Nu ska chefen kolla hur fort du kör

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
War-psycho skrev:
2538642 Jo, det är ju vägverket, försäkringsbolagen och polisen eniga om i undersökningarna som gjorts:

Lastbilarna syns ofta mer i rubrikerna p.g.a. större nyhetsvärde, men allra oftast är det motparten som orsakat olyckan, och inte lastbilschaffisen.

Så det så. :fakta

Jag har själv varit inblandad i en del olyckor med både buss & lastbil, och ingen av gångerna har någon pekat finger på mig, då det varit solklart att det varit enbart motpartens fel.
I flera av fallen har motpartens (bilistens) körkort dragits på plats av polisen.
Så även jag har bidragit till "statistiken" & rubrikerna, men alltså utan att jag orsakat olyckorna.
Så vill man bli av med "lastbilsolyckorna" så kan man börja med att fokusera sig på alla bilister istället, då det är dom som orsakar dom flesta lastbilsolyckorna.
Mer kontroller av mig hade alltså inte hindrat dessa olyckor, bättre att lägga dom resurserna på att jaga bilisterna istället, då det var dom som var orsaken till olyckorna. :mattias

Och att MC-förare enbart drabbar sig själva är också bara bullshit.
Ta å kolla lite på stitistiken så kommer du upptäcka vilka förare som orsakar flest dödsfall, sorg för anhöriga, höjda försäkringspremier m.m.

Vilka ska vi lägga mest resurser på att kontrollera å sätta dit?
Dom som orsakar flest olyckor, eller dom som orsakar minst men är lättare att komma åt?


Exempelvis sätt dit rattfyllon rejält istället, för dom flesta rattfyllon är återfallsförbrytare.
Stoppa dom ordentligt första gången så dom inte upprepar fyllkörningen = mindre rattfyllon ute i trafiken.

Bilisterna däremot kan åka hela livet utan att ens behöva visa upp sitt körkort för någon.
Och det är bland den där stora gruppen okontrollerade individer man hittar dom flesta rattfyllorna.
Så är det inte bättre att lägga mer resurser på att komma åt dom istället?


Varför inte ta och backa upp dina påståenden med lite fakta för att göra dem trovärdiga? Den statistiken att hojåkare orsakar fler personskador på andra människor än dem själva än yrkeschaufförer vill jag gärna ta del av.
Jag anser tyvärr inte att det du påstår är sanning, med tanke på dina tidigare inlägg så finns det tyvärr en del att bevisa i trovärdighet.

Bilister är också duktigt övervakade, men givetvis inte på samma nivå som yrkeschaufförer. Det där är ju lite barnsligt och faktiskt ganska dålig retorik. Vi är ju övervakade så varför ska inte de ha det lika jävligt osv.

Jag vill inte det även om jag inte har något att dölja.

Jag kan själv inte hitta 'stitistiken' som bevisar någonting men kan någon annan det så är det bra.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Ismannen skrev:
2535468 Jag jobbar på ett större åkeri, vi får bara köra 80. Sparar enormt mycket pengar på det.

Dom inför nu även alkolås för att få ut nyckeln till lastbilen.. Måste även blåsa efter dagens slut.


Intressant, hur mycket sjunker förbrukningen om du kör i 80 istället för 90?
Jag får inte färddatorn att funka på den som jag kör så jag har ingen aning själv.

Man får tyvärr se rätt många vansinniga omkörningar och det även från andra lastbilschaufförer. (har blivit utträngd på vägrenen flera gånger av mötande lastbilschaufförer)
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
RWD skrev:
2539227 Intressant, hur mycket sjunker förbrukningen om du kör i 80 istället för 90?
Jag får inte färddatorn att funka på den som jag kör så jag har ingen aning själv.

Man får tyvärr se rätt många vansinniga omkörningar och det även från andra lastbilschaufförer. (har blivit utträngd på vägrenen flera gånger av mötande lastbilschaufförer)

Har inga exakta siffror, har för mig att det var 10-15% eller nått.
Men det var en hel del på ett år.
Även däck och slitageprylar håller längre.
Ett åkeri med 10-20 bilar så blir det enormt mycket per år.
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Rash skrev:
2534724 Visst, inga problem.. Det blir dyrare och dyrare att driva en logistikfirma i Sve. En svensk måste tydligen ha minst 80kr/mil som betalning. Då ingår bensin (3-4l/mil) skatter m.m.m.m.
Medans det finns en förbannat massa baltiska företag som kör för under 40kr/mil.. Pengarna räcker till bensin och så blir det nån krona över. Men det är klart, de tankar överfullt med rysk billig skitbensin a 2-3kr/liter och förpestar vår miljö också. Vem hade du anlitat?

Och hur ska de tjäna in de pengarna de förlorar genom att sälja sina tjänster så billigt? Jo, genom att köra mycket som fan. Och trötta människor bakom ratten på en lastbil som väger upp emot 60ton... Vem fan vill möta det??
Inte heller ovanligt (eller njae, jämförelsevis alltså) att de går på droger för att hålla sig vakna..

Man får nog ta och se över lagarna i EU innan man gör allt dyrare:mad:

Håller på och tar C-kort, så jag är inte på något vis insatt. Men detta har jag lärt mig på teorilektionerna. Och inte fan låter det kul:näsblod

:mattias Vad jag vet så går väl 99,999%, om inte hundra % av lastbilarna på diesel :D
Kunde inte hålla mig!
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Yabba skrev:
2539590 :mattias Vad jag vet så går väl 99,999%, om inte hundra % av lastbilarna på diesel :D
Kunde inte hålla mig!

App app app, inte vara spydig nu :gnissla
Killen går säkert på en AMS kurs och får lära sig ett och annat :tungan
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
War-psycho skrev:
Jaså det säger du?

Hur ofta dör någon av att ett 20-tons ekipage bränner in för fort in i en bil då?
(Där det är lastbilschaffisens fel alltså)
Och hur ofta dör någon när en MC gör samma sak?


Och att MC-förare enbart drabbar sig själva är också bara bullshit.
Ta å kolla lite på stitistiken så kommer du upptäcka vilka förare som orsakar flest dödsfall, sorg för anhöriga, höjda försäkringspremier m.m.

Vilka ska vi lägga mest resurser på att kontrollera å sätta dit?
Dom som orsakar flest olyckor, eller dom som orsakar minst men är lättare att komma åt?


Som sagt... börja i rätt ände istället. :)

Ok, men nästa gång du citerar mig så läs korrekt och uttala dig inte innan du har tänkt ett tag på vad jag skrev. För det blev troligtvis en kortslutning...

Yrkeschaufförer ska ha ögonen på sig och det ska bli hårdare kontroller på dem, så enkelt är det. Det går alltid att förbättra och där är det enklast att börja, återigen. Tänk till.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Blip skrev:
2539180Den statistiken att hojåkare orsakar fler personskador på andra människor än dem själva än yrkeschaufförer vill jag gärna ta del av.
Det var inte det jag skrev heller.

"Orsakar flest dödsolyckor" skrev jag, jag specificerade inte vem dödsfallet gällde, det var nån annan som gjorde.


Alltså ganska enkelt besvarat. resten av ditt inlägg åker i soporna som det mesta andra du skriver i ämnen du inte behärskar.
Om du tycker bilister är "duktigt övervakade" får stå för dig, jag håller inte med.

Medelsvensson blir kontrollerade av polis ca 2ggr per livstid (dock gamla siffror), enligt nån undersökning för nåt decennium sen.
Även om det säkert kollas mer nu, så går det inte att jämföra med kontrollen av t.ex. tradarchaffisar.

En lastbils/busschaffis får sitt körkort kontrollerat varje gång du söker nytt jobb, hur ofta sker det med een bilist som inte kör "i tjänsten"?

En lastbilschaffis måste logga sin kör & vilotid med färdskrivarblad, som sen sparas på åkeriet i minst ett år.
Alltså kan när som helst hans arbetstider/hastigheter kontrolleras under följande år, en normal bilist som inte blir ertappad på bar gärning lämnar dock inga bevis efter sig.

Många åkerier, arbetsgivare utför drog & alkoholtester på sina anställda, dels vid anställningen, och sen även stickprov/regelbundet/behovsmässigt därefter.
Det är en del av anställningskontraktet, hur många bilister får sin nykterhet kollad på detta sätt av sin arbetsgivare?

Vid en trafikkontroll måste du visa dina färdskrivarblad från den senaste 3 veckorna för polisen, har du fuskat med hastighet, vilotid, eller körtid under den perioden så åker du dit även för det.
En bilist som blir stoppad klarar sig om han enbart skött sig just för stunden.


Så kom inte och påstå att bilister är "duktigt övervakade".
Skulle alla kontrolleras lika ordentligt som yrkesförarna så skulle det finnas avsevärt mycket färre rattfyllon i trafiken.


Nu införs digitala färdskrivare i lastbilar, som sparar infon en hel månad (mot tidigare en vecka) vid en ev. poliskontroll.
(Fortfarande måste informationen sparas på åkeriet i ett år därefter.)
Varför inte installera liknande färdskrivare i alla bilar?

Blir man stoppad så kan ju polisen snabbt se om man överskridit de lagstagdade 110(120)km/h som gäller i sverige idag, under den senaste månaden.
Skulle vi ha sånt system kanske färre personer skulle våga gasa på i trafiken?
Gärna kombinerat med alkolås i framtiden.

Inte ett realistiskt förslag kanske, men poängen är att man kan utöka övervakningen på bilister också.
Yrkestrafiken är redan duktigt kontrollerad idag, tycker jag.
Jag har egentligen inget emot att man kontrollerar yrkestrafiken mer, men tycker bara att man verkar börja i lite fel ände.

Jag tycker man är lite ute å cyklar när man säger att lastbilar är "mördarmaskiner under fel omständigheter".
Det vill jag påstå att dom flesta motorfordon är.
Visst en en full lastbilschaffis utgör logiskt sett ett större hot mot andra än en bilist.
Men hur många av alla som dödats av rattfyllon i trafiken har blivit mosade av lastbilar då?
Utan att ha några siffror så kan jag nog säkerligen gissa att dom flesta av rattfyllona som kört ihjäl människor har suttit i en personbil.
Varför? Jo, antagligen delvis för att yrkestrafiken är mer kollad & sållad än andra fordonsförare idag.
(Säger inte att det är fel, tvärtom, så ska det vara.)

Jag välkomnar om nån här vill visa en källa på statistik som visar att lastbilar & bussar orsakar mer olyckor än andra fordon.
Jag tror fortfarande att det är bilisterna som utgör den största faran, därför borde man också fokusera sina resurser på den gruppen istället.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Dee_cati skrev:
2539691 Ok, men nästa gång du citerar mig så läs korrekt och uttala dig inte innan du har tänkt ett tag på vad jag skrev. För det blev troligtvis en kortslutning...

Yrkeschaufförer ska ha ögonen på sig och det ska bli hårdare kontroller på dem, så enkelt är det. Det går alltid att förbättra och där är det enklast att börja, återigen. Tänk till.
Jag läste vad du skrev, och svarade på det.

Som sagt, har inget emot hårdare kontroller/verktyg, men jag ifrågasätter bara varför man inte fokuserar på mer olycksdrabbade grupper först.

Hojåkare dras ju med många dödsolyckor relaterat till väldigt höga hastigheter.
Och dom flesta rattfyllon kör personbil, inte lastbil.

Börjar man inte lite i fel ände då, när man ska kontrollera yrkestrafiken ÄNNU mer då?
Är det verkligen där problemen ligger idag, statistiskt sett?

Edit: Jag förstår att det är lättare att kolla yrkestrafiken, men ska man göra det lätt för sig, istället för att satsa resurserna där dom gör mest nytta?

Rocky skrev:
2539923 Krigs-Dåren är i högform ser jag.........................:D
Hehe... :D
 
Last edited:

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
Vid en trafikkontroll måste du visa dina färdskrivarblad från den senaste veckan för polisen, har du fuskat med hastighet, vilotid, eller körtid för 5 dagar sedan så åker du dit även för det.

Dom har ändrat reglerna den 1 maj. Man skall ha med sig färdskivarblad för dom senaste 3 veckorna nu +den sista dagen veckan innan.
Har du inte det så är det bara att pynta 1200 spänn!.:fakta
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Yabba skrev:
2539590 :mattias Vad jag vet så går väl 99,999%, om inte hundra % av lastbilarna på diesel :D
Kunde inte hålla mig!

Ahh:huvet Orutinerat att råka kalla diesel för bensin och inte bränsle..
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
falco skrev:
2541003Vid en trafikkontroll måste du visa dina färdskrivarblad från den senaste veckan för polisen, har du fuskat med hastighet, vilotid, eller körtid för 5 dagar sedan så åker du dit även för det.

Dom har ändrat reglerna den 1 maj. Man skall ha med sig färdskivarblad för dom senaste 3 veckorna nu +den sista dagen veckan innan.
Har du inte det så är det bara att pynta 1200 spänn!.:fakta
Där ser man... tackar för uppdateringen. :tummenupp

Bevisar ju min poäng ännu mer. :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Shit får man välja vilken färg man vill ha på bilen eller ska den vara stats grå?
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Vi har små fickdatorer uppkopplade på bilarna som mäter överhastighet, tomgångskörning, utrullning, bränsleförbrukning m.m.
Informationen från dessa datorer skickas direkt till huvudkontoret och håller vi oss inom vissa värden så betalas de ut en bonus varje månad, inte så stor men ändå.
Det har gjort att man lungnat ner sig betydligt i trafiken och man ser de lite som en tävling att köra så snålt som möjligt.

Åkeriet räknar med att inköp och installation av datorerna + chaufförernas bonus kommer vara betald på ett år genom sänkt bränsleförbrukning och mindre slitage.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
War-psycho skrev:
2535937 Onykterhet & hastighet:

Kör lastbilschaffisar oftare onyktra än andra?

Kolla lite på statistiken så får ni se hur många bilistfyllon, jämfört med lastbilsfyllon som orsakat olyckor/dödsfall i trafiken.
Detta trots att lastbilarna mer eller mindre är på vägarna dygnet runt, till skillnad från de flesta bilisterna.

Jag har inget emot alkolås i lastbilar, men jag tycker man börjar lite i fel ände då.
Dessutom gäller många av rubrikerna vi ser med inblandade lastbilar ofta utländska lastbilar/förare, vilket man inte kommer åt genom att jaga svenska förare ytterligare.
Så funkar det nu med hastigheten.
Svensk lastbil kör för fort förbi en kamera = böter.
Utländsk lastbil gör samma = ingenting händer.

Så nästa gång ni läser, eller ser en lastbil i diket, eller kör om er i 110, ta en titt på regplåten å förvissa er om att det är en svensk lastbil, innan ni gapar för högt om hårdare regler för svenska lastbilar/förare. (Naturligtvis finns det även svenska rattfyllon.)

Dom flesta åkerier vill gärna ge ett sken av att förarna ska hålla hastigheten, men dom accepterar inte att man tar längre tid på sig.
Tidtabeller & rutter är skrivna för att förarna ska köra 90km/h... allt därunder betyder att man halkar efter schemat/körningen.
Och nån förståelse varför man inte håller tiden för man kört lagligt finns inte, "Dom andra hinner ju." säger dom bara (men dom andra kör ju för fort åxå).

Jag ser gärna att man höjer gränsen till 90 (där spärren sitter) så man inte "förlorar" på att vara laglig i arbetet.

Själv håller jag alltid 80 med släp och 90 utan, och kör aldrig onykter.
Så mer regler å kontroll av mig skulle inte avhjälpa problemet.

Däremot ser jag gärna att kraven på ÅKARNA ökar istället, så dom inte pressar sin personal för mycket.
En trött/utarbetad förare är lika farlig som en onykter.

Vinterdäck:

En lastbil byter oftast sina däck inför vintern, vilket betyder att man har bäst mönster & gummi när det behövs mest.
Det höga trycket gör att man oftast har ett mycket bättre grepp än bilister, och vinterdäck tror jag inte skulle göra nån större skillnad, annat än i nordligaste Sverige (dubbat i så fall).
Tappar man greppet med en lastbil, så har man oftast kört för fort under rådande förhållanden, och bättre däck skulle knappast hjälpa om man har sånt dåligt omdöme.
Det skulle bara göra att chaffisarna fick en ökad säkerhetskänsla, och ger fan i att slå av på hastigheten när det blir halt. (För att åkeriägaren inte acceepterar att han blir sen.)


Mördarmaskiner?:

Som sagt, ta en närmare titt på statistiken så år ni nog upp ögonen lite.
Om ni verkligen tror att lastbilar är det farligaste fordonet i trafiken, så är ni fel ute.
Allra oftast rattas dom av förare med avsevärt mycket mer skicklighet & erfarenhet än andra fordonsförare i trafiken.
Då snackar vi om professionella yrkesförare som självklart inte brukar alkohol i samband med sitt arbete, såna hör nog till undantagen.

Nä, bättre att jaga det stora problemet istället, d.v.s. BILISTERNA. :mattias

Tänk själv, hur många av olyckstrådarna på detta forum är orsakade av lastbilar, och hur många av bilister?
Tänk även på att olyckor med lastbilar inblandade väldigt ofta är orsakade av en bilist (lastbilen syns när dom råkar ut för en olycka, men undersökning har visat att det är oftast inte dom som är vållande till olyckan.)

Så ta å jaga dessa amatörer istället, det är dom som orsakar flest olyckor, har minst utbildning, och minst erfarenhet.

Därefter kan vi börja montera hastighetsspärr på alla motorcyklar, för ingen här kan ju säga att hastigheten inte har ihjäl en massa hojåkare varje år.

DÄREFTER har jag inget emot att man jagar lastbilschaffisar, och bussförare. :)


What he just said! :mattias

Blip skrev:
2539180 Varför inte ta och backa upp dina påståenden med lite fakta för att göra dem trovärdiga? Den statistiken att hojåkare orsakar fler personskador på andra människor än dem själva än yrkeschaufförer vill jag gärna ta del av.
Jag anser tyvärr inte att det du påstår är sanning, med tanke på dina tidigare inlägg så finns det tyvärr en del att bevisa i trovärdighet.

Bilister är också duktigt övervakade, men givetvis inte på samma nivå som yrkeschaufförer. Det där är ju lite barnsligt och faktiskt ganska dålig retorik. Vi är ju övervakade så varför ska inte de ha det lika jävligt osv.

Jag vill inte det även om jag inte har något att dölja.

Jag kan själv inte hitta 'stitistiken' som bevisar någonting men kan någon annan det så är det bra.

Lånat av en dam som heter Heidi Bodensjö och skriver för tidningen Proffs

"Lite statistik, om än från 2001.
Jag har dock fått muntligt bekräftat att det ser ungefär likadant ut idag.

Statistiken tar upp grupperna döda, allvarligt skadade och skadade (ingenting om vållande o annat kring olyckorna).

I Sydostregionen 2001 inträffade det 2047 olyckor av nämnda sort.
I dessa var tunga fordon INBLANDADE i 117 st.
Enligt VTI i Linköping, vållar tunga fordon ca 10% av de olyckor de är inblandade i.

Summa: Av de 2047 olyckorna ska tunga alltså ha varit vållande i cirka 17 st.

Vidare fick jag info av en kommissarie i Kalmar att de tunga höjt sin medelhastighet med ca 8 km/h, men vållandet har inte ökat."

RWD skrev:
2539227 Intressant, hur mycket sjunker förbrukningen om du kör i 80 istället för 90?
Jag får inte färddatorn att funka på den som jag kör så jag har ingen aning själv.

Man får tyvärr se rätt många vansinniga omkörningar och det även från andra lastbilschaufförer. (har blivit utträngd på vägrenen flera gånger av mötande lastbilschaufförer)

På bussen jag skramlar runt mest i så gör det ungefär 1,5 dl per mil att sänka farten från 100km/h till 90km/h.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Blue skrev:
2542868Lånat av en dam som heter Heidi Bodensjö och skriver för tidningen Proffs

"Lite statistik, om än från 2001.
Jag har dock fått muntligt bekräftat att det ser ungefär likadant ut idag.

Statistiken tar upp grupperna döda, allvarligt skadade och skadade (ingenting om vållande o annat kring olyckorna).

I Sydostregionen 2001 inträffade det 2047 olyckor av nämnda sort.
I dessa var tunga fordon INBLANDADE i 117 st.
Enligt VTI i Linköping, vållar tunga fordon ca 10% av de olyckor de är inblandade i.

Summa: Av de 2047 olyckorna ska tunga alltså ha varit vållande i cirka 17 st.
Tack för statistiken. :tummenupp

Tycker dom siffrorna talar sitt tydliga språk. :fakta

Välj själv vart ni tycker resurserna bör fokuseras, på gruppen som orsakar 17 olyckor, eller på gruppen som orsakar 2030 olyckor.
Vilka förare tycker NI bör kontrolleras hårdare?

Själv föredrar jag att mina skattepengar används där dom gör mest nytta.
Och inte slösas på åtgärder bara för vissa grupper är LÄTTARE att kontrollera.
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top