Har haft både E och ES och föredrog kåpvarianten faktiskt. Dock var min E en -84 (generationen innan) så det kan ha spelat in. Ska det vara en E så är det -85 och framåt som gäller (väl?).
K100 har rätt elaka vibrationer, kassa bromsar och är tröttare än GSX1100. K75ans motor går riktigt trevligt men den är för klen för sin vikt tycker jag. Och en sån har PierreC redan haft så det vet han bättre än jag.
Det är olika motorgenerationer och en hel del chassieskilnader.
E och ES var ju varianter på samma cykel, så det som skiljer är kåpan.
En kåpa som ger mer turbulens än skydd och messar upp styrningen i hög fart.
K100 är ju en sporttourer redan från början.
Bromsarna funkar bra om de är i ordning och vibrationer skall bara finnas på tidiga årsmodeller.
Jag hade en K100 ett tag, men det kändes onödigt att starta den för resor kortare än 100 mil.
En imponerande cykel.
Men inte sportig ens med den tidens mått.
Tycker jag.