Ny 690 Duke eller beg. Superduke?

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Jag har nu en SV1000S men har börjat sneglat mer och mer mot nåt busigare.
Hojen används mest som pendel till jobbet som ligger ett par mil hemifrån, stadskörning och ibland nån längre sväng på runt 15 mil.
Jag är inte intresserad av farter över 150 knyck men den får gärna dra upp dit snabbt!
Den ska va lättslangad (helst powerwheelad på 2:an) och i övrigt smidig.

Kanske kommer jag tycka 690:n är seg när jag kommer från SV:n?
Försäkringen skiljer inget för mig mellan de två modellerna, så där är det hugget som stucket.
En ny 690 får man för runt 75 k och i den prisklassen hamnar man väl på en 08/09 SD.
Råd?
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
superduken helt klart:yoparty

har ägt 2 sådana och de va bra till det mesta. har även provat en 690 men inte den nyaste
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Är det eg. nåt som talar för 690:n förutom att den är ny med garantier osv?
 

Evil Twin

Guest
Jag körde en 690 SMC eller vad de heter och tyckte 690-motorn var allmänt seg och tråkig.
Om du tycker att SV:n har lagomt med pulver blir du besviken på 690:n tror jag. Men provkör och bilda dig en uppfattning.
Titta på en Triumph Street Triple 675 istället, gärna R, den har bättre fjädring. Bra bottendrag, lättsvängd, inga problem att slanga :yoparty
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Från en som kör en -12 690: Köp superduke! Kommer själv byta upp mig. Antingen mot 990:n eller den nya 1290:n :kär

Bild
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Ang. trajjan så kanske den är lite liten (låg) för mig, jag är 189 cm....?
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Är det bara jag eller är 1290:n fortfarande bara en prototyp och det kommer troligen dröja iallafall ett tag innan en sån kommer i serieproduktion? :7peta

Enligt de som vet (folket på mässan) så ska den finnas tillgänglig för att tjöpas i höst i år. :banana
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Jag är 188 och trajjan funkar fin fint. Du power wheelar inte den på tvåan men annars är de inga problem att koppla upp den :)

Finns en street på Lingvalls såg jag. Får väl åka till gävle å torrgnida lite på den för att känna på storleken. Ä ju varmgrader här uppe nu så vägarna kanske är bara snart :Bugar för provkörning :tummenupp.
 

Snowman89

Guest
Jag körde en 690 SMC eller vad de heter och tyckte 690-motorn var allmänt seg och tråkig.
Om du tycker att SV:n har lagomt med pulver blir du besviken på 690:n tror jag. Men provkör och bilda dig en uppfattning.
Titta på en Triumph Street Triple 675 istället, gärna R, den har bättre fjädring. Bra bottendrag, lättsvängd, inga problem att slanga :yoparty
Jag förstår mig inte riktigt på er som säger att 690 är seg och tråkig.

Puttrade du runt på regnmappningen eller vad var det för fel på den hojen?

Jag har en 690 Enduro -08 som är lagomt inkörd och den är verkligen ingen motorvägsmaskin. Men motorn är riktigt trevlig om man gillar mindre vägar. Powerwheela på 3an är inga problem, är inga problem att få upp den på 6an heller för den delen med lite övertalning.

Däremot vet jag inte hur den nya 690 Duken står sig mot den gamla. Tydligen ska de ha gjort den nya motorn snällare för nybörjare och det bådar ju inte gott...
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Superduke R mellan 2009-2011 är de du ska ha med den budgeten om det funkar med enkelsadel för dig. Annars sparar du några kronor och köper en bra utrustad -06 för runt 50k! och lägger resten av pengarna på bandagar och däck:yoparty
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Jag förstår mig inte riktigt på er som säger att 690 är seg och tråkig.

Jag tycker varken den är seg eller tråkig. Men då jag kör mer motorväg än något annat så blir den lite enformig.

Sen är det ju så, mycket vill ha mer. Och det gäller i allra högsta grad 690:n.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Superduke R mellan 2009-2011 är de du ska ha med den budgeten om det funkar med enkelsadel för dig. Annars sparar du några kronor och köper en bra utrustad -06 för runt 50k! och lägger resten av pengarna på bandagar och däck:yoparty

Enkelsadel funkar ej. Varför en 06:a ist. för 07 eller 08:a? Inte speciellt intresserad av bana heller.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Med anledning av Buddahs förslag:

Är en SD av årsmodell -06 tråkigare än ex.vis en -08:a?
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Köp Superduke för guds skull!! Hade min i 4 år och det blir garanterat en sådan igen vid nästa hojköp. Angående skillnaden på årsmodellerna kommer du uppleva en 06 och 08a likadana, enda skillnaden är väll 1 tand större framdrev original på 06 och lite större tank på 08. R-modellen från 2010 la de väll till lite pulver vill jag minnas men den går kanske lite över din budget.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Köp Superduke för guds skull!! Hade min i 4 år och det blir garanterat en sådan igen vid nästa hojköp. Angående skillnaden på årsmodellerna kommer du uppleva en 06 och 08a likadana, enda skillnaden är väll 1 tand större framdrev original på 06 och lite större tank på 08. R-modellen från 2010 la de väll till lite pulver vill jag minnas men den går kanske lite över din budget.

Ärligt talat så lutar det mest åt en superduke om jag nu byter öht.? Men jag ska erkänna att jag är förbannat sugen :).
Efter vad jag förstått efter div. läsande om SD så är det väl bara singelsadel på R:en, så den går bort av den anledningen. Och som du skriver så hamnar nog -10:eek:rna en bit över min budget.
Får hoppas det dyker upp nån SD i närheten så jag kan åka och prova till våren!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top