Nu ska nsren småtrimmas!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej i helgen tänkte jag porta cylindern och plana toppen på min nsr -91..
Ska jag låta min kompis som är duktig på porta att fila ner ojämnheter eller låta han ta lite extra med?

Tänkte även köpa membran som ger lite mer puder ;D
Vilket membran ska ja ha ? Kolfiber? Vad kostar membran till min hoj??

Något mer roligt jag kan göra som är _billigt_ medans jag ändå håller på? Nytt luftfilter? mitt är lite gammalt =) Kanske blir lite piggare då.:banana

Edit, blev orolig, sitter min strypning i avgasröret i mynningen (för där sitter de inget nu, ostrypt i sånna fall).. Eller sitter det Här ?? Snälla svara på de ni som vet till min modell.

Mvh Pr0bz.

Last edited:

Solid snake

Guest
Plana inte toppen om du inte vill att den ska skära....

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Solid snake skrev:
Plana inte toppen om du inte vill att den ska skära....

Vadå? behöver ju inte plana mycket alls bara med jättefint sandpapper eller?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjör original tills du skaffar mellankort eller något, för det lär bli mer problem med hojen, och tillräckligt med problem har den redan i originalskick.

Det som jag hade fixat är KANSKE ett trimsystem, sen inget mer.

Solid snake

Guest
Pr0bz skrev:
Vadå? behöver ju inte plana mycket alls bara med jättefint sandpapper eller?

Eller så kan man skita i det helt? Men men, det är ju din mc så skyll dig själv om det skär...

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Pr0bz skrev:
Hej i helgen tänkte jag porta cylindern och plana toppen på min nsr -91..
Ska jag låta min kompis som är duktig på porta att fila ner ojämnheter eller låta han ta lite extra med?

Tänkte även köpa membran som ger lite mer puder ;D
Vilket membran ska ja ha ? Kolfiber? Vad kostar membran till min hoj??

Något mer roligt jag kan göra som är _billigt_ medans jag ändå håller på? Nytt luftfilter? mitt är lite gammalt =) Kanske blir lite piggare då.:banana

Edit, blev orolig, sitter min strypning i avgasröret i mynningen (för där sitter de inget nu, ostrypt i sånna fall).. Eller sitter det Här ?? Snälla svara på de ni som vet till min modell.
Mvh Pr0bz.

http://hem.passagen.se/rikardn/

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Skiter i att plana toppen då =)

Men jag gör avgasporten rakare och insuget rakare sen filar jag bara upp bredden lite, Det borde göra så den blir lite kvickare i alla fall och den lär inte skära så ofta då. Någon som har portat sin 125 och kan ge lite övriga tipps?

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Pr0bz skrev:
Skiter i att plana toppen då =)

Men jag gör avgasporten rakare och insuget rakare sen filar jag bara upp bredden lite, Det borde göra så den blir lite kvickare i alla fall och den lär inte skära så ofta då. Någon som har portat sin 125 och kan ge lite övriga tipps?

plana toppen med sandpapper är du på riktigt? :kocko

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Trimma för fan inte den gamla NSR:en genom att plana toppen, den har tillräckligt med kylproblem iaf! Porta cylindern kan du göra! Membranen ska nog inte heller vara någon fara.

Men hade jag vart du hade jag istället köpt ett Effektsystem för pengarna. :tummenupp

Du har strypningen i kröken vid mynningen.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
SolitudE skrev:
Trimma för fan inte den gamla NSR:en genom att plana toppen, den har tillräckligt med kylproblem iaf! Porta cylindern kan du göra! Membranen ska nog inte heller vara någon fara.

Men hade jag vart du hade jag istället köpt ett Effektsystem för pengarna. :tummenupp

Du har strypningen i kröken vid mynningen.

Jag vill ha effektssystem, men tycker det är saftigt med att punga ut 2000kr för 4-5hk och lite buller när jag kan få ut lite mer effekt på membran och att den sotar mindre med portning.

Effektsystem är väl inte värt att köpa till sin 125? Jag har i alla fall inte budget till det nu. :(

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
Pr0bz skrev:
Jag vill ha effektssystem, men tycker det är saftigt med att punga ut 2000kr för 4-5hk och lite buller när jag kan få ut lite mer effekt på membran och att den sotar mindre med portning.

Effektsystem är väl inte värt att köpa till sin 125? Jag har i alla fall inte budget till det nu. :(

Jag har köpt det och ångrar det inte en sekund.
Men sotar, det gör mopeder, min 125:a har aldrig sotat iaf.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Plana toppen med sandpapper uppspännt på en bräda går faktiskt utmärkt... Men det kostar 350 spänn att en yrkesman gör det i sin 3-miljonersfräs så det är knappast värt mödan

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Anton_Ljunghusen skrev:
Plana toppen med sandpapper uppspännt på en bräda går faktiskt utmärkt... Men det kostar 350 spänn att en yrkesman gör det i sin 3-miljonersfräs så det är knappast värt mödan

Så planade farsan san Dakota.
Jag hade skippat att plana toppen!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Vad skulle de kosta att få cylindern proffisionellt portat då? ska nämligen till Stockholm nu i helgen och va där till tisdag. Finns det någon billig firma som portar i Stockholm?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Pr0bz skrev:
Vad skulle de kosta att få cylindern proffisionellt portat då? ska nämligen till Stockholm nu i helgen och va där till tisdag. Finns det någon billig firma som portar i Stockholm?

ca 2000kr lr uppåt

Anton_Ljunghusen skrev:

går gör det säkert resultatet det kanske är något annat

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Hmm kolfibermembran, om jag inte hittar det på lellesmc i Sthlm finns det någon annan butik som är hyffsat billig man kan besöka som har membran till min?

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
Pr0bz skrev:
Hmm kolfibermembran, om jag inte hittar det på lellesmc i Sthlm finns det någon annan butik som är hyffsat billig man kan besöka som har membran till min?

LellesMC i Stockholm, då får du nog leta. Det ligger i Uppsala. :fakta

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Jag skulle inte börja trimma 2-t 125a om jag inte var helt säker på att allt är ok i motorn. Men även då kan det vara förödande att klämma ur mer effekt om inte allt är rätt inställt. Been there :4skrika

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
RS "Alex" skrev:
ca 2000kr lr uppåt

går gör det säkert resultatet det kanske är något annat

Tjao, klart man får bättre precision i en fräs/svarv, men helt åt fanders blir det definitivt inte

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!