Nu vet vi äntligen när vi kan lita på våra politiker

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Satt och läste aftonpostens webupplaga och såg nyheten om nästa års skattepaket för stockholms läns landsting.

Framförallt gillar jag kommentaren angående löftet att inte höja månadskortet under 2004:

" - Det var ett löfte som vi bröt medvetet. Hittills har vi hållit våra överenskommelser när vi inte sagt att vi ska bryta dem, säger Bengt Cedrenius."

Numer är det alltså glasklart, om de inte säger att löftena skall brytas så skall de hållas.

Nyheten finns här för de som inte orkar leta upp den:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,382376,00.html

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Sweedo skrev:
Och så undrar de varför politikerföraktet ökar? :zpy

Du har missupfattat det hela. Det är inte politikerföraktet hos medborgarna som är problemet, det är medborgarföraktet hos politikerna. :va

gladh

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
ja vad ska man säga själv köper jag ju bil nästa månad. Går ju ändå inte att åka sl på vintern. Var ok när man plugga och inte spela nån roll när man kom, men om man jobbar så går det ju inte.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Äh, ni som har så låga skatter där borta ska inte klaga för lite höjning.

Men jag har mycket svårt att förstå varför de ska missgynna lokaltrafiken genom att höja avgifterna på tunnelbanan. Det finns tom med cost-benefitanalyser som tyder på att det ibland är samhällsekonomiskt lönsamt med nolltaxa på lokaltrafik, när man värderar minskning av utsläpp från biltrafiken osv.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
berggren_martin skrev:

En smula dyrare leva i Tokholm än Östersund kanske... hojförsäkringar, lägenhets/villa-priser osv Vi borde istället ha en skattesänkning i Tokholm... :fakta ;)

/B

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
berggren_martin skrev:

Med nuvarande ökning ligger nog landstings-skatten högst i landet skulle jag tro.
Det är för härligt med utjämning.. Hela utjämningsbiten är ju ett hån mot det kommunala självbestämmandet. Men som vanligt i sossarnas sverige så är ju fördelningspolitik något som är roligt att leka med.
Stockholmsregionen som tillväxtmotor kommer att dö, och det ganska snabbt om man inte ändrar "utjämningen" på ett vettigare sätt.
Det finns gott om socialt förfall i regionen, missbruksvård och psykvård existerar knappt, och när man skeppar ut pengar till resten av landet, blir det inga förbättringar i området heller, trots att skatten nu höjts med 1.95.
Samtidigt som vi har relativt låga kommunalskatter, har vi klart dyrast boende i landet. Hur många i östersund behöver betala 500000:- för en etta som ligger 3-4 mil från arbetsplatsen? Hur många i östersund behöver stå i en bostadskö i 12-15 år för att få en lägenhet? Försäkringarna är bara en piss i nilen i jämförelse även om de givetvis också spär på kostnaderna att bo här.

Nej, jag ska nog vara egoistisk och lämna stockholmarna i sossarnas händer, bosätta mig i flen och få landstingsbidrag från stockholm istället...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Med nuvarande ökning ligger nog landstings-skatten högst i landet skulle jag tro....

Tror jag inte. Vi har iaf betalat mer skatt än större delen av landet i många herrans år så räkna inte med medlidande på den fronten. Utjämning borde innebära lika skatt oavsett kommun väl?? Tyvärr kan man inte hoppas att politiker förstår så pass.

Sen är det inte synd om stockholmare för att det är dyrt att vara stockholmare. Ni är vuxna människor som kan välja bostadsort precis som oss andra.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Tror jag inte. Vi har iaf betalat mer skatt än större delen av landet i många herrans år så räkna inte med medlidande på den fronten. Utjämning borde innebära lika skatt oavsett kommun väl?? Tyvärr kan man inte hoppas att politiker förstår så pass.

Sen är det inte synd om stockholmare för att det är dyrt att vara stockholmare. Ni är vuxna människor som kan välja bostadsort precis som oss andra.

Ska det vara regionalpolitik till max, är det väl lika bra vi direkt skippar kommunal och landsting? Och låter superstaten bestämma?
Det har inte med tycka synd om att göra, utan snarare varför systemet finns och vad det skapar för problem.
Och nej, alla kan inte välja bostadsort, av lika många skäl som det som det finns själar. Exempelvis, ska pensionären agda flytta från stockholm för att hon ska överleva? Precis som evert inte vill flytta från östersund.
Olika regioner har olika problem, lapparna har problem med avstånden, och vi har problem med trängsel istället. Stockholm har problemet att eftersom det är så dyrt att bo, så måste man betala löner som är högre till sjukvårdspersonalen, vilket ger högre kostnader. Ser man vad som är kvar i kuvertet efter man betalat hyra och skatt, så skulle jag nog gissa att det är ganska jämnt i kuverten i både arvidsjaur och stockholm

Det stora felet med den kommunala utjämningen är att vissa kommuner gladeligen kan sätta sig på arslet och inte förbättra sin verksamhet, därför att de ändå kallt räknar med att farbror staten fixar pengar någonstans ifrån.
Sen är jag mycket väl införstådd i att vissa delar av landet, omöjligt kan ta ut mer skatter, eftersom skatteunderlaget är för lågt, och att de måste få hjälp på något sätt. Frågan är om de ska få hjälp genom kontantbidrag till den dagliga driften, eller få hjälp att få snurr på bygden istället.

Helt ärligt, så är jag osäker på om regionalstöd är rätta vägen att gå överhuvudtaget.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....
Och nej, alla kan inte välja bostadsort, av lika många skäl som det som det finns själar. Exempelvis, ska pensionären agda flytta från stockholm för att hon ska överleva? Precis som evert inte vill flytta från östersund.
....

Det är väl de unga som ska tänka sig för och flytta till ställen med skäliga levnadsvillkor?? De äldre är redan etablerade, oavsett var i landet vi pratar om, men i övriga landet flyttar ungdomar dit jobben och boendet finns, varför skulle inte storstadsbor? Att spendera en halv mille eller mer på en sketen lägenhet som inte duger till annat än singelliv torde vara så dumt att vem som helst borde förstå bättre.

Jag tror inte alls att storstadsbor och "glesbygdare" har lika mycket kvar i plånboken varje månad. Jag tror storstadsbor har det markant sämre och är för hemmablinda för att se de uppenbara orsakerna till det dvs sina egna val.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Det är väl de unga som ska tänka sig för och flytta till ställen med skäliga levnadsvillkor?? De äldre är redan etablerade, oavsett var i landet vi pratar om, men i övriga landet flyttar ungdomar dit jobben och boendet finns, varför skulle inte storstadsbor? Att spendera en halv mille eller mer på en sketen lägenhet som inte duger till annat än singelliv torde vara så dumt att vem som helst borde förstå bättre.

Jag tror inte alls att storstadsbor och "glesbygdare" har lika mycket kvar i plånboken varje månad. Jag tror storstadsbor har det markant sämre och är för hemmablinda för att se de uppenbara orsakerna till det dvs sina egna val.

Desto intressantare blir väl då "fördelningen" från de "fattigare" till de rikare...
De miljarder som pytsas ut härifrån borde ju exempelvis kunna finansiera bostadsbyggande, för att i slutändan få ett billigare kostnadsläge. Vilket resulterar i billigare personal och pengar över till vettigare saker.

Problemet är ju som sagt att det trots högre löner här, inte är reellt högre löner än ute i landet. Dock utgår systemet från vad du tjänar, och eftersom vi har "höga" löner så får vi betala till dem som är "rikare". Du kan inte på fullaste allvar försvara ett sådant system?

Det vansinniga med det hela, var att systemet grundades av staten av en löjlig anledning, och det var att straffa det borgerliga styret i stockholm. Man ville förhindra utförsäljningar av sjukhus till privata ägare.
Fram till systemskiftet har man beskyllt de borgerliga för att köra landstinget i botten, på grund av att man vägrat följa "utjämningssystemet" som faktiskt som många andra lagar är grundlagsvidriga. Så fort billström klev in i stadshuset har man Bosse Ringmuskel visserligen lovat att se över systemet, och det var tal om att staten skulle lämna tillbaka pengar. Men se då, då blev det ett ramaskri ute i landet, för landstingen där ute har vant sig med pengarna från stockholms landsting, dessutom är statens finanser inte lika goda nu som för 3-4 år sedan, så vi får nog bara vänta och se vad som händer..

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
men kom igen nu!!

Lita på en politiker???? :eek:

When pigs can fly !!!! :arsele

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
...
Problemet är ju som sagt att det trots högre löner här, inte är reellt högre löner än ute i landet. Dock utgår systemet från vad du tjänar, och eftersom vi har "höga" löner så får vi betala till dem som är "rikare". Du kan inte på fullaste allvar försvara ett sådant system?

.... ..

Jag försvarar allas rätt till skola, sjukvård osv oavsett var i landet vi bor. .Det kräver ju en viss nivå av fördelningspolitik.

Sen försvarar jag glesbygdens rätt till ifrastruktur som möjliggör företagande. Det kostar också så en viss del av fördelningspolititk behövs nog.

Snacket om nya bostäder i storstäderna är nästan uteslutande tjafs! Storstadsbor är som svarta hål, alla drass till centrum. Alla förväntar sig att det ska byggas nya bostäder så att någon annan kan flytta dit och frigöra centralt belägna bostäder.

Ni kan välja billigare boende. På en timmes restid så tar jag mig 10 mil från lågprisglesbygd rätt in i allra hetaste delen av Gbg centrum. åtminstone 7 mil av dessa är beboeliga utan att trampa i Gbg eller dess omedelbara omgivning. Dessa möjligheter MÅSTE finnas runt Sthlm också? Ni reser ju för h-e utan gnäll 45 minuter inom stadsgränsen på morgonen för att ta er till jobbet?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jippie, en disskution med någon som har småstadskomplex. Snälla Chrille, skulle du lämna hus och hem pga SKATTEN?! Vakna för fan. Det finns inte.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
EBS skrev:
Jippie, en disskution med någon som har småstadskomplex. Snälla Chrille, skulle du lämna hus och hem pga SKATTEN?! Vakna för fan. Det finns inte.

Nej, jag skulle lämna det för att få den bästa livskvalitet som jag kan få. Det bästa jobb jag nånsin har haft sa jag upp mig ifrån för jag kunde inte tänka mig at bli storstadsbo. Småstadskomplex på en lantis??

Jag äger ett litet hus med dubbelgarage, lånekostnad på 4000:- per månad och 200 meter tills närmsta granne. Jag kör till jobbet på 15-20 minuter och går till närmsta affär på 10 om jag skulle vara bakis.
Vad skulle jag ha komplex över? Att jag får tusenlappar över mot vad jag hade haft om jag flyttade till Göteborg och då hade jag ändå inte kunnat ha hoj, garage eller något annat?

Jag har flyttat 20 mil förr och kommer kanske göra det igen. Så visst händer det. Mitt snack gäller inte skatten, det gäller storstadsbor vilja att leva som djur bara för att få bo i rätt stad.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Jag försvarar allas rätt till skola, sjukvård osv oavsett var i landet vi bor. .Det kräver ju en viss nivå av fördelningspolitik.

Sen försvarar jag glesbygdens rätt till ifrastruktur som möjliggör företagande. Det kostar också så en viss del av fördelningspolititk behövs nog.

Snacket om nya bostäder i storstäderna är nästan uteslutande tjafs! Storstadsbor är som svarta hål, alla drass till centrum. Alla förväntar sig att det ska byggas nya bostäder så att någon annan kan flytta dit och frigöra centralt belägna bostäder.

Ni kan välja billigare boende. På en timmes restid så tar jag mig 10 mil från lågprisglesbygd rätt in i allra hetaste delen av Gbg centrum. åtminstone 7 mil av dessa är beboeliga utan att trampa i Gbg eller dess omedelbara omgivning. Dessa möjligheter MÅSTE finnas runt Sthlm också? Ni reser ju för h-e utan gnäll 45 minuter inom stadsgränsen på morgonen för att ta er till jobbet?

Ok, men vi i stockholm har inte rätt till sjukvård? För att vi har dyra bostäder?
Det är just storstadsregionerna som har de stora problemen när det gäller hemlösa, psyksjuka osv.
Ja, det är många som flyttar ut från stockholm, just på grund av de problem som finns här.
Dessutom verkar du inte ha koll på stockholmsområdets boende överhuvudtaget.
Skulle jag bosätta mig 10 mil från stockholm, skulle jag om jag har otur få pendlingstider på 4-5h per dag.
Nu har jag megaflax, jag bor i andrahand 15 minuters gångväg från jobbet, men bor ruskigt billigt iaf.
Det är bostadsbrist, i hela mälarområdet, och det är inte bara stockholmskommunerna som har problem.

Det intressanta är varför det bara är stockholmsområdet som ska betala, eftersom det exempelvis i skåne och göteborgsområdet går ganska bra.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska