laidback
En fin avföring är bästa huvudkudden!
- Gick med
- 19 Dec 2010
- Ort
- Nyköping
- Hoj
- En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Brukar bläddra igenom mina gamla hojtidningar med jämna mellanrum och kan inte låta bli att le ibland. I Bikes stora 1100-test 1983 (Suz GSX, Kaw GPz, Hon CB F, Hon CB R) bänkade de cyklarna till knappa 90 bakhjulshästar, ungefär vad en gattillvänd 600 ger idag. Och hundra mindre än dagens 1000-kubikare pressar ur sig...
Samtidigt ligger vikten (fulltankad) runt 265 kilo med CB 1100R:en klasslättast på 257 kg, man fick i allafall mycket hoj för pengarna. I 1100R ingår då 26 liter soppa, lite skillnad mot dagens spottkoppar på 17-18 liter. Kawan är av 83 års superhojar ensam med enkeldämpare och insprutning. Rödstrecket på samtliga låg runt 9000, jämför med dagens 1000cc; 13000v/min.
Lite chassiemått på de fyra:
Hjulbas: 1490-1565 mm
Gaffeldiam: 37-39 mm
Gaffelvinkel: 28-29 grader
Hjul fram: 18-19 tum
Hjul bak: 17-18 tum
Bromsar: 255-296 mm och tvåkolvsok
Detta är hojarna som Sköld, Lindén, Kultalahti m.fl. släpade runt banorna på den tiden. Skulle vara kul om nån vet vilka varvtider som gällde (vet att RD 500 gick 59r runt Sviestad, men då snackar vi nästa generations hojar).
Men:
Nu beamar vi oss till Mantorps depå 1983, Lindén har, via ljusskygga kontakter, inför tidsträningen fått tag i en CBR RR 2014, en cykel han varken sett eller suttit på tidigare. Dubbla effekten och 80 kilo bort. Vad känner han när ha viker ner i första vänstern? Måste stället tömmas efter första fullgasvridet? Lämnar han hojen i en vid båge över styret när han första gången tar i bromsen? Jäklar vad jag vill höra den recensionen!
Finns det ingen som kan fråga vad han skulle ha tyckt? Kanske finns det nån här på SH som tävlade då och kan jämföra? Om man viner förbi depårakan på en 600 -14 med 16000v/min på mätaren, skulle de ens tro vad man nyss hört?
Vad skulle du tyckt och trott?
Samtidigt ligger vikten (fulltankad) runt 265 kilo med CB 1100R:en klasslättast på 257 kg, man fick i allafall mycket hoj för pengarna. I 1100R ingår då 26 liter soppa, lite skillnad mot dagens spottkoppar på 17-18 liter. Kawan är av 83 års superhojar ensam med enkeldämpare och insprutning. Rödstrecket på samtliga låg runt 9000, jämför med dagens 1000cc; 13000v/min.
Lite chassiemått på de fyra:
Hjulbas: 1490-1565 mm
Gaffeldiam: 37-39 mm
Gaffelvinkel: 28-29 grader
Hjul fram: 18-19 tum
Hjul bak: 17-18 tum
Bromsar: 255-296 mm och tvåkolvsok
Detta är hojarna som Sköld, Lindén, Kultalahti m.fl. släpade runt banorna på den tiden. Skulle vara kul om nån vet vilka varvtider som gällde (vet att RD 500 gick 59r runt Sviestad, men då snackar vi nästa generations hojar).
Men:
Nu beamar vi oss till Mantorps depå 1983, Lindén har, via ljusskygga kontakter, inför tidsträningen fått tag i en CBR RR 2014, en cykel han varken sett eller suttit på tidigare. Dubbla effekten och 80 kilo bort. Vad känner han när ha viker ner i första vänstern? Måste stället tömmas efter första fullgasvridet? Lämnar han hojen i en vid båge över styret när han första gången tar i bromsen? Jäklar vad jag vill höra den recensionen!
Finns det ingen som kan fråga vad han skulle ha tyckt? Kanske finns det nån här på SH som tävlade då och kan jämföra? Om man viner förbi depårakan på en 600 -14 med 16000v/min på mätaren, skulle de ens tro vad man nyss hört?
Vad skulle du tyckt och trott?