Nu ska vi diskutera Biltemas stövlar & ryggskydd.

Jag har racing stövlarna och dom vita cross stövlarna och dom funkar kanon.
Racing stövlarna är inte lika sköna som min sidi men dom funkar.
Cross stövlarna känns som vilken cross stövel som helst. :tummenupp

Använder Biltemas ryggskydd (svart och rött) och har gjort det i drygt tre år nu. Tycker det är helt ok, funkar även på sommaren även om det kan bli något varmt men under skinnstället är allt varmt å andra sidan. Hyfsat bra passform med hyfsat bra regleringsmöjligheter.
Jag ger ryggskyddet 3½ brödrostar.

Köpte även två par handskar, skinn/carbon vilka är otypligt stela och svåra att böja. De lite tjockare "hösthandskarna" har alldels för mycket vaddering i handflatan vilket gör att man tappar känsla och manöverförmåga. Bägge handskarna går bort.
Jag ger handskarna 0 brödrostar.

Köpte även en hjälm i min iver. Helt ok, sitter faktiskt bra på mitt huvud och komforten är bra. Däremot är visiren riktigt kassa och håller inte tätt mot hjälmen. Tyvärr köpte jag hjälmen innan dom kom i olika skalstorlekar så min är, trots att det är en S, skitstor... Använder den inte men har provat den 4-5 gånger.
Jag ger hjälmen 2 brödrostar.
:banana

Om det hade haft så stor betydelse borde väl inte halvarssons track vunnit flera år eller? ^^

Vet faktiskt inte vilken betydelse det har i en crash men det lär bero på hur man får en smäll i ryggen. Antingen är Halvarssons track bra eller så har dom som testat inte tagit hänsyn till styvheten bakåt precis som att några inte tog hänsyn till olika hjälmtyper. Tex testades en dyr systemhjälm mot en billig integralhjälm. En helgjuten hjälm är ju starkare fast det beror ju på om de tog upp att det var helt olika konstruktioner.

Snacka med din lokala skomakare. Det gjorde jag när jag hade ett par stövlar där "blixtlås-flärpen" gått av. Skomakaren fixade snygga, dubbelvikta, limmade läderbitar på 2-3 minuter. Kostade 40 spänn och har hållit sedan 2009...

det låter fint, men jag gillar verkligen att bara stoppa fingret i ringen och dra utan att få ont, jag fick skit ont i fingrarna av att nypa i metalen och dra men läderlappen låter bra:)

Mjo det ska väl erkännas att det var ett lite klantigt trådlyft, sökte på google, hittade en tråd på SH och skrev i den utan att kolla datum på senaste inlägg, dumstrut på!

Hursomhelst så är ju Bikes test från 2008 och många av skydden som är med där är ju i vissa fall utdaterade (klassning) eller tillverkas inte längre. Jag köpte det grå skyddet med svart bälte/axelremmar och röda sömmar, bröt och bände en del i provskyddet i butiken innan jag handlade och det kändes i mina (oerfarna) händer väldigt rejält jämfört med en del andra skydd man känt på, särskilt en del svindyra märkesskydd som ska sättas i jackans ryggficka känns som om de kan ersättas med en hopvikt dagstidning? Jag är dock nöjd med mitt Biltema skydd än så länge, sitter bra under jackan, inte för varmt och lätt att justera dock så återstår ju att se hur väl det skyddar om man klotar och just därför undrade jag om det fanns några nyare test än det Bike gjorde för över tre år sedan?

Spinner vidare på den här tråden...

Jag har letat som en tok efter en hyfsad recension på Biltemas vita crosstövlar men dyker bara in på sidor som har 300 sidor med över 1000 inlägg som man ska plöja igenom... :gnissla

Har du ett par? Är det något att ha? För att? Eller varför inte?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick