Nu snackar vi lite skit om..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vw är faktiskt ganska ok , folk kör taxi/bud/polis med dsg o dieslar o finns massa som rullat 60-100kmil.

Ryktet stämmer med vissa motorer och en torrkopplad dsg låda och när jag stod vid en avfart så stod en türk o skrufva me sin Sharan.

Iaf varför många får problem vid 25k mil , mystery solved :rofl

Jag glodde ned i hans motorytrymme , han sa att vw var skit o allt var finito och jag frågade hur långt den gått.

Türk prata 25000 mil

Den hade garanterat rullat 100.000 mil som taxi,svarttaxi i Hamburg där han tjöpt den av Öznan...

Mätarskrufvade bilar
VAG Täby är skräcken, hade en liknande erfarenhet år 1999 med min Audi 80 som beskrivs i ursprungligt inlägg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det lustiga är att här har VAG verkstan haft det ryktet i 40 år, och ändå köper folk VAG bilar.

Jag har haft en, men den var så gammal att jag köpte delar och skruvade själv, den rostade bort på tre år när den kom ner hit till kusten med saltade vägar.

Föräldrarna (när dom bodde på en annan ort med annan verkstad) köpte en Skoda med VW motor, men eftersom dom inte hade egen oljekälla med motorolja så byttes den bort ganska snabbt, den borde ha haft tanklock för motoroljan också...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det lustiga är att här har VAG verkstan haft det ryktet i 40 år, och ändå köper folk VAG bilar.

Jag har haft en, men den var så gammal att jag köpte delar och skruvade själv, den rostade bort på tre år när den kom ner hit till kusten med saltade vägar.

Föräldrarna (när dom bodde på en annan ort med annan verkstad) köpte en Skoda med VW motor, men eftersom dom inte hade egen oljekälla med motorolja så byttes den bort ganska snabbt, den borde ha haft tanklock för motoroljan också...

#Mythbusters

*Sälj enorma mängder VAG bilar med % fel , blir stort
*Wt köper billiga mätarskruvafade VAG när dom får höra om att bilarna är grymma och tjuter.

Det är en stor del av sanningen om klagomål

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nja, hovslagerskan har en och ja.. det säger väl allt :smasha

Absolut en kapabel bil när den fungerar men det var väl just det. Hon rådfråga mig innan (ett gäng år sen) men det blev förmodligen för dyrt (inte med facit i hand) men så har hon lite tur med nuvarande och kan anlita en gammal räv. Om det så är fyrfjädringspunka på den där så löser han det för 3000 pengar inkl. kamKedjebyte vad den nu har på ett ungefär. Hon skrotar runt med den där slänger det går naturligtvis ned dom förutsättningarna.

Den driftsäkerheten är dock vare sig jag eller sambon intresserade av.

Trailern har 2600kg totalvikt så säg allt som har 1700kg dragit och tågvikt under 7 ton är av intresse = båda har BE = Totalvikt 3500kg+3500kg.

De större RAM-maskinerna har bra rykte bland hästsläparna här. Beprövad diesel-sexa och rejäl växellåda. Lite onödigt om man bara drar 3.5 ton, men väldigt behagliga att dra med.

Nu är jag lite partisk, men jag föredrar att använda min RAM (3500) även till vårt lilla släp (3-hästars). Otroligt stabil.

Fordfolket brukar rekommendera pickuperna med den äldre 7.3L dieseln. Drog ett mellanstort släp med en sådan under en 4-dagars resa för ett par år sedan. Motorn ska vara relativt skottsäker, men jag tvingades byta vattenpump på parkeringen utanför en bildelsfirma inte långt efter avfärd. På kvällen… i regnet… hästar i släpet… en arg dam… första dagen på resan.

Har fortfarande kvar den pickupen, men den rullar inte ofta. RAM:en är 20 år nyare och mycket bättre på all sätt. Men kan ändå inte släppa den gamle slitvargen.

2a39ef069b943ac50dbd7d434869db5a.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
2.0 i lyckade verkstadsbesök då..

*asphet låt till ringsignal på mobajlen*
-Kungen.
-Hej det är verkstan, så nu är bilen klar. (206 dagar senare..)
-Topp men ringer du damen eftersom det är hennes bil och lite så, jag sitter på jobbet.
-Ok jag gör så.

Förvånansvärt långt efter ringer sambon i annat ärende.
-Har du pratat med verkstan nu?
-Nä.
-?
-Jag fick ett sms om att bilen var klar.
-Jaha..
-Ja jag såg sedan att jag hade ett missat samtal, dom har öppet till 18.
-Jo precis, vill du hämta den i eftermiddag eller nästa år?
-Vi hämtar den.

Efter 40 min övertid kom jag loss, hämta fruntimret och ställde in kompassen på lagad droska. En hel familj före oss som hämta ut en bytt vindruta och sedan var det vår tur. Jag hade gjort klart oss emellan att om hon skulle säga vad hon egentligen tyckte ville jag inte stå i skottlinjen så jag blev ombedd att föra dialogen istället.

-Just det långköraren..
-Mm det är ingen överdrift.
-Ja då var det självrisken där ja och bilen står ute på kundparkeringen där borta.
-Fint då säger vi så, hej hej.

Minns inte helt men vi höll det kortfattat och bra, inte någon stackars kundmottagare att skylla och hon både lät och såg sliten ut.. tro f-n det.

Belysningen var väl lite taktiskt sådär, jag hade även lämnat in vinterhjulen i efterhand så det åtminstone var klart och var väldigt tydlig med att sambon var noga med bilen och rätt hjulbultarskruvar som låg i en tygpåse skulle på istället för original nu. Eftersom jag anade fiasko då jag sagt detta i november ringde jag i veckan och påminde om detta men jodå, dom hade antecknat detta så det var lugnt.

Fel hjulbultarskruvar satt på vinterhjulen.

-Fakkit, jag skiftar dom åt dig så blir det förmodligen någorlunda lagom åtdraget också.
-Okej då.
-Men ska vi rulla ner till macken så vi ser någonting, om det verkar trovärdigt bra?
-Så gör vi.

Väl ute på vägen med mig bakom blinkar jag till med helljusen eftersom hennes ljusomkopplare inte står på Auto, resten fick jag höra i efterhand men efter 100m vinglar hon till sidan av vägen och vänder vid närmsta korsning och tillbaka. När hon starta bilen var allt i sin ordning, när hon kört på parkeringen till utfarten tändes motorlampan, efter 100m fick hon nog och tyckte inte bilen gick som den skulle. När hon la i backen frivarva den som i Neutral trots att hon trippekolla växelväljarläget i display och spak. Hon körde fram lite och sedan gick backen i, när hon åkte tillbaka med gasen i botten maxade bilen 30km/h.

Efter att ha parkerat, inte svarat på mitt försök att ringa till henne stövla hon raka vägen tillbaka till kundmottagningen.

Det här behöver inte jag höra tänkte jag för mig själv och satt kvar i min bil.

Efter en stund ringer madame.

-Kan du komma in?
-Inget våldsamt bara?
-Nej det är lugnt men..
-Kommer.

-Hur går det?
-Hon ringde verkstadschefen och det lät ungefär "-Jo men jag är ganska händig." och så skulle hon hämta något på verkstan..
-Ajaj förstår.

Kundmottagaren kommer tillbaka från verkstan fortfarande med telefonen i örat och en felkodsavsläsare i handen.

*Ridå*

Nä men hon undra väl om vi var intresserade av ett försök att radera felkoderna, det hela var mycket märkligt eftersom dom inte hade lagat något som hade med motorn att göra, hon hade även pratat med mekanikern som provkört till grannkommun och tillbaka, backat in på sin plats utan problem o.s.v..

-Ja nä det är nog bättre att ni läser ut felkoderna och ser vad den larmar för istället för att radera dom.
-Jo det förstås, men då gör vi detta direkt på tisdag.
-Ok hej hej.

Kul med bilar :glömdet

Undrar hur gas och sprängsäker den där dörren är.

20231229-194158.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Varför råkar jag som kanske föraktar tysk lågkvalité mest ut för dessa åbäken? Varit förkyld sedan veckan innan jul så man är ju på topp, sov.

*RRRring*
-Zznarkk! Va, var brinner det? (eftersom andra änden visste att jag törnrosa på ärten)
-Aaahh orkar inte, nu går det inte att stänga dörrjäveln!
-Såpass.
-Kände på mekanismen, den är helt stum.
-Ok, eh banka inge mer jag kommer dit.
-Men nu är batteriet i nyckeln slut, igen!
-Igen? Vi har väl inte bytt på just denna?
-Nä men ska jag (jag) byta på alla deras bilar??
-Det förstås, jag tar med mig ett 2032(youtube) så gå in till svärödlan du. Har väl inget av värde i den där?
-Nä den är tom.
-Kommer strax.

Vad kan gå rätt? Är ju nyårsafton ändå så va f..
20231231-102753.jpg

Vilken Tysk Pedro tyckte det var en fiffig idé att sätta något tunt plast/plåt-skrot i första skottlinjen? Stackare som har vw-produkter äldre än säg 3 månader...
20231231-104015.jpg

Behövde inte värmas = inte minus -2°C förfrysning denna gång även om det säkert hjälpte till att skapa situationen. Tog en mejsel och spjärna lätt för att få låset till förstalåsningen när jag samtidigt drog i handtaget för öppning.
20231231-104128.jpg

Från förstalåsningen till öppet gick bra att åstakomma med bara handtaget. Kontrollerade även att låsbygeln satt stumt käft men det gjorde den i vilket fall, låset i sig verkar inte ha justermånen utan det sitter där det sitter.
20231231-104143.jpg

Ok inget unikt vw men det är inte många siffror på det där instrumentet så en bedrift i vilket fall på en 2023. Kan tycka att som låsmakare borde man göra det fysiskt jävla omöjligt för låset att gå igen efter att ha passerat låsbygeln. Förmodligen då till förstalåsning och sen när dörren försöker stängas *pang* andralåsningen och ingen reaktion från handtaget.

Skrot.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Varför råkar jag som kanske föraktar tysk lågkvalité mest ut för dessa åbäken? Varit förkyld sedan veckan innan jul så man är ju på topp, sov.

*RRRring*
-Zznarkk! Va, var brinner det? (eftersom andra änden visste att jag törnrosa på ärten)
-Aaahh orkar inte, nu går det inte att stänga dörrjäveln!
-Såpass.
-Kände på mekanismen, den är helt stum.
-Ok, eh banka inge mer jag kommer dit.
-Men nu är batteriet i nyckeln slut, igen!
-Igen? Vi har väl inte bytt på just denna?
-Nä men ska jag (jag) byta på alla deras bilar??
-Det förstås, jag tar med mig ett 2032(youtube) så gå in till svärödlan du. Har väl inget av värde i den där?
-Nä den är tom.
-Kommer strax.

Vad kan gå rätt? Är ju nyårsafton ändå så va f..
20231231-102753.jpg

Vilken Tysk Pedro tyckte det var en fiffig idé att sätta något tunt plast/plåt-skrot i första skottlinjen? Stackare som har vw-produkter äldre än säg 3 månader...
20231231-104015.jpg

Behövde inte värmas = inte minus -2°C förfrysning denna gång även om det säkert hjälpte till att skapa situationen. Tog en mejsel och spjärna lätt för att få låset till förstalåsningen när jag samtidigt drog i handtaget för öppning.
20231231-104128.jpg

Från förstalåsningen till öppet gick bra att åstakomma med bara handtaget. Kontrollerade även att låsbygeln satt stumt käft men det gjorde den i vilket fall, låset i sig verkar inte ha justermånen utan det sitter där det sitter.
20231231-104143.jpg

Ok inget unikt vw men det är inte många siffror på det där instrumentet så en bedrift i vilket fall på en 2023. Kan tycka att som låsmakare borde man göra det fysiskt jävla omöjligt för låset att gå igen efter att ha passerat låsbygeln. Förmodligen då till förstalåsning och sen när dörren försöker stängas *pang* andralåsningen och ingen reaktion från handtaget.

Skrot.
Tänk må mejrå som jobbar met.
Arja kynden alltid sjella på mig, buhu....

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Se det som balansräkning mot all uppskattning, tjärlek och peppelipepp du får av oss här!

...och läs trådreglerna:

"Regler; Få men håll krÄnkt, tant/gubbsjuka, politik, gårdagens ghetto, religion & krig där det hör hemma.
Om inte kanske Sporthoj uppgraderar mig and everyalla gonna suffer, främst jag
:nicka"

Ok, det utvalda ordet var inte fetat i ursprungstexten.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Efter att ha jobbat med försäljning med tillhörande returer och reklamationer i nästan 20 år är min uppfattning att kunden sällan har rätt. Ju påstridigare kund desto mer fel har den och mindre tillmötesgående blir jag.

Bland det värsta var en som drog kniv i syfte att få bättre pris. Jag drog hammare och körde iväg kunden, sen raderades kontot för denne.

Det finns två typer av människor. De som är trevliga mot servicepersonal och de som inte är det. Vilken vill du vara kompis med?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Efter att ha jobbat med försäljning med tillhörande returer och reklamationer i nästan 20 år är min uppfattning att kunden sällan har rätt. Ju påstridigare kund desto mer fel har den och mindre tillmötesgående blir jag.

Bland det värsta var en som drog kniv i syfte att få bättre pris. Jag drog hammare och körde iväg kunden, sen raderades kontot för denne.

Det finns två typer av människor. De som är trevliga mot servicepersonal och de som inte är det. Vilken vill du vara kompis med?
Kan bara hålla med.

Det finns en undergrupp människor som inte ser skillnad på att HA rätt, och att FÅ rätt - genom att gnälla, skrika, gapa, ljuga, hota, och i allmänhet bete sig som ett rövhål.
Piss i huvudet kallas det, och det är de som sätter käppar i hjulet för teorin om människors lika värde. :mad:

Det absolut värsta är att de allt för ofta lyckas.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Apropå riktningen tråden tagit...

Jag känner att jag vill stötta och bidrar med ett tidsdokument till alla (oss) överåriga ynglingar som lider. Som lyriken så vist aviserar, behöver alla, också jag, understundom en skuldra att luta sig emot.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC