Ny (allround)hoj, men vilken...?

Onesses

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050 ABS
Är ute efter att köpa en ganska ny allroundhoj, men är sjukt velig i vilken modell jag ska söka. Har ganska länge haft ögonen på 1200 GS och Tiger 1050 (2007 och framåt), men kan känna att GS:en är aningen dyr och Tigern lite för högvarvig.

Hojen ska helt enkelt vara lämplig för långfärd men ändå rolig att pressa en och annan kurva med. Det blir sannolikt 99% asfalt, men jag är svag för stuket på modellerna nedan.

Kriterier:
Schysst "grunt" (vrid) och ljud
Bekväm att vara två på, även under långfärd, utan att vara ett tungt as
Packboxar

Den ekonomiska smärtgränsen ligger på runt 100 lax

Tar gärna emot erfarenheter av följande (och andra modeller som jag har missat):

1150 GS
1200 GS
Tiger 1050
KTM SMT
Transalp
V-Strom
Tenere
Versys

(Smaken är som baken - kluven. Men i mitt fall går Multistrada 1100 bort pga utseendet.)

Tar tacksamt emot alla tips!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Du har glömt den enda.

KTM 950/990 Adventure.

Om du skriver "grunt" så kan du stryka följande direkt:
Tenere.
Transalp.

Kolla in BMW 800GS kanske? Bra mycket roligare än 1200'an.

Onesses

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050 ABS
Tack för input! Tenere och transalp är alltså lite för försiktiga? :)

Utseendet på Adventure faller mig inte riktigt i smaken, tycker dock att SMT:n är grymt snygg.

Provkörde en 800 GS men tyckte att den var lite för slö. Händer bra mycket mer på en 1200 GS. Tyckte nog heller inte att "fun factor" på 800:an var så där våldsamt mycket bättre än på 1200 gs. Den är lättare, men också aningen mer offroad vilket drabbar asfaltsegenskaperna.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Är en Bulldog helt otänkbar, tro? Kanske lite effektklen, men vrid, ljud, komfort och körglädje finns det gott om. =) Enligt mig, i alla fall. =)

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
Jag hade utan tvekan valt KTM smt eller tiger. V-twin eller rad 3:a är ju en smaksak, men KTM motorn är helt fantastisk :tummenupp

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Har erfarenhet av V-Strom DL1000.
Tycker den prickar in dina kriterier väl.

Du kan även slå ett öga på Yamaha TDM

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
Kolla in Yamaha fazer FZS 1000 funkar till det mesta samma motor som r1 :banana

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Benelli TRE K 1130 kanske?

benelli-tre-k-1130-ld.JPG

Bifogat

• benelli-tre-k-1130-ld.JPG
    benelli-tre-k-1130-ld.JPG
    95.2 KB · Visningar: 91

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
1200GS-05, 2900 mil, med packväskor och lite annat godis. 85000:

http://www.blocket.se/overtornea/BMW_1200_gs_27779849.htm?ca=15&w=3

Bara att klippa till. Mycket hoj för pengarna. Verkligen.

Edit: Ligger ett helt gäng 1200GS ute på blocket med låga mil och bra pris. Inkl packväskor och hela videvitten. Säkert prutmån några lusingar också på dom.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Honda har ju bra känsla i sina bitar och då är det ju en Varadero du söker men det hela ställer sig till sin spets mot 1200GS då den är både lättare och starkare. Tittar du på Adventure så är det iofs också ganska tung men fortfarande lättare än Varadero och i slutändan är det väl mest priset som talar till Varaderons fördel om man utgår från nypris. Detta är iofs ingen given jämförelse för begmarknaden där besudlade ekonomier och säljglada nasare kan spela in ;)

Kan inte sätta mig in modellerna alltför väl själv även då jag kört dem så är de en eller två storlekar för stora för mig.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En av de rundaste hojar jag sett är nog en Gold Ving. Men den där skumma scootern med störtbåge som såldes (eller kanske fortfarande säljs) är ju ännu mer rund förstås!

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
KTM smt är då givet den roligaste av de du listat. Tror att den även är klockren som tourinhoj, har dock bara provkört ca 30min. Hänga slang, lägga puck & kryssa E4 allt verkar funka! Soppaförbrukning och kvalité vet jag intet om.

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Kikat något på ktm 990 supermoto??

De har ju supermoto T som är lite mer touring än vanliga r...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jasså det är du som har den?
Sveavägen, röd? :)

Dom är fler än man tror, de brukar ha onsdagskörningar i Brommarondellen, 200 varv och sen fika på Brostugan.

Verkar vara en bra trickcykel iaf, 180°

[YOUTUBE-ID]Sn9fZEarTlk[/YOUTUBE-ID]

Men nu var det allround och in allrundhoj det var frågan om ;)

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är en Bulldog helt otänkbar, tro? Kanske lite effektklen, men vrid, ljud, komfort och körglädje finns det gott om. =) Enligt mig, i alla fall. =)
Kolla in Yamaha fazer FZS 1000 funkar till det mesta samma motor som r1 :banana
Jag tror att det trådstartaren av ute efter var en allroundhoj. Inte en hoj som är allround. Alltså en stor offroadare med touringpotential.

Har erfarenhet av V-Strom DL1000.
Tycker den prickar in dina kriterier väl.
Japp. Och man hittar nog ganska lätt en fräsch V-Strom 1000 med få mil på mätaren och hårda packväskor för ca 60'.

Tenere, Transalp eller Versys. Nej, inte om man ser på din kravspec. Och särskilt inte om man tycker att "fun factor" på en GS 800 inte är så bra. Visst kan Tenere säkert vara skitskoj på grusväg och liknande, men stånka brukar inte vara så kul när man ska köra långt på asfalt. Transalp och Versys är ganska så kul att köra, om man är ensam och håller sig i lagligt tempo. Vid högre hastigheter på motorväg och med packning och passagerare så är de mindre roliga.

Synd att inte nya Yamaha XT1200Z Super Tenere har kommit ner till din prisnivå än. Annars kanske den vore något? :tummenupp
Fast det känns ju smått bizarrt att den ligger på nästan samma prisnivå som en 1200GS Adventure. :gnissla

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
"Hojen ska helt enkelt vara lämplig för långfärd men ändå rolig att pressa en och annan kurva med. Det blir sannolikt 99% asfalt, men jag är svag för stuket på modellerna nedan.

Kriterier:
Schysst "grunt" (vrid) och ljud
Bekväm att vara två på, även under långfärd, utan att vara ett tungt as
Packboxar

Den ekonomiska smärtgränsen ligger på runt 100 lax

1150 GS
1200 GS
Tiger 1050
KTM SMT
Transalp
V-Strom
Tenere
Versys"

Av dessa modeller påstår jag att Triumph Tiger passar bäst in på dina kriterier. Schysst "grunt" och ljud har den också, men det är väl högst personligt hur man bedömer detta. Om du inte redan har gjort det, provkör den och bilda dig en egen uppfattning.

BMW GS är också ett alternativ. Jag har förvisso inte kört dessa men kan nog tänka mig att de är lite klumpigare än Tigern.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...