Ny 690 Duke eller beg. Superduke?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kan meddela att det är mer bus i en Superduke än en 950 sm. Antingen så köper du en ordentlig motard (mindre typ 690) eller Superduke. Inget mellanting.... :brynad:crash:hihi
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Kan meddela att det är mer bus i en Superduke än en 950 sm. Antingen så köper du en ordentlig motard (mindre typ 690) eller Superduke. Inget mellanting.... :brynad:crash:hihi

Meeeen tyst!:D
Ok, jag vill ha en hoj som är lättwheelad! Jag vill kunna slanga i låg fart men det vore även kul att kunna skicka upp den i 100 knyck:banana. I övrigt är inte höga farter intressant! Jag vill även kunna skjutsa drägligt emellanåt så då går väl 690 motarderna bort?
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ska du åka med tjockisar bakpå är inte 690n någon hit. Den är kul att leka med. Ingen touringmoppe heller. Ska du göra sånt ska du nog köra SD eller gå på fettomotarderna, (aka 990, 1100, etc)
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Kollat på dem nu. Ser ju minst sagt roligt ut :kär!
Men nu får jag gå ut och skotta ist. :zpy
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Är sittställningen mkt mer framåtlutad på en SD vs. SM?
Är större utbud på beggade SD:s än SM....

Edit: Är det ungefär samma sittställning på SM och SMT?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan meddela att det är mer bus i en Superduke än en 950 sm. Antingen så köper du en ordentlig motard (mindre typ 690) eller Superduke. Inget mellanting.... :brynad:crash:hihi

Jag bytte från sm till sd.. Skulle säga precis tvärtom.

Dukken är betydligt bättre på bana, mer precis, tydligare och "skarpare" både i chassie och motor. Men Sumon är lätt den råare av dem på gata. Motardsvampigt chassie, hög tyngdpunkt och lägre växlad gör den enl. min erfarenhet betydligt busigare, om än inte lika snabb.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag bytte från sm till sd.. Skulle säga precis tvärtom.

Dukken är betydligt bättre på bana, mer precis, tydligare och "skarpare" både i chassie och motor. Men Sumon är lätt den råare av dem på gata. Motardsvampigt chassie, hög tyngdpunkt och lägre växlad gör den enl. min erfarenhet betydligt busigare, om än inte lika snabb.

Håller med. 950:in är busigare på gata än SD:n
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Går in på sjunde säsongen nu med min SD -06. Har ALDRIG ägt en hoj så länge innan....o den passar i alla fall just mig , som handen i handsken. Har gjort en liten vindruta o pakethållare , så touring fungerar den ypperligt till. Blir Alperna i år igen.
Att den funkar att busa med är ju allmänt känt...Det är svårt att låta bli att INTE göra det !! O det är helt enkelt en maskin som är byggd för att slanga med. Det finns alltid pulver att hämta o man rycker upp i vilken hastighet man vill mellan 0-160/170 km/h.
Har provat SM o den känns svampig i jämförelse. Sävlig o inte så exakt som SD'n , men allt är en smaksak. Den kanske passar dig som en smäck ? Bara att testa....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top