Ny 125cc :)

Pirateman17

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
PGO T-Rex
Hejsan! Är ny här, så detta blir mitt första inlägg
Jag tänkte ta Lätt MC kort nu, eftersom min bror visade upp sin nya motorcykel idag hos oss, så jag blev väldigt avundsjuk, för jag har en moped på 49cc, och den går i 30 bara Men framförallt så blev jag tänd på MC
Jag är 17½ år, så det får väl bli 125cc då eller vad säger ni? Begränsad är väl när man är 18 och obegränsad är 21, rätta mig om jag har fel
Så, jag vill alltså ha en ny MC, alltså en 2010 eller 2011 modell, som har gått 0 mil
Om ni vill så får ni ge mig tips på bra olika märken :tummenupp

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Detta kommer bli en diskussions mellan 2 och 4 takt.

Antar att din budget är hög så att du har råd med en sprillans.
Jag skulle säga köp en 4 takt.
YZF125R
KTM Duke
Yamaha WR
Honda CBR

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Är det sprillans så sikta på duke 125an om dom inte är slutsålda redan, lär vara mindre värdefall på dessa då dom verkar duktigt populära.

Annars är Yamaha WR ett vettigt alternativ, för offroad är duktigt kul och kräver inte lika mycket effekt som "sporthojsåka"
Eller ja att posera vid korvmojen kräver ju ingen effekt, men ska man köra till korvmojen och ändå ha lite kul så... :tungan

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Är det sprillans så sikta på duke 125an om dom inte är slutsålda redan, lär vara mindre värdefall på dessa då dom verkar duktigt populära.

Annars är Yamaha WR ett vettigt alternativ, för offroad är duktigt kul och kräver inte lika mycket effekt som "sporthojsåka"
Eller ja att posera vid korvmojen kräver ju ingen effekt, men ska man köra till korvmojen och ändå ha lite kul så... :tungan

Dukes är väldigt slutsålt :tummenupp

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Du får ju som andra sagt börja övningsköra mellanklass när som. Tror du lär ångra lätt mc sen när du fyllt 18 och kan ta mellan istället.. ;)

waga95

Guest
Som dom flesta säger, vänta och ta begränsad du kommer garanterat att ångra dig :)
Det är mycket skillnad på 125 och 600 kubik ^^
Plus att det blir lite enklare att ragga med en större ;) haha

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Som dom flesta säger, vänta och ta begränsad du kommer garanterat att ångra dig :)
Det är mycket skillnad på 125 och 600 kubik ^^
Plus att det blir lite enklare att ragga med en större ;) haha

behöver man hoj för o ragga ? ;)

Enda gången det hjälpt mig är för o lyfta fram meka intresset hos tjejens brödrar så man inte verkar som en jävla mes som inte kan något om motorer,

Såhär tycker ju jag då,

Om du tror du klarar av det, köp en 125a o ta lätt mc och kör nu i sommar :)

sen så köper du tung hoj och kör upp för mellankort, de e liksom skitsamma blir bara en extra kostnad på 1500 o möjligt värdeförloring på hojen

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
behöver man hoj för o ragga ? ;)

Enda gången det hjälpt mig är för o lyfta fram meka intresset hos tjejens brödrar så man inte verkar som en jävla mes som inte kan något om motorer,

Såhär tycker ju jag då,

Om du tror du klarar av det, köp en 125a o ta lätt mc och kör nu i sommar :)

sen så köper du tung hoj och kör upp för mellankort, de e liksom skitsamma blir bara en extra kostnad på 1500 o möjligt värdeförloring på hojen

Precis. Tar du A1 kort nu, så är det bara att övningsköra lite och köra upp för mellanhoj sen när du fyllt ;)

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
bmw m1000r
visst det är roligt med 125 men... eftersom du snart är 18 så vänta och ta A begr"
men om du skiter det jag just sa... så köp förfan ingen honda CBR, speciellt inte om din budget är hög. för den är väldigt slö, ful och smal som attan. då rekomenderar jag yamaha YZF om du vill ha 4-takt. kan du meka lite så är en två taktare bra mycket roligare att köra! men kräver med underhållning dock. en Aprilia RS! riktig racingmaskin

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Köp en 125:a som många vill ha som du lätt kan sälja i höst.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
vänta ett halv år!
du kommer förlora pengar på körkort ochl ätt mc anars!

en CBR125R e helt okej
Okej du tar ingen 2t rakt fram
men i svängarna där tar du dom ;)
130km/h gör min

Pirateman17

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
PGO T-Rex
Tack alla för tipsen :) Jag vill ju gärna köra MC i sommar, och slippa min 30 moppe på 49cc, hehe :D Vore gött att ta hojen till stranden och bara njuta ;) Tror det blir en 125cc, för jag har nästan inget tålamod att vänta :D

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Men om han tar det lätta nu så behöver han väl endast köra upp för begränsad sen?
Blir isåfall bara en uppkörning extra om du tar det lätta då du slipper göra om riskutbildningar och teori.

Eller är jag ute o cyklar grabbar?:va

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Men om han tar det lätta nu så behöver han väl endast köra upp för begränsad sen?
Blir isåfall bara en uppkörning extra om du tar det lätta då du slipper göra om riskutbildningar och teori.

Eller är jag ute o cyklar grabbar?:va

Det är rätt som du säger, men man bör nog ta en lektion med tyngre cykel, eftersom det skiljer ganska mycket i vikt. Annars hade man inte behövt köra upp igen om det inte skiljde så mycket :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vad tror ni om Honda CBF 11? Den var ganska billig :) Duger väl som första MC :D

Klart den duger, frågan är ifall du vill ha en pinne med cykeldäck?
Jag hade köpt 2-takt, (vissa anser dock att jag har en dödsönskan i trafiken) det är roligast så helt enkelt.

Alternativet är att du fixar ditt begränsade direkt, du får ju övningsköra med beg. hoj så varför inte göra det?
Du kommer antagligen vara 18 innan du har fått ditt körkort ändå så.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...