Ser ut som ngn flicka inte gått till läkarn i tidVafan, hellre hackade och ordentligt döljda sniglar än att käka en sådan där slemmig jävel någon fiskat upp ifrån gudvetvad. uäk.
Ser ut som ngn flicka inte gått till läkarn i tidVafan, hellre hackade och ordentligt döljda sniglar än att käka en sådan där slemmig jävel någon fiskat upp ifrån gudvetvad. uäk.
Nja. Längden har inte så stor betydelse för vilken spänning som krävs. Däremot måste man ha tillgång till mer strömstyrka för ett längre stängsel. Det kommer ju att bli lite läckströmmar som blir större ju längre stänglset är.
I praktiken räcker det med att seriekoppla några vanliga ficklampsbatterier för en kortare sträcka. Men då får man ju byta batterier hela tiden.
Så ett spänningsaggregat är nog att föredra. Sniglar leder ju ström ganska bra så det räcker med ganska små spänningar vad jag förstått.
I praktiken tror jag att lösningen att koppla tråden till ett bilbatteri funkar utmärkt. 12 volt är tillräckligt för att dom inte ska ta sig in. Sen kan man ju alltid koppla sin underhållsladdare till hojen på batteriet så slipper man fundera mer över det på resten av sommaren. Vill man ha mer spänning så seriekopplar man två batterier och så flyttar man laddaren fram och tillbaka mellan batterierna med någon dags mellanrum så dom håller sig i god form.
Prova att koppla en tråd till varje pol på ett bil eller MC batteri och sätt sedan båda trådändarna mot tungan. Det är det som sniglarna upplever när dom kommer krypande. Inte skönt alls. Nu har jag iofs inte satt tungan på något bilbatteri men jag har testat med 9V batterier och det är inte skönt. Varför jag testat det begripar jag inte själv men jag har för mig att det var någon form av utmaning inblandad i det.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|