2535937 Onykterhet & hastighet:
Kör lastbilschaffisar oftare onyktra än andra?
Kolla lite på statistiken så får ni se hur många bilistfyllon, jämfört med lastbilsfyllon som orsakat olyckor/dödsfall i trafiken.
Detta trots att lastbilarna mer eller mindre är på vägarna dygnet runt, till skillnad från de flesta bilisterna.
Jag har inget emot alkolås i lastbilar, men jag tycker man börjar lite i fel ände då.
Dessutom gäller många av rubrikerna vi ser med inblandade lastbilar ofta
utländska lastbilar/förare, vilket man inte kommer åt genom att jaga svenska förare ytterligare.
Så funkar det nu med hastigheten.
Svensk lastbil kör för fort förbi en kamera = böter.
Utländsk lastbil gör samma = ingenting händer.
Så nästa gång ni läser, eller ser en lastbil i diket, eller kör om er i 110, ta en titt på regplåten å förvissa er om att det är en
svensk lastbil, innan ni gapar för högt om hårdare regler för svenska lastbilar/förare.
(Naturligtvis finns det även svenska rattfyllon.)
Dom flesta åkerier vill gärna ge ett sken av att förarna ska hålla hastigheten, men dom accepterar inte att man tar längre tid på sig.
Tidtabeller & rutter är skrivna för att förarna ska köra 90km/h... allt därunder betyder att man halkar efter schemat/körningen.
Och nån förståelse varför man inte håller tiden för man kört lagligt finns inte, "Dom andra hinner ju." säger dom bara (men dom andra kör ju för fort åxå).
Jag ser gärna att man höjer gränsen till 90 (där spärren sitter) så man inte "förlorar" på att vara laglig i arbetet.
Själv håller jag alltid 80 med släp och 90 utan, och kör aldrig onykter.
Så mer regler å kontroll av mig skulle inte avhjälpa problemet.
Däremot ser jag gärna att kraven på ÅKARNA ökar istället, så dom inte pressar sin personal för mycket.
En trött/utarbetad förare är lika farlig som en onykter.
Vinterdäck:
En lastbil byter oftast sina däck inför vintern, vilket betyder att man har bäst mönster & gummi när det behövs mest.
Det höga trycket gör att man oftast har ett mycket bättre grepp än bilister, och vinterdäck tror jag inte skulle göra nån större skillnad, annat än i nordligaste Sverige (dubbat i så fall).
Tappar man greppet med en lastbil, så har man oftast kört för fort under rådande förhållanden, och bättre däck skulle knappast hjälpa om man har sånt dåligt omdöme.
Det skulle bara göra att chaffisarna fick en ökad säkerhetskänsla, och ger fan i att slå av på hastigheten när det blir halt. (För att åkeriägaren inte acceepterar att han blir sen.)
Mördarmaskiner?:
Som sagt, ta en närmare titt på statistiken så år ni nog upp ögonen lite.
Om ni verkligen tror att lastbilar är det farligaste fordonet i trafiken, så är ni fel ute.
Allra oftast rattas dom av förare med avsevärt mycket mer skicklighet & erfarenhet än andra fordonsförare i trafiken.
Då snackar vi om professionella yrkesförare som självklart inte brukar alkohol i samband med sitt arbete, såna hör nog till undantagen.
Nä, bättre att jaga det stora problemet istället, d.v.s.
BILISTERNA.
Tänk själv, hur många av olyckstrådarna på detta forum är orsakade av lastbilar, och hur många av bilister?
Tänk även på att olyckor med lastbilar inblandade väldigt ofta är orsakade av en bilist (lastbilen syns när dom råkar ut för en olycka, men undersökning har visat att det är oftast inte dom som är vållande till olyckan.)
Så ta å jaga dessa amatörer istället, det är dom som orsakar flest olyckor, har minst utbildning, och minst erfarenhet.
Därefter kan vi börja montera hastighetsspärr på alla motorcyklar, för ingen här kan ju säga att hastigheten inte har ihjäl en massa hojåkare varje år.
DÄREFTER har jag inget emot att man jagar lastbilschaffisar, och bussförare.