle dagens maskiner överasskat honom då - men han var klart bättre rustad för dem än vad jag/vi är för - både dagens maskiner och de bestialiska vapen han brottades med då...

Vore dock intressant att höra hans egen reflektion kring detta.......gissar han skulle kommit fram till något i stil med det Esso sade..

Ja, du har rätt!

Dels var han, Lindén, i den absoluta SM-toppen i flera klasser och dels hade han hojarna för det. Så just hans cyklar kanske inte ligger såå långt efter dagens värstingar. Men ändå... En RS 500 -84 mot en valfri 1000cc -14, jag tror det blir spel mot ett mål.

Tänk nu om man - på startplattan inför ett SM-race 1983 - kunde byta någons GSX 1100 mot en av dagens superhojar? Jag vill vill vill veta hur det racet skulle ha slutat! Nä, som sagt, det skulle vara kul att höra honom själv berätta.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Cralle och Linden bytte hoj på Mantorp 89 tror jag.En trimmade Suzuki 750 fyrtakt mot Lindens Honda RS 500 3 cyl.Cralles första kommentar när han kom in" Faan vad trött den är"
Dom kan köra vilken hoj som helst direkt men att ta ut det där sista ur hoj och däck tar tid!

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Cralle och Linden bytte hoj på Mantorp 89 tror jag.En trimmade Suzuki 750 fyrtakt mot Lindens Honda RS 500 3 cyl.Cralles första kommentar när han kom in" Faan vad trött den är"
Dom kan köra vilken hoj som helst direkt men att ta ut det där sista ur hoj och däck tar tid!

Hahaha ja, där ser man!

Var det då Cralle hade GSX-RR:en? RS 500 var väl annars räserhojen (säger man produktionsracer?) som gick att köpa för den som hade råd, så det är klart de var snabba! Var det Lindéns RS som nån i Bike lade omkull vid provkörning? Man ska visserligen gå in helhjärtat för jobbet, men ehh...

Jo, att de kunde köra alla hojar kommer jag ihåg. Var och kollade ett rejs på Svistad -95 (?) där vår hjälte körde 250, 600 och SBK. I 600 kom han tvåa och Folkesson vann SM. Av nån anledning kör han inte sin vanliga hoj i SBK, utan får låna en Sköld-trimmad ZXR av någon. Har för mig han kom på pallen ändå.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ja, du har rätt!

Dels var han, Lindén, i den absoluta SM-toppen i flera klasser och dels hade han hojarna för det. Så just hans cyklar kanske inte ligger såå långt efter dagens värstingar. Men ändå... En RS 500 -84 mot en valfri 1000cc -14, jag tror det blir spel mot ett mål.

Tänk nu om man - på startplattan inför ett SM-race 1983 - kunde byta någons GSX 1100 mot en av dagens superhojar? Jag vill vill vill veta hur det racet skulle ha slutat! Nä, som sagt, det skulle vara kul att höra honom själv berätta.

Dagens prylar är så oerhört mycket bättre så det skulle sannolikt, som du säger, bli spel mot ett mål....

Ett annat spännande diskussionsämne skulle kunna vara varvrekordet på Anderstorp från GP - 500 1990 i jämförelse med vad som presteras idag....men det skulle ju såklart vara en annan tråd det....

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Hahaha ja, där ser man!

Var det då Cralle hade GSX-RR:en? RS 500 var väl annars räserhojen (säger man produktionsracer?) som gick att köpa för den som hade råd, så det är klart de var snabba! Var det Lindéns RS som nån i Bike lade omkull vid provkörning? Man ska visserligen gå in helhjärtat för jobbet, men ehh...

Jo, att de kunde köra alla hojar kommer jag ihåg. Var och kollade ett rejs på Svistad -95 (?) där vår hjälte körde 250, 600 och SBK. I 600 kom han tvåa och Folkesson vann SM. Av nån anledning kör han inte sin vanliga hoj i SBK, utan får låna en Sköld-trimmad ZXR av någon. Har för mig han kom på pallen ändå.

Minnet grummlas med åren men jag tror bestämt att det var Sköldens RS 500 som ( hmm..kan det ha varit Björn Renvall) Bike kastade....på...eh...Mantorp....?..kanske...

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Dagens prylar är så oerhört mycket bättre så det skulle sannolikt, som du säger, bli spel mot ett mål....

Ett annat spännande diskussionsämne skulle kunna vara varvrekordet på Anderstorp från GP - 500 1990 i jämförelse med vad som presteras idag....men det skulle ju såklart vara en annan tråd det....

Ja, vad körde de för tider på VM:et? Idag kör väl SBK SM-killarna 1.32-1.35 sådär?

Minnet grummlas med åren men jag tror bestämt att det var Sköldens RS 500 som ( hmm..kan det ha varit Björn Renvall) Bike kastade....på...eh...Mantorp....?..kanske...

Är det inte konstigt? Just det numret är ett av de som försvunnit genom åren, men Mantorp tror jag med.

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Hoj
Ducati 851 S -91
Körde inte Fogarty 1.31 eller 1.33 på Anderstorp på en 888 (?) 1993

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad