Nu mot då!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Banrekord, Anderstorp:

Formel 1: 1,21,525 Marijn van Kalmthout, Benetton, 2009

GP 500: 1,31,107 Wayne Rainey, Yamaha, 1990

Superbike: 1,33,48, Carl Fogarty, Ducati, 1993

Pro Superbike: 1,32.883, Andreas Mårtensson, Honda, 2011

Källa http://scandinavianopen.nu/page.aspx?title=tracks-anderstorp-raceway
Ja jäklar vad de körde!

Frågan är hur man ska tolka tiderna, A-torp gynnar ju hojar som går fort rakt fram?
Om vi tar Foggys tid (ung som Mårtenssons), har det tagit 25 år att komma ner på hans tid pga att hans hoj gick så fort eller pga av att chassiet funkade så bra jmf Mårtenssons? (och nu bortser vi från att Foggy hade några miljoner högre lön än Mårtensson)

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000RR
Minnet grummlas med åren men jag tror bestämt att det var Sköldens RS 500 som ( hmm..kan det ha varit Björn Renvall) Bike kastade....på...eh...Mantorp....?..kanske...

Jag tror att det var Robert Laver som la Peter Skölds Suzuki 500 på Mantorp, och förlorade ett finger på kuppen.
(JAG och ingen annan är största nörden på 80-tals sportisar...) :yoparty

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag tror att det var Robert Laver som la Peter Skölds Suzuki 500 på Mantorp, och förlorade ett finger på kuppen.
(JAG och ingen annan är största nörden på 80-tals sportisar...) :yoparty

Ja, så var det ja, kul twist på den historien! Jag glömde att kolla på fingret när vi snackade med honom på mässan. Det måste ändå kännas rätt okej att bli stympad p.g.a. en RS 500. :)

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Minns jag fel?.... :va

Var det inte Lindén som 2012 lämnade kommentarorsbåset på Gelleråsen, och startade i superbike-klassen? Såg väldigt bra ut. :) :banana :banana :banana
Till min besvikelse så bröt han efter några varv och gick i depå....

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Minns jag fel?.... :va

Var det inte Lindén som 2012 lämnade kommentarorsbåset på Gelleråsen, och startade i superbike-klassen? Såg väldigt bra ut. :) :banana :banana :banana
Till min besvikelse så bröt han efter några varv och gick i depå....

Åfan? Det hade varit kul att ha sett, men var inte på plats 2012.:( Hoppas nån kan bekräfta.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja jäklar vad de körde!

Frågan är hur man ska tolka tiderna, A-torp gynnar ju hojar som går fort rakt fram?
Om vi tar Foggys tid (ung som Mårtenssons), har det tagit 25 år att komma ner på hans tid pga att hans hoj gick så fort eller pga av att chassiet funkade så bra jmf Mårtenssons? (och nu bortser vi från att Foggy hade några miljoner högre lön än Mårtensson)

Med tanke på att de tillåter 33.3% större motorer nu (1000cc 4cyl vs 750cc 4cyl) så går nog knappast mårtenssons hoj sämre på rakan, även om nu just foggy körde en 2cyl ducce så var ju scott russel inte långt efter på zxr'en

Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
När jag googlar hittar jag den här sidan med foto. Så nog var det han... :)

http://www.pargusbild.com/pargus/sebild.asp?bildID=66703

Lindén.jpg

Hade varit väldigt kul att få höra vad någon av grabbarna som kan det här med RR och var där tyckte...

Om jag minns rätt så startade han väldigt ogynnsamt, typ bakom fältet, och när han bröt så tror jag att han låg på femte eller sjätte plats (tror jag). Det var SM-finalen i september 2012. Någon mer från SH måste väl varit där???

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Med tanke på att de tillåter 33.3% större motorer nu (1000cc 4cyl vs 750cc 4cyl) så går nog knappast mårtenssons hoj sämre på rakan, även om nu just foggy körde en 2cyl ducce så var ju scott russel inte långt efter på zxr'en

Du menar att det kan finnas en orsak till Foggys lön jämfört med våra svenska piloters? Ja, det låter rimligt att anta. :hihi edit:Jag var lite otydlig, men jag menar att om Mårtenssons hoj går fortare på rakan måste det bero på nåt annat :)rolleyes:) att de kör samma varvtider.

Men om man skrämmer liv i Foggys 888 (?) från VM -93 och kör den mot valfri PRO SBK -14, givetvis med samma chaufför, undrar hur det slutar... Nu är jag visserligen tillbaks till samma resonemang igen, att ta en hoj från förr och köra mot dagens.
Jag vill ju göra tvärtom - ta en hoj från idag och trolla sig 30 år bakåt, till startfältet -83 och dessutom sätta en oförberedd dåtida förare på hojen. Annars är det ju enklare att bara jämföra varvtider från då med idag, men inte lika kul.

MCN har ju nåt klipp på YT där de kör YZF 750 och ZXR 750 + en hoj till på nån bana, och jämför tider med en dagsfärsk hoj. Nu hittar jag självklart inte, men är annars lite kul.

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Den här hojen handlar om Då, men den måste har varit ett monster när den kom. =) Kawasaki Z-1 1972, 82 hästar vid 8500 rpm. :banana Väldigt intressant film, också. =)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA