Nyår och hundar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Själv skotträdd som ett djur. Men självmedicinering fungerar fint. Gäller bara att avsluta i tid. Lyckades någorlunda igår, inte farligt bakfull idag.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kan säga att det inte stämmer över huvud taget.
Våra egna hundar bryr sig inte om fyverkerier som tur var, men farsans jakt hund (sätter) vill helst krypa ur skinnet såfort det drar iväg en raket.

Och då jagar de fågel, klarar folk som står och skjuter med hagelgevär och andra skjutvapen bara en bit ifrån. Raketer är något helt annat...

Lite som med barn, föräldrar som bestämmer att det ska knäpp tyst i hela huset för dom ska kunna sova, ofta blir barnen rädda för oljud och nervösa så fort dom hör ett ljud dom inte är vana med..

Ungefär det samma med hundar, vänjer du en hund med oljud så blir hunden både mer stabil och mindre nervös av tex fyrverkerier...

Edit lever man i en skyddad verkstad kan man ju inte begära mer...

Smagatusk

Guest
Finns dock olika preparat man kan använda för att minska stressen. Dap i pillerform har jag testat på förra hunden och är rätt ok. Men man måste tänka på att ta det ett par veckor i förväg för att det ska hinna verka på en större ras. Finns även så man kan stoppa i el uttag. Är nog inget som är garanterat att det fungerar men kan iaf ge en lugnande effekt och minska stressen en bit.

Minskar stressen på dig, ja. Hunden är fortfarande lika rädd men orkar inte jaga upp sig.

Enda sättet är att skotträna den. Öva, öva och åter öva tills den lär sig att det inte är farligt.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vet att hundar kan vara rädda för åskväder med blixt och smäll.
Gäller detta även hästar?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vet att hundar kan vara rädda för åskväder med blixt och smäll.
Gäller detta även hästar?

Min erfarenhet är att de oftast blir rädda när människan blir rädd. Får de gå ute är det oftast inga större problem. Då kan de fly en bit när det är extra marigt.

När det gäller fyrverkerier verkar de reagera mer och det är sällan ett åskväder är så intensivt som fyrverkerierna kring midnatt. Att hålla dem inne och ha lampor tända tills det värsta är över har alltid funkat för mig. Det blir lite stress, men inget att tala om =)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Katten bryr sig föga om fyrverkerier, eller det ser varje fall ut så varje nyårsdagsmorgon man snubblar in genom dörren.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Minskar stressen på dig, ja. Hunden är fortfarande lika rädd men orkar inte jaga upp sig.

Enda sättet är att skotträna den. Öva, öva och åter öva tills den lär sig att det inte är farligt.

Som sagt så var detta på förra hunden, har inget problem med den hunden som är kvar. Förra hunden hade jag inga problem med förens hon blev gammal. Jag jagar inte upp mig i onödan, lyfter inte upp hunden när den blir rädd eller daltar med den, ignorerar helt enkelt. Gör inget för att förstärka rädslor, ger beröm när de gör bra ifrån sig. :tummenupp

Sen är ju som sagt skotträdsla inte samma sak som rädsla för fyrverkerier. Inte som om man kan gå runt och smälla fyrverkerier året om. Men som någon tidigare sagt i tråden finns det cd skivor med fyrverkeriljud på som man kan spela upp och träna hunden med.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Hur reagerar era hundar när ni är på bandagar? Det är är ju mkt buller o brak,kanske värre med småhundar?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur reagerar era hundar när ni är på bandagar? Det är är ju mkt buller o brak,kanske värre med småhundar?

Brukar iofs inte ha med min på banor. Men bryr sig inte ett dugg om hon ligger i en verkstad och man provstartar utan uthäv.

Kan ligga i gnistregn från svets och slip utan att lyfta på ögonen. Men skulle någon skjuta ett skott i en annan socken får hon spader.:gnissla

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!