Paradoxy
Guest
War-psycho skrev:2538642Massa text
Din text är jättejobbig att läsa
War-psycho skrev:2538642Massa text
War-psycho skrev:2538642Jo, det är ju vägverket, försäkringsbolagen och polisen eniga om i undersökningarna som gjorts:
Lastbilarna syns ofta mer i rubrikerna p.g.a. större nyhetsvärde, men allra oftast är det motparten som orsakat olyckan, och inte lastbilschaffisen.
Så det så.
Jag har själv varit inblandad i en del olyckor med både buss & lastbil, och ingen av gångerna har någon pekat finger på mig, då det varit solklart att det varit enbart motpartens fel.
I flera av fallen har motpartens (bilistens) körkort dragits på plats av polisen.
Så även jag har bidragit till "statistiken" & rubrikerna, men alltså utan att jag orsakat olyckorna.
Så vill man bli av med "lastbilsolyckorna" så kan man börja med att fokusera sig på alla bilister istället, då det är dom som orsakar dom flesta lastbilsolyckorna.
Mer kontroller av mig hade alltså inte hindrat dessa olyckor, bättre att lägga dom resurserna på att jaga bilisterna istället, då det var dom som var orsaken till olyckorna.
Och att MC-förare enbart drabbar sig själva är också bara bullshit.
Ta å kolla lite på stitistiken så kommer du upptäcka vilka förare som orsakar flest dödsfall, sorg för anhöriga, höjda försäkringspremier m.m.
Vilka ska vi lägga mest resurser på att kontrollera å sätta dit?
Dom som orsakar flest olyckor, eller dom som orsakar minst men är lättare att komma åt?
Exempelvis sätt dit rattfyllon rejält istället, för dom flesta rattfyllon är återfallsförbrytare.
Stoppa dom ordentligt första gången så dom inte upprepar fyllkörningen = mindre rattfyllon ute i trafiken.
Bilisterna däremot kan åka hela livet utan att ens behöva visa upp sitt körkort för någon.
Och det är bland den där stora gruppen okontrollerade individer man hittar dom flesta rattfyllorna.
Så är det inte bättre att lägga mer resurser på att komma åt dom istället?
Ismannen skrev:2535468Jag jobbar på ett större åkeri, vi får bara köra 80. Sparar enormt mycket pengar på det.
Dom inför nu även alkolås för att få ut nyckeln till lastbilen.. Måste även blåsa efter dagens slut.
RWD skrev:2539227Intressant, hur mycket sjunker förbrukningen om du kör i 80 istället för 90?
Jag får inte färddatorn att funka på den som jag kör så jag har ingen aning själv.
Man får tyvärr se rätt många vansinniga omkörningar och det även från andra lastbilschaufförer. (har blivit utträngd på vägrenen flera gånger av mötande lastbilschaufförer)
Rash skrev:2534724Visst, inga problem.. Det blir dyrare och dyrare att driva en logistikfirma i Sve. En svensk måste tydligen ha minst 80kr/mil som betalning. Då ingår bensin (3-4l/mil) skatter m.m.m.m.
Medans det finns en förbannat massa baltiska företag som kör för under 40kr/mil.. Pengarna räcker till bensin och så blir det nån krona över. Men det är klart, de tankar överfullt med rysk billig skitbensin a 2-3kr/liter och förpestar vår miljö också. Vem hade du anlitat?
Och hur ska de tjäna in de pengarna de förlorar genom att sälja sina tjänster så billigt? Jo, genom att köra mycket som fan. Och trötta människor bakom ratten på en lastbil som väger upp emot 60ton... Vem fan vill möta det??
Inte heller ovanligt (eller njae, jämförelsevis alltså) att de går på droger för att hålla sig vakna..
Man får nog ta och se över lagarna i EU innan man gör allt dyrare
Håller på och tar C-kort, så jag är inte på något vis insatt. Men detta har jag lärt mig på teorilektionerna. Och inte fan låter det kul
Yabba skrev:2539590Vad jag vet så går väl 99,999%, om inte hundra % av lastbilarna på diesel
Kunde inte hålla mig!
War-psycho skrev:Jaså det säger du?
Hur ofta dör någon av att ett 20-tons ekipage bränner in för fort in i en bil då?
(Där det är lastbilschaffisens fel alltså)
Och hur ofta dör någon när en MC gör samma sak?
Och att MC-förare enbart drabbar sig själva är också bara bullshit.
Ta å kolla lite på stitistiken så kommer du upptäcka vilka förare som orsakar flest dödsfall, sorg för anhöriga, höjda försäkringspremier m.m.
Vilka ska vi lägga mest resurser på att kontrollera å sätta dit?
Dom som orsakar flest olyckor, eller dom som orsakar minst men är lättare att komma åt?
Som sagt... börja i rätt ände istället.
Det var inte det jag skrev heller.Blip skrev:2539180Den statistiken att hojåkare orsakar fler personskador på andra människor än dem själva än yrkeschaufförer vill jag gärna ta del av.
Jag läste vad du skrev, och svarade på det.Dee_cati skrev:2539691Ok, men nästa gång du citerar mig så läs korrekt och uttala dig inte innan du har tänkt ett tag på vad jag skrev. För det blev troligtvis en kortslutning...
Yrkeschaufförer ska ha ögonen på sig och det ska bli hårdare kontroller på dem, så enkelt är det. Det går alltid att förbättra och där är det enklast att börja, återigen. Tänk till.
Hehe...Rocky skrev:2539923Krigs-Dåren är i högform ser jag.........................
Vid en trafikkontroll måste du visa dina färdskrivarblad från den senaste veckan för polisen, har du fuskat med hastighet, vilotid, eller körtid för 5 dagar sedan så åker du dit även för det.
Dom har ändrat reglerna den 1 maj. Man skall ha med sig färdskivarblad för dom senaste 3 veckorna nu +den sista dagen veckan innan.
Har du inte det så är det bara att pynta 1200 spänn!.
Yabba skrev:2539590Vad jag vet så går väl 99,999%, om inte hundra % av lastbilarna på diesel
Kunde inte hålla mig!
Där ser man... tackar för uppdateringen.falco skrev:2541003Vid en trafikkontroll måste du visa dina färdskrivarblad från den senaste veckan för polisen, har du fuskat med hastighet, vilotid, eller körtid för 5 dagar sedan så åker du dit även för det.
Dom har ändrat reglerna den 1 maj. Man skall ha med sig färdskivarblad för dom senaste 3 veckorna nu +den sista dagen veckan innan.
Har du inte det så är det bara att pynta 1200 spänn!.
War-psycho skrev:2535937Onykterhet & hastighet:
Kör lastbilschaffisar oftare onyktra än andra?
Kolla lite på statistiken så får ni se hur många bilistfyllon, jämfört med lastbilsfyllon som orsakat olyckor/dödsfall i trafiken.
Detta trots att lastbilarna mer eller mindre är på vägarna dygnet runt, till skillnad från de flesta bilisterna.
Jag har inget emot alkolås i lastbilar, men jag tycker man börjar lite i fel ände då.
Dessutom gäller många av rubrikerna vi ser med inblandade lastbilar ofta utländska lastbilar/förare, vilket man inte kommer åt genom att jaga svenska förare ytterligare.
Så funkar det nu med hastigheten.
Svensk lastbil kör för fort förbi en kamera = böter.
Utländsk lastbil gör samma = ingenting händer.
Så nästa gång ni läser, eller ser en lastbil i diket, eller kör om er i 110, ta en titt på regplåten å förvissa er om att det är en svensk lastbil, innan ni gapar för högt om hårdare regler för svenska lastbilar/förare. (Naturligtvis finns det även svenska rattfyllon.)
Dom flesta åkerier vill gärna ge ett sken av att förarna ska hålla hastigheten, men dom accepterar inte att man tar längre tid på sig.
Tidtabeller & rutter är skrivna för att förarna ska köra 90km/h... allt därunder betyder att man halkar efter schemat/körningen.
Och nån förståelse varför man inte håller tiden för man kört lagligt finns inte, "Dom andra hinner ju." säger dom bara (men dom andra kör ju för fort åxå).
Jag ser gärna att man höjer gränsen till 90 (där spärren sitter) så man inte "förlorar" på att vara laglig i arbetet.
Själv håller jag alltid 80 med släp och 90 utan, och kör aldrig onykter.
Så mer regler å kontroll av mig skulle inte avhjälpa problemet.
Däremot ser jag gärna att kraven på ÅKARNA ökar istället, så dom inte pressar sin personal för mycket.
En trött/utarbetad förare är lika farlig som en onykter.
Vinterdäck:
En lastbil byter oftast sina däck inför vintern, vilket betyder att man har bäst mönster & gummi när det behövs mest.
Det höga trycket gör att man oftast har ett mycket bättre grepp än bilister, och vinterdäck tror jag inte skulle göra nån större skillnad, annat än i nordligaste Sverige (dubbat i så fall).
Tappar man greppet med en lastbil, så har man oftast kört för fort under rådande förhållanden, och bättre däck skulle knappast hjälpa om man har sånt dåligt omdöme.
Det skulle bara göra att chaffisarna fick en ökad säkerhetskänsla, och ger fan i att slå av på hastigheten när det blir halt. (För att åkeriägaren inte acceepterar att han blir sen.)
Mördarmaskiner?:
Som sagt, ta en närmare titt på statistiken så år ni nog upp ögonen lite.
Om ni verkligen tror att lastbilar är det farligaste fordonet i trafiken, så är ni fel ute.
Allra oftast rattas dom av förare med avsevärt mycket mer skicklighet & erfarenhet än andra fordonsförare i trafiken.
Då snackar vi om professionella yrkesförare som självklart inte brukar alkohol i samband med sitt arbete, såna hör nog till undantagen.
Nä, bättre att jaga det stora problemet istället, d.v.s. BILISTERNA.
Tänk själv, hur många av olyckstrådarna på detta forum är orsakade av lastbilar, och hur många av bilister?
Tänk även på att olyckor med lastbilar inblandade väldigt ofta är orsakade av en bilist (lastbilen syns när dom råkar ut för en olycka, men undersökning har visat att det är oftast inte dom som är vållande till olyckan.)
Så ta å jaga dessa amatörer istället, det är dom som orsakar flest olyckor, har minst utbildning, och minst erfarenhet.
Därefter kan vi börja montera hastighetsspärr på alla motorcyklar, för ingen här kan ju säga att hastigheten inte har ihjäl en massa hojåkare varje år.
DÄREFTER har jag inget emot att man jagar lastbilschaffisar, och bussförare.
Blip skrev:2539180Varför inte ta och backa upp dina påståenden med lite fakta för att göra dem trovärdiga? Den statistiken att hojåkare orsakar fler personskador på andra människor än dem själva än yrkeschaufförer vill jag gärna ta del av.
Jag anser tyvärr inte att det du påstår är sanning, med tanke på dina tidigare inlägg så finns det tyvärr en del att bevisa i trovärdighet.
Bilister är också duktigt övervakade, men givetvis inte på samma nivå som yrkeschaufförer. Det där är ju lite barnsligt och faktiskt ganska dålig retorik. Vi är ju övervakade så varför ska inte de ha det lika jävligt osv.
Jag vill inte det även om jag inte har något att dölja.
Jag kan själv inte hitta 'stitistiken' som bevisar någonting men kan någon annan det så är det bra.
RWD skrev:2539227Intressant, hur mycket sjunker förbrukningen om du kör i 80 istället för 90?
Jag får inte färddatorn att funka på den som jag kör så jag har ingen aning själv.
Man får tyvärr se rätt många vansinniga omkörningar och det även från andra lastbilschaufförer. (har blivit utträngd på vägrenen flera gånger av mötande lastbilschaufförer)
Tack för statistiken.Blue skrev:2542868Lånat av en dam som heter Heidi Bodensjö och skriver för tidningen Proffs
"Lite statistik, om än från 2001.
Jag har dock fått muntligt bekräftat att det ser ungefär likadant ut idag.
Statistiken tar upp grupperna döda, allvarligt skadade och skadade (ingenting om vållande o annat kring olyckorna).
I Sydostregionen 2001 inträffade det 2047 olyckor av nämnda sort.
I dessa var tunga fordon INBLANDADE i 117 st.
Enligt VTI i Linköping, vållar tunga fordon ca 10% av de olyckor de är inblandade i.
Summa: Av de 2047 olyckorna ska tunga alltså ha varit vållande i cirka 17 st.
War-psycho skrev:Själv föredrar jag att mina skattepengar används där dom gör mest nytta.
Moahaha...Rocky skrev:2543037Betalar du skatt?
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |