Nu ska chefen kolla hur fort du kör

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Landets företag erbjuds nu att skriva kontrakt direkt med – Storebror.
Genom att utnyttja de nya fartkamerorna får arbetsgivarna möjlighet att kontrollera om de anställda bryter mot hastighetsgränserna.

– Vi förhandlar med några större åkerier om ett test av ett sådant system, säger Vägverkets generaldirektör Claes Tingvall till DI.

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2006\10\12\2485&src=xlink
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
KGK skrev:
2534601 Landets företag erbjuds nu att skriva kontrakt direkt med – Storebror.
Genom att utnyttja de nya fartkamerorna får arbetsgivarna möjlighet att kontrollera om de anställda bryter mot hastighetsgränserna.

– Vi förhandlar med några större åkerier om ett test av ett sådant system, säger Vägverkets generaldirektör Claes Tingvall till DI.

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2006\10\12\2485&src=xlink
Ja, det är la bara bra!! Koppla upp den direkt till alkolåsen som borde det vara lag på i lastbilar som trafikerar i Sverige!! :tummenupp
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Alkolås i lastbilar borde ha varit standard för länge sedan, med fel förutsättningar kan de bli riktiga mördarmaskiner.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Benägen att hålla med om detta. Som seriös lastbilschaufför så kan man väl inte ha något emot detta?
Alkolås inom all kollektivtrafik samt lastbilslogistik. Även inom viss sjöfart skulle krävas, och detta borde gå att kräva inom 12 månader tycker man.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Dee_cati skrev:
2534692 Benägen att hålla med om detta. Som seriös lastbilschaufför så kan man väl inte ha något emot detta?
Alkolås inom all kollektivtrafik samt lastbilslogistik. Även inom viss sjöfart skulle krävas, och detta borde gå att kräva inom 12 månader tycker man.

Visst, inga problem.. Det blir dyrare och dyrare att driva en logistikfirma i Sve. En svensk måste tydligen ha minst 80kr/mil som betalning. Då ingår bensin (3-4l/mil) skatter m.m.m.m.
Medans det finns en förbannat massa baltiska företag som kör för under 40kr/mil.. Pengarna räcker till bensin och så blir det nån krona över. Men det är klart, de tankar överfullt med rysk billig skitbensin a 2-3kr/liter och förpestar vår miljö också. Vem hade du anlitat?

Och hur ska de tjäna in de pengarna de förlorar genom att sälja sina tjänster så billigt? Jo, genom att köra mycket som fan. Och trötta människor bakom ratten på en lastbil som väger upp emot 60ton... Vem fan vill möta det??
Inte heller ovanligt (eller njae, jämförelsevis alltså) att de går på droger för att hålla sig vakna..

Man får nog ta och se över lagarna i EU innan man gör allt dyrare:mad:

Håller på och tar C-kort, så jag är inte på något vis insatt. Men detta har jag lärt mig på teorilektionerna. Och inte fan låter det kul:näsblod
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jovesst, lastbilar är farliga. Jo alkolås är bra. Men att pressa dessa stackars förare mer än vad man redan gör är inte bra. Det enda som kommer ske är att åkaren inser att han kommer gå omkull om hans förare inte ska bryta mot hastighetsbestämmelserna, för konkurrensen från öst skiter duktigt i dem, i vilor, i nykterhet med mer. Så ska vi ha några åkare kvar i Sverige så kanske detta inte är rätt sätt.

Hastigheten är inte det primära problemet, utan att få alla som kör i Sverige att spela efter samma regler.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Bus-Bo skrev:
2534778 Jovesst, lastbilar är farliga. Jo alkolås är bra. Men att pressa dessa stackars förare mer än vad man redan gör är inte bra. Det enda som kommer ske är att åkaren inser att han kommer gå omkull om hans förare inte ska bryta mot hastighetsbestämmelserna, för konkurrensen från öst skiter duktigt i dem, i vilor, i nykterhet med mer. Så ska vi ha några åkare kvar i Sverige så kanske detta inte är rätt sätt.

Hastigheten är inte det primära problemet, utan att få alla som kör i Sverige att spela efter samma regler.

Vidare så har ju tydligen många större åkerier redan börjat med att max tillåta 80km/h. Kör de över 83km/h i över 10min så ringer tydligen telefonen:näsblod
Eftersom lastbilar är konstruerade aerodynamiskt för 80km/h så är det bara dyrt att ligga i högre farter bränsle-ekonomiskt.
Grannföretaget sparade tydligen in en mille på ett år på det viset. Vet inte hur stort det företaget är exakt, men en mille är alltid en mille...
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Alkolås är en engångssumma och borde inte kunna värderas i pengar. Samt att det är småsummor i sammanhanget, jag gissar på att det kostar runt 10 000:- installerat och klart.
Och bara för att åkarna inte ska omkull pga konkurrensen så ska vi låta lastbilarna få överträda hastigheten, dessa fordon som är bland de farligaste i trafiken när det väl händer något? Som dessutom inte har krav på vinterdäck på vintern?
Jag har stor insikt i åkeribranschen och jag anser att alkolås borde vara ett krav. Detta gäller inom all kollektivtrafik också, kolla skolbussarna tex. I västmanland tog de en skolbusschaufför för drygt två år sedan med 0.8 promille, dock inga ungar i bussen. Smart kille...
Lastbilarna har ju redan fartspärr men hur detta efterföljs vet de flesta redan, det finns möjligheter att fiffla.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Tänkte säga att man ska låta lastbilarna köra i 90 för o slippa köer o farliga omkörningar, men spelar tamefan noll jävla roll ifall lastbilar så kör i 190 så kommer folk ändå köra om dem :D
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Det är faktiskt märkligt att tunga fordon inte har krav på vinterdäck, varför är det så? Jag vet av personlig erfarenhet att när lastbilen släpper så är det inte roligt längre.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Bus-Bo skrev:
2534976 Det är faktiskt märkligt att tunga fordon inte har krav på vinterdäck, varför är det så? Jag vet av personlig erfarenhet att när lastbilen släpper så är det inte roligt längre.


För de e dyrt o krångligt att byta däck o de släpper inte lika lätt på tunga fordon..
 

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
södertälje
Hoj
Super Ténéré
tur att chefen inte ser mig när jag brukar bränna till jobbet med skåpbilen.. brukar macha runt 170 ,fördelen när man har bytt ner sig från lastbil ;)
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Jag jobbar på ett större åkeri, vi får bara köra 80. Sparar enormt mycket pengar på det.

Dom inför nu även alkolås för att få ut nyckeln till lastbilen.. Måste även blåsa efter dagens slut.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Lite perspektiv tack.

Onykterhet & hastighet:

Kör lastbilschaffisar oftare onyktra än andra?

Kolla lite på statistiken så får ni se hur många bilistfyllon, jämfört med lastbilsfyllon som orsakat olyckor/dödsfall i trafiken.
Detta trots att lastbilarna mer eller mindre är på vägarna dygnet runt, till skillnad från de flesta bilisterna.

Jag har inget emot alkolås i lastbilar, men jag tycker man börjar lite i fel ände då.
Dessutom gäller många av rubrikerna vi ser med inblandade lastbilar ofta utländska lastbilar/förare, vilket man inte kommer åt genom att jaga svenska förare ytterligare.
Så funkar det nu med hastigheten.
Svensk lastbil kör för fort förbi en kamera = böter.
Utländsk lastbil gör samma = ingenting händer.

Så nästa gång ni läser, eller ser en lastbil i diket, eller kör om er i 110, ta en titt på regplåten å förvissa er om att det är en svensk lastbil, innan ni gapar för högt om hårdare regler för svenska lastbilar/förare. (Naturligtvis finns det även svenska rattfyllon.)

Dom flesta åkerier vill gärna ge ett sken av att förarna ska hålla hastigheten, men dom accepterar inte att man tar längre tid på sig.
Tidtabeller & rutter är skrivna för att förarna ska köra 90km/h... allt därunder betyder att man halkar efter schemat/körningen.
Och nån förståelse varför man inte håller tiden för man kört lagligt finns inte, "Dom andra hinner ju." säger dom bara (men dom andra kör ju för fort åxå).

Jag ser gärna att man höjer gränsen till 90 (där spärren sitter) så man inte "förlorar" på att vara laglig i arbetet.

Själv håller jag alltid 80 med släp och 90 utan, och kör aldrig onykter.
Så mer regler å kontroll av mig skulle inte avhjälpa problemet.

Däremot ser jag gärna att kraven på ÅKARNA ökar istället, så dom inte pressar sin personal för mycket.
En trött/utarbetad förare är lika farlig som en onykter.

Vinterdäck:

En lastbil byter oftast sina däck inför vintern, vilket betyder att man har bäst mönster & gummi när det behövs mest.
Det höga trycket gör att man oftast har ett mycket bättre grepp än bilister, och vinterdäck tror jag inte skulle göra nån större skillnad, annat än i nordligaste Sverige (dubbat i så fall).
Tappar man greppet med en lastbil, så har man oftast kört för fort under rådande förhållanden, och bättre däck skulle knappast hjälpa om man har sånt dåligt omdöme.
Det skulle bara göra att chaffisarna fick en ökad säkerhetskänsla, och ger fan i att slå av på hastigheten när det blir halt. (För att åkeriägaren inte acceepterar att han blir sen.)


Mördarmaskiner?:

Som sagt, ta en närmare titt på statistiken så år ni nog upp ögonen lite.
Om ni verkligen tror att lastbilar är det farligaste fordonet i trafiken, så är ni fel ute.
Allra oftast rattas dom av förare med avsevärt mycket mer skicklighet & erfarenhet än andra fordonsförare i trafiken.
Då snackar vi om professionella yrkesförare som självklart inte brukar alkohol i samband med sitt arbete, såna hör nog till undantagen.

Nä, bättre att jaga det stora problemet istället, d.v.s. BILISTERNA. :mattias

Tänk själv, hur många av olyckstrådarna på detta forum är orsakade av lastbilar, och hur många av bilister?
Tänk även på att olyckor med lastbilar inblandade väldigt ofta är orsakade av en bilist (lastbilen syns när dom råkar ut för en olycka, men undersökning har visat att det är oftast inte dom som är vållande till olyckan.)

Så ta å jaga dessa amatörer istället, det är dom som orsakar flest olyckor, har minst utbildning, och minst erfarenhet.

Därefter kan vi börja montera hastighetsspärr på alla motorcyklar, för ingen här kan ju säga att hastigheten inte har ihjäl en massa hojåkare varje år.

DÄREFTER har jag inget emot att man jagar lastbilschaffisar, och bussförare. :)
 
Last edited:

Mr Bassman

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Piteå
Hoj
-00 Thunderace
War-psycho skrev:
2535937 Onykterhet & hastighet:

Kör lastbilschaffisar oftare onyktra än andra?

Kolla lite på statistiken så får ni se hur många bilistfyllon, jämfört med lastbilsfyllon som orsakat olyckor/dödsfall i trafiken.
Detta trots att lastbilarna mer eller mindre är på vägarna dygnet runt, till skillnad från de flesta bilisterna.

Jag har inget emot alkolås i lastbilar, men jag tycker man börjar lite i fel ände då.
Dessutom gäller många av rubrikerna vi ser med inblandade lastbilar ofta utländska lastbilar/förare, vilket man inte kommer åt genom att jaga svenska förare ytterligare.
Så funkar det nu med hastigheten.
Svensk lastbil kör för fort förbi en kamera = böter.
Utländsk lastbil gör samma = ingenting händer.

Så nästa gång ni läser, eller ser en lastbil i diket, eller kör om er i 110, ta en titt på regplåten å förvissa er om att det är en svensk lastbil, innan ni gapar för högt om hårdare regler för svenska lastbilar/förare. (Naturligtvis finns det även svenska rattfyllon.)

Dom flesta åkerier vill gärna ge ett sken av att förarna ska hålla hastigheten, men dom accepterar inte att man tar längre tid på sig.
Tidtabeller & rutter är skrivna för att förarna ska köra 90km/h... allt därunder betyder att man halkar efter schemat/körningen.
Och nån förståelse varför man inte håller tiden för man kört lagligt finns inte, "Dom andra hinner ju." säger dom bara (men dom andra kör ju för fort åxå).

Jag ser gärna att man höjer gränsen till 90 (där spärren sitter) så man inte "förlorar" på att vara laglig i arbetet.

Själv håller jag alltid 80 med släp och 90 utan, och kör aldrig onykter.
Så mer regler å kontroll av mig skulle inte avhjälpa problemet.

Däremot ser jag gärna att kraven på ÅKARNA ökar istället, så dom inte pressar sin personal för mycket.
En trött/utarbetad förare är lika farlig som en onykter.

Vinterdäck:

En lastbil byter oftast sina däck inför vintern, vilket betyder att man har bäst mönster & gummi när det behövs mest.
Det höga trycket gör att man oftast har ett mycket bättre grepp än bilister, och vinterdäck tror jag inte skulle göra nån större skillnad, annat än i nordligaste Sverige (dubbat i så fall).
Tappar man greppet med en lastbil, så har man oftast kört för fort under rådande förhållanden, och bättre däck skulle knappast hjälpa om man har sånt dåligt omdöme.
Det skulle bara göra att chaffisarna fick en ökad säkerhetskänsla, och ger fan i att slå av på hastigheten när det blir halt. (För att åkeriägaren inte acceepterar att han blir sen.)


Mördarmaskiner?:

Som sagt, ta en närmare titt på statistiken så år ni nog upp ögonen lite.
Om ni verkligen tror att lastbilar är det farligaste fordonet i trafiken, så är ni fel ute.
Allra oftast rattas dom av förare med avsevärt mycket mer skicklighet & erfarenhet än andra fordonsförare i trafiken.
Då snackar vi om professionella yrkesförare som självklart inte brukar alkohol i samband med sitt arbete, såna hör nog till undantagen.

Nä, bättre att jaga det stora problemet istället, d.v.s. BILISTERNA. :mattias

Tänk själv, hur många av olyckstrådarna på detta forum är orsakade av lastbilar, och hur många av bilister?
Tänk även på att olyckor med lastbilar inblandade väldigt ofta är orsakade av en bilist (lastbilen syns när dom råkar ut för en olycka, men undersökning har visat att det är oftast inte dom som är vållande till olyckan.)

Så ta å jaga dessa amatörer istället, det är dom som orsakar flest olyckor, har minst utbildning, och minst erfarenhet.

Därefter kan vi börja montera hastighetsspärr på alla motorcyklar, för ingen här kan ju säga att hastigheten inte har ihjäl en massa hojåkare varje år.

DÄREFTER har jag inget emot att man jagar lastbilschaffisar, och bussförare. :)

:klappar :klappar :klappar :Bugar :Bugar Kunde inte ha sagt det bättre själv!!!
"Vi" LB-chaffisar får allt som oftast skulden för att en olycka händer. Ibland är det nästan som att det räcker med att vi är på plats när nåt händer så är det vårat fel.
VÄL TALAT! säger jag! :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag menar inte att det är lastbilschaffisarna som är den stora orsaken till att nollvisionen inte uppnås, för så är det ju verkligen inte.
Men i ALL yrkestrafik anser jag att man ska införa alkolås, enbart pga att det är enklast att få igenom ett lagkrav på det hela där, för har ni båda fötterna på jorden så förstår ni säkert att det är fruktansvärt svårt och krångligt att få igenom ett krav på vanliga bilister, där det behövs allra mest.
Det är förvisso bra att de har börjat så smått att kräva återfalls-fyllon att montera in det i sina bilar för att få ha kvar körkortet men det är på tok för svagt jobbat ändå.
Någonstans måste man börja och att börja med yrkestrafiken anser jag vara rätt väg att gå.
Och angående vinterdäcken så stämmer det ju att det allt som oftast inte behövs på de riktigt stora lastbilarna, men tänk också på att det finns mindre som inte har krav på detta. Eller är detta ändrat efter viktbegränsning numera kanske? Om inte, så borde det bli det.
Och som sagt, en trött åkare är bra mycket farligare än en utvilad och detta måste slå hårdare än vad det gör i dagsläget.
Dra in kortet för chauffören samt ge åkaren en kännbar effekt av det hela. Nu säger ni kanske; Man kan inte ta kortet från chauffören för han blir av med jobbet om han inte kör över tidkortet men det är bara bullshit. Vet både åkare och chaufförer vad som gäller så kommer de följa detta.

Och fartbegränsning på hojar vette fan, oftast så dödar vi ju bara oss själva och det är väl tur i oturen. Men visst händer det att en mc torpederar en bil där andra dör, men det måste väl ändå anses vara farligare med ett 20-tons ekipage som bränner för fort in i en bil eller orsakar en olycka pga för hög hastighet?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Mr Baseman skrev:
2538278 :klappar :klappar :klappar :Bugar :Bugar Kunde inte ha sagt det bättre själv!!!
"Vi" LB-chaffisar får allt som oftast skulden för att en olycka händer. Ibland är det nästan som att det räcker med att vi är på plats när nåt händer så är det vårat fel.
VÄL TALAT! säger jag! :tummenupp
Jo, det är ju vägverket, försäkringsbolagen och polisen eniga om i undersökningarna som gjorts:

Lastbilarna syns ofta mer i rubrikerna p.g.a. större nyhetsvärde, men allra oftast är det motparten som orsakat olyckan, och inte lastbilschaffisen.

Så det så. :fakta

Jag har själv varit inblandad i en del olyckor med både buss & lastbil, och ingen av gångerna har någon pekat finger på mig, då det varit solklart att det varit enbart motpartens fel.
I flera av fallen har motpartens (bilistens) körkort dragits på plats av polisen.
Så även jag har bidragit till "statistiken" & rubrikerna, men alltså utan att jag orsakat olyckorna.
Så vill man bli av med "lastbilsolyckorna" så kan man börja med att fokusera sig på alla bilister istället, då det är dom som orsakar dom flesta lastbilsolyckorna.
Mer kontroller av mig hade alltså inte hindrat dessa olyckor, bättre att lägga dom resurserna på att jaga bilisterna istället, då det var dom som var orsaken till olyckorna. :mattias


Senast igår stod det på Blocket.se om "en lastbilsolycka".
Men när man läste texten så var en personbil inblandad, och ena föraren åkte dit för grov olovlig körning.
Skulle inte tro att det var lastbilen som orsakade den olyckan.
(Yrkesförare brukar i regel ha körkort.)

Men dom flesta läste väl bara rubriken: "Lastbilsolycka".

Dee_cati skrev:
2538635 Och fartbegränsning på hojar vette fan, oftast så dödar vi ju bara oss själva och det är väl tur i oturen. Men visst händer det att en mc torpederar en bil där andra dör, men det måste väl ändå anses vara farligare med ett 20-tons ekipage som bränner för fort in i en bil eller orsakar en olycka pga för hög hastighet?
Jaså det säger du?

Hur ofta dör någon av att ett 20-tons ekipage bränner in för fort in i en bil då?
(Där det är lastbilschaffisens fel alltså)
Och hur ofta dör någon när en MC gör samma sak?


Och att MC-förare enbart drabbar sig själva är också bara bullshit.
Ta å kolla lite på stitistiken så kommer du upptäcka vilka förare som orsakar flest dödsfall, sorg för anhöriga, höjda försäkringspremier m.m.

Vilka ska vi lägga mest resurser på att kontrollera å sätta dit?
Dom som orsakar flest olyckor, eller dom som orsakar minst men är lättare att komma åt?


Som sagt... börja i rätt ände istället. :)

Exempelvis sätt dit rattfyllon rejält istället, för dom flesta rattfyllon är återfallsförbrytare.
Stoppa dom ordentligt första gången så dom inte upprepar fyllkörningen = mindre rattfyllon ute i trafiken.
Det är iallafall bättre än att lägga ännu mer (slösa) resurser på att jaga en hel yrkeskår som inte orsakar speciellt mycket av dessa problem.
En yrkeskår som dessutom faktiskt är rätt duktigt reglerad och kontrollerad redan idag.

Yrkesförarna är ju idag MYCKET mer övervakade än vanliga bilister, både av myndigheter och arbetsgivare, rötägg i branchen brukar upptäckas och åka dit ganska snabbt.

Själv har jag både drog & alkoholstestats (ibland rutinmässigt), fått visa upp körkortet, och visa upp mina färdskrivarblad. Oftast till arbetsgivare, men även av myndighetsutövare.
Det är en del av arbetet, så nog är man redan kontrollerad alltid. :näsblod

Bilisterna däremot kan åka hela livet utan att ens behöva visa upp sitt körkort för någon.
Och det är bland den där stora gruppen okontrollerade individer man hittar dom flesta rattfyllorna.
Så är det inte bättre att lägga mer resurser på att komma åt dom istället?
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top