NX650 olja ? första MC.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hallå!

Nu har jag sökt en massa här på forumet, och läst litegrand om oljor o.s.v men har inte lyckats fått svar på "min" fråga.

Jag fick en NX650 Dominator i förrgår, den har nu på 11mil dragit "lite" olja, dock hård körning i lite skog med den så jag hoppas att det är vevhusventilationen som har gjort sitt.

Så jag tänker fylla på med lite mer olja, (den är lite under low-limit nu), innan så var det någon olja som heter: Motorex Formula 10W-40 i den kunde dock inte hitta någon liknande här i söderhamn där jag bor. Så jag köpte: Superway 10W-40 olja istället, denna olja är för alla moderna bilar står det på framsidan. På baksidan står det: Approvals: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1
i instruktionsboken står det man den måste klara: SE, SF eller SL eller bättre. (gör denna olja det?)

Jag tänte bara fylla på en (1) dl för att få upp nivån litegrand, går detta bra ? (det blir inga komplikationer) ska bara köra den i några timmar innan jag vinter-förvarar den. Båda två är delsyntet. Eller måste jag ha någon speciell motorolja i en NX650 (dominator), är det torr eller våtkoppling ? har inte lyckats hita om det är det i instruktionsboken än.

Tack på förhand.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
För motorn är det inte skadligt.

Men är det bilolja så kan man ibland få problem med att lamellerna slirar.

Skall du ändå byta snart så mår ju motorn bättre av att gå med rätt oljenivå än för lite.

Sen tror jag inte att 1 dl gör någon enorm inverkan på lamellerna.

Så häll du en dl och kör på,det hade jag gjort.
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
dronkers skrev:
Superway 10W-40 olja istället, denna olja är för alla moderna bilar står det på framsidan. På baksidan står det: Approvals: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1
i instruktionsboken står det man den måste klara: SE, SF eller SL eller bättre. (gör denna olja det?)

Du skriver att det står API SL/CF på baksidan... alltså uppfyller den SL-klass.... Desto högre andra bokstav desto högre krav ställs det på oljan och den har klarat hårdare tester. :tummenupp

Men ska du ställa undan den för vintern? I så fall skulle jag inte alls fyllt på nåt utan bara ställt undan den. I vår när jag skulle ha startat den igen skulle jag ha kontrollerat så nivån var mellan min och max, varmkört den och sedan bytt olja. Varmkörningen skulle jag bara ha gjort för att vara säker på att få ur all olja i den. Om det är så som är det bästa sättet att göra, tvista de lärde troligtvis om, men så skulle i alla fall jag ha gjort. Personligen gillar jag inte tanken att blanda olika oljor om man absolut inte måste.
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
då blir det så! tack så mycket. Det skall alltså vara en "speciell" olja till NX650? (motorcykelolja). Kan det vara skadligt på lamellerna på något sätt, förutom att de nöts mer när de slirar ? (är det torr eller våtkoppling på en NX650?)

Bas_Rutten skrev:
Du skriver att det står API SL/CF på baksidan... alltså uppfyller den SL-klass.... Desto högre andra bokstav desto högre krav ställs det på oljan och den har klarat hårdare tester. :tummenupp

Men ska du ställa undan den för vintern? I så fall skulle jag inte alls fyllt på nåt utan bara ställt undan den. I vår när jag skulle ha startat den igen skulle jag ha kontrollerat så nivån var mellan min och max, varmkört den och sedan bytt olja. Varmkörningen skulle jag bara ha gjort för att vara säker på att få ur all olja i den. Om det är så som är det bästa sättet att göra, tvista de lärde troligtvis om, men så skulle i alla fall jag ha gjort. Personligen gillar jag inte tanken att blanda olika oljor om man absolut inte måste.
vill helst inte köra med för lite oljenivå, ska ju köra i några timmar idag/imorgon tänkte jag :) sedan blir det undanställd i garaget känns inte som om det är värt att köra med för låg oljenivå. Tack för infon!
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
dronkers skrev:
vill helst inte köra med för lite oljenivå, ska ju köra i några timmar idag/imorgon tänkte jag :) sedan blir det undanställd i garaget känns inte som om det är värt att köra med för låg oljenivå. Tack för infon!

menade absolut inte att du skulle köra med för låg oljenivå, men så länge den är över min menar jag så är det lugnt. Missade att det stod att den var strax under low-limit....
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Bas_Rutten skrev:
menade absolut inte att du skulle köra med för låg oljenivå, men så länge den är över min menar jag så är det lugnt. Missade att det stod att den var strax under low-limit....
okay :) ja, nu ska jag i alla fall ut och hälla i en skvätt. Tack så hemskt myket för hjälpen allihopa! och håll tummarna för mig och min hoj! :) *ber en bön*
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Som avslut kan jag ju berätta att hojen går utmärkt med lite "annan" olja i , hällt i ungefär 4dl och kört i 2-3h utan några som helst problem med slir på lammellerna eller liknande.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top