2.0 i lyckade verkstadsbesök då..
*asphet låt till ringsignal på mobajlen*
-Kungen.
-Hej det är verkstan, så nu är bilen klar. (206 dagar senare..)
-Topp men ringer du damen eftersom det är hennes bil och lite så, jag sitter på jobbet.
-Ok jag gör så.
Förvånansvärt långt efter ringer sambon i annat ärende.
-Har du pratat med verkstan nu?
-Nä.
-?
-Jag fick ett sms om att bilen var klar.
-Jaha..
-Ja jag såg sedan att jag hade ett missat samtal, dom har öppet till 18.
-Jo precis, vill du hämta den i eftermiddag eller nästa år?
-Vi hämtar den.
Efter 40 min övertid kom jag loss, hämta fruntimret och ställde in kompassen på lagad droska. En hel familj före oss som hämta ut en bytt vindruta och sedan var det vår tur. Jag hade gjort klart oss emellan att om hon skulle säga vad hon egentligen tyckte ville jag inte stå i skottlinjen så jag blev ombedd att föra dialogen istället.
-Just det långköraren..
-Mm det är ingen överdrift.
-Ja då var det självrisken där ja och bilen står ute på kundparkeringen där borta.
-Fint då säger vi så, hej hej.
Minns inte helt men vi höll det kortfattat och bra, inte någon stackars kundmottagare att skylla och hon både lät och såg sliten ut.. tro f-n det.
Belysningen var väl lite taktiskt sådär, jag hade även lämnat in vinterhjulen i efterhand så det åtminstone var klart och var väldigt tydlig med att sambon var noga med bilen och rätt hjulbultarskruvar som låg i en tygpåse skulle på istället för original nu. Eftersom jag anade fiasko då jag sagt detta i november ringde jag i veckan och påminde om detta men jodå, dom hade antecknat detta så det var lugnt.
Fel hjulbultarskruvar satt på vinterhjulen.
-Fakkit, jag skiftar dom åt dig så blir det förmodligen någorlunda lagom åtdraget också.
-Okej då.
-Men ska vi rulla ner till macken så vi ser någonting, om det verkar trovärdigt bra?
-Så gör vi.
Väl ute på vägen med mig bakom blinkar jag till med helljusen eftersom hennes ljusomkopplare inte står på Auto, resten fick jag höra i efterhand men efter 100m vinglar hon till sidan av vägen och vänder vid närmsta korsning och tillbaka. När hon starta bilen var allt i sin ordning, när hon kört på parkeringen till utfarten tändes motorlampan, efter 100m fick hon nog och tyckte inte bilen gick som den skulle. När hon la i backen frivarva den som i Neutral trots att hon trippekolla växelväljarläget i display och spak. Hon körde fram lite och sedan gick backen i, när hon åkte tillbaka med gasen i botten maxade bilen 30km/h.
Efter att ha parkerat, inte svarat på mitt försök att ringa till henne stövla hon raka vägen tillbaka till kundmottagningen.
Det här behöver inte jag höra tänkte jag för mig själv och satt kvar i min bil.
Efter en stund ringer madame.
-Kan du komma in?
-Inget våldsamt bara?
-Nej det är lugnt men..
-Kommer.
-Hur går det?
-Hon ringde verkstadschefen och det lät ungefär "-Jo men jag är ganska händig." och så skulle hon hämta något på verkstan..
-Ajaj förstår.
Kundmottagaren kommer tillbaka från verkstan fortfarande med telefonen i örat och en felkodsavsläsare i handen.
*Ridå*
Nä men hon undra väl om vi var intresserade av ett försök att radera felkoderna, det hela var mycket märkligt eftersom dom inte hade lagat något som hade med motorn att göra, hon hade även pratat med mekanikern som provkört till grannkommun och tillbaka, backat in på sin plats utan problem o.s.v..
-Ja nä det är nog bättre att ni läser ut felkoderna och ser vad den larmar för istället för att radera dom.
-Jo det förstås, men då gör vi detta direkt på tisdag.
-Ok hej hej.
Kul med bilar
Undrar hur gas och sprängsäker den där dörren är.